Å drive medlemsportal er ikke det samme som å selge onlinekurs eller 1-1-tjenester, for eksempel. Det er helt andre utfordringer, problemstillinger og ting å ta hensyn til. Og det var bakgrunnen for at jeg lagde og lanserte medlemsportalen Membership Community i august 2021.
Jeg ville samle mange medlemsportal-eiere sånn at vi kunne ha et community kun for oss der vi var omgitt av folk som forstår de særegne utfordringene og kunne hjelpe og støtte.
Les mer: Membership Community – ny medlemsportal for deg som driver medlemsportal!
Dessverre gikk det ikke som jeg håpet, og jeg pauser Membership Community på ubestemt tid.
Hvorfor jeg pauser Membership Community
Det finnes mange forskjellige typer medlemsportal, og Membership Community er en community-basert modell. Det betyr at det ikke er fokus på undervisning, men på community. Det er det som er selve produktet og det man får og betaler for.
Dessverre har jeg ikke klart å utvikle communitiet slik jeg ønsket og drømte om.
Det har vært vanskelig å selge og få inn nye medlemmer generelt i business de siste par årene, og det gjelder også i Membership Community.
Og siden en community-basert portal kun fungerer når man faktisk har et community, føler jeg ikke at medlemsportalen er og gir det vi som er medlemmer ønsker.
Når man driver en community-portal må man ha et godt community. Ellers er hele grunnlaget borte. Og det føler jeg ikke at jeg og portalen klarer å gi medlemmene nå.
Det føles som at jeg tar betalt for noe som ikke er godt nok. At jeg ikke gir dem det jeg har lovet. Og det er ikke akseptabelt for meg.
Jeg vil og kan ikke ta betalt kun for å ta betalt, når kvaliteten ikke er den jeg har lovet. Det er og føles helt feil.
Da sto jeg igjen med to valg: Å satse hardere og promotere mer og jobbe mer for å få inn medlemmer, eller å pause den.
Jeg jobber akkurat nå med en stor omstrukturering av businessen min fordi jeg har sluttet med lanseringer, og da passet ikke det å satse fullt på Membership Community inn i planen jeg har lagt.
Valget falt derfor på å pause den.
Les mer: Hvorfor jeg slutter med lanseringer og hva planen er nå!
Hvorfor jeg ikke legger den ned
Jeg må innrømme at jeg er veldig glad i Membership Community, og dette er ikke et valg jeg egentlig ønsker å ta. Fordi jeg har fortsatt stor tro på konseptet.
Til tross for at jeg pauser Membership Community, er jeg ganske sikker på at det er et marked for det. At den kan fungere.
Bare ikke akkurat nå.
Min analyse og også tilbakemeldinger fra andre tilsier at jeg rett og slett var for tidlig ute.
Medlemsportal begynner å bli populært, det lanseres stadig flere og det er mange som vurderer og tenker på det. Men de har ikke kommet så langt at de trenger Membership Community ennå.
De har ikke lansert, eller de har ikke drevet lenge. De har ikke kjent på det å jobbe alene med alt. På at andre ikke forstår utfordringene som er med medlemsportal. På behovet for å snakke med andre som forstår.
Det er derfor jeg pauser Membership Community, i stedet for å legge den ned.
Fordi jeg har på ingen måte gitt opp drømmen om å klare å samle en sånn fantastiske gjeng med medlemsportaleiere. Derfor kan det godt hende vi starter opp igjen om et år eller to, når vi er flere som har medlemsportal og det er flere som ser behovet.
Hvorfor jeg deler alt åpent med deg
Kanskje du lurer på hvorfor jeg velger å fortelle deg dette? Jeg har jo feilet. Hvorfor forteller jeg alt om det? Jeg kunne jo bare pauset portalen og ikke sagt det til noen.
Derfor:
Alt jeg gjør er for å hjelpe deg. Du er hovedfokuset mitt. Ikke meg selv.
Alle innlegg jeg skriver på Instagram, alle blogginnlegg, alle e-poster. De er skrevet for å bidra til at du klarer å bygge den businessen du vil. Til at du kan se muligheter. For å hjelpe deg til å bygge, skalere og drive.
Og det å tørre å vise at man kan feile og at det er helt greit, er en veldig viktig del av det.
Hvordan skal du tørre å satse og prøve nye ting, hvis du ikke vet at det er greit og normalt at ting ikke går av og til? Når «alle» gründere der ute bare viser fram solskinnssiden med 100.000-måneder, foredrag, nye kunder og oppturer?
Å drive business består også av feiling. Av kunder som trekker seg. Produkter som feiler. Og det vil jeg at du skal vite og se og vite at er greit og normalt.
Vi må tørre å ta vanskelige avgjørelser
Det at jeg pauser Membership Community er et godt eksempel på det at man må tørre å ta vanskelige avgjørelser i businessen.
Som jeg nevnte, så er dette er egentlig ikke noe jeg ønsker. Jeg elsker Membership Community og ideen.
Men når det ikke fungerer, må man gjøre noe. Vi må ta et valg, og ikke bare la ting sture og gå og stikke hodet i sanden.
Det var en vanskelig avgjørelse som jeg brukte litt tid på å både tenke på og fordøye, men jeg var egentlig aldri i tvil om at den var nødvendig eller riktig. For både meg og medlemmene.
Det er ikke første gangen jeg legger ned et produkt.
I august 2020 sluttet jeg å selge kurset mitt «Skrivemaskinen». Det var det første betalte produktet jeg lanserte, og det var et stort kurs om å skrive bedre og mer strategiske tekster.
Det solgte bra, jeg tjente over 500.000 kroner på det i løpet av halvannet år. Allikevel sluttet jeg å selge det.
Fordi det var det riktige for businessen min og meg. Du kan lese mer om hvorfor i blogginnlegget under.
Vi må tørre å ta vanskelige avgjørelser når de er riktige for businessen vår. Det bidrar til vekst og til at vi bygger en business vi kan leve med, og ikke bare av.
Er du ikke enig?
Legg igjen en kommentar