Hva betyr å skape en god branding på sosiale medier? Det betyr at du må gjøre innholdet ditt gjenkjennelig på alle dine kanaler i sosiale medier.
Akkurat som at nettsiden din må bygge opp under det du skriver om og det du ønsker å signalisere, må også alle dine kanaler på sosiale medier gjøre det samme.
Dette innlegget er det syvende i en serie om branding. Her finner du alle innleggene:
- Hva er branding – og hvordan gjør du businessen din til en sterk merkevare?
- Hva skal businessen hete? Slik finner du det perfekte navnet
- Alt du trenger å vite om hvordan du lager en fantastisk logo til businessen din
- Slik velger du de riktige fargene til businessen din! Stor guide med alt du trenger å vite
- Slik velger du de riktige fontene til businessen din! Stor guide med mange eksempler
- Designet på nettsiden din er viktig! Her er 23 designtips som vil gjøre den bedre
- Den ultimate guiden til branding på sosiale medier
- Hva gjør du når du ikke liker nettsiden og businessen din lenger? 6 tegn på at du trenger en rebranding
I serien om branding har vi frem til nå gått igjennom det grunnleggende ved branding. Vi har sett på hva branding er, hvordan du finner målgruppen din og hvordan du finner et godt navn til businessen.
Vi har også sett på den visuelle delen av brandingen din. Den består av logoen din, fargene du bruker og fontene du bruker, i tillegg til hvordan selve nettsiden din er designet og satt opp.
Men en ting vi ikke har snakket om ennå, er sosiale medier. Og sosiale medier er en stor og viktig del av brandingen din. Det er jo via sosiale medier at mange av leserne først oppdager deg!
Sosiale medier handler i tillegg i stor grad om visuelt innhold, og da er det viktig at innholdet du deler appellerer til målgruppen din.
Last ned guide og sjekkliste med konkrete elementer du må brande på Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest og YouTube:
Hvorfor du må brande sosiale medier
Å brande innholdet ditt i sosiale medier innebærer mange ting, og det varierer etter hvilken kanal du er på. Men formålet med alt er at du skaper en gjenkjennelse, at du forsterker innholdet og at du treffer målgruppen din.
Les mer: Hvorfor du ikke trenger å være på alle sosiale medier
Gjenkjennelse
God branding på sosiale medier gjør at leserne kjenner igjen innholdet ditt. Når du deler noe, skjønner de at det kommer fra deg. Det er både fordi de kjenner igjen innholdet og måten du skriver på, og det er fordi det visuelle har samme stil som businessen din. Dermed øker det bevisstheten rundt businessen.
En god branding er at leseren ser bildet ditt i feeden og skjønner at det kommer fra deg før de leser teksten under eller ser navnet ditt.
Forsterker innholdet
Alt det visuelle du har valgt som din branding; logoen, fontene, fargene og nettsiden, må speile det du skriver om. Hvis ikke opplever leserne en feilkobling.
I innlegget om fonter forklarer jeg det med bildeeksempler, hvordan en font passer til en hudpleiesalong mens en annen ikke gjør det. Klikk deg inn og se eksemplene hvis ikke du har lest innlegget ennå!
Det samme gjelder på sosiale medier. Alt du deler der, må bygge videre opp under innholdet ditt og det du gjør på nettsiden. Det gjør deg troverdig og profesjonell.
Treffer målgruppen
En god branding gjør også at du tiltrekker deg målgruppen din. Målgruppen er de leserne du tidligere har definert at du vil nå. De du skriver for.
Brandingen din er laget for og rettet mot målgruppen din. Formålet med alt du deler på sosiale medier er jo å få folk til å følge deg, sånn at de blir kjent med deg og blir kunder på sikt. Og da må du treffe målgruppen der, også.
Hvis målgruppen din kvinner i alderen 20-25, har du laget en branding og bygd opp en nettside som passer dem. Hvis du da deler bilder eller tekst som er annerledes på for eksempel Instagram, er det ikke sikkert det er dem du treffer. Kanskje du treffer mann på 64. Eller jente på 14.
Når de da klikker seg videre inn på profilen og nettsiden din, vil de sannsynligvis klikke seg raskt ut igjen. Fordi businessen din er jo ikke laget for dem. De vil ikke føle en kobling til innholdet eller brandingen.
