Jeg deler mye behind the scenes på Instagram, og hvis du følger meg husker du kanskje at jeg har sagt flere ganger i vinter at jeg jobber med store endringer i businessen min? Dette er den største av dem.
Fra og med april senker jeg prisen på medlemsportalen Businesstrategi med hele 68 %! Den går fra å koste 1097 kroner i måneden, til bare 349 kroner i måneden.
Det er en stooor endring, medlemsportalen har ikke kostet så lite siden den var nesten ny i 2020!
Men det er veldig bevisst og planlagt at jeg senker prisen så mye. Så jeg tenkte jeg skulle gi deg et innblikk i hvorfor jeg gjør det og hvordan jeg tenker. Det er nemlig mye læring i dette, både for deg som har medlemsportal og deg som er gründer og driver business generelt.
Det er disse sidene av gründerlivet og business de færreste deler, og derfor synes jeg det er ekstra viktig å snakke om dette.
Den er verdt mye mer
Når vi driver medlemsportal, er det helt naturlig og nødvendig at vi lanserer den til en lav pris, og så øker prisen gradvis etter hvert. Det må vi gjøre, fordi etter hvert som vi får flere medlemmer koster det oss mer tid, og portalen blir verdt mer fordi den har mer innhold.
Prisen for Businesstrategi har derfor økt gradvis siden jeg lanserte den i august 2019, for over 5 år siden.
Den har blitt mer og mer verdifull, for hver måned som har gått har jeg lagt til ny undervisning som hjelper deg til å bygge businessen. Det siste året har det derfor kostet 1097 kroner i måneden å være medlem.
Jeg vet at ressursene som ligger der kan gjøre at du tjener mye mer i businessen din.
Det finnes undervisning du kan se, implementere og så tjene tusenvis fra i løpet av 14 dager. Det er også mange tidligere medlemmer som har gått fra at businessen er hobby til at de har skalert den opp til fulltidsjobber ved hjelp av ressursene i Businesstrategi.
Derfor er 349 egentlig altfor billig. Og det er det ikke bare jeg som synes.
Så hvorfor gjør jeg det? Det er flere grunner til at jeg senker prisen på Businesstrategi med 68 %. Vi må se på det store bildet og grave litt dypere i det.
Og først må vi se på to andre store endringer jeg gjør, i tillegg til at jeg senker prisen.
Ikke nytt månedlig innhold
Den største endringen rent praktisk for medlemsportalen og medlemmene, er at jeg slutter å levere nytt månedlig innhold.
Jeg har gjort Businesstrategi om fra en medlemsportal hvor jeg leverer nytt innhold hver måned, til å bli en fast undervisningshub med en samling med kurs innenfor alle de områdene du trenger å jobbe med.
Mars var siste måneden hvor jeg la til ny undervisning.
Det betyr at medlemmene nå har tilgang til 5 1/2 år med undervisning, arbeidsbøker, guidebøker og workshops. De får blant annet opptak og arbeidsbøkene til alle de store live workshopene jeg har arrangert de siste årene inkludert.
To nye pakker
I tillegg innfører jeg to alternativer for dem som vil være medlem: Basis og Pluss.
Basis inneholder tilgang til portalen og undervisningen, mens Pluss også gir tilgang til meg, min support og muligheten til å stille meg spørsmål.
Jeg har valgt å dele opp og gi to alternativer, fordi det er ikke alle som ønsker support og tilgang til meg.
Å kunne spørre meg direkte om hjelp, råd og innspill er en premium tjeneste som kan gi medlemmer mer fremgang og bedre resultater, så derfor koster det mer. Men om du ikke vil ha det, skal du heller ikke trenge å betale for det. Med Basis og Pluss, kan du velge det som passer best for deg.
OK, så Businesstrategi får tre store endringer:
- Jeg senker prisen fra 1097 kr til 349 kr
- Det kommer ikke nytt månedlig innhold fremover
- Det er to forskjellige alternativer til medlemskap, Basis og Pluss
Det virker kanskje rart å gjøre disse endringene, men det er noen veldig konkrete tanker, grunner og strategier bak det. Så let’s talk about it!
Jeg elsker Businesstrategi
Da jeg startet Businesstrategi i august 2019, var målet mitt enkelt. Å gi gründere en plass hvor de kunne få strategi, struktur og verktøyene de trengte for å bygge en business som faktisk funker.
