Å være gründer gir enorm frihet. Du kan jobbe med det du vil, hvor du vil og når du vil. Du styrer dagene selv, og kan tilpasse til både livet og hverdagen din.
Men, gründerlivet har også én ulempe. Det kan være veldig vanskelig å ta ferie fra businessen.
Joda, du tar lett en dag fri her og der. Men å ta ordentlig ferie, fri i 2 uker eller mer, er vanskelig.
Det er alltid noe som må gjøres, kunder som må ha svar, nytt innhold som skal publiseres. Og hvis du driver nettbutikk kan det føles enda vanskeligere, fordi varer må jo sendes.
Men ferie er viktig. Vi er helt nødt til å ta litt fri av og til.
Da fungerer vi bedre, og vi gjør en bedre jobb. Vi finner mer glede i jobbingen og vi blir mer kreative og har overskudd. Ferie er altså nødvendig for at businessen vår skal ha det bedre.
Og vet du hva? Det går an å ta ferie fra businessen. Du må bare planlegge litt.
Jeg prioriterer ferie fra businessen
For meg har det alltid vært viktig å ha fri. Både i vanlig jobb og som gründer. Jeg har vært utbrent to ganger, og har lært meg hvor viktig det er å ha en balanse.
Ferie fra businessen er ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for. Det er noe du skal prioritere.
Derfor har jeg jobbet meg fram til en måte som gjør at jeg kan ta ferie når jeg ønsker det.
Når jeg er hjemme i Norge ønsker jeg å være mest mulig til stede og være med familie og venner og ikke sitte med nesa i mobilen eller PC-en.
Jeg pleier å ta 2 uker fri i jula, og i år tok jeg også 2 uker ferie i Norge på sommeren. Jeg har nettopp kommet tilbake til Thailand etter sommerferie i Norge.
Det var kjempekoselig. Jeg fikk møtt familie jeg ikke har sett på 3 år, dratt på jentetur til Stavanger, og vært med familie i Oslo. Vi har spist softis og grillet, drukket fjorten hundre bøtter kaffe og kost oss skikkelig.
Jeg har jobbet kanskje totalt 3 timer på de to ukene med ting jeg MÅ gjøre.
God planlegging hjelper mye
Nå er det ikke sånn at jeg ikke jobber noe når jeg tar ferie fra businessen.
Jeg gjør alltid litt selv om jeg har ferie fra businessen, fordi det er enkelte oppgaver som må gjøres til konkrete datoer eller som ikke kan gjøres ferdig i forkant.
Men hvis du planlegger godt kan du sørge for at det er minimalt av ting som venter i de ukene du tar ferie.
Jeg har i løpet av årene som gründer gjort meg noen gode erfaringer på hvordan jeg kan ha mest mulig fri og tilpasse det sånn at det ikke blir til at jeg jobber hver dag. Det er viktig at det ikke føles som om at jeg alltid jobber, bare at jeg er i Norge i stedet.
Det er i hovedsak ferie, og så svinger jeg innom jobben en liten stund av og til.
Det vil selvfølgelig variere litt hvordan dette kan fungere best for akkurat din business og hverdag, men disse tipsene vil kunne fungere for de aller fleste. Du kan gjøre tilpasninger og justeringer, men med disse rådene er jeg helt sikker på at du vil kunne klare å ta 2 uker ferie fra businessen din.
Gjør ferdig mest mulig i forkant
Hvis du bruker en kalender til å styre arbeidshverdagen din og planlegge for businessen, vil du kunne ha en god oversikt over hva som kommer fremover. Det gjør at du kan gjøre ferdig ting i forkant, før du tar ferie.
Les mer: Hvordan jeg organiserer og planlegger absolutt alt for businessen (og livet)
For eksempel publiserer jeg nytt innhold i medlemsportalen Businesstrategi hver uke, og det vet jeg at kommer. Derfor lagde jeg ferdig innholdet som skal ut i løpet av ferien før jeg tok ferie. Alt var lagt inn og klart til publisering.
Jeg skrev også ferdig e-postene som går ut til medlemmene med info om det nye innholdet. De lå ferdig planlagt, og ble sendt ut automatisk mens jeg hadde fri.
Jeg skulle også publisere et nytt bingobrett til medlemmene i HabitBingo mens jeg var i Norge. Jeg gjorde alt klart på forhånd. Brettet var ferdig laget før jeg dro, e-posten var skrevet og gikk ut automatisk 1. juni.
Ha en plan for sosiale medier
Det finnes ingen fasit når det gjelder sosiale medier og ferie. Om du vil ta helt fri og ikke publisere noe, så gjør du det. Både du og kontoen din overlever 2 uker uten innhold, og trenger du ferie og pause er det viktig å prioritere.
Om du ønsker å publisere innhold også i ferien, vil jeg anbefale at du planlegger og gjør alt klart på forhånd.