Hvis brandingen din på sosiale medier ikke matcher brandingen på nettsiden, ender du veldig fort opp med å bruke mye tid på å sende feil personer inn. Det gir lite lesere og mye frustrasjon.
Branding skaper tillit
En annen ting som skjer når leserne og følgerne dine kjenner igjen merkevaren din og ser at det er deg, er at skaper det tillit.
Du fremstår profesjonell, fordi du alltid fremstår med samme stil og uttrykk. Du virker organisert og gjennomført.
Det øker både sjansen for at de følger deg, sjansen for at de kjøper noe av deg hvis du selger noe, og det øker lojaliteten til businessen og merkevaren din.
Ved å sørge for at leserne kjenner igjen det du deler i sosiale medier, skaper du sterke bånd og en følelsesmessig kobling.
Sett deg selv i lesernes situasjon. Si at du følger en gründer på Instagram i seks måneder og blir kjent med personen, bloggen og merkevaren. Etter seks måneder lanserer de et produkt som du kunne tenke deg. Samtidig kommer du over en ny gründer på Instagram som du aldri har sett før. Tilfeldigvis lanserer den gründeren akkurat det samme produktet den dagen. Hvem kjøper du produktet av?
Den gründeren du har fulgt i seks måneder og kjenner og stoler på, selvfølgelig.
For å skape slik tillit, er du avhengig av at lesere kjenner igjen innholdet du deler, og at du fremstår profesjonell. Lojalitet gir lesere og kjøpere, og skaper et stort og engasjert samfunn rundt businessen din og innholdet du deler og eventuelt selger.
Eksempel på god branding i sosiale medier
Caitlin Batcher driver en business hvor hun blant annet kurser i hvordan man kan tjene penger på Facebook-grupper. Hun har en veldig god branding på sin Facebookside.
Ser du hvordan alt hun deler har hennes stil? Hun bruker konsekvent sine farger og fonter, til og med i bakgrunnen på profilbildet. Det skaper en tydelig branding, og du vet alltid at det er Caitlin når hun dukker opp i feeden.
Her er 12 tips til hvordan du skaper en god branding på sosiale medier:
1. Bruk samme navn på alle profilene
Når du bestemmer navn på businessen, er det viktig å også sjekke at navnet er ledig i de sosiale medier-kanalene du har tenkt å bruke. Et av de aller viktigste punktene med branding er gjenkjennelse, og da er det en forutsetning at du heter det samme alle stedene!
Mange opplever dessverre at de har bestemt seg for navn, og så er navnet allerede tatt på for eksempel Instagram. Jeg VET det er kjipt, men da bør du vurdere å finne et annet navn som er ledig.
Det er nemlig veldig ulogisk for leseren hvis de opplever at businessen din heter én ting, og Instagram-profilen din noe helt annet. Hvordan skal de da vite at det er deg?
Det er heller ikke så veldig bra å velge den andre nødløsningen, nemlig å jukse til navnet. Skrive 1 eller 01 eller slike ting bak.
2. Bruk samme profilbilde på alle profilene
Jeg vet at mange ikke er så keene på å ha bilde av seg selv på nettsiden eller i sosiale medier. Men jeg anbefaler sterkt at du gjør det. Du trenger ikke bruke deg selv i alle innlegg, men ha et bilde av deg selv i høyrespalten hvis du har det, og i headeren eller på “om meg”-siden hvis ikke du har høyrespalte.
Et bilde gir leseren et veldig personlig forhold til deg, og alle liker å vite hvem de snakker med.
Og for at leseren skal kjenne deg igjen, bør du bruke det samme profilbildet på alle kanalene dine. Flesteparten av dem kjenner deg ikke, og har ikke møtt deg i virkeligheten. Derfor er det ikke sikkert de kjenner deg igjen på et annet bilde.
Ved å bruke det samme bildet sørger du for at leserne med en gang skjønner at det er deg. Det kan også føre til flere følgere fordi leserne plutselig kjenner igjen bildet ditt for eksempel på Instagram. De lette ikke etter deg, visste kanskje ikke at du var på Instagram, men så kjente de igjen bildet ditt og begynte å følge deg.
3. Skriv en tydelig bio som forklarer hva leserne får
De fleste sosiale medier-kanaler har en liten bio der du kan skrive en kort tekst. Og nesten alle bruker den plassen til å skrive om seg selv. Jeg vil anbefale at du skriver en helt kort setning om deg selv, og stedet fokuserer på hvordan du hjelper leseren din eller hva du gir dem.
