Hvis du har en medlemsportal, har du helt sikkert kjent på at det kan være stressende å levere nytt innhold hver måned. Kanskje har du til og med også satt det opp sånn at du leverer mer innhold enn du egentlig klarer?
Det kaller jeg en rovdriftsportal, og det gjør deg utslitt og utbrent.
Det er dessverre veldig fort gjort å tenke at det er enkelt å lage en medlemsportal. Det er jo bare å legge en plan for masse gøy innhold du skal publisere hver måned, og så sette i gang.
Det fører altfor ofte til at vi legger lista for høyt, og at vi overleverer. At vi lager en rovdriftsportal.
Den andre ulempen ved det, er at det også overvelder medlemmene dine. Det kan føre til flere utmeldinger, fordi de ikke får brukt innholdet, får dårlig samvittighet og melder seg ut.
Les mer: Hvordan unngå at medlemmer blir overveldet av alt innholdet i medlemsportalen
Så hva gjør du da, hvis du sitter der i spagaten med skjegget i postkassa og synger på dine siste strenger mens du river deg i håret og har mest lyst til å krype under dyna?
Går det an å gjøre store endringer i en medlemsportal, og til og med noe så drastisk som å begynne å levere mindre innhold?
Aller først: Ja, du kan gjøre endringer
Mange tror at mer er bedre og at de må overlevere for å gjøre medlemmene i en medlemsportal fornøyde. De er livredde for å ikke gi nok, og at medlemmene vil melde seg ut om de gir for lite.
Det fører også til at mange tror de ikke kan gjøre endringer eller levere mindre innhold også.
Det er ingenting som sier at det du lanserte er det du må levere i 100 år fremover. Dette er DIN portal, og det er du som bestemmer.
Det er ikke et demokrati. Det er din business, ditt produkt.
Hvis du ser at du har behov for endringer, så gjør du endringer.
Jeg har gjort flere endringer selv
Selv har jeg gjort tre store endringer for min første medlemsportal, Businesstrategi.
Etter ni måneder endret jeg den ene type innhold de får, fra et intervju til en ressurs som går i dybden.
Etter ett år byttet jeg navn fra Blogg til Business til Businesstrategi, og jeg byttet også samtidig målgruppe fra bloggere til gründere.
Les mer: Medlemsportalen Blogg til Business bytter navn til Businesstrategi – les hvorfor her!
Men hva hvis den endringen du vil gjøre er å levere mindre innhold? Går det an, og hva skjer da?
Jeg tror den største frykten mange har, er at hvis de gjør endringer som gjør at de leverer mindre innhold, vil det føre til medlemsflukt. At folk melder seg ut i hopetall. Det var jo ikke det de betalte for da de meldte seg inn, ikke sant?
Vel, det har samboeren min Jonas nå testet.
Og fordi jeg vet at dette er noe du lurer på og vil lære masse av å høre om, vil jeg dele hvordan det gikk med deg.
Case study: VHDLWhiz Membership
Jonas er altså samboeren min, og for ganske nøyaktig ett år siden hjalp jeg ham til å lansere sin første medlemsportal. Han er også gründer, og jobber på samme måte som meg men med en annen målgruppe.
Jonas er hardwareingeniør, og hjelper ingeniører verden over med å lære og bruke det programmerings-liknende språket VHDL bedre. VHDL brukes til å lage mikrobrikker som blant annet brukes i fly og datasentre som Microsoft, Facebook og Google.
Nettsiden og firmaet hans heter VHDLWhiz, og medlemsportalen heter VHDLWhiz Membership.
Han har et nybegynnerkurs og hadde et mer avansert kurs, men det har han pauset fordi han vil gjøre oppdateringer.
Medlemsportalen er dermed hovedproduktet nå.
Dette er VHDLWhiz Membership
Medlemsportalen er rettet mot dem som er middels og mer avanserte, ikke nybegynnere. Den ble lansert i februar 2021, og før endringen hadde han 109 medlemmer.
