Bruker du ørten timer og to evigheter på å lage innhold til sosiale medier? Da er du ikke alene.
Jeg har nettopp gjennomført den store live workshopen om å planlegge innhold til sosiale medier som jeg har hver april. Og på slutten av workshopen ble vi sittende i nesten en time og snakke om og diskutere sosiale medier.
Og en av tingene som gikk igjen og som de aller fleste slet med, var tiden de bruker på å skrive innhold.
En av deltakerne spurte:
Jeg bruker en eeeeevighet på å skrive innlegg 🙈 Har skrevet mange, også blogginnlegg, men klarer liksom ikke å bli kjappere. Kan du si litt om dette – mindset, tips osv. til å bli raskere med dette? 🫠
Det førte til en kjempegod samtale. Jeg har noen helt konkrete tips jeg kan dele, og på slutten av samtalen sa hun:
Hjertelig takk for at du deler dette, Lene! Kommer til å huske på deg og dette hver gang jeg skriver innlegg fremover🫶🏻 SÅ nyttig!!!
Fordi jeg vet at så utrolig mange sliter med akkurat dette, har jeg samlet disse tipsene og mindset-endringene rundt innhold til deg her i et blogginnlegg.
Fordi du KAN ikke bruke 2 timer på ett innlegg. Eller enda mer. Det går ikke. Det har du rett og slett ikke tid til, hvis du vil at businessen din skal fungere og vokse.
Så, hva kan du gjøre om det tar deg fjorten tusen timer å lage innhold til sosiale medier? Hvordan kan du bruke mindre tid på det?
Slutt å tenke
Seriøst 😂 Det er dine egne tanker og følelser som er det aller største hinderet her. Fordi du overtenker.
Ikke tenk så mye, skriv det som faller deg inn. Det finnes ikke et perfekt innlegg. Det er overtenking som gjør at det tar så lang tid.
Du legger et press på deg selv om at innholdet du deler må være fantastisk. Men du kan bare ta bort det ordet og det presset med en gang.
Du skal ikke skrive et fantastisk innlegg. Du skal bare skrive. Det er det ekte som fenger. Som folk vil ha.
Ikke bruk tid på å lete etter gode setninger, gode måter å si noe på. Jeg ser deg. Jeg vet at du sitter og tenker og tenker. Skriver. Sletter. Skriver om. Sletter.
Dette er fagområdet ditt. Det er dette du kan.
Folk vil ikke ha en perfekt tekst, de vil ha dine tanker og følelser. Dine meninger. Dine erfaringer. Og det KAN du. Det skal ikke ta deg 5 timer å skrive det.
En liten mind fuck til deg: Du hadde ikke brukt 1 time hvis du skulle si det til meg muntlig, ikke sant?
Hvis du skulle fortelle meg om det du skal skrive innlegg til sosiale medier om, eller om det du driver med, noe innenfor faget ditt. Du hadde ikke stått foran meg og brukt en time på å forklare det.
Fordi du KAN dette. Du bare overkompliserer det når du skal skrive det.
Du legger et unødvendig press på deg selv. Et press bare du ser og føler. Du kan bruke mindre tid på dette, hvis du u-kompliserer det.
Bare skriv det du vil si som om du skulle fortelle det høyt til meg eller målgruppen. Bare få det ned. Hvis det hjelper, kan du gjerne si det høyt for deg selv først. Snakk det ut, før du skriver det. Forklar det til deg selv, veggen eller katten først. Og så skriver du det du sa.
Les mer: Du gjør sosiale medier mye mer komplisert enn det er
Sosiale medier er ikke SÅ viktig
Det presset du legger på deg selv rundt innholdet ditt på sosiale medier, er nemlig ikke verdt det. Sosiale medier er ikke SÅ viktig.
Det er ikke sånn at ett enkelt innlegg på sosiale medier vil verken ødelegge businessen din, eller magisk gjøre at den blir en stor suksess.
Ett innlegg på sosiale medier har ikke noe makt i seg selv. Det er at du poster jevnlig, som har det.
Din tilstedeværelse over tid. At du poster konsekvent. At du deler innhold som bygger know, like og trust. Innhold som skaper samtaler i DM. Som gir deg tilbakemeldinger på det du leverer, gir deg informasjon om målgruppen. Tips til nytt innhold.
