Å drive en gratis Facebookgruppe kan være veldig verdifullt for businessen din.
Det gir deg en gjeng med folk du kan bygge know, like and trust med hver eneste dag. Du har et sted du kan dele blogginnlegg og tips og råd med folk som er interesserte. De som er der er ganske varme, og absolutt potensielle kunder.
Men så er det jo også mye arbeid å faktisk drive en gratisgruppe. I alle fall hvis du skal drive den strategisk og smart sånn at den faktisk fungerer slik den skal.
Formålet er å konvertere dem som er der til kunder. Og da må du ha et bevisst forhold til både innholdet du deler og hvordan du bruker gruppen.
(PS: Hvis du vil lære mer om hva slags innhold du bør dele for å gjøre medlemmene om til kunder, finner du undervisning om det i Businesstrategi. Sjekk ut undervisningsportalen her!)
Når det er såpass mye jobb som det faktisk er å drive en god gruppe på en smart måte, så er det også viktig at gruppen fungerer sånn som du ønsker.
Så hva gjør du hvis din gratis Facebookgruppe ikke fungerer?
Det spørsmålet fikk jeg fra et av medlemmene i Businesstrategi, på en av de månedlige livesendingene jeg har i portalen.
Gruppen var ute av kontroll
Hun har en stor gratis Facebookgruppe med nesten 8000 medlemmer. Allikevel vurderer hun å legge den ned, fordi den fungerer ikke slik hun ønsker.
Med så mange medlemmer er det klart at hun vegrer seg for å stenge gruppen, og særlig siden de som er medlem i gruppen faktisk er i målgruppen og kan være potensielle kunder.
Grunnen til at gruppen ikke lengre fungerte, var at hun ikke hadde styrt den.
Hun er en veldig travel gründer med masse prosjekter, bøker og ting som skjer, og hun hadde derfor ikke hatt tid til å kontrollere gruppen så mye som man bør gjøre.
Det endte derfor opp med at gruppen ble et sted hvor andre som driver med det samme promoterte sine blogger og konkurrenter. Det hadde altså blitt mer et sted hvor konkurrentene fant kunder, enn hvor hun selv kunne utnytte den jobben hun hadde gjort med å bygge gruppen.
Og det er selvfølgelig ikke bra! En gratis Facebookgruppe skal være ditt sted. Der du bygger relasjoner med din gjeng. Ikke der du bygger et marked for konkurrentene.
Derfor visste hun at hun måtte gjøre noe, hun visste bare ikke hva.
Spørsmålet var om hun skulle avslutte gruppen og begynne på nytt med nye regler og strammere tillatelse for andre å dele, eller om hun kunne redde den eksisterende gruppen på noe vis.
Du har flere muligheter
Dette spørsmålet skapte mye engasjement og diskusjon på livesendingen, og det var tydelig at dette er noe flere har tenkt på eller sliter med. Derfor synes jeg det var viktig å ta opp temaet.
Er det noe du kan gjøre? Ja, absolutt. Men det er avhengig av hva problemet faktisk er.
Når du står i en sånn situasjon at gratisgruppen din på Facebook ikke fungerer, så er det første du må gjøre å finne ut hvorfor ikke. Hva er det som ikke fungerer?
Løsningen vil være avhengig av problemet, så du må finne ut av hva årsaken er først.
Det deler seg som regel i to hovedårsaker:
Medlemmene er ikke lengre riktige
Kanskje er det en stund siden du startet gruppen din, og både du og businessen din har forandret dere siden da. Jo mer vi prøver og feiler, tester og jobber, jo mer utvikler vi oss. Og da kan det skje at også målgruppen din forandrer seg over tid.
Og det som da skjer, er at du sitter igjen med en gjeng med folk som kan være helt supre, men de er ikke lengre i målgruppen.
Alternativt kan du rett og slett ha promotert gruppen din litt feil, sånn at du har truffet feil folk med markedsføringen og fått inn folk som ikke passer. Det kan skje hvis du ikke kjenner målgruppen godt nok og vet hvordan du skal frastøte folk som ikke passer.
Uansett så sitter du igjen med folk som ikke kommer til å kjøpe fra deg, fordi de ikke er i målgruppen for det du selger.
Du har ikke driftet gruppen godt nok
Den andre årsaken, som også er veldig vanlig, er at gruppen ikke er driftet godt nok. Den er ikke administrert. Det er dette som er problemet for medlemmet i Businesstrategi.
En gruppe, og særlig en gratis Facebookgruppe, trenger administrering. Hvis ikke blir det vill vest til slutt.
