Kajabi er ikke bare en kursplattform eller et sted å ha medlemsportalen din. Det er et stort og utrolig nyttig verktøy som du kan bruke for å jobbe mer strategisk med businessen din.
Vi er mange som anbefaler Kajabi, og sier at det er det beste verktøyet. Det gjør jeg også. Men greia er jo at det er jo ikke bare verktøyet i seg selv gir deg resultater.
Du får ikke magiske resultater bare av å sette opp Kajabi. Du må også finne strategiske måter å bruke det på som passer din business.
Heldigvis har du veldig mange gode muligheter til å jobbe strategisk med Kajabi, og det tenkte jeg å vise deg her i dette blogginnlegget.
Det er både små og store funksjoner som er smarte og nyttige, og kan gi deg mye nyttig info, praktiske løsninger og effektive måter å jobbe på.
Jeg bruker selv alle disse på forskjellige måter i min business, og jeg elsker disse funksjonene.
Hvis du vil teste Kajabi, kan du få 30 dagers gratis prøveperiode via min lenke her*
Her er 5 måter du kan bruke Kajabi strategisk for businessen din:
1. Tagger
Tagger er ekstremt nyttig å ha og bruke i businessen din. Det gjør at du kan tilpasse kommunikasjonen, du kan gi bedre kundeservice, promotere bedre, følge opp bedre og mange, mange andre ting.
Du kan legge til tagger når folk kjøper noe, du kan tagge dem i konkrete poster, når de tar undersøkelser, når de fullfører videoer og masse mer.
Jeg bruker tagger veldig aktivt, og har for eksempel et fast sett med tagger jeg legger inn på et offer for medlemsportalen Businesstrategi.
Jeg oppretter tagger og så legger jeg inn regler som tar dem i bruk.
Ved å gi dem disse taggene sørger jeg blant annet for at jeg ikke sender e-poster der jeg promoterer medlemsportalen til dem som allerede er medlemmer.
Jeg kan også ha enkel oversikt over hvem som betaler hvilken pris. Jeg kan se om en person har vært medlem og nå er er utmeldt, og jeg kan se samlet oversikt over alt de har kjøpt fra meg enkelt.
Du finner alle taggene samlet under menypunktet «People», der du kan sortere på dem og søke på dem.
Du kan velge både om de har en, har mange eller ikke har taggen, og du velge flere tagger samtidig.
2. Automatiske hendelser på poster
Inne i en post, enten det er et kurs eller en medlemsportal, så kan du legge inn forskjellige ting du vil skal skje automatisk.
Alle maler i Kajabi har denne funksjonen, og du finner den i bunnen av siden.
Den kan du bruke på mange nyttige måter!
Du kan for eksempel si at når de har sett denne videoen skal de få en e-post. Du kan gratulere dem med å ha fullført kurset på den siste leksjonen. Eller sende dem en oppfølgningse-post om at de er halvveis i kurset og at du heier på dem.
Du kan gi dem en premie ved å fullføre ved å gi dem en rabattkode, du kan gi dem en tag som er nyttig for deg, du kan registrere dem automatisk til en event, for eksempel et webinar du skal ha.
Det finnes ufattelig mange nyttige og strategiske måter du kan bruke denne funksjonen på.
3. Upsell
Dette er en nyttig funksjon som kan brukes på mange måter. Formålet er å få dem til å kjøpe flere ting når de først skal kjøpe noe.
Du finner det inne på offeret, midt på siden.
Det mest vanlige er ofte å legge til en liten ting som passer sammen med det de allerede skal kjøpe.
Du kan promotere relevante produkter de trenger når de kjøper et annet produkt, for eksempel.
Amy Porterfield gjør dette ved at når du kjøper kurset Digital Course Academy skal du blant annet lære å holde et webinar for å selge kurset ditt. Hennes upsell når du kjøper kurset er en stor pakke med alle slides du trenger til webinaret, ferdig designet. Alt du trenger å gjøre er å tilpasse tekst og farger. Den koster $497, og rundt 25 % av dem som kjøper kurset velger å legge til den pakken.
