Pinterest er superpopulært blant amerikanske bloggere, og det er ikke så rart. Det kan nemlig gi masse trafikk til bloggen, hvis man bruker det riktig!
Det er viktig å huske at Pinterest faktisk ikke er et sosialt medium, men en søkemotor på linje med Google. Derfor finnes det andre regler og tips for å gjøre det bra, enn det du for eksempel gjør på Instagram og Facebook.
Les mer: Hva er Pinterest, og hvordan kan det hjelpe bloggen din?
Mange opplever at Pinterest er blitt den største kilden til trafikk til bloggen, og mens jeg foreløpig ikke har kommet ditt med Blogg Bedre, så er Pinterest det som gir mest trafikk til dessertbloggen min.
Ettersom det foreløpig i alle fall er mest innhold på engelsk, vil man naturligvis oppleve mer trafikk og suksess hvis man blogger og skriver på engelsk. Men, ikke dropp Pinterest bare fordi du skriver på norsk.
Det er nesten en million nordmenn som har profil, og hvis vi skaper et norsk miljø, vil vi også kunne oppleve å få god trafikk fra Pinterest. I tillegg er det mange amerikanere som er opptatt av sine norske aner, og piner norsk innhold. Bare søk på «norsk», så finner du massevis av brett og piner ?
Men uansett om du piner på norsk eller engelsk, finnes det ting du selv kan gjøre for å oppnå suksess.
Her er 12 ting du kan gjøre for å få bedre resultater på Pinterest:
1. Ha en god og forklarende bio
Du kan faktisk drive trafikk til bloggen med en god bio. Mange leser bioen for å se om det du pinner er interessant. Hvis du har en god tekst i bioen, kan du også få dem til å klikke seg inn på bloggen din, ikke bare følge deg.
Mange velger å skrive en kort setning om hva de gjør, og bloggeren Melyssa Griffin, som er spesialist på Pinterest, har en oppskrift. Du bør si hvem du er, hvem du hjelper og med hva. På min står det:
“Blogg Bedre (hvem jeg er) hjelper ambisiøse bloggere (hvem jeg hjelper) å få tid til å skape drømmebloggen (hva jeg hjelper med)”.
Da skjønner du hva jeg driver med og hva slags innhold jeg pinner. I tillegg kan du forsøke å få dem til å klikke seg inn på bloggen.
Har du en freebie, for eksempel en guide, sjekkliste eller PDF- med nyttig innhold som du gir bort når folk melder seg på epostlisten din? Da kan du reklamere for den! Skriv noe som gjør at de føler de får noe av verdi, og legg ved en lenke som de kan klikke på for å motta det du gir bort. På min står det:
“Få listen med 13 geniale verktøy jeg ikke klarer meg uten til bloggen her!”
I tillegg bør du ha et ord eller to som beskriver hva du driver med i profilnavnet. Også navnet ditt er søkbart, så ved å ha for eksempel Blogg Bedre / blogghjelp, slik jeg har, dukker profilen min opp når du søker på det. På dessertbloggen min har jeg House of Treats / dessert blog.
2. Skriv god tekst til pinen
Det er viktig å huske at Pinterest er en søkemotor, ikke et sosialt medium. Det gjør at teksten du skriver under/til pinen er veldig viktig, fordi det er med og avgjør om din pin blir vist når noen søker etter noe.
Du kan skrive en beskrivende tekst som inneholder nøkkelordene for innlegget ditt når du pinner pinen din, eller du kan skrive inn teksten i alt-tekst på egenskapene til bildet når du laster det opp på bloggen. Da blir det automatisk den teksten Pinterest henter når bildet blir pinnet.
Les mer: Hva er SEO, og hvordan kan det gi bloggen din mer trafikk?
Hvilke ord du skal bruke i teksten, avhenger av hva blogginnlegget ditt handler om. Jeg pleier ofte å bruke den samme teksten som jeg bruker til metadata/alt-tekst i innlegget. Jeg kopierer den, og så gjør jeg den en setning eller to lengre, så den er god og forklarende. Det som er viktig, er at nøkkelordene dine er med. Hvis innlegget handler om sjokoladekake, må det stå sjokoladekake minst ett sted.
