Det er ingen hemmelighet at jeg er stor fan av e-postlister. Jeg har en selv, og jeg synes du burde ha en.
En e-postliste er nyttig og verdifullt av mange grunner. For det første er e-postlisten din. Du eier informasjonen og adressene. Det er ingen stor bedrift som kan endre litt på en algoritme så du mister alle følgerne dine, eller plutselig bare når 1 % av dem (eller hva, Facebook?).
For det andre, bygger en e-postliste et forhold til leserne dine.
Du skaper tillit og de lærer at de kan stole på deg. De ser hva du kan. Da er sjansen større for at de både leser og engasjerer seg mer i det du skriver, men også for at de kjøper det du selger, hvis du selger noe. Det er bare to av grunnene. Det finnes mange flere!
Les mer: 5 grunner til at du bør starte en e-postliste i dag!
Så enkelt, men allikevel ikke
Hovedtrekkene ved å lage en e-postliste er enkle. Du velger en leverandør, oppretter en liste eller et påmeldingsskjema og legger inn skjemaet på nettsiden. Så sender du e-post til dem som melder seg på.
Enkelt, ikke sant?
I prinsippet, ja. Men det ligger så mye mer enn bare akkurat det bak en e-postliste!
I alle fall hvis du vil ha en suksessfull e-postliste som gir deg masse adresser, skaper en connection, gjør at folk engasjerer seg i det du driver med og blir kunder av deg. En levende liste med masse engasjement og salg.
Det holder ikke å bare legge ut et påmeldingsskjema på nettsiden og vente på at folk strømmer til listen din.
Det skjer nemlig ikke. Det har jeg erfart selv.
Les mer: 10 forskjellige leverandører du kan bruke til å lage nyhetsbrev
Lær av mine feil
Før jeg startet denne businessen, drev jeg en dessertblogg. Jeg bestemte meg for å ha e-postliste på den, så jeg opprettet et MailChimp-skjema, og la det inn på bloggen, i høyrespalten. Jeg gjorde ikke noe mer med det. Jeg hadde ingen plan.
Jeg visste ikke noe om e-postlister, hva man burde gjøre, og kanskje enda viktigere, hva man ikke burde gjøre.
Jeg visste at jeg burde ha en liste, og det var det.
Men jeg så jo at det jeg gjorde, ikke funka. Det var jo knapt noen som meldte seg på! Etter tre år, hadde jeg 27 adresser på listen. Ikke akkurat imponerende ?
Les mer: Alt du trenger å vite om e-postlister, og 5 grunner til at du bør starte en i dag!
Så da måtte jeg finne ut hva jeg gjorde feil. Jeg måtte finne ut hva som faktisk funker, og hva jeg ikke burde gjøre.
Så jeg leste side opp og side ned om hva man bør gjøre. Jeg tok et par gratiskurs, og deltok på webinarer. Og jeg leste mange interessante og nyttige blogginnlegg fra folk som er gode på e-postlister.
Jeg lærte mye, og da jeg opprettet denne businessen i 2016, som opprinnelig het Blogg Bedre, fikk jeg sjansen til å teste det jeg hadde lært.
Da jeg begynte å jobbe med businessen gjorde jeg alle de tingene jeg hadde lært at jeg skulle gjøre. De tingene jeg ikke hadde gjort med dessertbloggen, fordi jeg ikke visste det. Men som jeg nå visste mye om!
Og gjett om jeg ser forskjell!
Allerede noen dager etter lansering, hadde jeg flere på e-postlisten på businessen enn på dessertbloggen. Som jo hadde ligget og samlet adresser i over tre år… Så ja, det lønner seg å gjøre det på riktig måte.
Det er bra å feile
Det er ingen skam i å gjøre feil. Jeg er egentlig fan av å gjøre feil. Det er jo det som får deg videre.
Du kan ikke lære, teste, finne ut hva som fungerer eller ikke, uten å gjøre feil.
Men akkurat som i livet ellers, så er det viktig at man lærer av feilene man gjør. Ellers har jo feilene ingen effekt.
