Du drømmer om mer frihet i hverdagen. Du vil drive din egen business, og være din egen sjef. Eller du vil ha mer økonomisk frihet og vil tjene litt ekstra ved siden av den vanlige jobben din.
Eller kanskje du driver din egen business allerede, men føler deg låst i å jobbe direkte 1-1 med kunder.
Kan det å lage et onlinekurs være løsningen?
Ja, helt klart. Det finnes veldig mange gode grunner til å lage et onlinekurs. Det passer for alle slags nisjer og alle slags temaer. Det vil gi deg mer frihet, og det kan gi deg en god inntekt.
Her er 5 grunner til at du bør lage et onlinekurs:
1. Du kan hjelpe mange flere
Den største fordelen for dine lesere og følgere, er at når du lager et onlinekurs kan du hjelpe veldig mange flere samtidig. Du er ikke begrenset av tid og sted.
Hvis du driver med 1-1-tjenester for eksempel, er det veldig begrenset hvor mange personer du kan hjelpe i løpet av en uke, en måned eller ett år. Du har 52 uker i året og 24 timer i døgnet uansett hvor mange kunder du skulle ønske du kunne hjelpe.
Det samme gjelder hvis du arrangerer fysiske kurs. Selv om det gjerne er plass til 10-15 personer som deltar på et fysisk kurs, er det allikevel en stor begrensning på hvor mange du får hjulpet i løpet av et år.
Med onlinekurs er det ingen begrensning. Når du har laget kurset, spiller det ingen rolle for deg tidsmessig om det er 5 eller 500 som kjøper kurset ditt. Det spiller heller ingen rolle om du bor i Oslo eller Alta.
Du kan enkelt hjelpe 500 mennesker fra hele landet, og til og med hele verden.
2. Du kan forandre liv
Det høres ut som en klisjé, men det er sant. Du kan forandre liv med ditt onlinekurs. Og det er en ubeskrivelig fantastisk følelse.
Du har noe viktig å komme med, og verden trenger å høre din stemme. Din måte å se ting på er ulik alle andres, og det er folk der ute som trenger å høre det. Og det spiller ingen rolle hva kurset ditt handler om.
Et kurs om hundedressur kan forandre liv. Det samme kan et kurs om strikking, eller regnskap. Eller sparing og økonomi. Meditasjon. Tekst. Hagestell. Gitarspilling. Vektnedgang.
Når du hjelper målgruppen din med å løse det problemet de har, forandrer du liv.
Noen ganger kan det være ting som fører til store forandringer for studentene dine, kanskje de jobber seg ut av en depresjon. Eller de får bedre helse og blir kvitt sykdommer.
Men det kan også være mindre endringer, som allikevel har stor påvirkning på det enkelte mennesket. Kanskje de får et bedre forhold til barna ved at de lærer å strikke til barnebarna. Eller kanskje de finner en indre glede i å lære å spille gitar.
Uansett opplever studentene dine at du har endret livet deres, og det er ganske vilt å tenke på at du har muligheten til.
3. Det gir deg mer frihet
Jeg vet at du drømmer om mer frihet i livet og hverdagen, og da er det å lage et onlinekurs perfekt for deg. Fordi med et onlinekurs er du ikke avhengig av hverken timebruk eller sted.
Hvis du jobber med kunder 1-1 må du som regel holde litt faste arbeidstider. Du kan ikke bare ta fri når du vil. Du må forholde deg til tidsfrister og kommunikasjon med kundene, som forventer at du er tilgjengelig i vanlig arbeidstid.
Hvis du arrangerer fysiske kurs, krever det at du må være på det konkrete stedet til et fast tidspunkt. Du kan ikke plutselig finne ut at du vil reise til Syden eller hytta, hvis du har et kurs.
Det kan du med et onlinekurs.
Du kan lage kurset fra hvor som helst i verden. Det spiller ingen rolle om du sitter på Hawaii eller i Halden og spiller inn kurset ditt. Det spiller ingen rolle om du lanserer kurset fra Thailand eller Tønsberg.
Internett har gitt oss denne enorme friheten, og å lage et onlinekurs er den ypperste måten å gripe denne muligheten på.
