Du har garantert hørt meg snakke om å jobbe strategisk. Men visste du at du også bør skrive strategiske captions?
Strategier er like viktige og effektive uansett om vi snakker om hvilken type medlemsportal du skal lage, eller tekstene du skriver.
Det er fort gjort å kaste bort masse tid og energi på sosiale medier, uten at du får så mye tilbake for det. Du kan bruke 2 timer på å skrive en caption uten at den gir deg flere salg, bygger relasjoner eller noe annet.
Det vil jeg ikke at du skal oppleve! Derfor har jeg hentet inn ekspertise til deg. Dette blogginnlegget er derfor et gjesteinnlegg skrevet av Kristin Samskott.
Kristin elsker tekst. Både å skrive selv, og å hjelpe andre til å skrive bedre. Hun har levert mange tusen captions til egne og andres kontoer de siste årene, og vet derfor en ting eller to om strategisk caption og skriveteknikk.
I dette blogginnlegget forteller hun deg 3 viktige ting å tenke på for å skrive en strategisk caption:
1. Den viktige førstelinja i en caption
Den første linja i en caption har en kjempeviktig oppgave i en strategisk caption, og det er å fange oppmerksomheten. Den første setningen skal gi deg oppmerksomhet i en bråkete Instagramfeed, og stoppe scrollingen.
Og akkurat denne biten er det mange som får til. De får oppmerksomhet. Men så stopper det der.
Å skrive en scrollstopper, som jeg pleier å kalle det, som bare får oppmerksomhet, er nemlig bare halve jobben. Mange glemmer å ta hensyn til HVEM de vil ha oppmerksomhet fra, fordi de er mest fokuserte på å FÅ oppmerksomhet.
Scrollstopperen i en caption må få oppmerksomhet fra målgruppen din.
En god scrollstopper fanger oppmerksomheten til målgruppen for akkurat den teksten. Slik at den stopper scrollingen og vedkommende VELGER å lese din caption. I valget mellom din og mange, mange andre captions.
For å skreddersy en caption på denne måten, er det viktig at du vet hva de er interessert i, og hvorfor de er interessert i det.
Fordi hvis du vet hvorfor noen er interessert i noe, er det mye lettere for deg å forstå dem. Da har du ikke bare en påtatt empati for hvorfor, men en ekte forståelse for hva som driver dem og hvorfor de gjør de tingene de gjør.
Hvis du vet hvorfor de stopper for å lese en caption, kan du finne ut hvordan du kan innfri dette.
Å vite hvorfor målgruppen din gjør som de gjør, er en bit av målgruppearbeidet som er svært viktig for å skrive effektive captions.
Så hvordan skal du få til dette? Få målgruppen til å stoppe scrollingen på akkurat din caption?
Tilfeldig eller målrettet oppmerksomhet
Se for deg at du er på storbyferie. Du går nedover en trang gate, av typen snirklete gater som du finner i Praha. Du runder hjørnet, og der står det gatemusikanter. Med trekkspill og ustemt fele. De spiller i ekstreme taktarter og spiller for livet om oppmerksomheten din. Høyt.
De bryr seg fint lite om hvem du er. Så lenge sjansen er der for at du vil stoppe og legge penger i kofferten deres, kjemper de med volum og klør om din oppmerksomhet.
De jobber lite målrettet, men får oppmerksomhet av et utvalg folk likevel.
Lengre inn i gata, står en innkaster på en familierestaurant. Vedkommende speider, og tar forsiktig kontakt med familiene som går forbi. Stikker et visittkort rutinert i neven til en voksen i familien, peker mot restauranten og forteller to ord om at de har ledig bord i kveld og en variert meny. Sier halvhøyt, så barna ikke kan unngå å høre det, at det er «free ice cream for the children».
Han roper ikke om oppmerksomheten, men velger seg ut familiene. Strategisk. Resten siler han elegant ut, og lar passere.
De legger kanskje ikke merke til ham, engang. Innkasteren på restauranten jobber målrettet, og skaffer seg oppmerksomhet av nøyaktig de folkene han ønsker.