Jeg lærte av mine feil med e-postlister. Jeg skjønte at det jeg gjorde ikke funket, så jeg prøvde meg frem. Jeg testet å gjøre andre ting, og så at det ga bedre resultater.
Og fordi jeg vil at du skal oppleve suksess med din e-postliste så fort som mulig, har jeg laget en gratis guide med 6 ting du kan gjøre for å få flere på e-postlisten din.
Her er 6 vanlige feil å gjøre når du starter en e-postliste:
1. Du har bare ett sted for påmelding
I gamledager hadde vi blogger med høyrespalte, husker du det? Det hadde jeg, i alle fall. Og da jeg startet e-postlisten for dessertbloggen tenkte jeg at den høyrespalten er jo synlig og fin, det holder vel å ha påmeldingsboksen der? Alle ser jo den. Så jeg la inn en boks i høyresiden, og det var det.
Nå har vi som regel ikke nettsider med høyrespalter lengre, men prinsippet er det samme. Du kan ikke bare ha reklame for e-postlisten din ett sted og tro at alle ser det.
Ikke alle kommer inn på forsiden til nettsiden din. Ikke alle besøker det ene blogginnlegget, eller sjekker ut footeren din.
Derfor må du ha mange påmeldingsskjemaer på mange steder, sånn at du fanger opp flere folk. Ha gjerne flere forskjellige skjemaer for forskjellige freebies på flere forskjellige steder.
Det blir ikke for mye, selv om du kanskje føler det selv. Husk at du vet hvor alle er, du vet hvor mange det er. De “blinde” leserne ser kanskje bare en eller to av dem, og synes ikke det er for mange.
2. Du kaller det “nyhetsbrev”
Skyldig! I den boksen jeg la ut på dessertbloggen i gamledager sto det «meld deg på nyhetsbrevet mitt».
Det høres kanskje ikke ut som en big deal. Men det er faktisk det.
Å kalle det nyhetsbrev, frister ingen.
Det er ingen som synes det høres spennende ut. De aner jo ikke hva de får. Ordet nyhetsbrev gir ingen indikasjoner på hva du kommer til å sende, og hvilken nytte det vil ha for leserne dine.
Du må vise hva leserne får ut av å melde seg på e-postlisten din. Du må friste dem, vise dem verdien av å få e-poster fra deg. Det finnes mange måter å gjøre det på, men det viktigste er å være spesifikk.
Det beste for å bygge e-postlisten er å lage flere forskjellige freebies om temaer som målgruppen din ønsker hjelp med. Så promoterer du dem, med fokus på hva den gjør for dem og resultatet de kan få ved å laste den ned.
Les mer: Hvordan du lager strategiske freebies for businessen din
Sånn som dette. Trykk og last ned guide med 6 ting du kan gjøre for å få flere på e-postlisten.
3. Du sier “subscribe” eller “meld deg på”
Ikke bare hadde jeg «meld deg på nyhetsbrevet mitt», men på knappen leserne måtte trykke på for å melde seg på, sto det «subscribe».
Jeg brukte MailChimp til dessertbloggen min i 2015, og den er jo på engelsk. Så da sto det automatisk «subscribe» på knappen. Etter hvert oversatte jeg den og byttet til «meld deg på». Det er bedre, men heller ikke det er optimalt.
Dette er ikke den største feilen du kan gjøre, det er ingen grov feil. Men du vil se enda bedre resultater ved å gjøre det annerledes.
Å ha en mer fengende og interessant tekst på knappen, en call to action som det heter, vil gi flere påmeldinger.
Det trenger ikke å være fancy, og hva som står vil jo avhenge av hva du gir bort eller resultatet er. Men det kan for eksempel stå «Få tipsene her!» eller «Ja, jeg vil ha bedre kondis» eller «Jeg trenger denne guiden».
En god call to action underbygger det du gir bort og det behovet leserne dine føler når de leser om freebien.
4. Du gir ikke leserne en god grunn til å melde seg på e-postlisten
Denne henger mye sammen med punkt nummer 2. Det handler om at de må se hva de får ut av å melde seg på. Et veldig vanlig konsept er å gi bort noe, i bytte for e-posten.