3. Ha gode titler og nøkkelord på tavlene
Akkurat som at teksten til pinen og navnet på profilen din er søkbare, er også teksten og navnene på tavlene dine søkbare. Det vil si at tavlene bør ha navn som er fornuftige og beskrivende. Hvis tavlen ditt handler om kaker, så kall det for eksempel «fantastiske kaker», ikke kall det noe lite beskrivende som «deilige sukkerbomber». Folk søker ikke etter sukkerbomber når de søker etter kaker.
I tillegg kan du legge inn en kort tekst i toppen av hver tavle. Her bør du legge inn setninger/nøkkelord som er relevante til innholdet i den enkelte tavlen.
4. Bruk en bedriftsprofil, så du får statistikk
Akkurat som det nå er to versjoner av Instagram tilgjengelig, kan du også velge mellom privatprofil og bedriftsprofil på Pinterest. Jeg anbefaler at du bruker bedriftsprofil, fordi du da kan få statistikk. Har du allerede en privat profil, kan du enkelt gjøre den om til bedrift. Har du ikke en profil, kan du velge bedrift når du oppretter en profil.
For å kunne få statistikk, må du bekrefte Pinterestkontoen din. Slik får du bekreftet konto!
Når du får en bekreftet bedriftskonto, kan du også få noe som heter rich pins når du pinner ditt eget innhold. Det er en mer avansert pin. Slik får du rich pins!
Da henter Pinterest metadata fra bloggen, og den gir deg en større og mer synlig tittel. I stedet for bare ren og vanlig tekst under bildet, får du en bold tittel, og så kommer teksten under. Slik ser mine ut:
5. Bruk avlange bilder på pinene dine
Har du tenkt over hvordan feeden på Pinterest ser ut når du blar nedover? Nesten alle bilder er høydebilder. Det er en grunn til det. Du ser nesten ikke de som er bredde. Hvis ikke du har tenkt over det, synes jeg du skal gå til Pinterest nå og se! Jeg kan garantere deg at 95% av alle bildene i feeden din er høydebilder.
Det er fordi Pinterest er laget slik at du kan ha så lange bilder du vil, men bredden er fast. Derfor bør du ALLTID lage høydebilder til bloggen din, som du kan pinne. Da blir bildet ditt større og mer synlig.
Det mest vanlige målet er 1102×735 pixler. Da passer bildet ditt fint inn i feeden.
6. Ha gode bilder
Akkurat som i de fleste andre kanaler, gjelder det å ha gode bilder. Når du scroller nedover i feeden på Pinterest, kjemper din pin om oppmerksomhet med enormt mange andre veldig gode innlegg. Det er derfor viktig at du har et så godt som mulig bilde på pinen din.
Synes du det er vanskelig å ta gode bloggbilder, bør du enten gjøre det en prioritet å lære å bli enda bedre, eller du kan benytte deg av gratisbilder/stock photos.
Det er ekstremt viktig for meg å understreke at du IKKE bare kan ta andres bilder og bruke som dine egne. Det er stjeling, og ikke kult. Det gjelder også bilder du finner på Google. De som har tatt bildet eier det, uansett hvor du finner det.
Du kan derimot benytte deg av gratis stock photos. Det er bilder de som tar dem gir bort, og har sagt at det er greit at du bruker.
Les mer: Her er 18 sider med lekre stock photos du kan bruke til bloggen – helt gratis og lovlig!
7. Legg tekst oppå bildet
Har du lagt merke til at mange bilder på Pinterest har tekst oppå bildet? Det er ikke tilfeldig. Tekst oppå bildet gjør at innholdet blir mye tydeligere. I stedet for at man må lese den lille teksten eller tittelen under pinen, ser du med en gang hva innlegget handler om. Det funker stort sett uansett hva du deler, enten det er motetips, treningsråd, strikkeoppskrifter eller matoppskrifter.
Denne måten er i tillegg veldig bra å bruke hvis du skriver om ting som ikke er så lett å bildelegge, slik jeg for eksempel gjør.
Det finnes flere programmer og verktøy du kan bruke til å legge tekst oppå, et av de enkleste og beste er nok Canva.
Les mer: 13 fantastiske verktøy jeg bruker på bloggen min
8. Bruk et bilde av deg selv i bioen
Mange synes det er litt ubehagelig eller rart å bruke bilde av seg selv i profilen til bloggen, og velger heller å ha logoen sin. Men jeg anbefaler absolutt at du har et bilde av deg selv, såfremt du ikke er et stort firma med mange ansatte. Da kan du ha logoen din. Men er du frontfigur, anbefaler jeg fortsatt at du har et bilde av deg selv.
