Kanskje har du sett at andre har gjesteeksperter i sin medlemsportal, og lurt på hvordan det egentlig fungerer? Kanskje har du allerede vurdert å ha gjester i din egen medlemsportal?
Gjesteeksperter kan være kjempebra, både for deg, medlemmene dine og portalen din. Men det er ikke bare å invitere hvem som helst. Du bør være ganske bevisst og kritisk til hvem du spør om å være gjest hos deg. Så hva må du tenke på, hvordan spør du – og skal du betale dem?
Her får du mine tips og råd!
Hva er en gjesteekspert?
Du skjønner kanskje automatisk hva en gjesteekspert betyr, men bare for å forklare så handler det altså om å invitere inn andre folk til å undervise i din medlemsportal. Det kan være andre gründere, eller eksperter på fagområder du snakker om.
Hvorfor gjesteeksperter kan være lurt
Hvorfor bør jeg ha det, tenker du kanskje? Det er mange grunner til at gjesteeksperter kan være bra for både deg, portalen din og medlemmene dine.
Gjesteeksperter kan tilføre kunnskap på ting du ikke vet noe om, for eksempel.
Kanskje det er et fagfelt som er relatert til det du driver med og som er nyttig for medlemmene dine, men som du ikke kan nok om til å faktisk undervise om det selv.
Det gjør også at du kan få et lite pusterom fra å lage innhold til portalen.
Når gjestene står for innholdet, får du en ekstra måned på å lage ditt eget innhold. Du må selvfølgelig hjelpe gjestene med innholdet om de trenger det. Og det tar litt tid å samle inn alt, gå over, eventuelt gi tilbakemeldinger og så å legge det inn i portalen. Så det er ikke uten arbeid å ha gjester. Men det er som regel mindre arbeid enn å lage alt innholdet selv.
I tillegg kan det gi medlemsportalen din kredibilitet, fordi andre eksperter ønsker å bidra.
Når folk ser at andre velger å samarbeide med deg og bidra, får du mer troverdighet.
Og det gir deg et større publikum.
Når du har gjest når du også ut til dem som følger og er interessert i gjesten din og det temaet de driver med.
Hvordan velge riktige gjesteeksperter
Okei, så du har lyst til å ha gjesteeksperter i medlemsportalen din. Men hvordan gjør du det? Er det bare å spørre første person du scroller forbi i feeden din?
Nope. Du bør være ekstremt nøye på hvem du velger å spørre om å være gjesteekspert.
Det finnes flere ting du bør tenke på, før du spør noen om å være gjesteekspert.
Verdier
Dette er kanskje det viktigste punktet av alle.
Du må huske på at den du inviterer inn, representerer deg og din business.
De blir forbundet med deg. Du må være sikker på at du kan stå inne for hvem den personen er, måten de driver på, hva de underviser og hvordan de underviser.
Hvis jeg har en gjest som viser seg å for eksempel drive business med bro marketing og uærlighet, vil det påvirke min merkevare. Da vil jeg også bli forbundet med det, og det skader meg.
Dere trenger ikke være enige om absolutt alt, men dere bør ha samme syn på de viktigste tingene.
Hvis du har en medlemsportal om alternativ behandling, blir det dumt å hente inn en ekspert som synes alternativ behandling er tull.
Hvis du synes barneoppdragelse skal fokusere på hva barnet vil og medbestemmelse, blir det feil å ha en ekspert som mener at det er tull og at de voksne skal bestemme.
Jeg sier ikke at noen av disse er fasit, de vil være riktige for noen og gale for andre. Og det er akkurat det som er poenget.
Du må passe på at gjesteeksperter i din portal matcher deg, fordi da matcher de også medlemmene dine.
Da vil de levere godt innhold som medlemmene trenger, på en måte de liker.
For meg er det å jobbe strategisk ekstremt viktig verdi. Derfor kunne jeg aldri hatt en gjest som mente at strategier er tull og bortkastet. Uansett hvor flinke de var.
Komplementerer din kunnskap
Det andre punktet som er viktig, er at den du velger å spørre om å være gjest bør ha kunnskap du ikke har.
