En e-postliste er fortsatt noe av det mest verdifulle du har i businessen din.
Sosiale medier er topp. Blogg og nettside er supert. Men du bygger relasjon og skaper potensielle kunder på en helt egen måte via e-postlisten din som du ikke gjør andre steder. Du holder jevnlig kontakt, du gir verdi, du bygger tillit og du promoterer og selger på sikt.
Men. Du må jo ha noen å selge til, sant? Du er nødt til å få folk til å melde seg på e-postlisten din i utgangspunktet for å ha noen å bygge relasjoner med.
Og der er freebies overlegent. Å lage en PDF, minikurs, podcastserie, videoserie eller noe annet du gir bort mot at de melder seg på listen din, fungerer veldig bra.
Les mer: 7 ideer til freebies du kan lage som ikke er en PDF
Men så er det jo sånn at du ikke vil bygge listen din med hvem som helst. Du selger ikke for 50.000 på din neste lansering bare fordi du har 2000 personer på e-postlisten din.
Det er mange som vet at de bør bruke freebies for å bygge e-postlisten. Men å faktisk bruke dem strategisk er noe helt annet. En freebie er jo bare verdt noe hvis den henter inn folk som er potensielle kunder. Som faktisk vil kjøpe av deg på sikt.
De som er på e-postlisten din må være riktige for deg, businessen din og det du selger, for at det skal fungere. Og for å klare det, må du lage strategiske freebies.
Slik lager du strategiske freebies
Det er ikke sånn at det finnes et fasitsvar på hva strategiske freebies er. Jeg kan ikke si «Lag en PDF med 7 råd om XXX så vokser listen din med 4000 kunder som kommer til å kjøpe fra deg på 2 uker». Det er ikke det som er strategisk.
Strategiske freebies betyr rett og slett bare at de er gjennomtenkte. Ikke tilfeldige. Tilfeldig er det motsatte av strategisk.
At du har fokus på strategiske freebies, betyr at du lager dem med en plan og et mål i sikte. Du ser på resten av businessen din og velger hva den skal handle om ut i fra det. Tenker på hva målgruppen din trenger.
Strategiske freebies er laget med et konkret mål og tema for akkurat deg og din business.
At du har laget nøyaktig den freebien din målgruppe trenger og ønsker, med det temaet som passer for dem.
Hvordan gjør du det? Her er noen ting som hjelper deg.
Freebien løser et problem målgruppen har
Det viktigste en freebie kan gjøre, er å løse et problem. Det er det som gjør at folk laster den ned.
Men for at den skal være strategisk, må den løse din målgruppes problem.
Hva din målgruppe ønsker og trenger hjelp med vil være helt annerledes enn hva min gjeng gjør. Derfor kan ikke vi lage samme freebies. Det er blant annet derfor maler og templates for tekst og innhold virker dårlig.
Jeg kan ikke lage en freebie om noe og si til deg at du kan kopiere den og dele den med din målgruppe. Det hadde ikke fungert selv om vi drev med det samme, en gang.
Fordi hver målgruppe er unik og hver business er unik. Derfor kan jeg tipse deg om strategier som fungerer, jeg kan fortelle deg hva du bør fokusere på, men jeg kan ikke fortelle deg hvilken freebie du skal lage.
For at din freebie skal fungere strategisk for din business, må du finne ut av hvilket problem din målgruppe ønsker å løse.
Det gjør at de laster den ned, og at det er de riktige folkene som melder seg på listen din.
Hva, ikke hvordan
Det er mange som synes det kan være vanskelig å skille på hva en freebie kan handle om, og hva de faktisk skal undervise om i betalte kurs eller medlemsportal. Hvor går grensen? Når gir du bort for mye verdi?
Generelt kan du egentlig ikke gi bort for mye verdi, men du må selvfølgelig sørge for at du får betalt i businessen din.
Det du som regel kan skille på, er hva og hvordan. Uttrykket «Tell them what to do, sell them how to do it» oppsummerer det enkelt.
En freebie kan være en hjelp og guide på veien. Noe som gjør at de ser viktigheten av noe. Som gjør at de forstår hvorfor de trenger å jobbe mer med dette.
For at freebien din skal fungere strategisk, må den gi verdi og at de føler de lærer noe eller får framgang. Men den må ikke gi dem hele svaret. De får ikke den komplette løsningen. Den finner de i det du selger.
Du finner et konkret eksempel i dette blogginnlegget om workshops.
(Eksempelet er et blogginnlegg og ikke en freebie, men det kunne vært en freebie. Prinsippet er det samme fordi det er gratisinnhold.)
I blogginnlegget snakker jeg om hvorfor en workshop kan være bra for businessen din. Du får 6 forskjellige grunner, som gjør at du kan se hvorfor det er nyttig og verdifullt for deg og hvorfor du bør vurdere det for din business.
Men jeg forteller deg ikke hvordan du lager workshopen.
Bare hvorfor du trenger det. At du trenger det.
Jeg selger deg hvordan via at jeg promoterer en arbeidsbok som hjelper deg til å lage en workshop i blogginnlegget.