Når du skriver captions, er det strategisk smart av deg å tenke på scrollstopperen din som en innkaster i stedet for en gatemusikant. Førstelinja i din caption, skal bestemme HVEM som får lov til å lese videre. Den setter grenser for teksten, og gjør at de som leser videre, er riktige for teksten.
Scrollstopperen din skal ikke stoppe scrollingen for alle som ser posten. Den skal stoppe scrollingen hos de riktige folkene, og slippe resten forbi.
Les mer: Hvordan jeg planlegger innhold på sosiale medier
Eksempler
Her får du eksempel på scrollstoppere som får oppmerksomhet, og får oppmerksomhet fra riktig kunde.
Medlemsportalen Tekstmagiker er for deg som vil skrive bedre i din business, men allerede er god til å skrive. Det er ikke en tekstportal som passer de som ikke liker å skrive, ikke liker å lese eller sliter med å skrive setninger. Det er ikke en tekstportal for de som er «nybegynnere» på selve skrivingen.
Derfor vil det være stor forskjell på treffsikkerheten på disse scrollstopperne:
«Fikk du 4, 5 eller 6 i norsk? Visste du at det ikke er en garanti for at du skriver gode businesstekster?»
«Du kan også få flere kunder av tekstene du skriver! Jeg LOVER!»
Den første scrollstopperen er en typisk innkaster, der de som ikke kjenner seg igjen i at de allerede er gode til å skrive, vil stoppe. De som ikke kjenner seg igjen? De vil scrolle elegant forbi.
Den andre er en gatemusikant. Den tar oppmerksomhet fra de som måtte scrolle forbi, og ønske seg flere kunder. Som helt ærlig nok er alle på hele internett.
Skriver du scrollstoppere som ber om oppmerksomhet som en gatemusikant, gjør du kardinalfeil nummer en i målgruppearbeid: Du skriver til alle, og treffer egentlig ingen.
Inne i medlemsportalen min, Tekstmagiker, snakker vi mye om hva som driver ulike kundetyper og hvorfor de gjør tingene de gjør. Nettopp for at du skal kunne skrive scrollstoppere som treffer riktig kunde og ikke alle andre.
Portalen er åpen for å ta deg imot, hvis dette er noe du vil lære mer om. Klikk deg inn her for å sjekke det ut!
2. En strategisk caption skrives på en smart måte til et bestemt formål
Du bygger ikke sykehus og kirker til samme formål. På samme måte bygges og skrives ikke captions som har som formål å selge inn et nytt produkt og å presentere deg som fagperson på samme måte.
En caption må bygges med de viktigste byggeklossene først. Du er nødt til å vite hva du skal lage før du velger riktig materiale inne på lageret.
Først når du vet hvilken jobb din caption skal gjøre, kan du skrive den på en måte som er formålstjenlig. Da kan du skrive en tekst som passer inn i den strategien du har.
Eksempler på formål en caption kan ha:
- Informere om et produkt eller en tjeneste
- La leseren bli kjent med deg
- Presentere en mening eller et standpunkt
- Selge inn noe
- Starte dialog med leseren
Denne listen kunne omtrent fortsatt inn i evigheten, men du skjønner greia: Du må vite hva teksten skal gjøre, for at den skal fungere for businessen din.
Formål må velges og skrives forskjellig etter kundenes preferanser.
Hva slags informasjon og hvilke argumenter du bruker for å selge inn et produkt kan variere veldig. Hvis du ikke kjenner målgruppen din, vet du ikke hvordan du bør vinkle en tekst for å oppnå formålet.
Eksempel
Et eksempel jeg kan gi deg her, er hentet fra medlemsportalen Tekstmagiker. Der snakker vi om noe som heter salgsfart.
Salgsfart er rett og slett forskjellen i tid det tar for ulike kunder å ta en avgjørelse, og justeringer vi kan gjøre i teksten for å påvirke dette:
«Hvis du bestemmer deg for å joine KURSNAVN før midnatt, får du en gratisbillett til mitt sosiale event på kjøpet. Dette vil du bare ikke gå glipp av!»
VS
«Du finner all informasjon du trenger for å ta en veloverveid avgjørelse i linken under. Vi opererer med en 2 ukers pengene-tilbake-garanti, der du kun må dokumentere at du har gjort oppgavene. Resultatene du vil kunne forvente av KURSNAVN er typisk a, b eller c.»