Les mer: Hvordan jeg planlegger innhold på sosiale medier
Jeg forhåndsplanlegger alltid innhold på sosiale medier uansett, men da jeg tok ferie planla jeg lengre. I stedet for å gjøre ferdig innhold til neste uke, gjorde jeg klart innhold for 2 uker. Jeg brukte også funksjonen som automatisk publiserer for meg, sånn at det var minst mulig å huske på og gjøre.
Det gjelder både innhold på Instagram og i eventuelle Facebookgrupper du har, også for medlemsportaler eller onlinekurs.
Dropp det som kan droppes
Det er ikke sånn at vi er helt nødt til å holde samme tempo i ferien og levere like mye. Også kundene våre tar ferie. De er mindre pålogget.
Hvis du for eksempel ønsker å ta en pause fra å dele nye blogginnlegg eller podcastepisoder og ikke har tid til å lage ferdig flere i forkant, så dropper du det. Da tar du pause.
Siden jeg prioriterte å gjøre ferdig innhold til medlemmene i Businesstrategi og HabitBingo før jeg tok ferie, rakk jeg ikke å skrive klart to blogginnlegg i forkant. Dermed tok jeg pause og publiserte ikke nye blogginnlegg de to ukene jeg var i Norge.
Det er viktig å publisere innhold jevnlig, enten det er blogginnlegg, podcast eller YouTube, men businessen din tåler to uker uten om det er sånn det må bli for at det skal gå opp.
Prioriter kunder
For de aller fleste av oss er det ikke til å unngå at du må jobbe litt når du har ferie. Men du bør være veldig klar på hva du prioriterer når du jobber i ferien.
Din hovedpri bør være eksisterende kunder.
Hvis du har satt av 1 time til å jobbe, fokuser på å svare på e-poster fra kunder. Svar på spørsmål i Facebookgruppen for medlemsportalen eller kurset.
Har du tid etterpå kan du svare på flere e-poster og kommentarer på Instagram og i gratisgrupper. Men sett alltid betalende kunder først.
For nettbutikker
Jeg har snakket med flere som har nettbutikk og som sier «Jeg kan ikke bare stenge, folk handler jo også i ferien».
Og det forstår jeg. Men du kan fortsatt gjøre justeringer og få mye mer fri enn du har til vanlig.
Du kan velge mellom 2 forskjellige metoder.
- Send ut litt sjeldnere. I stedet for å sende hver dag, sender du hver tredje dag, for eksempel.
- Sett en dato for siste frist for utsendelse og si at om folk vil ha pakken før du tar ferie må de bestille innen xx. Og så tar du faktisk ferie i 2 uker etter det og sender ut bestillinger som kommer etter det når ferien er over.
Jeg jobbet mange år i Norges Astma- og Allergiforbund hvor det er nettbutikk, og vi pleide gjøre alternativ 2. Det fungerte veldig bra.
Uansett hvilket alternativ du velger, så må du fortelle kundene om det i god tid i forkant. Det er helt essensielt.
Skriv i nettbutikken at du sender sjeldnere i de 2 ukene eller at siste frist for å få varene før ferien er den og den datoen. Send e-post til dem og gi beskjed. Post det på sosiale medier. Du kan faktisk bruke det som en kampanje, for å få folk til å bestille før du tar ferie.
Du må i tillegg legge inn en beskjed når du tar ferie om at det tar lengre tid hvis de bestiller nå, sånn at de vet det. Når folk vet det før de bestiller, blir de ikke sure.
Fraværsmelding på e-post
Om du får mange e-poster, vil jeg også anbefale deg å legge inn en fraværsmelding, slik vi gjør i «vanlig» jobb. Si at du har ferie og sjekker e-posten sjeldnere, og at om det er noe som haster kan de ta kontakt på telefon.
99 % av alle e-poster du får kan vente en dag eller to. Da kan du sette av et fast tidspunkt du sjekker, for eksempel 30 minutter på morgenen hver dag eller annenhver dag.
Av med alle pushvarsler
Jeg vil også anbefale deg å slå av alle pushvarsler i ferieperioden. Det er ingen grunn til å måtte svare det øyeblikket du får den. Det er ingen grunn til å få beskjed i det sekundet noen har postet noe i Facebookgruppen din.
Også innhold på sosiale medier kan vente. Ta deg 30 minutter til å svare på kvelden før du legger deg, så får du gått igjennom det som trengs. Og husk: Prioriter kunder.
Nyt ferien
Det aller viktigste tipset av alle: Husk å NYTE. Du trenger ferie. Businessen din trenger at du har ferie. Gode opplevelser og relasjoner gir oss uendelig mye påfyll, som vi tar med oss tilbake i businessen etterpå.
Hva tenker du, kommer du til å ferie fra businessen?
Legg igjen en kommentar