Å skrive gode titler er nesten det aller viktigste du gjør. Statistikk viser nemlig at 8/10 leser titlene dine, men i snitt velger bare 2/10 å faktisk klikke seg inn og lese innlegget ditt.
Det finnes mange grep og effekter du kan bruke for å få gode titler. Og noen typer titler fungerer bedre enn andre, for eksempel lister.
Les mer: 6 typer titler som vil gi bloggen din mer trafikk
Selv bruker jeg alltid CoShedules tittelverktøy når jeg skriver titler. Jeg begynner innlegget med å skrive ned den første tittelen som faller meg inn. Så bruker jeg litt tid på å tenke på eksempler, og skriver dem inn under. Til slutt har jeg gjerne alt fra 4 til 8 alternativer, som jeg oversetter og legger dem inn i tittelverktøyet for å se hvilken sum de får.
Les mer: Verktøy jeg bruker i bloggingen
Ikke lur og plag leserne dine
Men hva når du følger alle disse rådene og tipsene, og leserne dine fortsatt ikke klikker seg inn på innleggene dine?
Kanskje det er fordi du gjør noen av disse feilene? Det hjelper jo nemlig ikke med et innlegg som er en liste, noe du vet er populært, hvis du samtidig irriterer leserne dine. Da gidder de allikevel ikke klikke på innlegget ditt.
Hva leserne synes er irriterende, vil selvfølgelig variere. Men generelt finnes det noen ting du bør unngå, fordi de aller fleste vil synes det er plagsomt.
Her er 3 ting du aldri bør gjøre med titlene dine:
1. SKRIVE LANG TEKST MED STORE BOKSTAVER
Jeg ser at noen bloggere skriver hele tittelen på blogginnlegget med capslock når de deler det på Facebook eller Instagram. I tillegg er tittelen gjerne to og tre setninger lang. Da blir det veldig vanskelig å lese.
Og hvis du skriver hele blogginnlegget ditt med caps? Ja da må vi ha en alvorlig prat, altså! Jeg har faktisk sett norske blogger hvor hele teksten i blogginnlegget har stått i store bokstaver.
Ikke gjør det. Vær så snill. Å skrive teksten med store bokstaver er som å rope. Og ingen orker å høre på folk som roper. Det er forstyrrende, og det er tungt å lese.
Hvis det er den eneste måten du skaper oppmerksomhet med tittelen din, bør du heller bruke mer tid på å lage en god tittel.
Nå må jeg si at jeg synes store bokstaver kan fungere av og til, i enkelte tilfeller. Jeg har selv store bokstaver i tittelen på dette innlegget for eksempel. Jeg har også store bokstaver i mellomtitlene mine. Jeg synes det bryter teksten godt opp og skaper blikkfang. Men jeg skriver aldri med store bokstaver i selve brødteksten, eller når jeg deler innleggene på noen av mine kanaler i sosiale medier. Jeg skriver aldri med store bokstaver på Facebook eller Instagram.
Generelt kan jeg si at jeg klikker meg aldri inn på innlegg hvor teksten er bare store bokstaver, fordi jeg tar det som et dårlig tegn. Når du som blogger velger å bruke capslock på hele tittelen på Facebook eller Instagram, sender det ut varselsignaler. Det sier det meg at selve innlegget ikke kommer til å være bra, og jeg gidder ikke bruke tid på å se. Altså, jeg klikker meg ikke inn, kun fordi du har brukt capslock.
Bonustips: Jeg ser at noen bruker capslock, tall og spesialsymboler i bildetekstene på Instagram. De skriver 3 i stedet for E, eller bruker ~ i stedet for S. Jeg sliter med å lese det. Og jeg tviler på at jeg er den eneste. Så hvis du gjør det, bør du revurdere.
Det er topp å vise personlighet og ville skille seg ut, men uansett hva du gjør, så må det være lett å forstå for følgerne dine. Ellers mister du dem før de i det hele tatt kan se hvor flink du er.
2. Bruke clickbait/overselge innlegget
Dette punktet kommer alltid til å gå igjen når jeg skriver om titler. Bruker du clickbait-titler eller skriver titler som ikke det er dekning for i innlegget, gjør du deg selv en stor bjørnetjeneste.
Ja, du får folk til å klikke seg inn. Du får mye trafikk og mange klikk. Men du vil ganske sikkert ha en veldig høy fluktrate i Google Analytics. Når folk kommer inn og ser at de ikke får det de trodde, vil de ikke klikke seg videre. De vil bli irriterte, og gå rett ut igjen, i stedet for å lese et innlegg til. Eller melde seg på epostlisten din.
Du vil sannsynligvis også ha en høy andel nye besøkende kontra returnerende besøkende, av samme grunn. Når folk føler seg lurt, husker de det, og gidder ikke klikke seg inn igjen neste gang de ser et innlegg. Selv om du kanskje ikke overselger det neste, så vil de allikevel la være å klikke, fordi de husker de ble irriterte forrige gang.
Typiske eksempler er titler som “Du vil ikke tro hva han gjorde etterpå”, men de tror jeg de aller fleste av oss begynner å bli lei og har sluttet å klikke på nå. Vi har lært.
Men også vanlige titler kan være clickbait ved at du lover leseren noe de ikke får. Hvis du i tittelen lover noe fordi du vet at det vil gi klikk, men ikke gir dem svaret i innlegget, da er det clickbait.
For eksempel tittelen «Kjæresten min er en drittsekk». Da forventer du et innlegg om det. Så klikker du, og får et innlegg om at noen har kalt ham det en gang. Og innlegget handler egentlig kun om hvorfor det ikke er sant, og hvor fantastisk kjæresten din er. Det irriterer meg, i alle fall!
PS: Husk også at bilder kan være clickbait, ikke bare tittelen din. Ikke bruk lettkledde bilder for å få folk til å klikke. Ikke bruk bilder av noe som ikke er relevant i det hele tatt.
3. Å skrive provoserende og nedlatende
Noe av det som irriterer meg aller mest som leser, er titler som er skrevet provoserende på en slik måte at man skjønner at det er vridd for å bli mest mulig sjokkerende. Enkelte bloggere velger å ta en aggressiv og anklagende måte å skrive på, og det fremstår bare dumt.
Å anklage leserne for å være dumme, å kjefte på dem, å svare på kommentarer som er lagt igjen med nye, sinte innlegg, å skrive innlegg der du henger ut folk og kjefter og smeller. Sorry altså, men det funker ikke. Hvis det er strategien din, så bør du revurdere den.
Ja, det finnes troll og dumme folk. Og ja, jeg er helt sikker på at du har grunn til å kalle noen av dem både det ene og det andre. Men det er ikke sånn du stopper dem. Heller motsatt.
Det er heller ikke sånn du får nye lesere, som blir værende. De aller fleste leser blogger for å bli inspirert, få gode tips, oppskrifter og treningsråd. De vil lese hyggelige historier og kose seg. Å bli skjelt ut eller være en del av en krangel er ikke koselig. Å lese om at du synes dem rundt deg er duster og at du vet best og alle andre er bare teite, er ikke gøy. Det er ubehagelig.
Jeg er ikke i tvil om at det gir mer klikk til det enkelte innlegget, det er jo en grunn til at bloggerne forsetter å skrive slik. Men sannsynligvis er det mange av leserne som ikke liker det, og ikke klikker på blogginnlegget neste gang. Jeg gjør i alle fall ikke det. Gjør du?
Legg igjen en kommentar