Er det én ting jeg elsker som gründer, så er det effektivitet. Det å få mer ut av det jeg gjør. At timene jeg jobber faktisk gir meg ekstra mye tilbake.
Sannheten er jo at når vi er gründere, så blir den to do-listen aldri tom. Den blir egentlig aldri kortere, heller. Det er så mye vi må, bør og kan gjøre. Men vi kan ikke gjøre alt samtidig. Tiden og energien vår er begrenset, og det er veldig viktig at vi tar vare på helsen og ikke jobber oss halvt i hjel.
Derfor må vi sørge for at den tiden vi jobber og de tingene vi gjør, faktisk har mest mulig effekt. Og en av måtene vi kan få til det på, er å gjenbruke innhold vi lager.
Vil ikke folk synes det er rart?
Dette er ikke første gangen jeg snakker om viktigheten av å gjenbruke innhold (apropos repetisjon? 😅). Og den mest vanlige bekymringen mange har når jeg sier at det ikke bare er lov, men smart, å bruke det innholdet de lager flere ganger, er: «Men vil ikke folk synes det er rart eller teit når jeg poster det samme på nytt?»
Og jeg forstår bekymringen. Selvfølgelig. Det høres jo rart ut, og det er naturlig å spørre om det. Men det er faktisk ikke et problem å gjenbruke innhold. Det er egentlig ikke noe du trenger å tenke på, i det hele tatt. Og det er flere grunner til det.
Folk får ikke med seg innholdet ditt første gangen
Jeg er 100 % sikker på at hvis du går inn på min Instagram og scroller et par-tre scroll nedover, så vil du finne innlegg jeg har postet nylig, men som du ikke har sett. Sånn er det bare med sosiale medier.
Kanskje var du ikke pålogget den dagen jeg postet det. Eller kanskje bestemte algoritmen at det innlegget ikke var så spennende, så den viste det ikke til deg. Uansett, så ser ikke folk alt du poster.
Det gjelder både for sosiale medier, blogg, podcast og YouTube.
Hvorfor du må tørre å gjenta deg selv
Den andre grunnen, er at repetisjon er smart. Folk trenger å høre ting mange ganger før det synker inn og de faktisk forstår det, eller gjør noe med det. Så når du for eksempel skriver et blogginnlegg om et viktig tema, så er det bare smart å sørge for at du snakker mer om det temaet via et innlegg på Instagram etterpå, for eksempel.
Vi trenger påminnelser, og vi trenger tid på å la ting synke inn og bearbeides.
Når timingen er riktig, treffer innholdet bedre
Det er jo også sånn at vi endrer og utvikler oss. Og kanskje var ikke den enkelte personen helt klar for å høre budskapet ditt første gangen de hørte det. Eller det kan være at de ikke har kommet til det stedet/nivået at de er klare for det du snakker om når du poster det første gangen.
Og så, når du poster om det på nytt senere, så tar de det mer til seg fordi da har de større behov for det enn da de hørte det forrige gang.
Du får nye følgere
Forhåpentligvis er det jo også sånn at kontoen, bloggen eller kanalen din vokser over tid og får nye følgere, lesere og lyttere. Og da vil det jo helt garantert være folk som ikke har fått med seg det innlegget eller den videoen der du snakket om dette temaet første gangen.
Derfor er det smart å gjenta viktige temaer og poeng jevnlig, og for mange vil et gjenbrukt innhold være nytt.
Alle store merker gjør det
Hvis du fortsatt er i tvil, bare tenk på store merker som Apple, Netflix, eller Coca Cola for eksempel. Hvor mange år har ikke Coca Cola kjørt reklamen med nissen og traileren til jul? Det ble jo til og med opprør på internett da de valgte å ikke gjøre det ett år.
Store merker gjentar budskapet sitt i kampanjer i årevis. Det er en kjent, profesjonell og velfungerende strategi, som alle de store merkevarene bruker. Fordi det funker.
Hvordan sørger du for at folk ikke synes det er rart?
Det finnes veldig mange måter du kan gjenbruke innhold på. Både i hva du gjenbruker, hvordan du gjenbruker det, og hvor du bruker det på nytt.
Hva du kan gjenbruke av innhold?
Alt. Kort fortalt. Det finnes egentlig ikke noe innhold du har laget som ikke kan gjenbrukes på en eller annen måte.
Et innlegg på Instagram. Et blogginnlegg. En podcast-episode. En YouTube-video. En PDF. En kursvideo. Du kan gjenbruke alt slags innhold, og på forskjellige måter.
