Hvis du har fulgt meg i mer enn 2 minutter, kommer helt garantert denne nyheten til å overraske deg. Kanskje også sjokkere deg.
Jeg, som har snakket så varmt om lanseringer, slutter med lanseringer. Jeg åpnet alle medlemsportalene mine fra 29. mars 2022 og de er nå evergreen.
Hæ? Tenker du sikkert. Og det skjønner jeg.
Men det er flere grunner til at jeg slutter med lanseringer.
Noen er personlige, andre er strategiske. Noen vil være relevante for deg. Og alt er noe du kan lære av og bruke som basis for dine avgjørelser rundt din business. Uansett om du selger medlemsportal, onlinekurs eller andre produkter og tjenester.
Derfor vil jeg dele og fortelle om hvorfor jeg gjør denne store endringen.
Den opprinnelige planen
Jeg har hatt store lanseringer for alle produktene mine i alle år. Først en uke, og så utvidet jeg med challenge og var i praksis i lansering i 10 dager promo for challenge, 5 dager challenge og så 7 dager lansering. Det ble til sammen tre uker med lansering. I tillegg til flere flashlanseringer og lanseringer av Mastermind, workshop og andre ting innimellom.
Det merket jeg i fjor at jeg ikke lengre hadde kapasitet til, fordi det krevde utrolig mye av meg. Jeg elsker å arrangere challenge, men det ble ekstremt mye arbeid når det ble så populært og jeg skulle gi tilbakemeldinger til 100+ videoer hver dag i en uke.
Da 2021 gikk mot slutten merket jeg at jeg var altfor sliten og på vei til å bli utbrent igjen, og måtte gjøre noen grep.
Derfor bestemte jeg meg for å bare arrangere flashlanseringer nå i 2022. Det skrev jeg om i blogginnlegget der jeg fortalte om planene for 2022, og det føltes godt. Det var komfortabelt og jeg så på 2022 med en god følelse. Jeg var ikke utslitt og utbrent av alt jeg skulle gjøre allerede før året hadde startet.
Nå, etter å ha vurdert frem og tilbake og erfart litt av hvordan 2022 går, ser jeg store utfordringer med å ha bare flashlanseringer.
For det første fører det til at portalene mine er åpne for innmelding totalt under 10 dager i året. Det er for lite. Det betyr også at det kan være flere måneder til det åpner når noen ønsker å bli med. Og det fungerer ikke i dagens onlineverden.
Derfor er ikke kun flashlansering et godt alternativ heller. Og når det ikke er det, og kapasiteten ikke er der til store lanseringer?
Da har jeg ikke annet valg enn å prøve å ha portalene åpne.
Jeg ser endringer i onlineverdenen
I tillegg til at dette valget handler om min kapasitet, så handler det også om endringer jeg ser og har erfart de siste to årene.
Ting er ikke helt som de var for 2 år siden. Og da snakker jeg egentlig ikke om pandemien, selv om den også har påvirket alt ifra kjøpekraft til folks mindset og innstilling.
Onlinebusiness-verdenen forandrer og utvikler seg hele tiden, og vi må tilpasse oss.
Bare tenk på hvordan det var for 3-4 år siden. Da satt vi gjerne 2 timer og så på et webinar. Nå har vi knapt tålmodighet til å se ferdig før vi sveiper videre hvis Reelen er mer enn 15 sekunder.
Denne utviklingen skjer også på andre områder, og det ser jeg når det gjelder lanseringer for både onlinekurs og medlemsportaler.
Folk forventer mer on demand
Vi har blitt vant til at ting er tilgjengelige når vi ønsker det. Og det har nå også kommet til onlineverdenen.
Dette er ikke bare noe jeg tror, dette har jeg selv erfart.
Tidligere i år fikk jeg en e-post fra en hyggelig dame som var interessert i Businesstrategi. Hun hadde en rekke spørsmål, og jeg svarte og forklarte samme dag, og medlemsportalen svarte ganske godt til det hun var ute etter og ønsket.
Dagen etter fikk jeg svar tilbake at siden Businesstrategi var stengt meldte hun seg inn et annet sted.
Dagen etter! Selv om Businesstrategi var noe hun helt reelt vurderte, tok det henne under et døgn å velge en annen portal fordi den ikke åpnet før om ca 1 måned.
Dette er så oppsiktsvekkende at jeg har vanskelig for å understreke hvor viktig og stor denne endringen og tilbakemeldingen er.
Ikke det at hun velger en annen portal, men at det er slik folk nå tenker og oppfører seg i onlinebusiness-verdenen.
Jeg hadde allerede bestemt meg for å åpne alle portalene mine og at jeg slutter med lanseringer da jeg fikk denne e-posten så den forandret ingenting, men den ga meg en veldig god bekreftelse på at jeg tar det riktige valget.
Da jeg delte nyheten om at jeg slutter med lanseringer på Instagram kom det også flere tilbakemeldinger av samme type.
Blant annet var det ei som sa at hun elsket endringen fordi hun vil bli med når hun selv ønsker det og det passer for henne.
Dette MÅ vi ta inn over oss som business-eiere.
Det er større utvalg og flere konkurrenter
En annen side av samme sak, er det at det har blitt flere kurs og medlemsportaler å velge mellom og dermed flere konkurrenter.
Og det som er viktig å huske er at det trenger ikke være konkurrenter som driver med det samme som deg.
Sannheten er at vi alle konkurrerer om den samme lommeboka.
Uansett om du driver portal om strikking eller selger kurs om aksjer, så er det veldig ofte de samme pengene vi slåss om. Den samme økonomien. Og da kan vi ende opp med at de velger å prioritere strikkeportalen fremfor aksjekurset kun fordi portalen er åpen nå og kurset ikke er det.
