Får du helt noia av å tenke på at du poster noe på Instagram, og så er det noen som ikke liker deg? Eller synes det du sier innlegget er feil?
Prøver du å skrive forsiktig sånn at ingen skal bli støtt eller være uenig? Da må du lese dette blogginnlegget.
Mange prøver å dele innhold på sosiale medier, blogg og andre steder som er helt nøytralt. De prøver å fenge alle, og tenker at alle må like dem og det de poster.
Kanskje har du sterke meninger om noe innenfor ditt fagfelt, men du tør ikke snakke om det? Du tør ikke være tydelig på det? Fordi da blir noen sure, sinte eller klager på deg.
Du tror kanskje at det er nødvendig å være nøytral og at alle liker deg for å selge mer. Men sannheten er faktisk at det koster deg mest sannsynligvis kunder.
Hva er frastøting?
Frastøting er det motsatte av tiltrekning. Så det betyr at du bevisst skriver og snakker på en måte som frastøter deg folk.
HÆ, tenker du kanskje. Skal du ikke tiltrekke deg folk?
Jo, de riktige folkene. Men det er ikke alle som er riktige. Noen er feil for deg, eller produktet ditt.
De vil du ikke skal kjøpe. Og da må du også jobbe aktivt med frastøting, sånn at de folkene forsvinner fra deg før de kommer så langt at de kjøper.
Frastøting betyr å lage innhold og markedsføre på en måte som gjør at enkelte folk sier «Nei, dette er ikke noe for meg».
Ikke tilfeldige folk, men folk du vet ikke har noe hos deg å gjøre. De skal tenke det.
Hva betyr «feil folk» og hvorfor skal de ikke kjøpe?
Selv om vi vil at så mange som mulig skal kjøpe det vi selger, så er sannheten at det ikke er alle det passer for. Enten praktisk sett, eller personlighetsmessig.
Praktiske årsaker
Det kan være så enkelt som at du selger et kurs om hundevalper, og da vil du tiltrekke deg dem som har valp. Noen som har en hund på 5 år trenger ikke det kurset. Da må du frastøte deg dem, sånn at ikke du bruker tid og ressurser på folk som aldri kommer til å kjøpe.
Eller at du fokuserer på mer avanserte eller viderekomne brukere i undervisningen. Da må du frastøte deg nybegynnere. Hvis de kjøper noe fra deg, vil de ikke få det til. Det vil være for avansert for dem, og gi dem en dårlig opplevelse.
Verdigrunnlag
Det kan også være at verdiene deres er veldig forskjellige, og det kan påvirke både samarbeidet og resultatene.
Kanskje er du en som misliker tarotkort, og ikke tror på alternative ting i det hele tatt. Det betyr ikke at du ikke kan ha kunder som gjør det. Det kan gå fint så lenge det ikke påvirker jobbingen og det dere holder på med.
Men hvis den personen bruker tarotkort aktivt for å ta avgjørelser rundt det dere jobber med, for eksempel, vil du kunne oppleve at det skaper problemer. Fordi grunnlaget for avgjørelsen blir feil, for din del. Du mener det er analyse og evaluering som skal bestemme hva de gjør, mens de lar tarotkortet bestemme.
Folk må få gjøre som de vil. Men det betyr ikke at dere må jobbe sammen. Da er det bedre at de kundene går til noen som har samme verdier, både for deg og dem.
Verdier er viktig for meg i min markedsføring
Dette punktet er noe jeg bruker aktivt i min frastøting, og som er viktig for meg.
Jeg er veldig opptatt av strategisk jobbing og planlegging. Men det er ikke alle som mener at det er like viktig som jeg synes. Noen er rett og slett uenige.
Det må de selvfølgelig få lov til å være, men da vil jeg ikke ha dem som kunder. Jeg kan ikke hjelpe dem i Businesstrategi, workshops eller via andre produkter hvis ikke vi har de grunnleggende tingene på plass. De vil aldri kunne bruke det jeg underviser om eller sier, når de er helt uenige i prinsippet.
Derfor vil jeg ikke ha dem som kunder. Det kommer til å bli irriterende for meg, og det kommer til å bli en dårlig opplevelse for dem. Ingen blir fornøyde, og det skaper problemer.
Personlige årsaker
Det kan også handle om personlighet. Ikke alle mennesker i verden går over ens, og det er naturlig. Men da betyr det også at ikke alle kan eller bør jobbe sammen.
Noen er naturlig positive, andre negative. Kanskje ser de etter løsninger, mens andre er mer opphengte i problemer. For eksempel.
Det kan være et irritasjonsmoment hvis du har 10 medlemmer som er positive og du driver business med fokus på løsninger, og så får du inn én person som bare klager og ikke er villig til å se på løsninger.
Bare tenk på hvordan det er på en vanlig arbeidsplass. Det er ikke alle du liker eller går over ens med. Noen irriterer deg kanskje, til og med. Og sånn er det også i onlineverdenen.
Det kan ødelegge produktene dine
Det er flere grunner til at dette er viktig, for eksempel din trivsel. Tenk å måtte møte og snakke med eller jobbe med folk som irriterer deg hver dag! Det skaper en dårlig følelse for deg, og da kan du ende opp med at du faktisk hater businessen din.