Jeg har mange freebies hvor jeg gir bort guider og liknende. Jeg har for eksempel et gratis testkit som hjelper deg til å se om det er potensial for medlemsportalen du har lyst til å lage.
Det finnes veldig mange ting man kan gi bort. Det vil avhenge av hva du driver med, og hvilke ressurser og kunnskaper du har. Du kan gi bort gratis bilder, hvis du er fotograf. Du kan gi bort treningsprogram, motetips, guider og lister.
Les mer: 7 ideer til freebies du kan lage som ikke er en PDF
Det viktigste er at det er noe som er nyttig for leseren din. Det må hjelpe dem med å løse et problem de har eller klare noe de vil få til.
Du kan lage profesjonelle PDF-er og bilder ved å bruke Canva. Det er gratis, veldig enkelt å bruke, og du kan også kjøpe maler og tilpasse hvis du synes det er vanskelig å lage ting fra bunnen av. Du kan også bla igjennom og se på det andre har laget, og bli inspirert!
5. Du har ingen plan for hvor ofte du skal sende e-post
Så du har en e-postliste, du har laget mange steder folk kan melde seg på, du kaller det ikke et nyhetsbrev, og du gir leserne noe nyttig og verdifullt for å melde seg på.
Hva nå?
Har du lagt en plan for hvor ofte du skal sende e-post? Eller har du bare tenkt å gjøre det innimellom, når du har tid?
Jeg hadde ikke en plan for e-postlisten til dessertbloggen min. Jeg hadde verken tenkt igjennom eller tenkt over dette punktet. Og jeg vet at det gjelder veldig mange, ikke bare meg.
Men sannheten er at det er faktisk et av de viktigste!
Som jeg oppdaget, så kan du ikke bare sende ut en e-post i ny og ne, når du har tid.
Kanskje du rekker det hver tredje uke, kanskje en gang i måneden. Det funker dessverre ikke. Da aner ikke leserne dine når de får noe fra deg. Og du risikerer at de glemmer hvem du er.
Ikke bare risikerer du da at de melder seg av listen din når du endelig sender en e-post, men du får heller ikke bygget det gode og fortrolige forholdet til dem, som du kan via e-post.
Du må være konsekvent, ha en plan, og holde deg til den. Følgerne dine vil ha kontinuitet. De vil høre fra deg jevnlig, det er jo derfor de meldte seg på listen din i utgangspunktet.
Nå sender jeg e-post med nyhetsbrev en gang i uken. Det er et godt utgangspunkt. Noen sender oftere, men det er viktig at du ikke sender for ofte. Da vil du bli oppfattet som masete.
Du kan kanskje også komme unna med annenhver uke, om det er det du har kapasitet til. Så kan du heller oppgradere til hver uke etter hvert, når du kommer inn i ting.
6. Du vet ikke hva du skal si i e-postene
Her gikk jeg igjen på en smell på dessertbloggen min for mange år siden. Om jeg ikke hadde tenkt igjennom hvor ofte jeg skulle sende e-poster, så hadde jeg i alle fall ikke tenkt igjennom hva jeg skulle si! Haha.
Det er ingen fasit her. Nyhetsbrevet ditt kan i utgangspunktet handle om hva som helst. Det viktigste er at du skriver og sender noe målgruppen synes er nyttig og som gir dem verdi.
Les mer: Alle snakker om å gi verdi, men hva betyr det egentlig?
Jeg sender nyhetsbrev med blogginnlegg hver uke. Det er fordi jeg har så mye verdi her på bloggen, og mange leser ikke og finner ikke alle innleggene. Ved å sende dem til e-postlisten gir jeg dem verdi, og jeg sørger for at tidligere publiserte innlegg som fortsatt er nyttige, blir lest.
Du kan sende podcast-episoder, eller YouTube-videoer. Du kan skrive ukentlige oppdateringer, tips og råd, eller samleinnlegg hver måned.
Det er helt opp til deg hvordan du bruker e-postlisten din og hva du sender, så lenge det er noe som passer for businessen og målgruppen din.
Hvordan er det med deg? Gjør du noen av disse feilene?
Veldig lærerikt og nyttig. Takk, Lene!
Bare hyggelig, Lisa ?