Du har helt sikkert fått med deg at Reels er det hotteste på Instagram akkurat nå, og at du bør bruke det. Kanskje vegrer du deg? Eller kanskje er du allerede i gang?
Det er ingen tvil om at Reels fungerer fantastisk bra for businessen din, og at du bør bruke det. Det fungerer særlig godt for å nå ut til nye folk og få flere følgere.
Men selv om det får god rekkevidde og mange ser den nesten litt uansett hva du lager, så bør du fortsatt ha fokus på å jobbe strategisk med Reels. Du bør ha fokus på hvordan du kan bruke Reels smartere.
Både fordi det er viktig at de Reels du lager er rettet mot målgruppen sånn at det faktisk er de riktige folkene som oppdager deg, og for at du skal få noe tilbake fra at nye folk oppdager deg.
Det er null poeng med tusenvis av visninger og mange nye følgere, hvis ikke de som følger deg er i målgruppen din og er potensielle kunder.
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
Det finnes flere ting som bidrar til at du jobber strategisk med Reels, og bruker dem smartere til businessen din.
Her er mine tips til å bruke Reels smartere:
Kvalitet over kvantitet
Jo flere Reels du poster, jo bedre, ikke sant? Jo, teknisk sett. Instagram selv anbefaler at du deler 4-7 Reels i uken.
Men igjen, for at du skal treffe de riktige folkene og sørge for at du får noe igjen for tiden du bruker på Reels du lager, bør du ha fokus på kvalitet fremfor kvantitet.
Det betyr ikke at Reels du lager trenger å være lange og kompliserte. Kortere Reels gjør det generelt bedre og engasjerer mer.
Men det betyr at du må planlegge hvilke Reels du skal lage og hva de faktisk skal handle om.
Du kan fint bruke alle slags lyder eller musikk som trender, men tilpass innholdet, det du sier eller gjør, til å passe til din business.
Se dette innlegget på Instagram
Denne lyden finnes det tusenvis av forskjellige Reels til. Jeg har tilpasset den til min business og min målgruppe ved å la den handle om de som kjøper seg følgere på Instagram.
Ikke bare kopier noen andre du ser fordi den var gøy. Bruk lyden eller musikken, men tilpass innholdet til din business og målgruppe.
Verdi og underholdning, ikke salg
Det er ikke alle Reels som fungerer like bra og treffer like godt, og det er helt naturlig. Noen ganger kan en Reel du tror skal fungere kjempebra få en håndfull visninger, mens en annen du tenkte ikke egentlig var så god plutselig bikker 10.000.
Det kan være vanskelig å vite hva som fungerer best og ikke når det kommer til innhold. Men: En regel finnes det:
For å få mest mulig engasjement og visninger, bør du fokusere på å gi verdi eller underholde. Ikke å selge.
Reels er ikke laget for salg. Det fungerer ikke til promo.
Det er meningen at det skal underholde. Husk at Reels er fantastisk for å nå ut til nye folk, og da kan du ikke gi dem salg midt i fleisen på første date. De er ikke varme eller klare, de må bli kjent med deg først.
Bli med på gratis Reels-challenge og lær å bruke Reels strategisk! Du får arbeidsbok, guidebok, 5 livesendinger med spørsmål og svar om Reels og en ny oppgave hver dag.
Du må ikke danse eller peke
Har du utsatt å lage Reels fordi du hater å måtte danse som en tulling eller synes det er idiotisk å peke rundt deg?
I feel you. Jeg både hater å se sånne Reels, og jeg kommer aldri til å lage dem.
Men, den gode nyheten er at du ikke trenger å hverken moonwalke eller peke for å lage Reels.
Det finnes mange, mange andre ting du kan gjøre. Bare hopp over de lydene eller musikken som krever dansing eller peking, og fokuser på de andre.
Du kan for eksempel lage Reels som gir verdi og kommer med tips og råd, slik jeg gjør her.
Se dette innlegget på Instagram
Jobb i batch
Det kan være litt ork å lage Reels, jeg synes i alle fall det. Både å finne lyder eller musikk, og å tenke igjennom hva den skal handle om.
Det som har fungert best for meg, er å lage dem i batch.
Jeg setter av en dag i kalenderen der jeg skal jobbe med Reels, og så setter jeg meg ned og planlegger. Jeg finner flere lyder og eksempler, og bestemmer hva jeg skal si eller gjøre i hver enkelt.
Deretter spiller jeg dem inn på rad og rekke, redigerer dem og lagrer dem som kladder klare til å publiseres senere.
Jeg lager gjerne en uke om gangen klar, og også flere om jeg klarer.
Et lite tips hvis du batcher: Bytt gjerne tøy og snu deg litt for variasjon i bakgrunnen.
Lagre Reelen til mobilen
Det siste tipset er ikke direkte relatert til å lage Reels, men det er kanskje det viktigste av alle.
Når du har laget en Reel MÅ du laste den ned til mobilen din, og ikke bare la den ligge som kladd i Instagram.
Instagram er buggy, og det skjer stadig at plutselig er Reels som ligger som kladd borte. Du er derfor helt nødt til å ha en backupversjon liggende.
Jeg lagrer dem i en egen mappe i Dropboxen min, og når jeg har publisert den legger jeg den over i en undermappe som heter «Brukte».
Dette tipset fungerer forresten også hvis du sliter med at boksene blir rare når du publiserer Reels.
Noen ganger blir de strukket ut, Instagram er som sagt buggy. Hvis du ser igjennom Reelen du har lagret vil du se om boksen er strukket. Da kan du gå inn og redigere den igjen og legge på boksen på nytt. Last ned ny versjon og sjekk at boksen har blitt riktig.
Bruker du Reels i businessen din? Kan du bruke Reels smartere?
Legg igjen en kommentar