Hvordan du kan gjenbruke innhold
Blogginnlegg
Du kan for eksempel ta et blogginnlegg, trekke ut et avsnitt eller et viktig poeng, og så gjøre det om til en karusell-innlegg på Instagram. Eller du kan lage en Reel der du snakker om akkurat det avsnittet eller temaet.
Les mer: 10 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på
Podcast
Hvis du har en podcast, kan du velge ut korte lydsnutter fra episoden der du sier noe viktig eller smart, og så kan du gjenbruke det som et innlegg eller en Reel på Instagram. Det kan enten være frittstående og bare handle om temaet i seg selv, eller du kan promotere podcasten og si at de kan høre resten av episoden på podcasten din.
YouTube
Du kan gjøre det samme hvis du har en YouTube-kanal. Da kan du redigere ut en liten snutt fra en av videoene dine, og så kan du poste det som en Reel på Instagram, for eksempel.
Arbeidsbok
Hvis du har laget en arbeidsbok til et kurs for eksempel, kan du gjenbruke det. Kanskje den inneholder flere kapitler eller avsnitt med info du vet er nyttig. Da mener jeg ikke at du skal gi bort arbeidsboken gratis, den tilhører kurset. Men du kan trekke ut et kapittel eller noen avsnitt og gjøre det om til et blogginnlegg om temaet, eller til et Instagram-innlegg.
Instagram-post
Du kan til og med gjenbruke Instagram-innlegg på flere måter. Du kan for eksempel reposte hele innlegget som det er noen uker eller måneder etter at du postet det første gangen. Eller kanskje du ser at det var et tema du skrev om som skapte bra engasjement og traff målgruppen? Da kan du gjøre den teksten om til et blogginnlegg og utvide det med litt mer info. Du kan til og med ta med kommentarer fra innlegget, hvis de er relevante.
Du kan også dele et Instagram-innlegg opp i flere nye innlegg. Kanskje du så at et innlegg du lagde engasjerte, og at det var spesielt én del av teksten folk responderte på? Da kan du trekke ut det og gjøre det om til et nytt Instagram-innlegg der du snakker mer om det.
Kursinnhold
Du kan også gjenbruke innhold fra ett kurs i et annet kurs. Faktisk. Denne må du selvfølgelig være veldig bevisst på hvordan du bruker, men om du har noen videoer fra et kurs som er relevant for et annet kurs, så er det lov å gjenbruke.
Det kan være lurt å redigere videoene litt sånn at du ikke har logoen fra det forrige kurset i videoen, for eksempel. Og å eventuelt tilpasse innholdet hvis det trengs noen små justeringer.
Nå er ikke dette punktet det mest brukte, og det er ikke sikkert du vil kunne gjøre dette. Men det går an, så det kan være greit å ha i bakhodet.
OK, så det var måter du kan gjenbruke på. Men hvordan sørger du da for at folk ikke går lei og synes det er rart?
Juster innholdet for å unngå at det blir for likt
Det er faktisk veldig enkelt. Du gjør noen små justeringer før du gjenbruker det, og så fremstår det som nytt og fresht innhold.
Det er flere ting du kan gjøre. Du kan både kombinere disse, og bruke dem hver for seg gang etter gang på det samme innholdet.
Bytt format
Si at du har publisert et blogginnlegg om et tema. Det kan du gjenbruke på mange måter. Du kan for eksempel gjøre det om til et Instagram-innlegg der du trekker ut noe av teksten og bruker den. Eller du kan lage en Reel om temaet.
Eller hvis du har postet et Instagram-innlegg tidligere, så kan du gjenbruke det med mer eller mindre samme teksten 5 måneder senere men bytte bilde du bruker. Kanskje postet du det med et enkelt bilde da, og så kan du poste det som en karusell på nytt, for eksempel.
Ved å endre format, gjør du det fresht og det virker mer som et nytt innlegg om det samme temaet, mer enn at du gjenbruker akkurat det samme innlegget.
Les mer: 10 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på
Bruk forskjellige vinklinger
Du kan poste det samme blogginnlegget hundre ganger uten at folk merker det, hvis du vinkler innlegget på forskjellige måter hver gang.
Det vil si at du snakker litt forskjellig om det hver gang du poster det. Så hvis innlegget ditt handler om 5 ting du må huske på når du har en valp, så kan du bruke minst 5 forskjellige vinklinger på å dele det innlegget. En for hvert punkt, og sikkert også flere andre.
Eller du kan fremheve et annet poeng fra blogginnlegget neste gang du poster det i Facebookgruppen din. Du skriver en annen følgetekst/caption som snakker om innlegget på en annen måte, og da fremstår det mer nytt.