Du kan være hvor som helst i verden og selge kurs og hjelpe studenter. Når som helst.
Alt du trenger er en PC og internett.
Min målgruppe er i Norge, men selv sitter jeg i Thailand og jobber og lanserer kurset. Det er null problem.
Les mer: Hvordan jeg sjonglerte fulltidsjobb og å bygge opp bloggen
4. Du kan skalere og automatisere businessen
Fordi hele prosessen med å lage onlinekurs er mye enklere enn om du skulle ha en fysisk butikk, for eksempel, kan du klare deg uten hjelp og å involvere andre ganske lenge.
Det er du som bestemmer. Det er ditt kurs, og din business. Du setter den opp og driver den akkurat slik du vil og mener er best, uten at du trenger å forholde deg til en sjef eller et styre.
På sikt vil jeg absolutt anbefale deg å for eksempel leie inn en virtuell assistent til å hjelpe deg, fordi når du vokser blir det etter hvert for mange oppgaver for én person.
Men i starten klarer du fint å bygge businessen selv. Du kan lage et onlinekurs, skalere det opp, automatisere en del av oppgavene og bygge businessen sakte og sikkert.
Jeg startet Blogg Bedre i 2016, lanserte blogg- og strategikurset Skrivemaskinen i 2018 og ansatte en virtuell assistent i 2020.
5. Du kan få en god inntekt – over tid
Hvis du gjør en grundig jobb med å lage et onlinekurs og ikke bare kaster noe sammen for å få det lansert, er jeg ikke i tvil om at du kan tjene penger på kurset ditt.
Du vil ikke tjene 500.000 kroner første gangen du lanserer det. Men du bør klare å tjene gode penger hvis du bruker tid og har fokus på kvalitet. Så lenge du tar deg tid til å bygge en solid business og ikke har hastverk, kan du få en god inntekt fra kurs.
Første gangen jeg lanserte Skrivemaskinen tjente jeg 82.370 kroner i løpet av den uken påmeldingen var åpen.
Men det tok jo ikke en uke å tjene de pengene, selv om inntekten kom i løpet av den uken. Det tok meg ett år å lage kurset og bygge grunnlaget.
Det tar tid å sørge for at det er nøyaktig det målgruppen trengte. Å snakke med potensielle studenter, finne ut hva de ønsker, fortelle om kurset og vise at du kan hjelpe dem.
Men bruker du tiden på å gjøre en grundig jobb, kan du tjene bra på onlinekurs.
Vil du lære hvordan du kan lage og selge ditt eget onlinekurs?
Sjekk ut min arbeidsbok «Slik lager du et onlinekurs» her!
Men, er onlinekurs på vei ut?
Jeg ser stadig at det er enkelte som påstår eller kommenterer på Facebook at onlinekurs er på vei ut. Det er ikke noe vits i å lage kurs, fordi det er ikke så populært lengre. Man kan ikke selge hundrevis av kurs i en lansering og tjene store penger, slik man kunne før.
Det stemmer. Men ikke fordi onlinekurs er på vei ut.
Det er riktig fordi det har blitt større konkurranse. Det er nå mange, mange flere som lager og selger onlinekurs, og det gjør at det har blitt vanskeligere å selge kurs.
Onlinekurs går ingen steder. Det er veldig populært, og det blir bare et større og større marked.
Men flere kurs på markedet betyr at de som kjøper kurs har mer å velge mellom.
Det gjør at de stiller høyere krav til både kurset og hvem de kjøper av.
Det er derfor det er så viktig å fokusere på kvalitet, og ikke bare kaste sammen et kurs for å få det ut.
Du vil selge mer ved å bruke tid på å snakke med målgruppen og lage et ordentlig bra kurs som er akkurat det de trenger, selv om det tar deg lengre tid å komme i gang med å lansere det og tjene penger.
Det vil gi bedre resultater over tid.
Vanskelig å leve av kun kurs
Selv om du kan tjene gode penger på å lage onlinekurs, kan det være vanskelig å leve av kun det. Det er ikke så mange som klarer det, i alle fall ikke med kun et norsk marked.
Selv om du tjener 82.000 kroner i én lansering, så lanserer du jo ikke kurset hver måned. Du får ikke 82.000 kroner hver måned. Du får det kanskje 3 ganger i året. Og det er sjeldent nok til å leve av.