Da får du problemer med folk som utnytter gruppen og promoterer og selger sine egne ting. Du får folk som oppfører seg usmakelig og svarer andre frekt. De som er medlem vet gjerne ikke en gang hvem du er, og aner ikke hva du selger og hvordan du kan hjelpe dem.
Det var dette som hadde skjedd i gruppen hennes.
Hva er løsningen, skal du legge ned eller ikke?
Det finnes en løsning til begge disse årsakene, men den er forskjellig.
Løsningen vil avhenge av hva årsaken er.
Årsak: Målgruppen er feil
Hvis årsaken til at gruppa ikke fungerer er at det ikke er de riktige folka som er med lengre, så ville jeg lagt ned gruppen og startet en ny.
Ikke bare ville jeg gjort det, jeg har gjort det.
Da min business het Blogg Bedre hadde jeg en gratis Facebookgruppe som het Ambisiøse bloggere. Etter hvert som businessen og jeg vokste ble den målgruppen feil, fordi mitt fokus skiftet fra bloggere til gründere.
Les mer: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Det var såpass mange folk som var influensere eller hobbybloggere i den gruppen at det ville være en altfor stor jobb å bygge den om.
Hadde det vært 95 % riktige folk kunne jeg ryddet i gruppen og fjernet de som var feil. Men det var 95 % feil folk, så da var det bedre å stenge og starte en ny.
Hvis du gjør dette og det finnes folk som kan passe i den nye, så kan du invitere dem med over i den nye. Men det er viktig å presisere hvem den er for og hva du IKKE kommer til å fokusere på. Så for min del var jeg veldig tydelig på at jeg ikke lengre kommer til å snakke om det og det, men at det nå blir fokus på business og å være gründer.
Årsak: Manglende styring
Hvis problemet er manglende administrering men at de som er der faktisk er dine folk, ville jeg beholdt gruppen og ryddet. Særlig når den er så stor som 8000 medlemmer.
Og det var dette jeg anbefalte i Businesstrategi.
Det finnes flere ting du kan gjøre for å rydde opp. Det vil ta tid før alt fungerer og har effekt, men noen ting vil ha effekt med en gang.
Livesending
Jeg ville hatt en livesending der jeg var helt ærlig og snakket om problemet. Forklart hva som skjer og hvordan gruppen har blitt, og hvorfor det har blitt sånn. Og at du nå ønsker å rydde opp og gjøre gruppen god igjen.
Det er viktig å fortelle hva som blir lov og ikke, hva målet og formålet med gruppen vil være.
Festet innlegg
Jeg ville også en post om det i gruppen som blir publisert etterpå med det samme innholdet. Det er ikke alle som ser livesendinger. Den ville jeg festet øverst i gruppen, så den ligger der for alle som kommer inn.
Visuelle endringer som signal
Du kan også gjøre visuelle endringer for å markere en ny start, ved å lage nytt toppbilde for eksempel. Eller hvis du har faste tråder du poster hver uke, kan du forandre på utseendet der.
Lag en side eller post med regler
Bestem deg for noen regler, og post dem i gruppen. Lag deg enten en egen side på nettsiden din som du lenker til, eller lag et innlegg med reglene og fest det også øverst. På den måten er det enkelt å se hva reglene er, og et er enkelt for deg å referere til dem når noen lurer eller bryter dem.
Begynn å styre
Kanskje det viktigste av alt: Start med å være admin. Vær streng.
Noe av det viktigste for å klare å rydde, er å være streng og konsekvent. Når noen bryter reglene får de advarsel og så er det ut. Hvis de promoterer sine egne ting mot reglene dine, sletter du innleggene og setter på innleggsgodkjenning for den enkelte personen.
Ikke vær redd for å styre.
De eneste som kommer til å bli sure for at du tar tilbake gruppen, er de som profiterte på at du ikke styrte gruppen. De som er medlemmer av ekte grunner, kommer til å sette pris på det.
Minn dem på reglene
I starten ville jeg også delt innlegg der du minner om hva som er lov å ikke og hva gruppen skal og bør brukes til med jevne mellomrom. De trenger å høre det jevnlig, og det er jo også sånn at det bare er en liten andel medlemmer som ser det vi publiserer. Dermed trenger vi å nevne det flere ganger sånn at flere ser det.
Kort oppsummert: Du kan rydde en gruppe, det går an. Men det krever tilstedeværelse og at du er tydelig og streng.
Husk at dette er ikke et demokrati, det er din gruppe og dine regler. Oppfører folk seg på en måte du ikke liker, er det ut. Enkelt og greit.
Har du en gratis Facebookgruppe for businessen din?
Legg igjen en kommentar