Gjesteeksperter er perfekt anledning til å gi medlemmene innhold de trenger og ønsker, men hvor du selv ikke har kunnskapen eller erfaringen.
På den måten kan du gi dem noe de verdsetter og som hjelper dem, samtidig som det øker verdien i portalen din fordi den dekker flere områder.
OBS: Det må selvfølgelig fortsatt være relevant for nisjen og portalen din, og ikke minst medlemmene. Men det finnes mange måter det kan gjøres på.
For eksempel da jeg hadde Vetle Valsgård fra Sjekk Regnskapet som gjest i Businesstrategi.
Regnskap er IKKE min greie, what so ever. Men det er nyttig og viktig for å bygge en business. Så da kom Vetle og underviste om systemet Profit First.
Ikke noe jeg kunne gjort og regnskap er generelt sett ikke min nisje. Men det passer for temaet for Businesstrategi, og det er viktig innhold for medlemmenes jobbing med businessen.
Og Vetle passer inn med mine verdier, fordi han mener også at strategier er viktige for å bygge business.
Hvordan finne gjesteeksperter
Så hvordan finner du disse gjesteekspertene? Det finnes mange steder og måter.
Medlemsportalen din
Du kan jo starte ved å se på folkene i din egen medlemsportal?
Det kan faktisk være en skikkelig god ressurs for gjesteeksperter til din medlemsportal, fordi når de er medlemmer vet du allerede at det er god sjanse for at dere har samme verdier.
De har jo tross alt valgt å betale for å være med i portalen din, så de liker det du gjør. Og selv om de er medlemmer for å lære fra deg, så kan de ha den komplimenterende kunnskapen vi snakket om.
Si at du har en medlemsportal om økonomi og medlemmer som vil lære å styre økonomien sin bedre. Et av medlemmene dine er psykolog. Selv om hun ønsker å få mer kontroll på sitt eget regnskap og bedre styring av økonomien, kan hun fortsatt bidra til din medlemsportal. Hun kan for eksempel snakke om skam- og skyldfølelse og det mentale rundt å ha dårlig økonomisk kontroll.
Jeg har hatt flere av medlemmene i Businesstrategi som gjester.
For eksempel er Kristin Samskott medlem, men og har også bidratt med som gjesteinnhold flere ganger. Fordi hennes ekspertise på tekst og strategisk tenking rundt innhold er helt suveren, og noe jeg ikke klarer å formidle på samme måten.
Folk rundt deg du respekterer
Du kan også se i miljøet rundt deg. For eksempel på Instagram, eller i Facebookgrupper.
Kanskje følger du noen du synes er flinke og som du respekterer, og kunne tenke deg at vil bidra?
Det går selvfølgelig også an å ta kontakt med andre folk du vet om og synes er dyktige. Kanskje finnes det en forsker som driver med noe innenfor ditt område, eller en coach? En psykolog? En dyrlege?
Det var det jeg gjorde da jeg ba Solveig Petch fra petchy.co være gjest i Businesstrategi.
Solveig er ikke medlem hos meg, men jeg har fulgt henne lenge på Instagram og synes hun er ustyrtelig dyktig på branding og merkevare. Jeg kjenner også flere som har vært kunder hos henne og jobbet med henne, som skryter. I tillegg har jeg snakket med henne i DM mange ganger, og vet at også hun matcher mine verdier.
Derfor tok jeg kontakt og spurte om hun ville være gjest i Businesstrategi og snakke om branding og merkevare. Heldigvis synes hun det var en supergod idé, og sa ja med en gang!
Betaling eller gratis?
Så det store spørsmålet, skal du betale for gjesteeksperter?
Her finnes det ingen fasit, men min erfaring er at generelt betaler vi ikke for gjesteinnhold.
Den som er gjest får i stedet mange muligheter til å promotere seg selv, både i innholdet, på en eventuell livesending og du lenker til personen når du deler innholdet.
Det kan selvfølgelig variere etter hvor mye innhold de skal lage og hvor omfattende det er, og du kan også oppleve at «eksterne» eksperter vil ha betalt.
