Når vi er gründere, må vi som regel gjøre alt alene i businessen. Vi har av og til en virtuell assistent, men stort sett er vi alene med de hundre millioner oppgaver som gründerlivet og å drive business består av.
Det betyr to ting. Det betyr at vi bør få mest mulig ut av den tiden vi jobber, fordi vi har begrenset med tid. Og det betyr at vi bør vite så godt som mulig at det vi gjør, faktisk virker.
Og det er der konverteringsprosent kommer inn.
Et av de viktigste tallene
Å drive business består av mange tall. Vi har selvfølgelig regnskap, inntekter, utgifter, omsetning osv. Men det finnes også andre tall vi bør se på og følge med på.
Det kan være antall salg, antall påmeldinger til et webinar osv.
Men konverteringsprosent er faktisk et av de aller viktigste tallene vi bør følge med på. Fordi det sier veldig mye om hvordan det vi gjør fungerer. Om det fungerer.
Så hvis du ikke har jobbet med konverteringsprosent til nå, vil jeg anbefale deg å fokusere på det fra og med nå!
Pssst! Du finner en gratis guide som hjelper deg med dette i bunnen av innlegget!
Hva er konverteringsprosent?
OK, det viktigste først. Hva betyr konverteringsprosent, hva er det egentlig?
Konverteringsprosent betyr hvor mange som gjør det du vil at de skal gjøre.
Så hvis 100 personer besøker nettsiden din, og 5 av dem laster ned freebien din, så har du en konverteringsprosent på 5 %.
Det er forskjellig fra tallet som sier bare hvor mange som besøkte nettsiden din, altså 100. Eller dem som lastet ned, altså 5. Fordi det fokuserer på hvor mange som gjør den handlingen du vil at de skal gjøre. Den call to action du har.
Konverteringsprosent er et viktigere tall en antall påmeldte, antall salg etc, fordi du kan jo ha 100.000 besøkende på salgssiden til kurset, men hvis ingen av dem kjøper har det tallet null verdi.
Det som sier deg om noe fungerer, er konverteringsprosenten. Hvor mange av dem som er på salgssiden, som konverterer.
Jo høyere konverteringsprosent, jo bedre funker det du har laget.
Hvordan regner du ut konverteringsprosent?
Det høres kanskje litt komplisert ut, men det er ikke det.
Du tar enkelt og greit antall som har gjort det du vil de skal gjøre, deler det på antall som har sett det.
Så for eksempel at 100 så nettsiden din, og 5 lastet ned? Da deler du 5 på 100. Til slutt ganger du med 100 for å få prosent.
Det ser sånn ut: 5/100*100=5 %
Eller hvis du har 150 påmeldte til et webinar, og 7 av dem kjøper, så kan du regne konverteringsprosenten sånn:
7/150*100=4,6 %
Sånn får du konverteringsprosenten.
Hvordan bruker du konverteringsprosent?
Hvordan du bruker konverteringsprosent, og hva den faktisk sier deg, er litt avhengig av hva du gjør. Altså hva det er du ser på eller jobber med. Her er noen vanlige eksempler som vi gründere som regel må forholde oss til.
Landingsside for freebie
En landingsside for freebie er jo der folk melder seg på og laster den ned. Så det konverteringsprosent sier oss her, er hvor mange av dem som besøker siden, som faktisk laster ned freebien.
Det er viktig, fordi det forteller deg om landingssiden din faktisk fungerer.
Hvis konverteringsprosenten er lav, betyr det at siden din ikke fungerer. Kanskje tittelen ikke fenger? Designet er rotete? Teksten forklarer ikke hva de får? Kanskje den ikke løser riktig problem for målgruppen, eller kanskje du bare trenger å gjøre litt om på hvordan du beskriver freebien.
Hvis konverteringsprosenten er høy, betyr det at landingssiden din fungerer godt, og freebien treffer.
Så her hjelper konverteringsprosent deg til å se om du bør gjøre endringer på landingssiden din, eller ikke.
Salgsside
På en salgsside, er jo målet selvfølgelig at folk skal kjøpe. Så her måler konverteringsprosent hvor mange av dem som besøker salgssiden din, og som faktisk kjøper det du selger. Enten det er kurs, medlemsportal, 1-1-tjenester eller noe helt annet.
Her handler det også om å dele antall som har kjøpt på antall som har besøkt siden, for å få konverteringsprosent.
På en salgsside forteller det deg om det du selger treffer målgruppen din.
Er det behov for produktet ditt? Forklarer salgssiden hva de får, sånn at de ser og føler behovet? Får folk lyst til å kjøpe?
Hvis du har lav konverteringsprosent, betyr det at det er noe som ikke funker. Det kan være at du ikke beskriver problemet godt nok, at siden ikke frister dem nok eller at de ikke føler behovet nok ut ifra teksten din. For eksempel.
Hvis den konverterer bra, betyr det at siden og produktet ditt fungerer.
Så med konverteringsprosent, kan du se om salgssiden og produktet du selger treffer målgruppen, eller om du bør gjøre endringer.