Det er fordi det er så enkelt som at folk liker å se ansikter. De liker å se hvem de “snakker” med, og få et inntrykk av hvem du er. Smiiil! ?
9. Ha kun tavler relatert til temaet ditt
Når du oppretter en konto på Pinterest, har den automatisk laget et sett med tavler til deg. Disse tavlene varier mellom alt fra interiør til mat og helse. Det er fint det, men skal du bruke Pinterest til å få mer trafikk til bloggen, bør du kun ha tavler som er relevante for det du blogger om. Det gir større sjanse for at folk følger profilen din, fordi de er interessert i det du pinner om. Til Blogg Bedre har jeg kun tavler som handler om forskjellige aspekter rundt blogging.
Du kan selvfølgelig ha andre tavler hvis du vil, men da bør du sette dem som skjult. Da kan du pinne så mye du vil på dem, uten at de er synlige for andre. Da forvirrer du ikke dem som klikker seg inn på profilen din.
10. Pin andres innhold, ikke bare ditt eget
Akkurat som Google, ser Pinterest på mange forskjellige ting når den bestemmer hvilke profiler og piner den skal vise i feeden og søkeresultater. Det avhenger av forskjellige faktorer, for eksempel SEO. Men det avhenger også av hvor aktiv profilen din er, og hva slags innhold du pinner. Ikke hva det handler om, men om det er nyttig og får mange repins.
Den ser også på hvor mange pins du pinner, og fordi det er helt umulig å skape nok innhold på sin egen blogg til å kunne pinne 70+ pins om dagen, bør du pinne andres innhold også.
Nå tror jeg det kommer ganske naturlig å gjøre for de fleste, i alle fall scroller jeg mye gjennom feeden og pinner andres innhold som jeg synes ser interessant ut.
11. Pin samme pinen på flere tavler
Det gjør ingenting om du pinner en pin på flere tavler, så lenge de er relevante for pinen! Husk at ikke alle følger alle tavlene dine. Jeg pinner for eksempel pinen om hvordan Google Analytics kan gi mer trafikk til bloggen din både på tavlen Bloggbedre.no og tavlen trafikk.
12. Bruk #hashtags
Før anbefalte jeg at du ikke skulle bruke hashtags i pinene dine, fordi siden Pinterest er en søkemotor var det ikke noe poeng i å bruke hashtagger. Hashtaggen hadde ingen effekt.
Men, nå har Pinterest endret på dette. Nå er hashtags med og påvirker algoritmen, og de er blitt søkbare og klikkbare. Når du skriver inn en tag, blir den blå og man kan trykke på den og få flere innlegg med den taggen.
Derfor bør du nå bruke hashtags.
Tenk på dem som nøkkelord når du velger hvilke du skal bruke, og ikke bruk for mange. Du kan ha maks 500 tegn i tekstboksen, og da vil du ikke ha kun hashtags. Du må fortsatt ha plass til å skrive en god tekst som frister dem som scroller til å klikke på din tag. Du kan ha maks 20.
Er «brett» det offisielle norske ordet for boards på pinterest? Jeg har vært aktiv på Pinterest i flere år, men har bare hatt innstillingen på engelsk, så jeg har ikke visst hva som brukes på norsk… Jeg ville mye heller brukt ordet «tavle», da det tilsvarer board mye mer enn brett gjør. Tavle på engelsk er for eksempel blackboard…
Hei Unni! Du har helt rett, det heter tavler, ikke brett 🙂 Takk for påminnelsen!
Jeg har litt dårlig samvittighet for at DETTE ble min første kommentar til deg! Elsker bloggen din og alle ressursene du har lagt ut gratis til hjelp for andre som vil blogge. TUSEN TAKK!!! Kanskje jeg til og med endelig lanserer bloggen min en dag… (har domene på wordpress.org. Må bare slutte å tenke at alt må være perfekt fra starten…)
Tusen takk for så fine ord, det setter jeg veldig pris på! Jeg er glad for at du finner hjelp på siden min ? Og ja, ingenting må være perfekt fra starten av, det beste er bare å komme i gang! Du lærer masse underveis, du og bloggen blir bare bedre og bedre, men du lærer jo ikke nye ting før du faktisk er i gang. Du får sannsynligvis ikke hundrevis av lesere fra første dag, så du har tid til å fikse og endre etter at du har lansert ? Masse lykke til! ❤