Det var mange som ble overrasket da jeg i august 2020 offentligjorde at jeg ikke skulle selge kurset Skrivemaskinen mer. Jeg fikk mange spørsmål, både på innlegg på sosiale medier, i DM og på e-post. «Er det sant?» «Hvorfor det?»
Ja, det var sant. Etter to år bestemte jeg at jeg ikke skulle selge Skrivemaskinen mer.
Hvorfor?
Da jeg offentliggjorde at jeg ikke lengre skulle ta inn nye studenter, fortalte jeg at det var fordi jeg jobbet med noen store endringer i businessen min, og kurset passet ikke lengre inn.
Det stemmer. Men det er en liten del av det, en forenklet del. Jeg kunne nemlig ikke fortelle så mye om hvorfor, i august. Jeg kunne ikke gi deg så mange detaljer da jeg offentliggjorde det, fordi den største endringen var ikke offentlig ennå da. Nemlig relanseringen min!
De store endringene jeg snakket om i august 2020, var nemlig at jeg relanserte hele businessen min 1. september 2020.
Da la jeg navnet Blogg Bedre bak meg, og lanserte både ny nettside på lenegunvaldsen.no og gjorde endringer i målgruppen og hvem jeg ønsker å hjelpe.
Du kan lese en detaljert gjennomgang av relanseringen og hvorfor jeg gjorde det i blogginnlegget her.
Les mer: Fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen – hvorfor jeg rebrandet og byttet navn
Nå som den endelig er offentlig og endringene er gjort, kan jeg avsløre flere detaljer rundt avgjørelsen min. Fordi det var ikke tilfeldig, eller noe jeg gjorde ut av det blå. Det ligger mange strategiske tanker og avgjørelser bak det valget.
Jeg ønsker også å vise deg hvorfor dette er viktig informasjon for deg. Dette handler nemlig ikke om meg og Skrivemaskinen. Det handler egentlig om strategier og å ta vanskelige avgjørelser i businessen.
Men det kommer jeg tilbake til.
Skrivemaskinen har en spesiell plass
Jeg er veldig glad i Skrivemaskinen. Det var det første kurset jeg lagde, og det var starten på denne businessreisen. Det var det som gjorde det mulig for meg å drive for meg selv. Som startet drømmen min om å gjøre det jeg vil, når jeg vil og hvor jeg vil. For eksempel å flytte til Thailand.
Les mer: Hvordan det har vært å slutte i jobben, starte for meg selv og flytte til Thailand
Jeg husker fortsatt det første salget. Det var søndag 14. august, og jeg var hjemme i leiligheten min i Oslo. Det var før-salg til de som hadde satt seg på ventelisten til kurset, før det offisielt åpnet dagen etter.
Den følelsen da det første salget kom? Helt vanvittig ubeskrivelig. Det åpnet en ny verden. Det viste at alle tingene jeg håpet på og drømte om, kunne bli virkelig. Det var så ufattelig mye mer enn ett enkelt salg.
Det viste at jeg hadde kunnskap folk var villige til å betale for.
Derfor er jeg ufattelig takknemlig for Skrivemaskinen.
Det var ikke noe galt med kurset
Det er et veldig godt kurs.
Jeg har fortsatt ingen problemer med å stå inne for informasjonen i kurset. Strategiene jeg lærer bort der er fortsatt gode, det er ting jeg selv gjør og bruker hver dag.
Kurset solgte også bra.
Jeg solgte cirka 16 kurs hver gang jeg lanserte det, noe som tilsvarte omtrent 80.000-85.000 kroner i løpet av én uke. Til sammen tjente jeg cirka en halv million kroner på kurset.
Allikevel valgte jeg å slutte å selge det. Hvorfor?
Fordi det var det strategisk riktige å gjøre for både meg og for businessen min.
Skrivemaskinen var perfekt i 2018
Da jeg startet Blogg Bedre i 2016 hadde jeg jobbet som journalist og kommunikasjonsrådgiver i over 15 år. Det føltes derfor naturlig at det første jeg skulle lære bort, var tekst.