Jeg er utdannet journalist og markedsfører, og har jobbet med det i Oslo i mange år. Både i store mediebedrifter og som kommunikasjonsrådgiver.
Det var tydelig at jeg hadde mye å bidra med faglig til gründere som selv ikke hadde denne utdannelsen og erfaringen, og visste at dette var ting de trengte for å markedsføre businessen og faktisk klare å selge tjenestene sine.
Jeg har elsket å lage dette innholdet. Jeg elsker medlemsportalen og medlemmene. Å se og høre hvordan innholdet har hjulpet dem i løpet av årene. Vi har gjort mye gøy siden 2019. Vi har hatt Mastermindmøter, live workshops, masse flotte gjeste-eksperter og kost oss skikkelig.
Men etter 5 1/2 år må jeg si at det nå føles som at Businesstrategi har blitt komplett.
Les mer: Slik velger du perfekte gjesteeksperter for din medlemsportal
Den inneholder alt du trenger nå
Selvfølgelig kunne jeg ha drevet den videre i 2 år til og fortsatt med nytt innhold. Det er ikke sånn at markedsføring har en slutt, det finnes alltids nye ting å ta fatt i.
Men så er det også sånn at vi trenger ikke vite eller gjøre absolutt alt i verden for å få resultater.
Mye av markedsføring handler om prinsipper. Om grunnleggende strategier som virker på generell basis. Og så må vi tilpasse og justere dem etter både hva som fungerer akkurat nå, og hvem vi er og hvem målgruppa og businessen vår er.
Og etter 5 1/2 år, så kan jeg faktisk si at Businesstrategi inneholder alt du trenger for å bygge og skalere en business.
Jeg har undervisning om strategi, markedsføring, salg, struktur, annonser, sosiale medier, e-postliste, produktutvikling, økonomi og mye, mye mer. Sannheten er at det er ingen grunn til at medlemmene skal føle at de må ha enda mer innhold akkurat nå. De trenger ikke 3 år til med undervisning.
Det de trenger, er å ta i bruk det som allerede ligger der.
Implementering er mangelvare
Mange sliter med å ta i bruk ressurser de har. Det er for så vidt flere grunner til det, mange ganger er det shiny new object syndrome som ødelegger. Vi opplever det som gøyere og mer givende å kjøpe kurs etter kurs etter kurs enn å faktisk ta det i bruk.
Å sette av tid og prioritere først læring og så jobbing er ofte ikke en prioritet…
Vi synes det er gøy med kurs og læring, men det er ikke så gøy med det som krever mye jobbing. Det er vanskelige avgjørelser, ting vi kanskje synes er kompliserte, og det krever noe av oss. Derfor tar vi altfor ofte ikke i bruk de ressursene vi har tilgjengelige.
Det ligger 5 ½ år med undervisning i Businesstrategi, og jeg VET at det knapt finnes et eneste medlem som har alt som er tilgjengelig. Selv om mange av dem har vært medlemmer siden starten.
De er ikke avhengige av nytt innhold for å komme videre med businessen. Det som vil gjøre en forskjell, er at de faktisk tar i bruk det som allerede ligger der.
Så selv om det føles som en stor endring at det ikke kommer nytt månedlig innhold, så er det egentlig ikke det. Innholdet de trenger, er der allerede.
Det er laget for dem. Det VIL hjelpe dem med å bygge den businessen de drømmer om 🫶
Det handler også om meg
En annen ting som er utrolig viktig for oss gründere, er å huske å ta hensyn til oss selv også. Det er så fort gjort å bare bygge, bygge, bygge og fokusere på målgruppen. Så glemmer vi å tenke på oss selv oppi dette.
Det er jo minst like viktig at vi bygger en business vi selv elsker å drive!
Les mer: Hvordan du bygger en business du elsker å jobbe med
Og selv om jeg elsker Businesstrategi, så kjenner jeg også at jeg nå har kommet til et punkt hvor jeg er klar for å utvikle min egen business videre.
Det er mye jobb å drive en medlemsportal, og selv om jeg absolutt har hatt tid til å holde på med andre ting også i løpet av disse årene, så merker jeg at jeg er litt klar for å gjøre noe annet. Ha et litt annet fokus.
