Har du en e-postliste? Da vet du at det ikke bare er å legge ut en boks på nettsiden din der leserne kan melde seg på, og så strømmer de til.
Det er ikke sånn at hver morgen når du våkner, så er det 100 nye vil melde seg på e-postlisten din, helt av seg selv. At leserne dine bare kaster e-postadressene sine etter deg, fordi du ber om den.
Oh no, ma’am. Det er mye arbeid å bygge en e-postliste!
Les mer: Alt du trenger å vite om e-postlister, og 5 grunner til at du bør starte en i dag!
Leserne dine gir nemlig ikke bort e-posten sin til hvem og hva som helst. Og det er ikke så rart, spam er jo det mest plagsomme som finnes. Bare tenk hvor irriterende det er med alle e-postene som ramler inn i din egen innboks, som du egentlig ikke er interessert i.
Tilbud fra Nille, tilbud fra Norwegian, tilbud fra Coop. Det blir for fullt, og fort plagsomt! Derfor er vi så tilbakeholdne med e-posten vår.
Gi dem noe de vil ha!
Vi vil ikke invitere hvem som helst inn i innboksen vår, det er jo vår mest personlige og private sfære på internett. Der henger vi med bestevennene våre, og familien vår. Å gi noen fremmede lov til å komme inn i innboksen, er som å invitere dem inn i stua. Og det gjør vi ikke med hvem som helst.
Så hvordan skal du få leserne dine til å gi sin e-post til akkurat deg?
Du må gi dem en grunn til å melde seg på. En verdi. De må ha noe tilbake for det, og det må være noe de vil ha.
Det finnes mange ord for det på engelsk: email opt-in, opt in freebie, lead magnet og incentive. Alle ordene innebærer å gi bort noe, i bytte for e-posten. Du gir leserne et incentiv for å melde seg på.
Men hva betyr det egentlig? Hva slags gave eller incentiv er det snakk om?
Noe som løser et problem leserne dine har.
Det er det som får dem til å legge igjen e-posten. Du gir dem noe som hjelper dem å løse et problem.
Hvilket problem løser du?
Hva det problemet er, og hvordan du løser det, varierer. Det vil avhenge av både kunnskapene dine, målgruppen din, og hva du skriver om.
Det kan være vanskelig å komme på noe når du ikke har gjort det før.
Men tenk igjennom hvilke spørsmål du ofte får. Hva er det folk lurer på? Hva trenger leserne dine som oftest hjelp til?
Hvis du skriver om mat og har oppskrifter, så sliter leserne dine kanskje med at de bruker amerikanske oppskrifter som har amerikanske mål. Da kan en freebie være en PDF med omregningstabell fra amerikanske mål til norske.
For en moteblogger, så sliter leserne dine kanskje med at de ikke klarer å finne sin egen stil. Da kan en freebie være en quiz som hjelper dem å finne sin stil, eller en guide til butikker med forskjellige stiler.
Hvis du er en interiørstylist, så sliter leserne dine kanskje med at de ikke klarer å følge med på trendene. Da kan en freebie være en PDF-guide med vårens farger, eller en oversikt med hvor de finner en type pyntegjenstander.
Hvis du er en reiseblogger, så sliter leserne dine kanskje med å finne gode restauranter der de skal dra. Da kan en freebie være en PDF-guide til en by eller spesielt sted, som inkluderer restauranter og masse annet spennende å gjøre.
Det finnes tusenvis av problemer, og enda flere løsninger!
Det handler bare om å finne ut hva DINE lesere sliter med, og hjelpe dem og løse problemet.
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
Hva kan du gi bort?
Det finnes veldig mange forskjellige ting man kan bruke som incentiv til at folk skal melde seg på e-postlisten.
Hvis du har gitt ut en bok, kan du gi bort det første kapittelet gratis. Hvis du har gitt ut en kokebok, kan du gi bort et minihefte med smakebiter på oppskriftene.
Andre ting du kan gi bort er:
- Hefter
- Sjekklister
- Arbeidsark
- Guider
- Lydfiler
- Videosnutter
- Podcast-episoder
- Maler
- Lister med ressurser
- Planleggere
- Plakater
- Og mye, mye mer.
- Det er bare fantasien din som setter grenser!
Når du etter hvert har laget flere freebies du gir bort, kan du samle dem på nettsiden i et bibliotek, slik jeg har gjort.
Ved å legge igjen e-posten din, får du tilgang til alle filene på én gang. Alt ligger samlet, i stedet for spredt ut over forskjellige blogginnlegg.
Hvordan lager du freebies?