Jeg brukte det da jeg lanserte Mastermind om medlemsportal.
For å delta på Masterminden måtte de være medlem i Businesstrategi, siden vi skal bruke innholdet som ligger i portalen. Da la jeg til en upsell i offeret til Mastermind som sa at hvis de ikke var medlem i portalen kunne de huke av der og melde seg inn samtidig.
4. Assessments
Kajabi har faktisk et mini-quiz-system integrert i plattformen.
Det er ikke stort og fancy, men det kan absolutt brukes til mange smarte ting.
I et kurs kan du for eksempel legge til en assessment i slutten av hver modul.
Da kan studentene teste seg selv og se at de lærer og gjør fremgang. Du kan gi dem score som sier om de har bestått eller ikke. Det gir mer fornøyde studenter.
I en medlemsportal kan du gi dem assessments med jevne mellomrom for å sjekke at de lærer og utvikler seg, og blir bedre. Det gir bedre retention (at medlemmene forblir medlemmer fra måned til måned).
Du kan bruke det til å segmentere medlemmer i forskjellige temaer eller grupper ved at de svarer på spørsmål. Kanskje du trenger å vite hvem som er nybegynnere og hvem som er avanserte, eller avstemning over et tema. Kanskje de skal kunne sende inn en fil, eller ta et valg.
Du kan velge forskjellige typer spørsmål og du kan tagge folk basert på svarene de velger.
5. Ghost offer
Kanskje du selger produkter eller tjenester hvor selve det du selger ikke ligger i Kajabi, og du lurer på hvordan du da skal få tatt betalt?
Det kan være et event eller en konferanse du skal arrangere, 1-1-jobbing med kunder, Zoom-møter og andre ting.
Du kan enkelt bruke Kajabi til det, med det som kalles et ghost offer.
I Kajabi settes alle betalinger opp i offers. Her velger du sum, betalingsplan osv.
Og litt nede på offeret finner du produkt, altså hvilket produkt de skal få tilgang til når de kjøper. Der kan du legge inn kurset ditt eller portalen din, og så får de automatisk tilgang når de kjøper det offeret.
Men, du kan også la «Included products» være tom! Det er et ghost offer.
Da får du tatt imot betaling, og du kan fortsatt gi dem tagger, sende automatiske e-poster osv, men de får ikke tilgang til et produkt.
Nice, ikke sant?
Som du ser, er Kajabi så mye mer enn bare et sted å ha kurset eller medlemsportalen din.
Det er absolutt et verktøy som kan hjelpe deg til å segmentere, jobbe mer målrettet, engasjere medlemmer og studenter, og mye mye mer.
Hvis du vil teste Kajabi, får du 30 dager gratis prøveperiode via min lenke her* 😊
Da kan du selv gå inn og klikke deg rundt og sjekke ut de forskjellige funksjonene jeg har snakket om i dette innlegget.
Hvilken av disse funksjonene likte du best?
Hei! veldig bra innlegg👍
Jeg sitter å lager kurs og medlemsside i Kajabi. Synes det er mye å sette seg inn i siden den er såpass avansert. Så tipsene fra deg er gull verdt🙂 tusen takk!
Tusen hjertelig takk, så gøy å høre Monica! 😊🎉 Glad for at det kan hjelpe.
Takk for tips, spesielt om ghost offer! Akkurat det jeg trengte å vite! 🤩
Så bra, veldig glad for å høre at det var til hjelp 😊🙏
Tusen takk for nyttige tips! Jeg bruker en del av dem allerede, spesielt tagger og upsell har jeg brukt. Men assessment har jeg ikke prøvd ennå, der fikk jeg mange ideer. Supernyttig!
Så bra, veldig glad for at det kunne være til hjelp 🥰