Det å lage et onlinekurs innebærer også mye prøving og feiling, og det kan ta tid å bygge seg opp til at du tjener 82.000 kroner på én lansering.
Det kan også skje ting som gjør at du har en dårlig lansering, og selger 2 kurs, eller til og med ingen.
Det er sårbart å basere seg på kun én inntektsmåte.
Hvis du skal bygge en onlinebusiness og ønsker å leve av bloggen, vil jeg derfor anbefale deg å tenke på litt forskjellige måter du kan tjene penger på.
Nettbutikk, medlemsportal og affiliateinntekt er alle gode måter du kan tjene penger på. Ved å spre inntekten over flere produkter, kan du sørge for at du kan senke skuldrene litt.
Du slipper å føle at hele livet ditt er avhengig av den ene lanseringen.
Det vil gjøre at du tør å prøve og feile mer og kose deg med businessen din. Fordi det er jo det viktigste av alt, ikke sant?
Vil du lære mer om å bygge en solid business?
Vil du lære å jobbe mer strategisk så du får mer ut av det du gjør og bedre resultater i businessen din? I medlemsportalen min Businesstrategi får du strategier for å bygge og drive en solid, smart og effektiv business.
Å jobbe strategisk gjør at du får mer ut av den tiden du bruker.
Du snakker til de riktige folkene. Du lager systemer slik at du kan jobbe mer effektivt, og slipper å kaste bort tid. Du har produkter som er forankret i businessen din, slik at det henger sammen.
Du får bedre resultater, fordi du jobber både smartere og bedre.
Businesstrategi er en medlemsportal nettopp for deg som setter pris på både effektivitet og resultatfokus. En portal der du blir utfordret til å utvikle deg, oppmuntret til å jobbe og GJØRE.
Det hjelper nemlig ikke bare å lese, du er nødt til å gjøre også.
Businesstrategi er en investering i kunnskap og businessen din. Det er en filosofi om at du må bygge stein på stein. At det ikke finnes raske løsninger om du vil ha en stabil business som tåler noen utfordringer.
Målet mitt er at du som kjøper Businesstrategi skal tjene inn igjen investeringen din mange ganger.
At du skal styrke din business der det trengs, enten det er planlegging, jobben med målgruppe eller konkret jobbing med produkter som onlinekurs eller medlemsportal.
Du får ikke automatisk resultater av å bli med i Businesstrategi, du må være villig til å gjøre jobben. Og det vil jeg pushe deg til. Fordi du og businessen din fortjener bedre resultater.
Men går det ikke an å selge onlinekurs folk bare kan kjøpe når som helst? Jeg tenkte på et enkeltstående kurs der kunden kjøper hele kurset med en gang, uten at det kommer nye elementer hver uke. Da kan man kjøpe kurset når som helst, og ikke samtidig med andre. Finnes det ikke sånne typer kurs? Jeg som er i svangerskap og fødselsomsorgen, ser f.eks at jordmødre selger fødselsforberedende kurs. Dette er vel ikke kurs kurs man lanserer og selger bare noen ganger i året?
Jeg kunne tenke meg å selge sånne typer kurs. Hvordan går jeg fram da?
Mvh Unni Kaarmo
Hei Unni! Du velger selv om du vil ha kurset åpent hele tiden eller ikke ☺️ De fleste anbefaler og bruker strategien med å ha lanseringsperioder fordi det som regel gjør at du selger mer. Når folk får et tidspress ved at dørene stenger, må de ta et valg. Når det alltid er åpent kan de sitte på gjerdet og tenke hele tiden. I tillegg er det slitsomt for oss som gründere å alltid være i salgsmodus og skulle promotere kurset.
Men å alltid ha åpent kan allikevel fungere, det er avhengig av både målgruppen din, hva du vil og hvordan du legger opp promoteringen. Det kan godt hende det fungerer bra for din målgruppe. Den eneste måten å finne ut av det på, er å teste. Prøv å ha det åpent og se hvordan det går. Hvis det ikke fungerer så godt, er det ingen problem å stenge og gå over til lanseringsperioder etter hvert ☺️