Det kan være både spennende og skummelt og lage og lansere et nytt produkt for første gang.
Kanskje er det ditt første produkt noen sinne? Eller kanskje har du drevet lenge, men vil lansere noe nytt du vil tilby målgruppen din?
Jeg har drevet business siden 2016, og har gjennomført «et par» lanseringer i løpet av de årene 😅 Jeg har lært utrolig mye, og har fått mange erfaringer om å lansere.
Les mer: 11 viktige erfaringer jeg har fått av å lansere
Men så er det jo også sånn at vi av og til gjør noen feil. Vi gjør ikke alt riktig hele tiden. Det er helt normalt, og det må til. Vi må gjøre feil for å lære, ikke sant?
Det gjelder både du som er fersk gründer, fordi du ikke har erfaringen ennå, og du som har drevet en stund, fordi vi er jo ikke utlærte selv om vi har hatt business i noen år.
Men selv om vi må gjøre feil og prøve og teste ting, så er det også smart å lære av andre som har gått veien før oss. Andre som allerede har lært disse tingene og gjort seg disse erfaringene.
Ved å lære av andres feil, kan vi få raskere fremgang fordi vi slipper å gjøre aaalle feilene selv.
Så, for å hjelpe deg litt når du lanserer et nytt produkt eller tjeneste, tenkte jeg at jeg skulle dele noen ting jeg ofte ser at mange gjør.
Her er 4 feil jeg ofte ser at gründere gjør når de lanserer et nytt produkt eller tjeneste:
Feil nr #1: Å ikke teste og validere ideen først
Noen ganger får vi en idé vi tenner 290 grader på, og bare MÅ lansere så fort som mulig. Den er SÅ bra, ikke sant?!
Det kan godt hende du har helt rett i det, men det er mye lurer å trekke pusten dypt et par ganger og så sette deg ned og jobbe litt mer grundig med ideen din først.
Du bør nemlig validere den, før du bruker masse tid og kanskje også penger på å lage og lansere det.
Hva betyr det? Det betyr at du sjekker med målgruppen om det du har tenkt å lage faktisk er noe de trenger. Løser det et problem de har lyst til å løse? Er det noe de er villige til å betale penger for?
Det at du synes folkene dine trenger noe, betyr ikke at de er enige. Det betyr ikke at de synes det er verdt å bruke penger på.
Ved å validere ideen din med målgruppen, kan du få nyttige innspill og tilbakemeldinger, lage et bedre produkt og selge mer.
PS: Vil du ha hjelp til hvordan du kan validere ideen din? Du finner undervisning og arbeidsbøker som hjelper deg med det i Businesstrategi!
Vi har jobbet med produktvalidering, og i medlemsportalen finner du:
- Videoen «7 enkle strategier for å teste om produktet ditt kommer til å selge»
- Arbeidsboken «Velg riktig metode for å teste din produktidé»
- Arbeidsboken «Er markedet klart for ditt produkt? Bruk sosiale medier til å sjekke!»
Bli med her og lær hvordan du kan teste om produktet ditt kommer til å selge!
Feil nr #2: Å vente og vente med å lansere
Jeg har sagt det en trillion ganger før, og jeg sier det igjen: Du må gjøre for å lære.
Du kan ikke sitte på kontoret ditt og drømme om suksess. Det går ikke an å tenke seg til en perfekt lansering.
For det første så finnes det ikke en perfekt lansering. Vi kan alltid lære mer, gjøre bedre, teste nye ting og endre vinklinger. Men for det andre, så finner vi ikke ut av hva som treffer og fungerer før vi faktisk får det ut der og ser hvordan folk responderer.
Så det å vente og utsette lanseringen til det er «den perfekte tiden» når du lanserer et nytt produkt? Det er bortkastet tid og penger du går glipp av på kontoen.
Hvis du har noe du kan selge, så må du lansere. Få det ut der og se hvordan målgruppen din responderer på det.
