Jeg er helt sikker på at en stor del av grunnen til at jeg nå jobber for meg selv og lever av businessen min, er fordi jeg alltid har jobbet strategisk og metodisk. Helt fra starten av har jeg hatt en plan for hva jeg vil si, hva jeg skal skrive om og hvorfor.
Det har gjort at jeg har jobbet på en måte som hele tiden driver meg fremover, jeg har et mål og en plan jeg jobber mot.
Ingenting jeg gjør er tilfeldig. Det har et formål.
Og fordi jeg gjerne vil hjelpe deg til å oppleve den samme fremgangen, synes jeg du også bør begynne å ha en slik innholdsstrategi.
Jeg er ikke i tvil om at en innholdsstrategi er et viktig verktøy som kommer til å hjelpe deg.
Hva er en innholdsstrategi?
En innholdsstrategi er enkelt forklart en plan over hva slags innhold du skal publisere når og hvor. Enten det gjelder blogg, sosiale medier eller nyhetsbrev.
Det trenger ikke være komplisert, du skal bare ha en enkel plan for hva du deler og hvorfor.
Det er en oversikt du lager for en periode fram i tid, slik at du vet hva som kommer, når det skal komme, hva det handler om og hvor det skal publiseres og deles.
Du skal også tenke på hvorfor du skal skrive om det du bestemmer. Hva er formålet?
Du kan gjerne skrive det inn i ClickUp, Notion, Asana, eller bare en vanlig Google Doc. Finn en måte å lagre det på som er enkel å finne tilbake til, sånn at du kan gå og se over med jevne mellomrom.
Poenget er at du skal jobbe målrettet og bevisst, og har en tanke bak alt du gjør og skriver.
4 grunner til at du bør du ha en innholdsstrategi for businessen:
Kanskje du lurer på hvorfor en slik strategi hjelper? Hva er det egentlig den gjør, hvorfor er det nyttig? Her er 4 grunner:
1. Gjør det enklere å jobbe
Når du vet hva du skal gjøre, er det mye enklere å gjøre det. Det gjelder alt her i livet, også for innholdet i businessen din.
Hvis du har en plan for innholdet fremover, trenger du ikke bruke tid på å lure på hva du skal skrive om og når det skal publiseres. I stedet kan du bare se på planen din, og sette deg ned og skrive det du har satt opp at du skal skrive.
2. Gjør at du får en helhet over innholdet
Dette er kanskje det viktigste punktet synes jeg. Når du setter deg ned et par timer og lager en plan for innholdet fremover kan du få en oversikt. Du kan gjøre bevisste valg rundt hva du skal skrive om og når.
Du kan sørge for at innholdet du deler på Instagram henger sammen med det nyeste blogginnlegget ditt, for eksempel. Og at det nyeste blogginnlegget henger sammen med lanseringen du skal gjennomføre. Osv.
På den måten sørger du for at alt du gjør i businessen henger sammen og bygger hverandre opp på en smart måte.
3. Gjør at du kan jobbe mer effektivt og mindre stresset
Hvor mye tid bruker du i uken på å lure på hva du skal skrive om? Hvor ofte sitter du kvelden før du skal publisere et nytt innlegg og tenker «Hjelp, hva skal jeg skrive om?»
Med en innholdsstrategi slipper du det. Fordi du vet hva du skal skrive om en måned fram i tid, kan du sette deg ned i god tid før og faktisk skrive innlegget.
4. Gjør det enklere å oppnå mål du setter deg
Et mål uten en plan er bare et ønske, heter det. Og det er jeg 100 % prosent enig i.
Hvis du har noe spesifikt du ønsker å oppnå eller klare, MÅ du legge en plan for hvordan du skal klare det. Ellers blir det fryktelig vanskelig å klare det. Og det gjelder også for businessen.
Hvis du vil publisere ett blogginnlegg i uken, er det mye, mye større sjanse for at du klarer det hvis du allerede på forhånd har satt deg ned og bestemt deg for hva innleggene skal handle om og når du skal skrive dem.
Det hjelper også hvis du har større mål, som å lansere et onlinekurs for eksempel.
Hver gang jeg gjør meg klar til ny lansering, lager jeg en plan for hvilke blogginnlegg og sosiale medie-poster jeg skal skrive i ukene før lanseringen. Da sørger jeg for at innleggene er relevante for kurset, og handler om noe som passer sammen med innholdet i kurset.
På den måten tiltrekker jeg meg folk som er interesserte i de temaene, og dermed også sannsynligvis vil være interesserte i kurset.
Hva skal en innholdsstrategi inneholde?
Det er ikke tilfeldig hva en slik strategi tar for seg. Den bør inneholde en oversikt over alt innholdet ditt fremover.
Hvor langt frem i tid du planlegger for er opp til deg. Det kan være lurt å tenke for eksempel tre måneder fram i tid, eller hvert kvartal av året.
Du kan planlegge kortere også, men formålet er å tenke fremover så ikke ha for altfor kort periode. Vi skal tenke fremover, så ikke ha for altfor kort periode. Du trenger ikke planlegge absolutt alt, men dette vil gi deg en ramme du bruke som utgangspunkt.
Innholdsstrategien for businessen din bør inneholde:
1. Et formål med innholdet
Hvorfor skriver du akkurat dette blogginnlegget? Denne posten? Hva er det du vil oppnå med det?