Hva får de ut av å lese din blogg eller følge deg på sosiale medier?
Når du har skrevet en god profil, bør du bruke den på alle kanaler. Noen bio-tekster er kortere enn andre så det kan kreve litt justeringer, men budskapet bør være det samme.
Dette er min profil på Instagram og Pinterest. Litt forskjellige, men samtidig like. De sender samme budskapet, og du skjønner at begge to er samme businessen.
4. Bruk logoen din
Logoen din er det viktigste elementet i den visuelle brandingen din. Den representerer businessen din, og mens du kan risikere at andre bruker samme farger som deg, er logoen din. Det er ingen som har akkurat samme logo som deg (i så fall har du et problem).
Fordi logoen din er noe leserne dine forbinder med deg, kan det være lurt å bruke den aktivt i brandingen din på sosiale medier. Ha logoen på bilder av promo for kurs eller produkter du selger, som du poster bilder av. Bruk logoen som en del av toppbildet på Facebook eller YouTube. Ha logoen på arbeidsbøker du lager, freebies du gir bort osv.
5. Bruk fargene fra designmalen din
Fargene på det du deler er det første leseren oppfatter når det dukker opp i Facebook-feeden eller på Instagram. Derfor hjelper det leseren å raskt oppfatte at innholdet kommer fra deg hvis du bruker dine farger på alt du deler.
Leseren er vant til fargene dine fra nettsiden din, og når de følger deg blir de også vant til det i feeden.
Ved å bruke fargene du har bestemt at målgruppen din liker og blir tiltrukket av, sørger du også for at du retter deg mot målgruppen på sosiale medier.
6. Bruk fontene fra designmalen din
Også fontene dine skaper gjenkjennelse, slik fargene gjør. Ikke i like stor grad nødvendigvis, men de er med og skaper det helhetlige inntrykket som er gjenkjennelig for leserne dine.
Bruk fontene på bilder du deler til blogginnlegg, hvis du lager bilder med sitater på og alt annet som inneholder tekst.
7. Lag din egen #
Vi elsker å bruke hashtags på Instagram og X (tidligere Twitter), og er alltid på jakt etter dem som gir oss flest likes. Men har du tenkt over at du kan opprette din egen hashtag?
Ved å lage en tag som enten er navnet på businessen din eller noe annet relevant skaper du mer bevissthet rundt navnet ditt. Du får leserne til å spre det, og samtidig legger til rette for at nye lesere kan oppdage deg via hashtaggen.
Bruk taggen selv, og oppfordre leserne dine til å bruke den. Det kan være at de for eksempel lager oppskriften du har delt, eller de bare vil at du skal se innholdet og like det. Trine fra Trines matblogg har for eksempel laget hashtaggen #trinesmatblogg. Den har akkurat nå 22.800 innlegg!
8. Ha en fast stil på bildene
Å ha en fast stil på bildene du deler kan hjelpe deg til å fremstå mer helhetlig og kan bidra til god branding. Det finnes mange måter du kan brande bildene dine på, og det er helt opp til deg å finne hvilken metode og stil som passer ditt innhold.
Du kan ha et fast element på alle bildene dine, for eksempel logoen din. Eller en ramme. Du kan bruke bare bilder med hvit bakgrunn, eller bare bilder av et spesifikt tema, for eksempel naturen. Du kan bruke det samme filteret på alt, eller legge tekst med samme font på. Bruke samme farger, eller stock photos fra samme fotograf.
Det finnes ingen fasit, det eneste som gjelder er at det passer til din branding. Det må passe til målgruppen din og brandingen din.
Elsa fra Creative Fun 4 You har et veldig bra tema på sin Instagram. Selv om fargene varierer, er de allikevel like og passer sammen. Bildene er tatt fra samme vinkel, og har samme stil. Jeg vet alltid at det er hennes bilde når det dukker opp i feeden!
9. Bruk faste elementer på bildene
Hvis du har valgt å lage din egen hashtag, kan du for eksempel spre den og brande bildene dine på samme tid ved å legge den på alle bildene du deler. Du kan også legge logoen din på bildet, eller merket ditt hvis du har laget det.