Okei, så du har klart å finne ut hva det er leserne dine sliter med. Hurra, og bra jobba! Men hva nå?
Nå må du lage freebien.
Det spørs jo selvfølgelig hva det er du har endt opp med at du vil gi bort. Er det en videoserie, må du jo ha videoredigeringsutstyr, så velg noe som er mulig å gjøre.
Det enkleste er å lage PDF-er. Sjekklister, guider, plakater osv. Har du Adobe-program som Indesign, Photoshop eller Illustrator, kan du bruke det.
Hvis ikke anbefaler jeg at du sjekker ut Canva!
Det er en genial nettside, som er helt gratis å bruke. Det eneste du trenger å gjøre, er å registrere deg. De har maler til mer eller mindre alt du trenger, og du trenger ikke å ha designkunnskaper fra før! Facebookinnlegg, Twitterbilder, Instagram, E-bøker, plakater, presentasjoner, kort og mye mer.
I tillegg til maler med dokumenter på riktig størrelse til det du ønsker å lage, har de også maler på design. Det er et stort utvalg med gratiselementer, og finner du ikke noe du liker, kan du kjøpe designmaler til $1.
Les mer: 13 fantastiske verktøy jeg bruker på bloggen min
Finn noe som passer det du vil lage, tilpass og endre fargene og skriftene slik at det passer til din business, og last ned som PDF.
Voila, du har en freebie!
Hvordan bruker du freebies?
Når du har laget freebien og lastet det ned, må du begynne å promotere det.
Last ned designet som et jpg eller png i tillegg, slik at du har et bilde du kan bruke til promotering.
Det første du må gjøre er å sette opp e-postlisten din slik at den sender ut freebien når noen melder seg på. Hvordan du gjør det avhenger av hvilken leverandør du bruker.
Jeg bruker ConvertKit til mine freebies og e-poster, du kan registrere deg gratis og teste det her!*
Så må du skrive inn noe som frister leserne dine i boksen der de legger igjen e-posten, en god call to action.
Ikke skriv “få mitt nyhetsbrev”. Det trigger ingen. Du må reklamere for freebien din!
“Få gratis guide – slik finner du din personlige stil!”, eller “Last ned guide til LA – alt du trenger for en langweekend!”. For eksempel.
Vis dem hva de får ved å legge igjen e-posten, slik at de ser verdien og blir fristet.
Vil du lære hvordan du skriver gode call to actions, sånn at flere melder seg på eller kjøper det du selger?
Da må du sjekke ut min masterclass «Hvordan du skriver en god call to action-knapp»!
Legg inn påmeldingsskjema flere steder.
Det holder ikke bare med en boks i høyrespalten. Ha skjema i alle relevante saker, og gjerne på toppen og i bunnen av nettsiden din også.
I tillegg må du promotere freebien på sosiale medier.
Del bildet av den på Instagram og si hvorfor de trenger den og ha lenke til påmeldingsskjemaet på profilen. Promoter den på Facebook og i eventuelle grupper du er med i hvor deling av innlegg er lov.
Les mer: 6 vanlige feil å gjøre når du starter en e-postliste
Hva nå?
Hvis du har laget noe leserne dine vil ha, vil de legge igjen e-posten sin. Da vil de melde seg på e-postlisten din.
Det opplevde Eirin. Hun jobber som lærer, og driver nettsiden Teaching FunTastic. Da hun opprettet sin e-postliste etter å ha lest om det på min nettside, klarte hun å få mer enn 600 e-poster første dagen! Det er helt fantastisk!
Og det klarte hun fordi hun kjenner målgruppen sin, og ga bort et gratis produkt som veldig mange ville ha.
Hennes målgruppe er travle lærere, og hun ga bort noen enkle organiseringsprodukter. Midt i blinken!
Hun fulgte deretter opp med en e-post etterpå, hvor hun ga bort enda en ting, og reklamerte for produkter hun selger. Det førte til mange salg! Og da hun litt senere sendte ny e-post med reklame for en pakke med flere av produktene samlet, opplevde hun sin beste salgsdag noen sinne!
Det er fordi hun ved hjelp av en gratis freebie tilpasset målgruppen har opparbeidet seg en fin base med mange interesserte både eksisterende og fremtidige kunder. Perfekt!
Det er nemlig akkurat det som er målet. Ved å gi bort en freebie din målgruppe vil ha, sikrer du deg e-poster til lesere som er interessert i deg og det du driver med.
Da får du en verdifull liste som allerede synes det du gjør er bra og nyttig, og gleder seg til at du kan hjelpe dem enda mer!
Legg igjen en kommentar