Les mer: Hvordan du bygger en business du elsker å jobbe med
Men en annen ting som er viktig å huske, er at det faktisk også kan påvirke andre kunder og ødelegge for produktene og tjenestene dine.
Hvis du har en medlemsportal med community, eller en Mastermindgruppe, kan feil folk ødelegge hele opplevelsen og produktet. Det kan skape dårlig stemning, og gjøre at de som faktisk er riktige, opplever at det blir negativt og at den personen ødelegger.
De kan poste irriterende ting i gruppen, skape dårlig stemning i kommentarfelt eller på møter. Og det kan gjøre at folk melder seg ut.
Jeg har opplevd dette
Dette er noe jeg har opplevd selv i min business, på flere forskjellige produkter jeg tilbyr.
Og jeg så veldig tydelig hvor mye det kan påvirke. Jeg vet at det reelt førte til minst én utmelding, og misnøye blant flere andre medlemmer. Det fikk jeg direkte tilbakemelding på.
Kanskje du tenker at én person er jo ikke et stort problem. Men en person kan ha mye å si, fordi de er gjerne også ganske tydelige på forskjellen. De er aktive, kommenterer og sier ifra. De er veldig synlige.
Nå mener jeg ikke at alle må ha samme mening om alt, men når det gjelder disse tingene, er det en fordel at man er enige i verdier og har samme utgangspunkt og grunnlag for det man driver med.
Det er ikke sånn at alle i Businesstrategi er kopier av hverandre, og mener det samme. Men alle tror på verdien av strategisk jobbing og planlegging.
Så har vi helt garantert like mange meninger om andre ting som det er antall medlemmer. Men det grunnleggende for akkurat dette produktet er vi enige om.
Det handler om målgruppe
Hvordan frastøter jeg, spør du kanskje?
Alt dette handler om målgruppe, det er bare en annen side av det. Du er vant til å jobbe med hvem du liker, hvem du vil tiltrekke deg. Du har alltid sett på hvem du vil skal finne deg, og hvilke problemer og utfordringer de har.
Det er selvfølgelig viktig, og det er hoveddelen av målgruppe. Du må gjøre denne jobben og ha dette på plass først. Du må fortsatt fokusere på dem du vil skal finne deg og jobbe med deg.
Men når du er i gang med det, kan du så spe på med og bruke frastøting i tillegg. Det blir en forsterkning av jobben med målgruppe.
Tiltrekningen din blir sterkere når du frastøter i tillegg. Fordi frastøting gjør at du blir tydeligere. Du får en mye sterkere merkevare og stemme.
Du skaper mer relevant innhold, og snakker mer direkte til de som er riktige. Det gir igjen sterkere connection og høyere engasjement med de kundene som virkelig liker og setter pris på det du sier og står for.
Og det gjør at du skiller deg ut. Ved å tydelig definere hvem du ikke er for, kan du fremstå som et mer riktig valg for dem som faktisk er i målgruppen din.
Hvordan finner du hvem du vil frastøte?
Du kan starte ved å sette deg ned og tenke igjennom hva slags folk du liker og ikke liker. Tenk på hvilke egenskaper du setter pris på, og hva du ikke liker at folk gjør, sier eller er.
Det kan være ting som om de er positive eller negative. Om de ser etter løsninger, eller er fokusert på problemer. Eller om de liker alternative ting, eller ikke.
Kanskje det er viktig for deg at de er åpne for nye ideer, eller at de tåler å bli kritisert? Da er det som er det motsatte, noe du vil frastøte deg. Da vil du ikke ha inn de som er hårsåre og ikke takler tilbakemeldinger, for eksempel. Eller de som ser på seg selv som et offer i alle situasjoner, og tar alt personlig.
Det er INGEN fasit her, dette handler 100 % prosent om din business og hva som er viktig for deg.
Erfaring gir flere punkter
Når du vet mer disse tingene, kan du begynne å bruke det i tekster og markedsføring. Og jo mer du bruker dette, jo mer vil du lære.
Etter hvert vil du oppdage nye ting du ikke liker.
Kanskje noen kommenterer på et innlegg og fremviser en personlighet eller tar en side i saken du ikke er enig i. Da kan du legge det til på listen over ting du vil frastøte.
Dette kan du ikke gjøre ferdig i dag. Dette er læring og erfaring. Jo flere du snakker med, jo flere du jobber med, jo mer vil du lære.
Det vil skje ting du ikke har tenkt på, som gjør at du tenker «Oj shit, dette orker jeg ikke en gang til». Da legger du den erfaringen/personligheten/verdien til på listen over frastøting.
På den måten spisser du målgruppen og budskapet ditt mer og mer, for hver dag som går.
Tiltrekning og frastøting er to sider av samme sak, og begge deler er viktige for å få en business du liker, bedre kunder og flere salg.
Hva tenker du om dette, ser du noen egenskaper eller ting du kan sette på din liste over hva eller hvem du vil frastøte deg?
Legg igjen en kommentar