Du har gjort en grunnleggende jobb ved å validere ideen først, men det er rett og slett ting du ikke kan vite før produktet er ute i verden og får ekte respons og tilbakemelding.
Det er heller ikke nødvendig vente til du har tusenvis av folk på e-postlisten din, eller sosiale medier. Du må fortsette å bygge kontoen og listen din i ukene, månedene og årene fremover, og hvis du skal vente til du har «nok» følgere vil du aldri få lansert.
Og det koster deg penger. Big time.
Les mer: Hvor stort publikum trenger du egentlig for å tjene penger?
Feil nr #3: Å sette av altfor lite tid
Jeg snakker mye om og jobber mye med planlegging. Blant annet arrangerer jeg to store live workshops om planlegging hvert år.
I den ene legger vi en innholdsplan som gir oss flere salg via sosiale medier, og i den andre legger vi en plan for hele det neste året i businessen din.
Og det er én ting jeg ser går igjen i begge workshopene, år etter år.
Dere planlegger urealistisk og setter av altfor liten tid til oppgavene som skal gjøres.
Det er rett og slett en av hovedårsakene til at du ikke klarer å følge den planen du har lagt.
Og det gjelder også i aller høyeste grad når du planlegger og lanserer et nytt produkt eller tjeneste.
Hvis det er første gangen du gjennomfører en lansering, vet du jo ikke hva du går til. Da er det vanskelig å beregne hvor lang tid noe tar. Men selv om du har lansert noe annet tidligere, så er det fort gjort å sette av altfor liten tid.
Å gjennomføre en lansering er omfattende. Det er mange ting som må på plass. Alt ifra å lage og sette opp offeret som gjør at de faktisk kan betale og å lage salgssiden, til å lage tagger og regler i e-postsystemet, skrive promoterings-e-poster, lage innhold til sosiale medier og hundre andre ting.
Å gå inn i en lansering med dårlig tid eller føle at du ikke har fått gjort det du skal, er ikke en god følelse. Så sett av dobbelt så mye tid som du har tenkt.
Du kan gjerne begynne å planlegge og jobbe med lanseringen 4 uker før den starter. Det er helt innafor, og du vil sikkert oppleve at du fortsatt ikke har et hav av tid.
Les mer: Hvordan jeg organiserer og planlegger absolutt alt for businessen (og livet)
Feil nr #4: Å lansere bare én gang
Den siste feilen jeg ser stadig går igjen når folk lanserer et nytt produkt eller tjeneste, er å kun lansere det én gang. Du skulle ikke tro at det var en vanlig ting folk gjør, men jeg ser det igjen og igjen.
Mange tror og har fått et helt feil inntrykk av at når vi lanserer noe, så skal det selge i bøtter og spann fra første sekund.
Du har sikkert hørt coachene som sier; «Tjen 100.000 kroner på én uke ved å gjøre akkurat som meg!»
Sannheten er at business og verden ikke fungerer sånn. Du kan være veldig heldig og ha gjort god research og treffe bra på et produkt første gangen du lanserer det. Men det er mye mer sannsynlig at du selger litt. En håndfull.
Men fordi du har hørt at du skal selge som hakka møkk, tenker du at det betyr at kurset, portalen eller tjenesten din ikke fungerer. Så du slutter å selge den og skammer deg over at det ikke fungerte.
Slutt med det. Nå.
Det er helt naturlig, og du må lansere mange ganger for å bygge opp et suksessfullt produkt. Du trenger å få ordet ut og fortelle om det mange ganger. Du må øve på å selge det. Gjøre endringer og få innspill. Studere hvilke salgspunkter som treffer og ikke. Og hundre andre ting.
Når du lanserer et nytt produkt eller tjeneste, må du forberede deg på å lansere det mange ganger og å fortsette å jobbe med å utvikle det.
Da lager du etter hvert et produkt som selger bedre og bedre. OK?
Les mer: Det viktigste du kan gjøre for å få et suksessfullt produkt som selger
Legg igjen en kommentar