Nytt år, og som regel – nye trender.
Verden og ting forandrer seg alltid, og hva vi gjør, liker og vil ha forandrer seg også fra år til år. Det gjør at hva vi som gründere fokuserer på og driver med, også må endre seg litt fra år til år. Vi må tilpasse oss.
Vi vet jo aldri helt hva som skjer fremover, og er det noe de siste 4-5 årene har lært oss, er det at verden er fullstendig uforutsigbar.
Men, det går fortsatt an å gjøre seg noen tanker om trender vi ser. Ting som kan komme til å bli viktige i 2024.
Ting har alltid vært i endring, så det er ikke noe nytt. Men HVA som endres, påvirkes av tiden vi er i. Det er både basert på hva som skjedde i 2023, hvordan verden er og hvordan disse tingene påvirker både oss som mennesker og kundene våre fremover.
Les mer: 4 trender jeg ser tydelig i markedsføring akkurat nå – og hva de betyr for din business
Nå har jeg på ingen måte verken en fasit eller spåkule. Så det jeg skriver om her, er mine tanker og antakelser. Ting jeg tror. Men det er faglig fundamentert.
Jeg har drevet business i 8 år, og markedsføring og journalistikk er utdanningen og faget mitt. Jeg har jobbet med det i over 15 år, før jeg startet for meg selv. Derfor er også trender og utvikling en del av fagfeltet mitt.
Det er ikke sikkert at dette slår til, selvfølgelig. Men her er i alle fall ting jeg tror trender i 2024:
1. Salg tar lengre tid
En av tingene jeg er mest sikker på trender i 2024, er at folk vil bruke lengre tid på å bestemme seg.
Det er dårlige tider. Og når økonomien er som den er, vil buyer hesitancy være mye høyere. Det betyr enkelt forklart at folk vil nøle mer før de kjøper noe.
Det er normalt at folk er mer forsiktige med pengene sine når økonomien ikke går så bra. Da er folk litt mer tilbakeholdne med å ta kjøpsbeslutninger. De tenker mer. De prioriterer. De kjøper ikke nødvendigvis alt de vil ha, men bruker penger på det de virkelig vil ha.
Det som er viktig å huske, er at veldig mange vil fortsatt bruke penger og kjøpe ting. Det er ikke sånn at ingen kjøper noe.
De er bare nøyere mer hva de bruker pengene på, og de vil bruke lengre tid på å tenke og bestemme seg for å kjøpe.
Det betyr at salgssyklusene dine kan bli litt lengre i 2024. Salgstrakten din vil ta lengre tid.
Du vil fortsatt kunne selge
Generelt bruker folk alltid litt tid på å konvertere. Nøyaktig hvor lang tid, er selvfølgelig avhengig av målgruppe og prisnivå. Uansett hvor lang eller kort tid de bruker, er sjansen stor for at den tiden vil bli lengre i 2024.
Kanskje du har et lavprisprodukt hvor folk konverterer raskt. De kan fortsatt det, men sannsynligvis vil «raskt» bli litt lengre.
Hvis de tidligere kjøpte noe fra deg innen tretti dager etter å ha meldt seg på listen din, sett annonsen din eller oppdaget deg via Instagram, vil det i 2024 kanskje 3 måneder i stedet.
Folk vil fortsatt bruke penger. Mange vil konvertere til slutt. Men de vil sannsynligvis bruke lengre tid på å gjøre det i år.
2. Consistency blir enda viktigere
Utholdenhet blir helt nødvendig i 2024. Siden folk vil være litt mer nølende til å kjøpe i år, vil du også måtte være mer utholdende.
Det betyr at langsiktig jobbing og det som heter consistency, vil være HELT nødvendig i 2024.
Det finnes egentlig ikke et norsk ord som dekker consistency ordentlig. Jeg kaller det utholdenhet her. Men det betyr egentlig mer enn det. Det betyr at du må være konsistent. Utholdende hele tiden, jevnt. Ikke bare av og til. Ikke av og på.
Det betyr at du må møte opp, jevnt og trutt. Bygge know, like and trust, jevnt og trutt.
Consistency er en av de få tingene som gjelder alle, uansett hvem du er, hva du selger, hva nisjen din er og hvem målgruppen din er.
Jeg sier ofte at det ikke finnes en fasit, og på det meste i business gjør det ikke det. Men på akkurat dette gjør det det.
ALLE må være consistent. Hvis ikke du er consistent, så får du ikke businessen din til å vokse.
Og det gjelder alltid, ikke bare i 2024. Men i år vil det bli enda viktigere.
E-postliste og blogg, for eksempel
Det betyr for eksempel at du må jobbe med å få folk på e-postlisten din sånn at den vokser. Det er viktig fordi det gir flere salg. Og det gir en bedre og mer lønnsom business.
Øker ikke e-postlisten, har du ikke nye kunder å selge til. Da vil du til slutt selge mindre, fordi markedet ditt blir mettet. Du trenger nye folk for å vokse.
Det må du jobbe med jevnt og trutt i 2024. Ikke bare to uker av året. Det må være et konsistent fokus.