Formålet ditt støttes oppunder av hva du velger å fokusere på og hvorfor.
Du kan øke sjansen for at du oppnår et ønsket resultat av din caption, ved å vite både formålet og hvordan du skriver til kunden din for å oppnå formålet.
Det hjelper ikke å skynde på kunder som har et stort behov for selvstendig og trygg research. Da vil du bare jage dem bort. På samme måte er det liten vits i å lesse ned kunder som har bestemt seg, med enda mer informasjon.
Du må vite hvem målgruppen din er, og tilpasse hvordan du skriver for å oppfylle et formål.
[wc_box color=»secondary» text_align=»left» margin_top=»» margin_bottom=»» class=»»]Vit at det er stor forskjell på ulike typer captions, skriveteknisk. Og det er stor forskjell på trendene innen salgscaptions og organiske captions. Dette er et levende format der trendene går litt i bølgedaler, og det viktigste jeg kan si deg:
Følg med på de trendene som betyr noe: Hva din målgruppe responderer på over tid.
[/wc_box]Les mer: 3 feil mange gjør når de jobber med målgruppe
3. Skriv en CTA som er knyttet mot leseren og mot formålet
Du har garantert lært at en call to action (CTA) skrives for å få leseren til å gjøre noe, til å ta action. I tillegg er bruk av CTA ekstremt viktig for både salg, fremgang i salgstrakter og reachen til innholdet ditt på Instagram.
Men visste du at en CTA som gir deg masse oppmerksomhet, ikke nødvendigvis er en strategisk god CTA?
Det hjelper lite om du skriver en scrollstopper som treffer riktig målgruppe og skriver resten av teksten for å støtte formålet, hvis CTA-en bommer.
Du er helt nødt til å skrive en CTA som har sammenheng av det formålet du har valgt.
Hvis teksten er skrevet for å komme i snakk med de som er interesserte i et onlinekurs du har laget, saboterer du for din egen treffsikkerhet ved å avslutte din caption med:
«Hva med deg, foretrekker du kaffe eller te?»
Det er nemlig lett gjort å legge inn en CTA som er dedikert for å gi oss rekkevidde. I form av at det er et spørsmål det er lett å svare på. For alle.
Fordi vi har lært at vi skal stille spørsmål og åpne dialoger.
Og det er jo en god tanke, men for å gjenta målgruppefeilen mange gjør: Snakker du til alle, snakker du til ingen. Den gjelder også her.
Hva er så en god CTA?
En god CTA i en strategisk caption:
- Er tilpasset målgruppen du skriver til
- Støtter formålet med teksten
- Er formulert på en måte som passer kunden du skriver til
- Skal være en naturlig forlengelse av resten av din caption
En CTA som bommer på dette, kan potensielt frastøte seg den leseren du ønsker å komme i snakk med.
En CTA som vrir din caption i en helt ny retning, gjør at en interessert leser som har lest gjennom hele, hopper av i siste liten når du kaster inn en CTA som ikke er relevant.
Et skriveteknisk tips til deg som er uerfaren med å skrive strategisk caption?
Få på plass formålet og tilhørende CTA først, før du jobber med hvordan du skal få frem dette, og hvordan du skal «kaste inn» riktig kunde i den teksten.
Vil du lære mer om strategisk tekst?
Tusen takk til Kristin for 3 viktige ting du må naile for å skrive en strategisk caption. Dette er så viktig, så jeg håper du tar dette med deg når du setter deg for å jobbe med sosiale medier.
Likte du tipsene og synes dette blogginnlegget var nyttig?
Da vil jeg absolutt anbefale deg å følge Kristin på Instagram. Hun jobber både med å lære deg hvordan du skriver god tekst til business selv, og hun skriver også strategiske tekster for deg. Send henne gjerne en DM, hun elsker å snakke tekst med deg!
Jeg vil også anbefale medlemsportalen hennes Tekstmagiker, hvor jeg selv er medlem. Ingen reklame, bare fornøyd kunde ☺️
Legg igjen en kommentar