Tripwire
En tripwire er når man tilbyr et lavprisprodukt på en takkside. Så når noen laster ned freebien din sendes de til en takkside. Der får de et eksklusivt tilbud om et nytt produkt til en lav pris. Det kan være at de får det til halv pris kun på den siden, eller kun de neste 4 timene for eksempel.
På en tripwire, vil konverteringsprosent hjelpe deg til å se hvor mange av dem som har lastet ned freebien din som velger å kjøpe tripwiren.
Det den kan fortelle deg her, er om tripwiren du har valgt fungerer. Hvis konverteringsprosenten er lav, betyr det at det ikke er riktig tripwire du tilbyr. Den treffer ikke riktige folk, og henger ikke godt nok sammen med freebien, for eksempel. De som har lastet ned freebien føler ikke behovet for den, når de får tilbudet.
Eller det kan være at de synes at det er for dyrt, fordi det ikke er noe de føler at de trenger akkurat der og da.
Her vil konverteringsprosent hjelpe deg til å se om den tripwiren du har valg, fungerer.
Hvis den er lav, må du kanskje vurdere å tilby et annet produkt, eller jobbe med hvordan du tilbyr den på takksiden.
Hvis den er god, betyr det at den fungerer godt sammen med freebien, og at målgruppen føler behov for den når de ser den.
E-poster
Vi har konverteringsprosent i e-poster også. Det handler som regel om klikkprosent og call to action. Hvor mange som trykker seg inn, eller hvor mange som gjør det du vil at de skal gjøre.
Det kan for eksempel være at du promoterer et webinar, og da vil du se hvor mange av dem på e-postlisten din som melder seg på webinaret.
Det kan også handle om hvor mange som svarer deg, hvis du oppfordrer til svar. Eller hvor mange som åpner e-posten.
Her viser konverteringsprosent om e-postene dine fungerer.
Enten om de engasjerer, hvis det er engasjement du ber om, eller om de konverterer, hvis det er påmelding eller salg som er fokuset.
Hvis folk ikke svarer, kan det være du må stille spørsmålet eller be om svar på en annen måte. Hvis folk ikke melder seg på eller kjøper, kan det være at du har feil folk på listen, feil produkt for målgruppen, eller at måten du skriver om det på ikke fenger. For eksempel.
Påmelding til webinar
Når du arrangerer webinar, trenger du å vite hvor mange som faktisk melder seg på. Så her handler konverteringsprosent om hvor mange som ser påmeldingssiden din, og hvor mange av dem som besøker den, som melder seg på webinaret.
Her vil konverteringsprosenten fortelle deg om temaet for webinaret fungerer, og at det er interessant for målgruppen din.
Hvis du har god konvertering, så viser det at temaet fungerer, og at påmeldingssiden er god og frister dem.
Hvis det er få påmeldinger og lav konverteringsprosent, så betyr det enten at temaet ditt ikke treffer, at du får for få folk inn til å faktisk se siden, eller at siden i seg selv ikke fungerer. At den ikke får fram poenget og frister dem godt nok.
Så for webinar, vil konverteringsprosent kunne fortelle deg om temaet eller påmeldingssiden fungerer godt nok.
Webinardeltakelse og salg
Denne er det kanskje mange som ikke tenker på, men konverteringsprosent etter webinaret er veldig viktig!
Da måler du rett og slett hvor mange av dem som var påmeldte som faktisk møtte opp på webinaret, og hvor mange av dem som var påmeldte som kjøpte og hvor mange av dem som deltok som kjøpte.
Her kan du altså få 3 forskjellige konverteringsprosenter som kan si deg veldig mye om webinaret ditt.
Hvis deltakelse er lav, kan det være at de trenger flere påminnelser før det skjer. Om antall salg fra dem som deltok er lav, kan det være at du må jobbe litt med innholdet i webinaret og hvordan du selger. Og hvis antall salg fra alle som var påmeldte (også dem som ikke deltok) er lav, kan det være at du må jobbe mer med e-postene du sender ut etter webinaret.
Så her vil konverteringsprosent kunne fortelle deg mye om hvordan webinaret ditt fungerer.
Hva er god konverteringsprosent?
Jeg er ganske sikker på at du nå sitter og klør etter å si «Ja ok, men hva er gode konverteringsprosenter da??». Hehe.
Det skal du selvfølgelig få vite. Jeg har samlet tallene for deg i en egen arbeidsbok, hvor jeg også hjelper deg til å se på og jobbe med dine egne tall.
Det hjelper ikke bare å lese om dette i et blogginnlegg en eller annen gang, og så parkere den infoen bakerst i hodet.
Dette er noe du trenger å jobbe aktivt med, hele tiden.
Derfor har jeg laget denne arbeidsboken til deg, sånn at du både har tallene lett tilgjengelig hele tiden og at du kan ta dette i bruk i din egen business.
I arbeidsboken får du hjelp til å se på dine egne tall, og til å feilsøke og jobbe med hvordan du kan gjøre dem bedre, hvis de ikke er gode nok.
Når du begynner å følge med på konverteringsprosent, slutter du å jobbe i blinde. Du kan ta bedre valg, prioritere smartere og få mer ut av den tiden du faktisk bruker på businessen.
Legg igjen en kommentar