Jeg har brukt mye tid denne vinteren på å jobbe med produktstigen min og hva jeg skal tilby og fokusere på. Jeg ønsker å fortsette å hjelpe deg, men via nye formater, produkter og temaer.
Etter over 5 år med månedlig innhold, månedlige livesendinger og live workshops, har jeg rett og slett lyst til å jobbe på en annen måte. Og det er også et veldig viktig element.
Folk har ikke råd
Og så er det jo også helt klart sånn at verden ser annerledes ut nå enn da jeg startet dette. Og det er absolutt en viktig grunn til at jeg ser behov for og gjør disse endringene. Til at jeg senker prisen.
Det er fortsatt mange som har penger, men det er helt klart at økonomien også har blitt trangere for mange. Jeg vet at mange synes det har vært vanskelig å prioritere medlemskap når andre utgifter øker. Et steg må man kutte, og det er selvfølgelig enklere å droppe en medlemsportal enn å droppe matutgifter eller SFO.
Her kommer vi tilbake til grunnen til at jeg i det hele tatt startet medlemsportalen i 2019. Målet mitt er å hjelpe gründere til å tjene mer i businessen med den faglige kunnskapen jeg har og kan bidra med. Men når det koster 1097 kroner i måneden, har de aller fleste ikke lengre råd til det. Det vet jeg, både fordi antall innmeldinger har gått ned, og fordi folk har sagt det direkte til meg.
Jeg ønsker at Businesstrategi skal være tilgjengelig for flere. At flere skal kunne bruke ressursene og få en mer suksessfull business. Og da må prisen ned.
Jeg senker prisen selv om jeg taper penger på det. Inntekten min synker med mange tusen kroner i måneden, men jeg senker prisen allikevel.
Min inntekt går ned fordi eksisterende medlemmer som betaler 797 og 1097 kroner nå plutselig bare skal betale 349. Men det handler om å se større på det.
Men – det må få konsekvenser
Her er et viktig punkt for læring og strategi, og dette er hovedgrunnen til at jeg har sluttet med å levere nytt månedlig innhold.
Businesstrategi er den delen av businessen min jeg har brukt desidert flest timer på hvert eneste år. Det er det prosjektet jeg fører flest arbeidstimer på i løpet av et år.
Jeg kan ikke forsvare å fortsette å bruke så mange timer på Businesstrategi, samtidig som prisen senkes med 68 %. Samtidig som jeg taper tusenvis av kroner i måneden.
Jeg senker prisen helt bevisst og konkret, men det må få konsekvenser. Det kan ikke bare fortsette som før, til en lavere pris. Jeg må finne en balanse hvor det fungerer også for meg.
Derfor må jeg redusere antall timer jeg bruker på det, i takt med at jeg senker prisen. Inntekten må matche innsatsen.
Og dette er SÅ usaklig viktig å huske på, hvis du også går med tanker rundt endringer du vil gjøre i businessen din.
Hvordan reagerte medlemmene?
Jeg hadde to valg da jeg skulle ta denne avgjørelsen.
Å gjøre disse endringene, eller å bare legge ned medlemsportalen helt. Avslutte, fjerne alle medlemmer og legge innholdet dødt.
Jeg kunne bare avsluttet. Stengt ned. Men jeg VET at innholdet som ligger i Businesstrategi er tidløst og fortsatt vil kunne hjelpe hundrevis av gründere til å få en mer solid business. Til å tjene mer. Derfor har jeg valgt denne løsningen.
Ved å gjøre Businesstrategi til en ferdig ressursbank vil medlemmene fortsatt ha tilgang til alt innholdet, og kunne fortsette å bygge businessen i sitt eget tempo.
Du var kanskje bekymret for hvordan medlemmene kom til å ta imot denne nyheten? De har allerede visst det en stund, og det har vært utelukkende positive tilbakemeldinger. Jeg har fått én utmelding på grunn av det, og resten vil være med videre.
De synes faktisk at det ikke er et problem, fordi de VET alt det jeg sier her.
De vet hvilken verdi portalen har. Hvilke ressurser som ligger der, som de ikke har rukket å ta i bruk enda. Og hvilke ressurser de kanskje har brukt, men kommer til å trenge å se igjen og repetere 🥰
PS: Vil du også ha tilgang til ressursene i Businesstrategi til den nye, lave prisen? Bare trykk deg inn her og bli med, du er hjertelig velkommen!
Legg igjen en kommentar