Han publiserte nytt innhold hver måned, og medlemmene fikk et kurs og en ressurs med 14 dagers mellomrom. I tillegg har han en Facebookgruppe der de kan stille spørsmål.
Medlemmene som har blitt med fram til nå betaler i stor grad 17 eller 27 dollar, bortsett fra noen som har egne firma-avtaler der de har lisenser for flere brukere.
Hvorfor han ville gjøre endringer
Da vi lagde medlemsportalen var jeg veldig bevisst på at han ikke skulle lage for mye innhold, men siden temaet han jobber med er gresk for meg, var det vanskelig å «kontrollsikre» at han la et løp han kunne leve med i lengden.
Han la opp til en undervisning og en ressurs i måneden, men da han hadde drevet en stund viste det seg at det ble for mye.
Det han underviser om er så komplisert at undervisning ikke betyr én video, slik jeg så for meg. Det var rett og slett minikurs på 8-15 videoer hver måned.
Jeg skjønner nesten ikke hvordan han har klart å levere det i ett år, de fleste måneder har han brukt rundt 60 timer i måneden på å lage innholdet. Det er nesten to fulle arbeidsuker med kun jobbing med portalen. Da blir det ikke mye tid igjen til andre ting som også må gjøres i businessen.
Og det var det som tvang fram en endring til slutt. At den planen han hadde lagt tok for mye tid.
Det gjorde både at han ikke rakk andre ting, som å skrive blogginnlegg og å promotere portalen. Men det gikk også ut over innholdet han lagde til portalen.
– Da medlemsportalen var ny, passet det med månedlige kurs fordi det var lite innhold i portalen. I begynnelsen var det også enklere for meg å lage innhold fordi alt var nytt og det fantes mye basiskunnskap som skulle læres bort, sier Jonas.
– Men etter et år begynte jeg å gå tom for ideer som passer inn i dette formatet. Jeg måtte rett og slett unngå mange kurs-prosjekter fordi det ville ta mer enn en måned å lage. Det begynte å bli en stor begrensning, og jeg måtte endre publiseringsfrekvensen for å sikre kvaliteten på innholdet, forklarer Jonas selv.
Denne endringen bestemte Jonas seg for
Da vi satte oss ned og diskuterte hvilke endringer han kunne gjøre, diskuterte vi alt fra å ikke gjøre endringer, til å legge ned portalen.
Men det var veldig tydelig at det var mengden innhold som var problemet, så han endte opp med å endre hvor mye innhold han deler.
Han bestemte seg for å gjøre om fra et kurs og en ressurs i måneden, til kurs annenhver måned og ressurs annenhver måned.
Medlemmene får altså for eksempel kurs januar, ressurs februar, kurs mars og ressurs april i stedet for begge deler hver måned.
På den måten får han mer tid til å lage kursene, og kan ta for seg mer kompliserte temaer.
Slik fortalte han om endringene
Han offentliggjorde endringen til medlemmene via e-post og innlegg i Facebookgruppen i sammenheng med at portalen rundet ett år.
Han hadde fokus på å forklare at dette ville gi dem bedre innhold.
Når du skal fortelle om slike endringer til medlemmene dine, er det viktig å ha fokus på at dette gjøres for det bedre.
Husk at ingen liker endringer. Alle liker forbedringer.
Men selv om han visste at dette ville gjøre portalen bedre, var han selvfølgelig bekymret for at mange skulle bli misfornøyde.
– Jeg var selvfølgelig redd for at mange ville melde seg ut. Jeg syntes også det var dumt å gå bort fra månedlige kurs siden medlemmene betaler månedspris, men jeg leverer fortsatt innhold hver måned, sier Jonas.
Hva ble resultatet?
Etter at han offentliggjorde endringen ventet han i spenning, men han ble positivt overrasket over det som skjedde.
Nå tre uker etter har han fortsatt fått kun én utmelding.
Det var altså 109 medlemmer da han fortalte at han skulle levere mindre innhold for å gjøre portalen bedre, og kun én meldte seg ut.