Jeg vurderte mange forskjellige ideer til kurs, men landet på tekst fordi det visste jeg at jeg var god på. Jeg hadde mange års erfaring, og hadde mye å lære bort. Det er et viktig kriterie når du skal lage kurs.
På den tiden hadde jeg ikke bygget opp min egen business. Jeg hadde ikke lansert før, jobbet med målgruppen over fire år og lært alt det jeg kan nå. Derfor kunne jeg ikke lage kurs om det, selv om jeg ville.
Troverdighet er ekstremt viktig for meg, og jeg kommer aldri til å lære bort ting jeg ikke selv gjør eller har testet. Jeg kunne for eksempel ikke lære deg å bygge business før jeg selv hadde gjort det.
Derfor var Skrivemaskinen det perfekte kurset for Blogg Bedre i 2018.
Temaet tekst tok for mye plass
Men, som jeg forklarer i blogginnlegget om hvorfor jeg til slutt valgte å rebrande og bytte navn fra Blogg Bedre til Lene Gunvaldsen, så endret det jeg ønsket å jobbe med seg over tid.
Jeg fikk mer erfaring på andre områder enn tekst og ville snakke om andre ting.
Det er ekstremt mye arbeid å lansere et kurs. Det holder ikke bare å lage kurset, du må også bygge et publikum som vil kjøpe og gjennomføre lansering flere ganger i året.
Hvis du skal jobbe strategisk mot en lansering, slik jeg lærer deg, må du publisere blogginnlegg som er relevante for innholdet i kurset i ukene før lanseringen. Du må også bruke tid i ukene før til å bygge kunnskap om temaet og skape behov for kurset på sosiale medier. I tillegg må du lage freebies og bygge e-postlisten med folk som er i målgruppen for produktet.
Det betyr at du må jobbe mye med temaet for kurset igjennom hele året. Det holder ikke å kun fokusere på det den ene uken du lanserer.
Og det ble til slutt en frustrasjon.
Tekst var ikke lengre like gøy
Etter hvert som jeg begynte å lære og bruke businesstrategier mer, oppdaget jeg at det er det jeg virkelig digger. Det å ha en plan og en strategi bak alt du gjør. Å lære bort hvordan du bygger e-postliste med riktige folk. Å vise deg hvorfor du bør forhåndsplanlegge så du får gjort en bedre jobb. Og masse, masse annet gøy.
Men Skrivemaskinen kom i veien.
Temaet tekst tok til slutt for mye plass og tid fra de tingene jeg mer og mer ønsket å skrive om.
Jeg måtte blokke ut flere uker i året til å skrive blogginnlegg om tekst, når jeg egentlig ville publisere innlegg om helt andre ting.
Det ble til slutt også sånn at jeg ikke koste meg like mye med å skrive innlegg om tekst, det var ikke like givende lengre.
Og er det én ting jeg synes er viktig, så er det at vi skal bygge en business vi liker. Vi kan ikke bruke hundrevis av timer i året på å jobbe med og for noe vi til slutt misliker eller til og med hater.
Kurset hadde feil målgruppe
Etter hvert som jeg innså at jeg ønsket å fokusere mer på businesstrategier, endret også målgruppen min seg.
Fra å ville hjelpe alle bloggere til å skrive bedre og mer strategiske tekster, har jeg nå spisset målgruppen enda mer.
Jeg vil hjelpe gründere og fagbloggere med å jobbe mer strategisk, sånn at de kan få bedre resultater og få mer ut av tiden de bruker.
Men kurset Skrivemaskinen var ikke laget for den målgruppen. Den var laget for alle som ville skrive bedre.
Det gjorde at målgruppen min ble litt splittet. Jeg sto litt med ett bein i hver leir.
Medlemsportalen Businesstrategi er rettet mot den nye målgruppen. Nesten alle innlegg jeg har publisert de siste månedene på bloggen og sosiale medier, er rettet mot gründere og fagbloggere.