Lanseringer er ikke like mye verdt det
Dette er et personlig punkt, men det jeg har erfart er at det å lansere ikke er like lønnsomt som det var.
Altså at resultatet det gir ikke er like mye verdt innsatsen som det det var før.
Det er også en av grunnene til at jeg slutter med lanseringer.
Tidligere kunne jeg få inn 30-40 nye i en lansering av medlemsportal. Nå kan det ligge på 5-10. Det betyr at all den innsatsen med tre uker lansering og challenge gir mye mindre tilbake enn det jeg opplevde tidligere, og da er ikke den jobben like lønnsom lengre.
Det er flere grunner til at det er færre innmeldinger nå enn før, blant annet påvirker selvfølgelig pandemien, permitteringer, høye strømregninger og krig. Men det er nok også noe i det at folk ikke lengre venter og velger andre produkter og tjenester som bidrar til at tallet er lavere.
Jeg tror at med den riktige strategien og måten å jobbe på, kan jeg klare å få inn like mange uten å lansere.
Betyr det at lanseringer ikke virker lengre?
Jeg kan nesten høre deg rope «Ja men! Betyr det at jeg også bør slutte med lanseringer? Virker de ikke lengre?»
Det finnes ikke noe fasitsvar her, tror jeg. Utgangspunktet blir at du må bestemme selv, fordi det er avhengig av mer enn bare om lanseringer fungerer eller ikke. Kapasitet, målgruppe og resultater har også noe å si.
Men, jeg tror fortsatt at lanseringer kan virke.
Jeg tror absolutt at selve poenget og strategien med å åpne og stenge dørene fortsatt fungerer og vil være aktuelt for mange. Konseptet med å skape tidspress og tvinge folk til å ta en avgjørelse forsvinner ikke. Derfor finner du fortsatt undervisning om lanseringer og min anbefaling om å stenge medlemsportaler og kurs i undervisningen som ligger i Businesstrategi.
Kommer det oppdateringer og alternativer til det? Det gjør det helt sikkert jo mer jeg tester og lærer.
Men bør du automatisk bare åpne kurset eller portalen din og gjøre den evergreen? Nei. Du må ta en vurdering selv og analysere.
Hvis lanseringer fungerer for deg og du får inn studenter eller medlemmer, så fortsett med det. Gjør det som fungerer. Om du er sliten og ikke orker lanseringer eller de ikke går så bra, så test å åpne og se.
Gjør mer av det som fungerer og gjør endringer i det som ikke fungerer. Og ta den avgjørelsen som er riktig for deg og din business. Det er det viktigste.
Husk: Vi må bygge en business vi kan leve med, ikke bare av.
Veien videre
Siden dette er helt nytt for meg, har jeg ingen erfaring eller oppsummering å dele nå. Men, det kommer. Dette er viktig for både meg og deg, fordi dette er noe vi alle må forholde oss til nå.
Det er ikke sånn at alt er 100 % klart og veien helt lagt, dette kommer til å være masse prøving og feiling for min del.
Jeg skal fremover fokusere på å lage en god salgstrakt som bygger opp rundt det at medlemsportalene nå er evergreen.
Struktur og strategi blir helt essensielt for å kunne selge uten lansering.
Ingenting selger av seg selv, så det å ha en plan for upsells og downsells og e-postsekvenser og alt som følger med en god funnel, kommer til å være avgjørende for å klare å bygge opp inntekten og businessen med evergreen.
Gir meg verdifull erfaring
Det jeg kanskje ser mest fram til, er alt jeg kommer til å lære av dette.
Jeg synes det er spennende og interessant, men i tillegg så er min jobb å gå foran og teste, for så å fortelle deg hvordan det fungerte. Å lære, prøve, gjøre erfaringer og analysere og så dele det med deg.
Jeg lærer ikke bort ting jeg ikke selv har gjort eller testet, så dette har jeg ikke kunnet undervise om før. Derfor ser jeg fram til nye erfaringer og nye strategier jeg kan hjelpe deg med.
Denne gangen blir det å teste en strategi jeg ikke hadde trodd jeg skulle teste. Men det blir et valg for både helse og business. For overskudd, som er årets ord.
Les mer: Jeg har valgt mitt årets ord for 2022, hva blir ditt?
Så får jeg teste mine systemer, funnels og salgstrakter i en strategi med promoperioder og bonuser i stedet for lanseringer. Jeg er spent.
Hva tenker du om at jeg slutter med lanseringer og det jeg skriver om her?
Jeg vet ingenting om hvordan selge kurs uten lanseringer, men de er energitappende for en som er introvert og har historie med stress/utbrenthet.
Er absolutt interessert i å lære om andre måter å selge kurs på enn gjennom intense lanseringer f.eks. x ganger i året.
Ja helt enig i at de er utmattende. Jeg kommer til å teste litt forskjellige ting og deler erfaringer etter hvert, så heng med fremover 😊
Veldig enig!
Så enig med deg Lene, og ser akkurat de samme trendene i egen business. Dette var forfriskende å lese. Det gledes til å høre dine erfaringer om dette!
Veldig interessant at du har sett/merket det samme 😊 Skal dele erfaringer etter hvert! Det tar litt tid å bygge om hele strukturen i businessen, men det er lærerikt og gøy 😊
Dette var spennende å lese – da jeg har slitt med hvordan jeg skal gjøre dette fremover. Ser også muligheter for å lage momentum knyttet til pris og bonuser og gleder meg til å se hvirdan du legger det opp.
Glad for at du likte det! Jeg tror mange føler og tenker på dette for tiden. Det tar mye tid og er mye arbeid å bygge om hele strukturen så jeg er på langt nær ferdig, men jeg gleder meg til å dele mer om det etter hvert!