– Det var færre enn forventet, og jeg fikk også mange positive tilbakemeldinger. Flere sa at de ikke hadde hatt tid til å gå igjennom innholdet hver måned, forteller Jonas.
Og det er et veldig viktig poeng å legge merke til. Mens vi tror og skulle ønske at medlemmene våre gyver løs hver gang vi publiserer nytt innhold og ligger våken og venter på at vi skal dele mer, så er sannheten at de er travle. De har andre jobber. De har familieliv. De reiser på ferier.
Å få mindre innhold kan være en like god endring for dem som for deg, fordi det kan redusere følelsen av å være overveldet og at de henger etter. Og sånn er det ingen som liker å føle seg.
Han fikk flere e-poster fra medlemmer som var fornøyde og likte endringen.
– Mange har ønsket kurs om ting jeg ikke har kunnet lage før siden det var for omfattende. Jeg tror medlemmene var enige i begrunnelsen min og skjønte at endringen ville resultere i bedre innhold generelt sett, mener Jonas.
– Det er viktig å fokusere på akkurat dette når du offentliggjør endingen, at det er for å forbedre innholdet, og ikke «levere mindre».
Du må lage en business du kan leve med
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Og igjen.
Du er nødt til å lage en business du kan leve med, ikke bare av.
For Jonas betyr denne endringen både at han får mer pusterom, men forhåpentligvis også vekst for businessen. Ikke bare blir innholdet og portalen bedre, men han får tid til andre ting, som å promotere portalen utenfor lansering og å skrive blogginnlegg som tiltrekker seg målgruppen.
– Jeg må fortsatte jobbe mye med å lage kursene, men jeg har fått større frihet til å velge tema. Det var veldig begrensende på slutten fordi jeg alltid måtte velge «trygge» prosjekter for å være sikker på å bli ferdig i tide.
– Før var det månedlige kurs, i tillegg til en resurs i midten av måneden. Men å lage innhold er ikke den eneste oppgaven jeg har i businessen min. Mesteparten av tiden går med til administrering, support, sosiale medier, og å lage gratis innhold til nettsiden. Dermed hadde jeg kanskje bare en eller to uker på meg til å lage det månedlige innholdet. Nå føles det mye mer overkommelig, sier Jonas lettet.
Oppsummering og evaluering
Dette er grunnen til at jeg ville dele Jonas’ historie med deg. Fordi jeg vet at det er så mange som er i samme båt. Som bruker all sin tid på å lage innhold til medlemsportalen, ikke rekker andre oppgaver, og som leverer altfor mye så medlemmene blir overveldet.
Dette er et perfekt eksempel på at det går an å gjøre endringer, og at det både kan gjøre hverdagen din bedre men også at det er noe medlemmene faktisk setter pris på.
Å gjøre endringer, inkludert å levere mindre innhold, betyr ikke medlemsflukt.
En viktig ting å huske og som vi tok med i diskusjonen, er at det er bedre å gjøre endringer så fort du merker at du trenger. Ikke utsett.
For Jonas’ del var månedsprisen de betaler ganske lav fordi den fortsatt er såpass ny. Det betyr to ting:
- Du tåler eventuelle utmeldinger bedre.
At ti personer som betaler 199 kroner melder seg ut gjør ikke like stort innhugg i økonomien. Det er verre hvis du gjør endringen senere og ti personer som betaler 599 melder seg ut.
- De tåler endringen bedre.
De med lavere kostnad får allerede ekstremt mye for pengene og vil tåle en slik endring bedre. Folk som betaler en høyere sum har nok lavere terskel for å melde seg ut.
Ikke driv en rovdriftsportal som til slutt sender deg i kjelleren.
Hvis du føler behov for endringer, både i mengde, type innhold, målgruppe eller andre ting: Gjør det.
Jo fortere jo bedre, for både deg, portalen og potensielle kunder som blir med senere.
Legg igjen en kommentar