Du kan dele gründere inn i tre leire: De som elsker å planlegge, de som synes det er vanskelig men ser verdien i det og gjør det allikevel, og de som synes det er tull og bortkastet tid.
Du får ingen premie for å gjette hvilke av disse tre jeg ikke passer sammen med 😂
Jeg har helt siden jeg startet businessen min i 2016 forstått og ikke minst erfart verdien av å planlegge. Det er derfor jeg snakker så mye om det, og er så opptatt av det.
Derfor jeg arrangerer 2 store live workshops om det i året, og underviser om det i Businesstrategi.
Det er rett og slett helt nødvendig for å lykkes i business. Lykkes som gründer.
Det er planlegging, strategisk og smart jobbing og struktur på hverdagen og jobbingen som gjorde at jeg kunne gå fra å sitte i sofaen og kjøpe domenet mitt i 2016, til å slutte i jobben og satse for meg selv bare 18 måneder senere.
Jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke hadde skjedd om jeg ikke hadde planlagt.
Les mer: Hvordan det har vært å slutte i jobben, starte for meg selv og flytte til Thailand
Jeg vet ikke helt hvorfor det har blitt sånn, egentlig. Men det er enkelte påstander om planlegging som går rundt der ute i gründerverden som ikke er sanne, og som ødelegger for deg.
Fordi når du tror på disse mytene, så stopper det deg fra å planlegge. Å se verdien i en plan. Og da mister du et viktig verktøy for å lykkes i business.
Her er noen av mytene som går om planlegging:
«Planlegging tar for mye tid og stopper deg fra å gjøre»
Altså. Jeg er Fru Nå Må Du Gjøre. Hvis planlegging hadde stoppet meg fra å gjøre og få fremdrift, hadde jeg ikke gjort det. Fordi det å gjøre er så viktig for businessen. Men det er ikke sant.
Sannheten er at god planlegging sparer tid.
Mange tror at tiden de bruker på å planlegge er bortkastet tid. Tid som heller kunne vært brukt på «ekte» arbeid. Men sannheten er at en godt gjennomtenkt plan kan hjelpe deg med å jobbe smartere, bedre og mer effektivt.
«Planlegging dreper kreativiteten din»
Når tror du at du er mest kreativ? Når du har god tid og har anledning til å sette deg ned og faktisk jobbe med ting, eller når du føler at du ikke har kontroll, er på etterskudd og hele tiden må gjøre forefallende ting?
Svaret er helt obvious, spør du meg. Planlegging gir rom for kreativitet.
Det betyr ikke at du ikke plutselig kan få en god idé og så hoppe på den og gjøre den. Selvfølgelig kan du det, om du velger det. Men når du da har planlagt og har kontroll på jobbingen og det du driver med, så gir det deg rom til å gjøre de tingene.
Enten så ser du når du har tid til å gjøre det fremover og putter det inn der, eller så ser du at du har rom til å skyve på ting du allerede hadde planlagt og prioritere den nye ideen nå.
Uansett så hjelper planlegging deg fordi det gir deg en følelse av kontroll og du kan ta bevisste avgjørelser.
«Når planen er laget, er du bundet til den»
En plan er et utgangspunkt. Et rammeverk. Den skal, må og bør justeres på. Men for å justere, må du ha noe å justere på.
Det er enkelte som tror at når en plan er lagt, så må man følge den slavisk. Selv om ting forandrer seg. Det er ikke sant.
Virkeligheten for oss gründere er jo at markedet, målgruppens behov, trender og teknologien endrer seg hele tiden, og å lykkes i business avhenger av at tilpasser oss disse endringene.
En plan er et levende dokument som skal fungere som en veiledning. En guide. Et utgangspunkt. Ikke et fengsel.
Selvfølgelig må du jevnlig gjøre endringer. Flytte på ting. Fjerne ting. Legge til ting. Å gjøre sånne endringer betyr ikke at du mangler besluttsomhet. At du vingler. Men at du bruker en plan sånn den er ment, og hele tiden jobber med å videreutvikle den. Gjøre den enda bedre.
Ja, det kan være vanskelig
Det er ikke sånn at planlegging nødvendigvis er enkelt, bare fordi det er smart. At det bare er å sette seg ned og seile igjennom en plan som gjør at du lykkes i business, og så vipps har du 500.000 på konto.
Men det at det er vanskelig, betyr ikke at det ikke er viktig, riktig eller nødvendig. Det betyr bare at vi må øve. Vi må planlegge mer, sånn at det blir enklere.
Planlegging er en kontinuerlig prosess. Det ikke er en hindring, men et verktøy for å oppnå mer med mindre jobb.
Og som alt annet i verden, så blir vi bedre på planlegging jo mer vi gjør det.
Planlegging er bra for psyken din
Det er ikke bare businessen din som har godt av planlegging. For oss små gründere spiller planlegging faktisk en veldig viktig rolle i mental helse.
At du lykkes i business, handler også om at du har det bra.
Når du lager og jobber etter en plan, gir du deg selv klarhet og retning. Og det er superviktig unngå følelsen av å være overveldet. Du føler mer i kontroll over din egen fremtid og business.
Ved å vite hva du jobber mot, kan du organisere dagene bedre og jobbe mer effektivt. Og det reduserer stress og angst. Når du ikke har en plan, kan dagene og jobbingen føles mye mer usikkert og uforutsigbart.
Det kan også hjelpe til å gi deg en sunn balanse mellom jobb og fritid. Hvor mange av oss gründere sliter ikke med å skille mellom jobb og privatliv?
Ved å planlegge kan du bestemme fridager, og du kan si tydeligere når du er på jobb og ikke. Og det bidrar til at du tar bedre vare på deg selv.
Jeg har vært i kjelleren. Det er ikke et sted du vil være. Så dette er helt nødvendig for å unngå at du blir utbrent og sørge for at du kan nyte livet som gründer. Hverdagen som gründer. Ikke bare målene du når.
Vil du ha hjelp til å jobbe med planlegging?
Har du lyst til å lære mer om hvordan du kan planlegge på en god måte, som bygger businessen? Vil du lære mer om hvordan du faktisk kan få postet mer på sosiale medier, og gjøre hele prosessen MYE enklere?
Da kan du bli med meg på live workshop i april!
Hadde det ikke vært sykt digg å vite hva du skal poste på sosiale medier i 90 dager fremover? Planen er klar, du vet akkurat hva du skal dele, du trenger bare å sette deg ned og skrive det.
Det er det du får i workshopen, hvor du skal lage en helt konkret posteplan for dine sosiale medier. En plan du klarer å gjennomføre.
I workshopen skal vi jobbe med:
- Hvordan forstå og treffe målgruppen din
- Innholdsformat og tilpasning til forskjellige kanaler
- Hvordan skape innhold som engasjerer og inspirerer
- Hva en innholdsstrategi bør inneholde
- Hva din personlige innholdsplan skal inneholde
- Måling av suksess og justering av strategi
Blir du med live på Zoom i 3 timer for å forenkle sosiale medier, så du kan få bedre resultater? Meld deg på her!
Legg igjen en kommentar