Hvis du leier inn en dyrlege til å holde en workshop for medlemmene dine, kan det hende de vil ha en sum for det.
Eller hvis du får en kjent foredragsholder til å undervise, kan det godt være de tar betalt.
Men det blir i så fall en forhandling mellom deg og gjesten. Det er viktig at du ikke går med på noe du ikke har råd til, da er det i så fall bedre å takke nei. Du kan si «Tusen takk for tilbudet. Det er dessverre utenfor det jeg har budsjett til, så da finner jeg en annen løsning».
Mine erfaringer med gjesteeksperter
Jeg har hatt mange gjesteeksperter i Businesstrategi opp igjennom årene, og jeg elsker det. Jeg synes det er så utrolig nyttig, og det er interessant med litt andre perspektiver på det jeg driver med.
For eksempel innholdet fra Kristine Harket i Harket Communication om strategi for sosiale medier.
Det er noe jeg generelt sett kunne laget selv, men det er verdifullt med innspill og tanker fra noen andre også. Kristine er like opptatt av strategisk jobbing som jeg er, og derfor visste jeg at det ville være en god match.
Og hun har en litt annen måte å ordlegge seg på og forklare på, så jeg visste det ville være nyttig for medlemmene å få innholdet med en litt annen vri enn jeg ville laget det.
Eller innholdet fra Hege Christine om funnels.
Jeg bruker funnels selv i businessen og kan litt om det, men dette er noe Hege Christine er helt RÅ på og har jobbet mye mer med enn jeg har. Derfor kan hun bidra med kunnskap og erfaring som jeg ikke har på det området.
Tips til å jobbe med en gjesteekspert
Helt til slutt har jeg noen råd til deg hvis du skal ha gjesteeksperter i medlemsportalen din.
Vær tydelig på hvilket tema de skal snakke om
Gi eksempler på hva du tenker at innholdet de skal lage kan handle om når du spør. På den måten gjør du det enklere for dem å si ja fordi de ser at det passer til noe de vil snakke om. Og det gjør at du får det innholdet du faktisk ønsker og trenger.
Avtal konkret innhold
Jeg pleier å hjelpe med å brainstorme innholdet og avtale helt konkrete titler på det de skal lage til Businesstrategi. Da har vi både sørget for at vinklingen er riktig, og det gjør det enklere for dem å lage innholdet fordi de har noe å jobbe ut ifra. De trenger ikke sitte alene og prøve å finne ut av hva de skal lage.
Lag liste med alt du trenger
Sørg for at de vet nøyaktig hva det er du trenger til innholdet. Hvis du har videoer, trenger du transkripsjon? Trenger du at de gir deg en PDF med slides de viser? Kanskje du legger ved lydfilen også? Trenger du bilder de har tatt?
Sett deadlines
Vær tydelig på når de skal levere innholdet innen. Husk å gi rom til at du må eventuelt gi tilbakemeldinger og be om endringer, og at du må rekke å legge det inn i portalen.
Har du hatt gjesteeksperter i din medlemsportal, eller er det noe du kommer til å teste nå?
Vil du ha steg for steg hjelp til å lage og lansere din portal?
Har du drømt om å lage en medlemsportal lenge, men du bare utsetter? Du vet ikke hvor du skal begynne, og hele oppgaven virker overveldende, så derfor kommer du aldri i gang?
Du kan få steg for steg guide til hvordan du lager og lanserer en medlemsportal uke for uke i mitt kurs PortalSuksess.
Der jobber du i 12 uker med å lage din drømmeportal, steg for steg. Vi starter med målgruppe og tema for portalen, så ser vi på type innhold du kan lage og hva det kan handle om, og så setter du i gang med å lage det første innholdet. Deretter forbereder vi lanseringen din, og så lanserer du!
Om du ønsker tettere oppfølgning og mine innspill og tilbakemeldinger underveis, så kan du også få det. I Premium-pakken er får du 3 Zoom-møter med meg i løpet av kurset, og du får 2 uker support etter at du har lansert.
Vil du gjøre portaldrømmen til virkelighet og lansere din medlemsportal? Les om PortalSuksess her!
Legg igjen en kommentar