Det kan være smart å være på Facebook med businessen din for å få flere lesere. Det er ikke alle målgrupper som er der, men i stor grad vil du finne de fleste der. Kanskje bortsett fra hvis du retter deg mot de yngste generasjonene.
Men hvordan du bruker Facebook, og hva som faktisk fungerer best for deg og din business, vil variere.
Veldig mange nordmenn ble med på Facebook i 2007 (meg også), men plattformen er definitivt ikke det samme nå, som den var da. Det er jo nå blitt fjorten mannsaldere siden, og den har utviklet og endret seg enormt siden da. Det betyr også at hva vi gjør og hvordan vi bruke den, har endret seg.
Økt fokus på grupper
For oss grundere har både Facebooksider og Facebookgrupper vært et nyttig verktøy lenge. Mens en Facebookside var et naturlig førstevalg for businessen i begynnelsen, har Facebookgrupper mer eller mindre tatt helt over nå. Kjenner du noen gründere som ikke har minst én gruppe? Det skal godt gjøres, tror jeg.
Det er ingen tvil om at det er stor forskjell på en Facebookside og en Facebookgruppe. Hva de er, hva de gjør og hvordan de fungerer. Hva poenget og målet med hver av dem er.
Men jeg vet også at det er mange som ikke vet helt hva forskjellene faktisk er. De blir rett og slett blir litt forvirret av sider og grupper, og hva de skal brukes til og hvordan de bør brukes.
Hva skal du ha, en Facebookside eller Facebookgruppe? Eller begge? Dette får jeg jevnlig spørsmål om, så derfor har jeg laget en oversikt for deg.
Her får du en gjennomgang av hva en Facebookside og en Facebookgruppe er, hvilke funksjoner og muligheter de har, og hvordan du kan finne ut hva som passer best for deg, dine behov og din business.
Les mer: Hvordan jeg planlegger innhold på sosiale medier
Facebookside
Du vil trenge en Facebookside for businessen for å få mer synlighet. Hvis du vil kjøre annonser, må du ha en Facebookside, for eksempel. Den kan også fungere til å gi deg mer synlighet generelt, og mer trafikk og salg.
Folk kan like siden din, følge den, og få med seg det du deler. Det er her du bygger autoritet, viser frem hvem du er, og kan nå ut til nye folk som ikke kjenner deg fra før.
Hvordan bruker du en Facebookside?
Du kan bruke siden din på mange måter. Du kan dele poster, lenker til nye blogginnlegg, videoer, reels, ha livesendinger, eller invitere til arrangementer. Du kan poste både faglig innhold, inspirasjon, salg og behind the scenes.
I tillegg så kan du legge inn en knapp (CTA) øverst på siden din. Den kan for eksempel sende folk til nyhetsbrev, en freebie, et kurs eller oppfordre til å ta kontakt. Det er en enkel måte å sende folk videre til noe viktig du tilbyr.
Fordeler med en Facebookside
En stor fordel med en side er at den offentlig. Det betyr at den dukker opp både i søk på Facebook og i Google. Det gjør det lettere å bli funnet. Du kan også få private meldinger, bruke verktøy for statistikk og innsikt, og kjøre annonser.
Du trenger ikke å være synlig som din private person når du har en side. Alt du skriver, deler og kommenterer med siden din, vises som siden din.
Ulemper med en Facebookside
Den største ulempen er rekkevidden. Sånn har det blitt i løpet av årene. Den organiske rekkevidden (altså det du får uten å betale) er veldig lav.
Det er vanlig å nå bare 1–5 % av følgerne dine. Det betyr at hvis 1000 personer følger siden din, ser kanskje bare 20–50 personer et vanlig innlegg du poster.
Derfor må du enten være veldig god på engasjerende innhold, eller bruke annonser hvis du vil at flere skal se det du deler.
En annen ting å være klar over er at du ikke kan styre hvem som følger siden. Du kan blokkere enkeltpersoner om det trengs, men du kan ikke “godkjenne” følgere. Så ja, det kan dukke opp noen du helst ikke vil skal være der, men heldigvis er det lett å fjerne dem.
Facebookgruppe
En Facebookgruppe fungerer på en helt annen måte enn en Facebookside.
Poenget med en gruppe er ikke å markedsføre deg og reklamere for det du selger, men å samle folk med samme interesse eller behov. Det handler mer om communtity.
Her skaper du et fellesskap, legger opp til samtaler og bygger tillit, ikke bare synlighet.
Hvordan bruker du en Facebookgruppe
Du kan lage grupper som er offentlige (alle kan bli med og se alt), eller private (de må be om å bli med, og bare medlemmer ser innleggene). Du kan også eventuelt sette innstillingene til privat med skjult synlighet. Det vil si at du kan lage en gruppe som ikke er synlig i søk, og kun de du inviterer får tilgang.
De fleste som bruker grupper til business, har private grupper.
Enten som et gratis community for folk som er interessert i det samme, som en bonus når noen kjøper et kurs eller medlemskap, eller som et sted man kan delta i en tidsbegrenset challenge for eksempel.
Du kan poste innlegg, kjøre livesendinger, dele ressurser, lage arrangementer, planlegge innlegg på forhånd og få folk til å engasjere seg i forskjellige poster. Det er også mulig å poste som siden din, så du slipper å bruke din private Facebookprofil hvis du ikke vil det.