Akkurat som jeg nevnte tidligere, skriver jeg for eksempel innlegg som passer med det jeg skal lansere i ukene før jeg lanserer. Da er formålet å engasjere og tiltrekke meg de som er interesserte i de samme temaene som det jeg skal selge handler om.
Det finnes mange formål. Det kan også være å være tidsaktuell. Eller å skape bevissthet rundt noe.
2. Plan for publiseringstidspunkt og hyppighet
Når du legger en innholdsstrategi, bør den inneholde en plan for hvor ofte du skal publisere nye innlegg, blogginnlegg eller nyhetsbrev. En gang i uken? Hvilken dag? To ganger i uken? Hvilket klokkeslett?
Når du setter av faste dager for innhold blir alt mye enklere å forholde seg til. Da blir det enklere å planlegge fremover, og å skrive ferdig på forhånd.
3. Oversikt over innhold og tema
Den bør også inneholde en plan for hva slags tema du skal ta for deg i perioden som kommer. Hvis det kommer noen spesielle høytider må du ta hensyn til det og planlegge innhold som passer til det. Hvis du skal lansere noe, eller arrangere kurs eller samling for eksempel, må du planlegge innhold rundt det.
Du bør også skrive ned konkret hva hvert blogginnlegg og post skal handle om. Lag et oppsett med nøyaktig hva du skal skrive om i hvert innlegg.
Du kan også gjerne kladde litt på innholdet, notere ned stikkord for hva det er du skal skrive om i innlegget.
4. Tanker rundt format
Du må også tenke på hvilket format det skal lages i. Skal du skrive et blogginnlegg? Eller skal du lage video, for eksempel? Eller kanskje begge deler? Skal du poste i feeden eller stories? Lage en karusell, Reel eller vanlig post?
Hvordan kan du best formidle det du vil si?
5. Hvordan innholdet skal spres
Hvor skal blogginnlegget deles når du har publisert det?
Skal du dele det på Instagram, eller YouTube? Hvor lenge etter at det er publisert skal du dele det? Skal du dele det i dele-grupper på Facebook? Har du egne Facebook-grupper du skal dele det i? Skal du sende ut nyhetsbrev? Når på døgnet sender du det?
Disse tingene vil blant annet avhenge av hvem målgruppen din er. Det er viktig å ta hensyn til hva som passer dem. Er de studenter leser de sannsynligvis e-poster hele døgnet. Er de travle småbarnsmødre kan det være lurt å sende e-posten på kvelden når ungene har lagt seg.
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
Dette er noen av tingene du må tenke på når du lager en innholdsstrategi for businessen din.
Jeg håper du synes det var nyttig, fordi det å ha en slik strategi VIL hjelpe deg. Det lover jeg.
Har du en innholdsstrategi for din business? Eller kommer du til å lage en nå?
PS: Trenger du hjelp til å lage en strategi som faktisk funker?
I medlemsportalen Businesstrategi finner du alt du trenger for å få mer struktur, oversikt, og en tydelig plan for hvordan du skal bruke innholdet ditt for å nå målene dine.
Du får tilgang til videoer, arbeidsbøker og maler som hjelper deg å planlegge innleggene dine og jobbe strategisk med både sosiale medier, nyhetsbrev og andre kanaler.
Har du lyst til å lage en enkel innholdsstrategi, men vet ikke helt hvordan du kommer i gang? Da vil du like undervisningen «Planlegg strategisk innhold» og den konkrete arbeidsboken «Lag en innholdsplan for businessen din» som ligger der og venter på deg.
Du finner også masse undervisning om målgruppe, salgstrakter og strategisk jobbing, som hjelper deg med å bygge og skalere businessen din.
Lærer så mye av deg, hele tiden. Jobben du gjør er så viktig, faktisk så har det forandret livet mitt etter at jeg fant deg ❤️
Dette var veldig nyttig og motiverene.
Jeg har ikke ord for hvor fantastisk det er å få sånne tilbakemeldinger, Elisabeth ❤️️ Virkelig! Jeg er takknemlig for at jeg har mulighet til å hjelpe deg, og for at du velger å følge meg ? Tusen takk!!
Hei Lene, jeg husker at du har skrevet noe om hva instagrammen din inneholder – altså for eks at en dag poster du noe om livet i Thailand, så er det tips om sosiale medier etc. jeg leter veldig etter denne artikkelen (eller skrev du det på instgram kanskje???)
Kjenner at jeg – som hobbyfotograf – trenger å lage en innholdsfortegnelse på emner jeg bør rotere på. Det blir mye at jeg lengter etter helgen og fridagene, og det kan jeg jo ikke skrive om hver bidige dag (selv om det ofte er sannheten haha) …
Har notert meg emner som: Reiser, foto, søndagsturer, hverdagsliv og mat/drink inspo. men tenkte jeg skulle dele det opp enda mer.
Hilsen Mette
Hei Mette! Det var nok på Instagram, ja ? Jeg varierer litt, men generelt er mandager for ting om livet i Thailand, tirsdager er blogginnlegg, onsdager er grunderlivet og torsdager er praktiske tips. Jeg hadde flere før, men nå som jeg har gått ned til å kun publisere i feeden 4 ganger i uken har jeg droppet noen. Fredager var favoritt-fredag, med deling av andre kontoer. Søndager var motivasjon og inspirasjon, med sitater.