Jeg jobber hardt for å bygge opp businessen og sosiale medier. Jeg bruker timevis hver uke på å skape så bra innhold som mulig, slik at flere liker det jeg gjør, engasjerer seg og til slutt blir kunder av meg.
Det går med mye tid på planlegging og testing, slik at jeg kan se hva som fungerer og ikke.
Jeg følger med på statistikken, og gjør endringer hvis jeg ser at noe ikke fungerer. Jeg ser på åpningsraten på e-postene jeg sender, og endrer tittel hvis den ikke er god nok. Jeg prøver nye ting på Instagram, for å se om jeg når ut til enda flere.
Målet med alt jeg gjør, er jo å få så mange engasjerte følgere som mulig.
Så da er det jo naturlig at jeg blir både lei meg og skuffet når jeg ser at noen melder seg av nyhetsbrevet mitt, slutter å følge meg på Instagram, forlater gruppen min på Facebook, slutter å følge siden min på Facebook eller slutter å lese bloggen.
Jeg føler at det jeg har laget ikke er godt nok. Det var ikke bra nok til at den personen ville følge med på det jeg publiserer. Jeg lurer på hva jeg gjorde galt. Og hva jeg kunne gjort for at den personen skulle fortsette å følge meg.
Føler du det også sånn?
Det er helt naturlig. Men også unødvendig. Det er faktisk en bra ting når noen velger å melde seg av, eller slutter å følge businessen din!
Derfor har jeg nå tatt et valg, og sluttet å føle og tenke disse tankene.
Nisje er viktig
Du har sikkert hørt meg snakke om nisje tidligere. Jeg mener at hvis du ønsker en suksessfull businessen som du kan tjene penger på, så må du finne din nisje. Med det mener jeg at du ikke bør undervise om og snakke om alt mellom himmel og jord.
Hvis det er det du ønsker, skal jeg selvfølgelig ikke stoppe deg. Men du vil få flere følgere når du begrenser hva du driver med. Og det at noen melder seg av nyhetsbrevet ditt, eller slutter å følge deg i sosiale medier, er faktisk med på å definere nisjen din.
Definerer målgruppen din
Si at du skriver om alt som skjer i livet ditt akkurat nå. Alt fra reise og middag, til barna, trening og daglige gjøremål. Du har bygget deg opp mange følgere, som liker det du gjør.
Men så vil du finne din nisje. Kanskje det er trening for travle mødre? Eller kanskje det er middager med fokus på fisk? Eller reise for småbarnsforeldre?
Når du begynner å fokusere innholdet ditt med det innholdet, vil du oppleve at du mister følgere. Men det er fordi du mister dem som ikke er i målgruppen din. Og det er bare bra!
I tillegg vil du oppleve å få nye følgere, fordi flere vil synes profilen eller businessen din er interessant. Selv om man selvfølgelig gjerne ønsker å tro og alt man gjør er veldig interessant for andre, så er jo sannheten at det ikke er det.
Du vil finne veldig få som synes at både hverdagen din, barna dine, hunden din, treningen din, reisene dine og middagen din er det mest interessante de ser hele dagen. Og hvis de gjør det, er de sannsynligvis i familie med deg.
Men du vil finne mange som synes treningen din er interessant. Eller middagen din. Eller måten du oppdrar barna. Eller turene du tar med hunden.
De vil se mer av den ene eller kanskje to tingene. Hvis du begrenser innholdet ditt til en eller to av de tingene, vil du få flere følgere.
Og da sitter du igjen med folk som virkelig digger deg og det du gjør.
Les mer: 3 feil mange gjør når de jobber med målgruppe
Det skaper engasjement
Og på den måten er vi tilbake til det alt egentlig dreier seg om. Engasjement.
Fordi følgere som digger deg og det du gjør, er fans. De liker, kommenterer og deler. De blir engasjert av deg og innholdet ditt. De kjøper det du selger. De forsvarer deg når noen kritiserer deg.
Jeg har snakket mye om hvorfor engasjement er så viktig i et tidligere innlegg, hopp gjerne over og les det etterpå! Engasjement er noe av det viktigste du kan fokusere på.
Les mer: Hvorfor antall følgere og lesere er ikke det viktigste for businessen din!
I tillegg gjør det at du ser om de tingene du tester ut fungerer eller ikke. Ved å ha ekte, engasjerte fans, får du reelle og ekte svar. Fordi alle de som responderer på det du gjør, om det er fargeendring, stilendring, ny måte å skrive på eller noe annet, er målgruppen din.
Snakk til målgruppen din
Hvis du søker litt rundt på Instagram, finner du mange store kontoer som har tusenvis av følgere. Det ser jo flott ut. Men hvis du ser på bildene de deler, sliter de med engasjementet.
Ta for eksempel denne kontoen og interiørbutikken Vakre Rom. Denne butikken var tidligere drevet av en privatperson, og var veldig populær på Instagram. Hun hadde over 72.000 følgere allerede i 2016! Men hun slet med å skape engasjement rundt det hun delte.
På den tiden hadde bildene hennes i snitt rundt 150 likes og et par kommentarer. Jeg synes butikken var helt topp, og Yvonne som drev den på den tiden jobbet steinhardt.
Men sannheten er at det dessverre er en veldig lav prosent, når hun hadde så mange følgere.
Så finnes det andre som er flinke til å skape engasjement, for eksempel den tidligere aktive kontoen youaintyourweight. Jenna som drev profilen hadde ca 3000 følgere i 2016, og fikk godt med både kommentarer og likes på bildene sine.
Dette bildet hadde 151 likes og 30 kommentarer. Det er mye når du har bare 3000 følgere.
Det handler om å finne sin målgruppe og snakke et språk de liker.
Du snakker jo annerledes når du snakker til bestevennen din, enn når du snakker til en stor gruppe med mennesker, ikke sant? Sånn er det med businessen også.
Ved å definere målgruppen din kan du kommunisere på en måte de responderer på, i stedet for å forsøke å nå alle, og ikke nå noen.
Så fakta er at de som velger å melde seg av eller slutte å følge deg, er rett og slett ikke i målgruppen din. Og derfor er det bare bra at de forsvant. Så kan du heller sitte igjen med en liste med følgere som digger deg, og bruke tiden din på å kommunisere med dem.
De er nemlig ekstremt verdifulle, og fortjener all din oppmerksomhet.
Er du enig?
Legg igjen en kommentar