Meta har i tillegg lagt inn flere adminverktøy de siste årene, så du kan lage velkomstmeldinger, automatiske godkjenningsregler og få mer innsikt i hva som skjer i gruppa.
Fordeler med en Facebookgruppe
Enn så lenge så er det lettere å få synlighet i en gruppe enn på en side. Så får vi se hvor lenge det varer…
Når du poster noe i en aktiv gruppe, er sjansen stor for at mange av medlemmene faktisk ser det. Grupper dukker oftere opp i feeden til medlemmene, og særlig hvis du klarer å få til samtaler og engasjement.
Grupper gir deg også en helt annen relasjon til målgruppen din. Det føles tettere og mer personlig. Du blir bedre kjent med folk, får mer samtaler og ser hva folk lurer på og driver med. Det gjør det mye lettere å lage innhold, produkter og tjenester de faktisk vil ha.
Grupper fungerer også veldig godt som community til kurs eller medlemskap. Du kan tilby ekstra verdi, svare på spørsmål og få medlemmer til å hjelpe hverandre. Og du bygger lojalitet, noe som gjør det lettere å selge senere.
Ulemper med en Facebookgruppe
Det er mer jobb. Punktum.
Å bygge en gruppe som faktisk funker, krever mye tid og innsats. Du må poste jevnlig, stille spørsmål, starte diskusjoner og være synlig. Folk kommer ikke til å engasjere seg hvis ikke du legger sørger for det.
I begynnelsen må du være veldig aktiv for å få i gang flyten og gjøre folk vant til å bruke gruppen og engasjere seg. Det tar tid å bygge community og den tryggheten folk trenger for å være aktive. Etter hvert kan det gå mer av seg selv, men du må fortsatt følge opp og være aktiv.
Du må også godkjenne medlemmer og passe på at folk oppfører seg. Selv om det ikke skjer så ofte, kan det dukke opp spam eller kommentarer som ikke passer. Da må du ta ansvar og rydde opp.
Selv om det tar tid og er mer jobb, så kan det være verdt det. Hvis du har en tydelig plan for hvorfor du har gruppa, og hvordan den skal hjelpe og fungere for businessen din.
Les mer: 7 måter å skape mer engasjement i Facebookgruppen din på
Hva er best for deg og din business?
Bør du velge Facebookside eller Facebookgruppe?
Det må du nesten kjenne på selv. Sorry, litt kjipt svar kanskje. Men det er sant.
Det kommer an på målgruppen din, hva du selger, og hvordan du liker å jobbe.
Du kan fint ha både Facebookside og Facebookgruppe hvis du synes at det virker mest riktig. Men du kan også velge å bare ha en av dem.
Det viktigste er egentlig at du har en plan for hva du skal bruke det til, og at det faktisk støtter businessen din. Ikke bare lag det fordi “alle andre gjør det”.
Jeg har hatt begge deler i mange år, og har helt klart hatt mest igjen for gruppene. Siden ligger egentlig bare der, mens jeg har hatt sikkert 10-15 forskjellige grupper i løper av årene. Noen til challenges, noen for kurs, og noen for medlemsportal. I tillegg til Business Basics, en gratis gruppe for gründere.
Det har selvfølgelig tatt masse tid. Jeg har svart på spørsmål, hatt livesendinger, arrangert diskusjoner og delt innhold som hjelper medlemmene. Men det har også gitt meg mange salg og et mye varmere publikum.
Jeg har to spørsmål du kan stille deg, som kanskje kan hjelpe deg til å velge:
1. Hva gir mest verdi for målgruppen din?
Hva har de behov for? Informasjon, fellesskap, støtte, tips, dialog? En Facebookside er mer som en kanal. En gruppe er mer som en samtale. Hva vil du bygge?
2. Har du tid og lyst til å drifte en gruppe?
En gruppe krever mer. Men den gir også mye tilbake. Det må føles verdt det for deg.
Det finnes ikke en fasit for hva du skal velge. Det finnes bare det som er riktig for akkurat deg.
Få bedre resultater på sosiale medier
Vil du lære mer om hvordan du kan bruke sosiale medier smart for businessen din?
I medlemsportalen Businesstrategi får du tilgang til masse undervisning som hjelper deg til å jobbe mer strategisk med sosiale medier. Sånn at du slipper å bruke masse tid på det, uten å få noe igjen for det.
Du får blant annet hjelp til å lage en innholdsstrategi for sosiale medier, hvordan du kan planlegge innholdet på en smart måte og få mer engasjement på det du poster.
Les mer om Businesstrategi og se hva du får tilgang til her!
Jeg holder på å opprette en gruppe på Facebook. Nå lurer jeg litt på dette med moduler. Kan jeg bruke det som en måte å organisere innholdet, eller er mer for kurs/opplæring?
Takk for en god og nyttig artikkel. ?
Hei Ann Katrin! Det kan du absolutt ? Det finnes mange måter å bruke det på, og å organisere innholdet er én måte. Jeg bruker det forskjellig i gruppene til kurset Skrivemaskinen og medlemsportalen Blogg til Business.
I Skrivemaskinen samler jeg alle mini masterclassene i en modul slik at det er enkelt å finne og studentene kan krysse ut når de har sett.
I Blogg til Business har jeg flere moduler. Jeg har blant annet en for livesendinger, men også en for ukens raske tips, en for ukens verktøy osv. Da organiserer jeg den samme type innhold i den modulen slik at det er ryddig og enkelt for medlemmene å finne tips samlet ?