Den gir en quick win
En strategisk freebie må gi målgruppen din rask fremgang. At de opplever at den hjelper. Det kan være en sjekkliste, en mindsetendring eller en arbeidsbok som viser dem hvordan de gjør noe. Det spiller for så vidt ingen rolle hva det er.
Men det MÅ gi målgruppen din en quick win.
Hvis ikke de føler at den hjelper, at den har gitt dem verdi på et eller annet vis, vil den ikke fungere strategisk.
Poenget er at når noen laster ned freebien din, må de føle at de lærer noe eller at du hjelper dem på noe vis for at de skal få lyst til å jobbe mer med deg og stole på at du kan hjelpe dem. Gjør ikke freebien det, vil du miste dem. De vil ikke ha lyst på mer fra deg.
Den skaper behov for mer
At den gir dem quick win er viktig for resten av det strategiske fokuset for freebien din. Nemlig at den skaper behov for mer.
Når noen har lastet ned freebien din og opplevd at den har hjulpet dem, blir det neste naturlige spørsmålet deres «Hvordan kan jeg få mer?».
Enten du hjelper dem til å se at noe er mulig, at du har bidratt til å løse et problem de har stått fast på eller at du gir dem løsninger, så skaper en strategisk god freebie behov for mer etterpå.
Når de har brukt freebien din skal målgruppen tenke «Hva er det neste steget? Hvordan kan jeg fortsette å jobbe med dette? Hvordan kan jeg bruke dette videre, eller gå dypere?»
Det er derfor den må fokusere på hva, ikke hvordan. Fordi du skaper behovet for hvordan, og kan selge dem det etterpå.
Den er relatert til noe du selger
Og fordi du skaper behov for mer, MÅ en strategisk freebie være relatert til noe du selger.
Hver freebie du lager bør bygge opp rundt resten av businessen din, og det du selger. Hvis ikke kaster du på mange måter bort både tiden og en gigantisk mulighet for å selge mer.
Hvis du lager en freebie uten å tenke på hva den henger sammen med, vil du få en disconnect mellom dem som laster den ned og det du prøver å selge dem etterpå.
Dette trenger ikke å være komplisert. Det handler bare om at temaet for freebien henger sammen med temaet for det du vil selge.
Eksempel på hvordan det brukes strategisk
Et konkret eksempel her, er test-kitet om medlemsportal som jeg lagde.
Jeg skulle arrangere Mastermind hvor vi lager og lanserer medlemsportal, og for å tiltrekke meg folk som er interessert i å lage medlemsportal og dermed potensielt interesserte i å være med i Masterminden, lagde jeg en freebie om medlemsportal.
Samme tema.
Test-kitet forteller dem hvor mye de kan tjene på en medlemsportal og hvordan de kan gjøre research og finne ut av om det er marked og hva den kan handle om. Få dem til å se at det er mulig og at det kan være en god og sikker inntekt i businessen deres.
Hvorfor, ikke hvordan. Og quick win, de kan enkelt se inntekt og behov.
I test-kitet promoterer jeg Masterminden, og hvordan den vil hjelpe dem til å lage portalen de nå har sett at det er behov for. Jeg sendte også e-poster til dem som hadde lastet det ned med info om Masterminden.
Jeg selger dem hvordan. Og til folk som er målrettet for produktet jeg promoterer.
Hadde jeg laget en freebie om onlinekurs i stedet, hadde det blitt disconnect når jeg forsøkte å selge dem Masterminden etterpå.
Om jeg hadde fortalt dem hvordan de lager portalen i freebien, hadde jeg ikke kunnet selge dem Masterminden.
Hadde jeg ikke gjort så de enkelt kunne se hvor mye de potensielt kan tjene og hva målgruppen tenker om ideen, hadde de ikke opplevd quick win.
Om de ikke hadde sett at det er potensial for portalen og at det er mulig, hadde de ikke hatt behov for mer. De hadde ikke hatt behov for Masterminden.
Ser du nå hvorfor det er så utrolig viktig at du lager strategiske freebies, og hvordan du kan gjøre det?
Vil du jobbe mer strategisk?
Hvis du synes dette var spennende og ser hvor viktig det er å jobbe strategisk for businessen din, har jeg masse flere ressurser til deg i Businesstrategi!
Der jobber vi med å få et mer strategisk fokus og grunnlag på alt du gjør i businessen, sånn at du kan jobbe mindre og tjene mer. At businessen din fungerer bedre. Henger mer sammen.
Du kan se en komplett oversikt over alt som ligger og venter på deg i medlemsportalen her!
Vi har jobbet med alt ifra salgstrakter og e-postliste, til sosiale medier, økonomi, mindset og branding.
Som medlem får du gratis tilgang til to store live workshops i året, og vi har også gjeste-eksperter flere ganger i året, som underviser om sine spesialfelt.
Det er over 4 år med strategier som venter på deg, og du kan få øyeblikkelig tilgang her:
Legg igjen en kommentar