For å lage godt innhold på sosiale medier, og bruke mindre tid på å skrive det, trenger du mengdetrening. Og det får du ikke hvis du poster ett innlegg i uka. Eller måneden.
Jo mer du skriver og poster, jo enklere vil det bli. Det er én ting jeg kan love deg 100 %.
Likes og kommentarer er ikke salg
Og så er det også utrolig viktig å huske at likes og kommentarer ikke er det samme som salg. Inntekt.
Det er mange som kun ser på antall likes og kommentarer som et mål på om sosiale medier fungerer.
Og når du får ikke så mye engasjement som du vil, så bruker du enda mer tid på innholdet fordi du tror du gjør noe galt. Høres det kjent ut?
Et innlegg på Instagram kan ha mange forskjellige formål. Ett av dem er engasjement. En av tingene vi kan ha som mål og poeng med et innlegg, er at det får likes eller kommentarer.
Men et innlegg kan ha mange andre formål. Det kan være å bygge tillit. Vise din kunnskap. Personlighet. Bygge relasjoner. Og mange andre ting. Og disse gir ikke nødvendigvis verken likes eller kommentarer. Men det kan allikevel bygge målgruppen, businessen din og gi salg.
Du blir sett og lagt merke til selv om du ikke får kommentarer eller likes.
Bare tenk på deg selv. Hvis du følger meg på Instagram eller er på e-postlisten min, hører du fra meg ofte. Jeg gir deg tips og råd, deler erfaringer og meninger. Ting du trenger, og synes er nyttige. Som dette blogginnlegget.
Men hvor ofte svarer du meg egentlig på e-posten? Hvor ofte liker du innlegget mitt, eller legger igjen en kommentar? Eller sender meg en DM om det?
Ikke så ofte. Betyr det at du ikke likte det? Nei. At du ikke synes det var nyttig? Nei. Da hadde du ikke vært her. Sluttet å følge meg og lese blogginnleggene mine for lenge siden.
Det samme gjelder dine folk. Det er ikke alltid vi vil vise offentlig at vi liker noe. Ikke alltid vi har lyst til å like, selv om vi liker. Eller har tid. Eller 20 andre grunner.
Innholdet ditt kan fortsatt fungere. Gi deg salg og kunder. Du må bare publisere det.
80 % er godt nok
Når du skriver innlegg, prøver du å gjøre dem perfekte. Du skriver og skriver fordi du vil ha det 100 % perfekt. Optimalt.
Men vet du hva? At du leverer på 80 % av kapasitet, er godt nok.
Dette gjelder faktisk det meste i livet, men også for innhold på sosiale medier. 80 % er godt nok. Det holder. Det er mer enn bra nok, faktisk.
Fordi sannheten er at det er bare du som merker de siste 20% i kvalitet.
Du er så faglig dyktig på det du driver med. Du kan så mye. Vil vise fram hvor flink du er. Fremstå profesjonell. Bygge tillit. Og ja, det er viktig. Men for det første så skjer det ikke når du aldri får publisert. Og for det andre, så gjør du det på 80% også.
Det er bare du som merker de siste 20%. Bare du som eventuelt ser forskjellen på 80% og 100%.
Men det er de 20 % som gjør deg utslitt, og som gjør at det tar førti tusen timer. Som gjør at du bruker så lang tid.
Hvis du publiserer innlegg på 80%, vil du bruke mindre tid. Og få publisert mye mer. Det lover jeg deg, helt garantert. Det er faktisk sånn at de 80 % kan ta deg 20 minutter, mens de siste 20% kan ta deg 4 timer. Tenk litt på det.
80% er godt nok fordi vi vet ikke bedre. Det er bare du som vet hva de siste 20 er, og vi kommer ikke til å verken se eller savne dem.
Dropp omfattende og komplisert
Gjør det enkelt. Og så enda enklere.
Du vil bli overrasket over hvor enkelt innhold folk faktisk trenger og vil ha. Hvor enkelt innhold som engasjerer.
Fordi enkelt er jo mye enklere for oss å forstå. Enklere å ta inn over oss. Å mene noe om. Å føle noe rundt. Og ikke minst, å orke å lese.