Jeg legger ofte til brukernavnet mitt på bildene mine på Instagram, sånn at hvis folk deler det i stories blir det ekstra synlig hvor det kommer fra.
Hvordan jeg designer bildene mine varierer i perioder, noen ganger føler jeg for å gjøre endringer. Men jeg bytter alltid til en stil jeg gjør på alt.
Akkurat nå ser innleggene mine sånn ut, med samme blokken med tekst på hvit bakgrunn. Du kan følge meg her, hvis ikke du gjør det allerede!
Les mer: Alt du trenger å vite om hvordan du lager en fantastisk logo til businessen din
10. Del personlig innhold
Før anbefalte vi å skille privat og business. Du skulle ikke dele privat innhold på businessprofilen, det var forstyrrende og uprofesjonelt.
Det gjelder ikke lenger. Nå er det tvert imot en fordel å dele deg selv på businessprofilen.
Sosiale medier har utviklet seg veldig i løpet av årene. Vi er blitt mer opptatt av ekte. Folk følger folk, ikke bare businesser. Hvis du driver en liten business, er du en viktig del av brandingen. Leserne dine vil vite hvem som står bak, hva du bryr deg om, hvordan du tenker, og det skaper tillit.
Men personlig innhold betyr ikke at du skal dele alt fra privatlivet ditt, altså.
Det handler om å bruke deg selv som en del av innholdet. Vis fram hvem du er, dine verdier, hva du driver med osv gjennom historiene du forteller og det du deler.
Det gjør du for eksempel med storytelling i captions. Fortell hva du tenker, hvorfor du gjør det du gjør, hva du har lært, hva som var vanskelig. Del dine erfaringer med det temaet du snakker om.
Du gjør det også ved å dele hverdagsøyeblikk i Stories. Det er perfekt for sånne ting som viser at du er ekte, hvem du er og hva du driver med.
Sånne type innlegg og innhold gjør at folk føler en kobling til deg, ikke bare innholdet ditt.
PS: Du trenger ikke poste bilder av barna dine, huset ditt eller hele fritiden din. Del heller små glimt og historier som sier noe om verdiene dine og hvorfor du gjør det du gjør.
11. Bruk gode bilder med høy oppløsning
Det visuelle er viktig på sosiale medier. Selv om vi ikke lengre bryr oss om en perfekt feed eller profile grid, er det viktig at bildene dine er gode og høyoppløste.
Mørke bilder, uskarpe bilder eller bilder som er kornete ser ikke bra ut. Det vil ikke få leseren til å klikke eller like, og businessen din vil fremstå uprofesjonell.
Hvis ikke du klarer å ta gode bilder selv, kan du enten lese deg opp og bli bedre, eller du kan bruke stock photos. Det finnes mange fotografer som selger bilder som er laget for gründere.
Jeg bruker selv slike bilder i alt jeg deler, og det er et stort utvalg! Du kan både finne gratisbilder og kjøpe dem. Google eller søk på Pinterest etter “free stock photos”, og du vil få mange treff.
12. Koble profilene sammen
En annen grunn til at alt innholdet ditt bør se likt ut på alle kanaler, er at du kobler alle profilene dine sammen og sender leseren frem og tilbake.
Du lenker til dine profiler i sosiale medier på nettsiden, og sender leseren til for eksempel Facebook. På Facebook lenker du tilbake til bloggen ved at du deler blogginnlegg. Du lenker til Instagram på nettsiden, og på Instagram deler du innlegg og lenker tilbake til bloggen.
På Instagram tipser du også følgerne dine om Facebook-gruppen eller Facebooksiden din, og de klikker seg inn. Du deler Pinterestprofilen din på Facebook og oppfordrer dem til å følge deg.
Leseren kommer til å klikke seg frem og tilbake mellom profilene dine, og da vil du se mye mer profesjonell ut hvis innholdet ditt fremstår likt.
Når du sørger for at alt henger sammen, både visuelt og strategisk, blir det lettere for folk å kjenne deg igjen, stole på deg og faktisk følge deg videre. Det gir en rød tråd som bygger merkevaren din, steg for steg.
Fortell meg, hvordan er din branding på sosiale medier? Har du allerede mange av disse tingene på plass, eller har du ikke tenkt så mye over det frem til nå?
Last ned guide og sjekkliste med konkrete elementer du må brande på Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest og YouTube:
Legg igjen en kommentar