Det er noen spørsmål som dukker opp i innboksen min oftere enn andre, og «Hvor ofte bør jeg egentlig poste innlegg på Instagram?» er definitivt et av de mest populære.
Det er mange som ønsker å gjøre det bra på Instagram, og hvis du er som meg, så er det en viktig kanal for å bygge bloggen og businessen din.
Da er det bra at du lurer på hvordan du kan bruke kanalen best mulig.
Er hvor ofte du poster innlegg på Instagram viktig?
Ja, helt klart.
Det er mange ting som avgjør hvor mange og hvem innholdet ditt vises til. Engasjementet du får på innholdet ditt er kanskje det viktigste for algoritmen, men hvor ofte du deler innhold har også noe å si.
Grunnen til at det også betyr noe, er fordi det påvirker engasjementet ditt.
Generelt sett kan vi si at jo oftere du deler innhold, jo mer engasjement får du. Og jo mer engasjement du får, jo flere vises innholdet ditt til. Ved å poste ofte holder du også kontakten med følgerne dine, og de glemmer ikke hvem du er.
Men, som med alt på Instagram, så er det allikevel ikke fullt så enkelt.
Hvis du poster for ofte, blir du fort irriterende og innholdet ditt blir oppfattet som spam. Det er derfor viktig å finne en balanse.
Hva er den riktige balansen? Hva er fasiten?
Å poste jevnt er det viktigste
Det beste og mest riktige svaret er «Så ofte du klarer å poste konsekvent og med kvalitet».
Det er kanskje ikke det du vil høre, men det er det viktigste. Fordi suksess på Instagram handler ikke kun om hvor ofte du publiserer. Suksess på Instagram handler vel så mye om kvalitet og å være konsekvent. Å poste jevnlig, uten å falle av lasset. Å holde ut i lengden.
Å være konsekvent er faktisk viktigere enn hvor ofte du poster.
Å poste to ganger om dagen i to uker for så å forsvinne i 2 måneder er mye verre enn å poste 3 ganger i uken jevnt i ett år.
Kvalitet over kvantitet
I tillegg til å være konsekvent, er det også fortsatt viktigere med innhold og kvalitet enn mengde. Det tror og håper jeg ikke kommer til å endre seg i årene fremover.
Vi krever og vil ha innhold som gir oss noe, fremfor meningsløst innhold som kun er delt for å dele. Det er vi ferdige med.
Engasjement er altså noe av det viktigste for algoritmen, og det er ikke så svart-hvitt at det å poste ofte er det samme som mer engasjement.
Fordi det som virkelig gir engasjement, er at innleggene dine har kvalitet.
At du bruker tid på å skrive gode tekster. At du jobber med målgruppen, slik at du kan skrive tekster som engasjerer dem. Du vet hva de er opptatte av, hvilke problemer de har og hvilke løsninger de ønsker.
Det er det som gir engasjement.
Du bør derfor sørge for at du klarer å poste kvalitetsinnhold jevnlig. Du må ha tid til å jobbe med målgruppen og å jobbe med tekstene dine.
Les mer: Når er det beste tidspunktet å poste på?
En generell anbefaling
Men, selv om å poste jevnlig og ha fokus på kvalitet er det viktigste, går det allikevel an å komme med en litt generell anbefaling om hvor ofte du bør poste innlegg på Instagram.
Men bare husk at dette ikke er en fasit, det er et forslag. Et utgangspunkt.
Det viktigste er altså at du publiserer jevnlig, og legger deg på et nivå du rekker og klarer.
Her er en generell anbefaling og mine tanker og råd om hvor ofte du bør poste innlegg på Instagram:
Instagram feed
Firmaer som driver planleggingsverktøy for Instagram, som Buffer, Later og CoSchedule, analyserer med jevne mellomrom resultatene kundene får. Da ser de på ting som når de har postet og hvor ofte, og hvordan de innleggene har gjort det på Instagram. Det bruker de til å lage rapporter og komme med anbefalinger.
Ifølge statistikk de har funnet, bør du poste minst ett innlegg hver dag, men ikke mer enn tre hver dag.
Personlig mener jeg tre hver dag er altfor mye, både for følgerne dine og for deg.
Det er stor sjanse for at tre innlegg hver dag syv dager i uken blir oppfattet som spam og fører til at folk slutter å følge deg. I tillegg vil det være veldig mye jobb for deg å skrive gode tekster til så mange innlegg.
Jeg vil anbefale at du poster ett innlegg om dagen, så mange dager du har kapasitet til. Bruk gjerne målgruppen til å se på hvilket antall som passer best. Kanskje er de ikke pålogget i helgene? Da kan du droppe det, for eksempel.
Selv har jeg variert litt hvor mange dager jeg deler innlegg i feeden. I starten delte jeg syv dager i uken. Jeg gikk deretter ned til fire dager i uken, jeg droppet fredag, lørdag og søndag fordi det var færre folk pålogget sosiale medier i helgene.
Nå har jeg lagt til fredagen igjen, og deler innlegg fem dager i uken. Det gir god respons, og jeg har kapasitet til å skrive gode tekster til fem dager.
Les mer: Hvordan jeg planlegger innhold for sosiale medier
Instagram stories
Mens du fort blir oppfattet som spammete i feeden din, er terskelen for Instagram stories mye høyere.
Der bør du faktisk publisere mange ganger i løpet av dagen for best resultat.
Også her er det å være konsekvent viktig, og jeg vil anbefale at du fordeler dine stories ut over dagen fremfor å pøse ut 10 stories på en gang.
Vi ser vanligvis på stories ved at vi trykker på de runde boblene som ligger øverst i feeden vår. Også der er det algoritmene som bestemmer, og selv om hvem du ser der er avhengig av hvem du har kontakt med, er det også mer kronologisk styrt.
Det er de nyeste boblene du får se, og derfor bør du publisere stories fordelt ut over dagen.
Når du deler en ny story, vil du rykke fram til starten og være mye mer synlig enn hvis du deler 10 stories på morgenen og så ikke noe mer resten av dagen.
Og du? Du kan fint ta bilde av det du vil dele når det skjer og så dele det litt senere. Du trenger ikke gjøre alt i «real time». Det kan hjelpe deg til å poste jevnlig i løpet av dagen. Selv gjør jeg det ofte. Det gjør det også enklere å skrive gode tekster og å huske å bruke stickers for å få mer engasjement.
Les mer: 10 måter du kan bruke Instagram stories på
Det var mine tips og råd til hvor ofte du bør poste innlegg på Instagram.
For å hjelpe deg til å gjøre, ikke bare lese, har jeg en liten oppgave til deg:
Tenk igjennom din strategi for Instagram. Hvordan står det til med ditt innhold? Kan du poste oftere, både i feeden og i stories? Eller bør du dele mer sjeldent så du kan fokusere mer på kvalitet?
Legg igjen en kommentar