Det trenger ikke være revolusjonerende innhold. Du er så faglig dyktig på det du driver med. Du kan så mye. Derfor føler du at du må putte alt du kan om noe i ett innlegg. Og at du må ha innlegg som gir enorme mengder verdi. Men du forbinder verdi med mengde. Det er ikke det samme. Verdi er noe som gir leseren din noe.
Og vet du hva? Noe så enkelt som et innlegg med kun ett spørsmål som tekst, kan gi masse verdi.
Hvis du stiller målgruppen din det riktige spørsmålet, kan det gi dem enorm læring. Eller aha-opplevelser. Forståelse. Eller noe annet. Det må ikke være mye for å fungere.
Del det opp i mange innlegg. Lag det til punkter. Serier. Ta for deg ett og ett steg. Del grunnleggende innhold. Basics. Snakk om dine erfaringer. Dine meninger. Tanker.
Du vil bruke mindre tid på å lage innhold hvis du gjør dette, fordi da blir det enklere.
Jeg vet at dette er noe mange kjenner på. De føler at det må være så omfattende og komplisert for å være nyttig. Som en av deltakerne på workshopen sa etterpå, da vi hadde snakket om dette:
Tusen takk for mange supre tips! Jeg har nok overdrevet behovet for hvor mye innhold som trengs pr innlegg. Skal fokusere på enkelhet fremover 🙂
En utfordring til deg
Ingenting av det jeg sier her hjelper, om ikke du faktisk tar det til deg og prøver å gjøre en endring.
Du kan bruke mindre tid på å skrive innhold til sosiale medier, hvis du bruker disse tipsene og rådene. Men akkurat det er din jobb. Det er den innsatsen du må gjøre, for å gjøre noe med dette.
For å gi deg et spark bak til å gjøre noe med dette, har jeg en utfordring til deg.
Neste gang du skal skrive innlegg til sosiale medier, vil jeg at du skal publisere det før du er helt fornøyd. Publiser det på 80 %.
Tenk at innlegget du skriver er en kladd. Du skal ikke skrive det helt perfekt på første forsøk. Bare skriv. Og så publiserer du.
Jeg lover deg at du vil bruke mindre tid på å skrive innhold til sosiale medier, hvis du gjør det på denne måten.
Tar du utfordringen min?
Vil du forenkle jobbingen med sosiale medier?
Dette er noe vi har jobbet med i medlemsportalen min Businesstrategi. Fordi sosiale medier kan være veldig effektivt for oss gründere. Men det forutsetter at vi faktisk poster, ikke sant?
I Businesstrategi finner du innhold som hjelper deg til både å forenkle jobbingen og til å lære mer om hva du kan poste, hvordan du kan legge en plan og hvordan du lager en strategi.
Innhold om sosiale medier:
- Hvilke typer innhold er smart å ha i en gratis Facebookgruppe
- Slik finner du innholdstyper for Facebookgruppen din
- Hvordan fordele innholdet i Facebookgruppen rundt lanseringer
- Hvordan en gratis Facebookgruppe kan bygge businessen din
- Guidebok – 10 måter du kan få folk til å bli med i Facebookgruppen din på
- Er en gratis Facebookgruppe alltid riktig? Noen refleksjoner og nyanser
- Slik forenkler du å finne innhold til sosiale medier
- Gjør hverdagslige øyeblikk til engasjerende innhold på sosiale medier
- 52 ideer til innlegg du kan poste på sosiale medier
- Hvordan lage en innholdsstrategi for sosiale medier som gir resultater
- Arbeidsbok – Hvordan lage en innholdsstrategi for sosiale medier som gir resultater
- Guidebok: Hvordan lage en innholdsstrategi – i praksis
- Hvorfor å forhåndsplanlegge innhold til sosiale medier vil gi deg bedre resultater
- Arbeidsbok – Slik forhåndsplanlegger du innhold til sosiale medier
- 3 tips for mer effektiv jobbing med sosiale medier
- 5 strategier for å få flere DM
- 4 måter å dele opp publikummet på Instagram på
- Eksempler på hvordan salg i DM kan foregå
- Opptak av workshop om innholdsstrategi for sosiale medier
I tillegg får du delta gratis på den store live workshopen jeg arrangerer om sosiale medier hver april, og workshopen der vi planlegger neste år for businessen din i november.
Legg igjen en kommentar