Men Skrivemaskinen var ikke det.
Det var helt klart et nyttig kurs for gründere og fagbloggere. Men det var ikke sånn det var vinklet og laget. Kurset tiltrakk seg også for eksempel de som driver hverdagsblogger og bare ville lære å skrive bedre.
Det er jo helt topp at de vil det, og jeg er glad for at kurset kunne hjelpe dem. Men det var ikke den nye målgruppen, og det skapte konflikt i det jeg skrev og sa.
Derfor passet Skrivemaskinen ikke lengre inn i businessen min.
Jeg trengte å fokusere
Det kom til slutt til det punktet at jeg merket at jeg måtte samle trådene. Jeg måtte fokusere. Både i hodet mitt, i planene mine, og for målgruppens skyld.
Jeg kunne ikke fortsette å tiltrekke meg feil folk, og jeg ville ikke fortsette å skrive om innhold jeg ikke lengre likte like godt.
Vi har bare 24 timer i døgnet, uansett hva vi gjør med de timene. Og da valgte jeg å ta en vanskelig businessavgjørelse for å kunne bruke de timene bedre.
Jeg trengte tiden jeg brukte på Skrivemaskinen til å jobbe med medlemsportalen Businesstrategi. Til å skrive blogginnlegg om businesstrategier. Til å lage nye produkter og tjenester som passer bedre for meg og den nye målgruppen.
Men det handlet ikke bare om timene. Det handlet også om hodet mitt. Om å kunne fokusere. Å ha ett mål. Ett fokus.
Selv om jeg elsker Skrivemaskinen og er utrolig takknemlig for kurset og mulighetene det har gitt meg, føltes det som en lettelse da dørene stengte siste gangen.
Jeg må innrømme det.
Endelig følte jeg at jeg kunne fokusere. At jeg kunne jobbe mot det samme målet og med de samme folkene i alle kanaler og områder av businessen min. Jeg følte rett og slett at jeg ryddet i hodet mitt. Og det var deilig.
Dette gjelder også for deg
Så hvorfor forteller jeg deg alt dette? Fordi dette er direkte overførbart til deg og din business.
Som jeg sa i begynnelsen av blogginnlegget, så handler dette egentlig ikke om meg og Skrivemaskinen.
Dette handler om å bygge en business du liker. Om å lære og utvikle deg. Om å tilpasse deg de endringene du gjennomgår.
Og om å tørre å ta valg og vanskelige avgjørelser.
Det var ikke lett å bestemme meg for å slutte å selge kurset. Det tok meg flere måneder fra jeg først tenkte tanken, til jeg faktisk tok avgjørelsen.
Men som businesseiere MÅ vi ta sånne vanskelige avgjørelser av og til. Selv om det betyr at jeg mister en god inntekt. Selv om det var folk som ønsket å kjøpe kurset senere, men som nå ikke får muligheten.
Du kan og bør gjøre endringer
Kanskje du kjenner deg igjen i de tankene og erfaringene jeg har delt over? Kanskje du også sitter og føler at det er noe som skurrer i produktene og tjenestene du tilbyr? Eller kanskje du merker at du ikke får jobbet så mye med den delen av businessen eller bloggen du synes er gøyest?
Mitt mål og ønske med å dele denne prosessen, er at du skal se at det både er lov og nødvendig å gjøre noe med det.
Det er ikke sånn at du MÅ selge det du lanserer resten av livet. Du kan og bør gjøre endringer.
Jo lengre du driver business, jo mer lærer du og utvikler du deg. Da er det helt naturlig at både målgruppen og det du hjelper med endrer seg.
Da må du tørre å ta vanskelige avgjørelser.
Det er helt nødvendig for at du og businessen din skal kunne fortsette å vokse.
Hva tenker du, har du opplevd dette? Har du måtte ta noen vanskelige avgjørelser for businessen din?
Legg igjen en kommentar