Det handler om å fortelle om det samme budskapet, men å bruke en ny innfallsvinkel eller en annen historie hver gang du deler det.
Post på forskjellige steder
Et annet tips, er å dele innholdet på forskjellige steder. Selv om vi skulle ønske det, så er det jo ikke sånn at absolutt alle som følger oss på Instagram også er på e-postlisten vår og i Facebookgruppen vår.
Det vil være forskjellige folk på forskjellige steder, og i denne sammenhengen er det en god ting.
Fordi selv om du har postet om et tema på Instagram, så betyr ikke det at alle på for eksempel e-postlisten din har lest det innlegget.
Da kan du veldig fint gjenbruke det innlegget, og eventuelt skrive det om eller utvide det litt, i en e-post. Det kan være en enkel måte å få noe mer å skrive om til nyhetsbrevet, for eksempel.
Eller du kan poste det i Facebookgruppen din.
Post til forskjellige tidspunkter
Til slutt så kan du teste å poste innleggene eller innholdet til forskjellige tidspunkter. Dette gjelder i hovedsak sosiale medier, siden folk leser e-poster og hører på podcast mer tilfeldig når det passer dem.
Men siden et innlegg på sosiale medier mer eller mindre forsvinner fra feeden til folk i løpet av noen timer, så kan det være at du treffer litt forskjellige folk ved å poste det på forskjellige tidspunkt.
Så hvis du for eksempel postet et innlegg på Instagram tirsdag morgen, kan du teste å poste det på Facebook onsdag kveld. Da vil du mest sannsynlig treffe en god del forskjellige folk, sammenliknet med hvis du postet det samtidig på Instagram og Facebook.
Du vet jo hvordan det er for din egen del, sant? Når du først har tatt en pause og sitter på Instagram, så hopper du like fort over til Facebook og scroller litt etterpå. Vi bruker plattformene ofte samtidig, når vi først er på sosiale medier.
Men det betyr ikke at du nødvendigvis er inne og scroller igjen 6 timer senere, sant? Da er du gjerne opptatt med noe annet, og det er andre folk som er inne og scroller og sjekker både Instagram og Facebook.
Så på den måten kan du treffe flere forskjellige folk ved å publisere til forskjellige tidspunkt.
Okei, så det var noen forskjellige måter du kan gjenbruke innhold på, og noen tips til hvordan du kan sørge for at folk ikke går lei og synes det er rart. Nå har jeg en utfordring til deg, sånn at du faktisk tar dette i bruk.
Velg ett innlegg du har laget før, og test å gjenbruke det på en ny måte allerede denne uka. Bruk dette blogginnlegget til å jobbe fram forskjellige måter du kan gjøre det på. OK? Lykke til!
Alt du trenger for å planlegge smartere og jobbe mer effektivt
Vil du ha enda flere tips om hvordan du kan bruke innholdet ditt smartere i businessen? Da finner du akkurat det du trenger inne i medlemsportalen min Businesstrategi! Der finner du masse undervisning, guider og ressurser om effektivisering, tekst og innhold.
I stedet for å føle at du alltid må finne på noe nytt, får du ferdige systemer og ideer som gjør jobben lettere. Du kan bruke systemer, tips og strategier som allerede er testet og fungerer.
Her er noe av det som ligger og venter på deg:
- Hvordan du faktisk bruker detaljene du lærer om målgruppen
- 10 spørsmål du kan stille målgruppen for å skrive bedre tekster
- 10 eksempler på hvordan teksten endres med detaljer om målgruppen
- Hvordan du bruker psykologi i tekstene dine
- Slik forenkler du å finne innhold til sosiale medier
- Gjør hverdagslige øyeblikk til engasjerende innhold på sosiale medier
- 52 ideer til innlegg du kan poste på sosiale medier
- Hvordan lage en innholdsstrategi for sosiale medier som gir resultater
- Arbeidsbok – Hvordan lage en innholdsstrategi for sosiale medier som gir resultater
- Guidebok: Hvordan lage en innholdsstrategi – i praksis
- Hvorfor å forhåndsplanlegge innhold til sosiale medier vil gi deg bedre resultater
- Arbeidsbok – Slik forhåndsplanlegger du innhold til sosiale medier
- 3 tips for mer effektiv jobbing med sosiale medier
Og mye mer!
Alt dette vil hjelpe deg til å lage bedre innhold, gjøre det enklere å lage innhold, og å gjøre at businessen din funker bedre. At du selger mer og får gjort mer.
Du får tilgang til alt innholdet med en gang du blir med, og det koster bare 349 kroner!
Legg igjen en kommentar