Det samme med å bygge know, like and trust. Det kan du gjøre ved hjelp av for eksempel blogginnlegg. Men det holder ikke med 2 blogginnlegg i løpet av året. Du må være konsistent. Publisere nytt innlegg hver uke. Jevnt og trutt.
Consistency alltid viktig, men det vil bli ekstra viktig i 2024 på grunn av buyer hesitancy. Du må ha et langsiktig fokus og jobbe med langsiktige mål. Orke å holde ut. Stayer-evne. Og at det er jevnt. Ikke av og på. Ikke 2 uker i året. Jevnt.
Og det betyr også at du ikke må forvente øyeblikkelige resultater. Ikke tenk at noe ikke virker selv om ikke du får salg etter kort tid. I år må den horisonten for når du kan si at noe ikke virker bli lengre.
3. Verdistige blir viktigere
En verdistige med produkter blir viktigere. Eller produktstige. Same same, for så vidt.
Nå som mange enten faktisk har dårligere råd, eller i alle fall er mer forsiktig med pengene, så vil det ganske naturlig føre til at billigere produkter og tjenester selger bedre. Dyrere produkter kan og vil mest sannsynlig bli vanskeligere å selge.
Det finnes selvfølgelig unntak. Du vil kunne selge dyre produkter til de riktige folkene. Jeg skal for eksempel fortsatt selge det store signaturkurset PortalSuksess som er et dyrt premium-produkt. Jeg legger ikke ned det.
Men sånn generelt.
Mange ønsker eller trenger å spare penger og bruke mindre, og det gir utslag i hva de investerer i. De har fortsatt gjerne penger å investere, men de prioriterer annerledes.
Tilby noe for dem som ikke har råd
Det betyr at noen for eksempel nå gjerne kan velge å kjøpe et kurs der de lærer å gjøre noe selv, kontra at de tidligere hadde kjøpt en tjeneste av noen der de fikk det gjort for dem. Altså at done for you-tjenester vil kunne oppleve en nedgang fordi folk heller velger å investere tiden i å gjøre det selv nå, fremfor å investere pengene for å få andre til å gjøre det for seg.
Det kan være ting som design, transkripsjon av videoer, redigering osv, for eksempel. Og igjen, det finnes alltid unntak. Du skal ikke legge ned businessen din selv om du driver med done for you.
Men det betyr at det som kan være lurt å tenke på i 2024, er om du har en verdistige i businessen. Altså om du har forskjellige prisklasser du tilbyr produkter i.
At du har noen billige produkter, i tillegg til de dyre.
Du kan fortsatt klare å selge de dyre, men noen vil ikke ha råd, og da kan du hente inn dem på en billigere versjon eller produkt i mellomtiden.
På den måten gjør du at folk kan velge det som passer deres økonomi, i stedet for at de ikke har råd til noe og går ut av siden din.
Så hvis du ikke har produkter i forskjellige prisklasser, kan det kanskje være lurt å tenke litt på hva du eventuelt kan tilby til en lavere pris i 2024. Kanskje en light-versjon av portalen eller kurset ditt? Kanskje en e-bok, eller noe annet billig?
Hva kan du tilby dem som ikke har råd til hovedproduktet ditt? Det vil være en smart investering i 2024, så du henter inn eller holder på dem som ikke har råd til de dyrene tingene akkurat nå.
Blogg gjør comeback
Jeg tror at blogg blir mer populært igjen.
For noen år siden hadde «alle» blogg. Men de siste årene har mange lagt ned eller pauset bloggen, fordi sosiale medier tok over.
Lesertallene gikk ned, kommentarer kom på sosiale medier i stedet for inne på bloggen, og folk gadd ikke klikke seg inn for å lese ting på andre plattformer. De ville bare være på sosiale medier.
I tillegg likte mange som skaper innhold denne trenden, fordi det er enklere å skrive korte innlegg på sosiale medier, enn et nyttig og omfattende blogginnlegg.
Men i år. I år tror jeg det snur. Kanskje ikke akkurat 180 grader, men jeg tror blogg gjør comeback.
Jeg tror at mange av oss som skaper så møkk lei algoritmene og hvordan de gjør at det er 2 personer i hele verden som ser det vi publiserer.
Hvor mange ganger har du publisert et skikkelig bra innlegg på Instagram, og fått bokstavelig talt 3 likes? Mens du for et par år siden fikk 100? 200? 🙋♀️
Eller hatt en livesending på Facebook i en gruppe med 650 medlemmer, og så er det 3 som deltar live og 50 som ser opptaket? 🙋♀️
Også som brukere er vi er lei av sosiale medier. Lei av det korte og overfladiske. Vi vil ha innhold. Korte Reels går nok ikke noe sted, men vi vil ha noe mer. Noe i tillegg.
Og det får man i blogg. Både som gründer og som leser.
Jeg har hatt blogg siden storhetstiden i 2016, og har publisert innlegg hvert eneste år siden da. Og har planer om å skalere opp innsatsen på bloggen i 2024. Fordi blogg går ikke noe sted.
Les mer: Dette blir mine store businessplaner og mål for 2024!
Om noe, blir det mer og mer lest igjen. Tror og håper jeg.
Okei, dette er mine tanker og hva jeg tror blir trender i 2024, som vi gründere må forholde oss. Hva tror du om disse tingene?
Legg igjen en kommentar