Det er mange som allerede bruker eller skal bruke Kajabi til onlinekurs og medlemsportal. Og siden Kajabi allerede har e-postsystem innebygget, tenker mange at det er det mest naturlige å bruke siden vi allerede betaler for det.
Jeg har derimot valgt å bruke ConvertKit til e-postlisten min, i stedet for Kajabi.
Det snakker jeg ofte om, og jeg har også undervisning om e-postliste og ConvertKit i Businesstrategi.
Det gjør at et av spørsmålene jeg oftest får er: Hvorfor betaler du ekstra for ConvertKit når du allerede har e-post i Kajabi?
PS: ConvertKit har byttet navn til Kit etter at jeg skrev dette innlegget.
Jeg skjønner spørsmålet, og synes ikke det er rart at du lurer. Det gjør jo at du lurer på om du også bør bruke begge, og om det er noe galt med Kajabis e-post.
Siden jeg får dette spørsmålet omtrent hver gang jeg nevner e-postliste, velger å skrive dette blogginnlegget. Fordi det er ikke et kort og enkelt svar.
Det er flere grunner, men det er dermed ikke nødvendigvis riktig for deg å bruke og betale for begge.
Derfor vil jeg forklare bakgrunnen for mitt valg. Hvorfor jeg bruker ConvertKit og hva som har gjort at jeg velger å betale ekstra for den tjenesten og ikke bare bruke det innebygde systemet i Kajabi.
Kajabi har blitt et mer naturlig valg for mange
Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvorfor jeg bruker ConvertKit i stedet for MailChimp. MailChimp var veldig populært for en stund siden, fordi det var gratis. Siden jeg synes ConvertKit er en mye bedre tjeneste, ville jeg fortelle hvorfor sånn at flere kunne få noe som var mer brukbart.
Les mer: Hvorfor jeg valgte ConvertKit i stedet for MailChimp – og ikke har angret et sekund!
Nå er det ikke fullt så naturlig for folk å velge MailChimp lengre. Både fordi det har kommet mange nye leverandører og fordi flere tjenester, som ConvertKit, har innført gratisplan. Men også fordi andre tjenester har blitt mer naturlige.
Det mange nå står mellom, er derfor ConvertKit og Kajabi.
Jeg er affiliate for både ConvertKit og Kajabi
Noen ganger når man ser at et blogginnlegg inneholder annonselenker, tenker man at innlegget ikke er helt nøytralt fordi det er jo betalt. Vi som skriver innlegg med affiliatelenker får penger for at du registrerer deg for den tjenesten via vår lenke.
Det trenger du ikke tenke på her.
For det første er integritet ekstremt viktig for meg, så jeg anbefaler kun ting jeg selv bruker og elsker.
Du skal alltid kunne stole på mine anbefalinger, uavhengig av om de er betalte eller ikke.
Men for det andre, så er jeg affiliate for både ConvertKit og Kajabi.
Penger har derfor uansett absolutt null relevans for hva jeg mener og anbefaler i dette blogginnlegget.
Du kan teste ConvertKit gratis her*
Du kan teste Kajabi gratis her*
Hvorfor jeg bruker ConvertKit
Det er som nevnt, flere grunner til hvorfor jeg bruker ConvertKit. At jeg velger å betale ekstra for et annet system.
Hovedgrunnen kort oppsummert, er at ConvertKit er mer avansert.
Det er flere funksjoner og måter å bruke ConvertKit på, som ikke finnes eller går an i Kajabi. Ting jeg personlig både er avhengig av å bruke, og elsker å bruke. Ting som gjør at jeg kan bruke e-postlisten min enda mer strategisk. Funksjoner som gjør at jeg får mer ut av e-postlisten.
Er dette ting du trenger? Det vet jeg ikke. Men jeg skal gå igjennom dem her, så du kan ta en vurdering selv.
Samme abonnent kan få samme e-post mange ganger
Dette er en av funksjonene jeg digger mest med ConvertKit. Samme abonnent kan ikke få samme e-post flere ganger. Det gjør de i Kajabi.
Det betyr at hvis du for eksempel har en velkommen-serie med e-poster folk mottar etter at de har lastet ned en freebie, vil de bare motta den første gangen de melder seg på listen din i ConvertKit.
I Kajabi vil de motta den hver gang de laster ned en freebie. Det er irriterende, og slitasje på listen.
PS: Noen ganger kan det være at du ønsker at de skal kunne motta samme e-post flere ganger. Da kan du slå det på i sekvensen i ConvertKit. Det går altså an om du trenger det, men det er ikke standard.
Regler og automasjoner er bedre og enklere i ConvertKit
Dette er et av hovedpunktene for hvorfor jeg bruker ConvertKit. Tagging og regler er mye mer avansert i ConvertKit enn Kajabi. Og, det er mye enklere å bruke.
Kajabi har tagger og regler. Og de fungerer. Men du kan ikke gjøre like mange ting med dem som i ConvertKit, og jeg synes også de er mye mer rotete å finne og bruke.
Du kan heller ikke legge til flere triggere i en regel, for eksempel. Da må du lage to regler. I tillegg er regler i Kajabi begrenset til 100, og da kan det bli fullt.
Du kan ikke pause en sekvens
Hvis du setter opp for eksempel et ukentlig nyhetsbrev som går automatisk fra Kajabi, går det ikke an å pause det om du skulle trenge det.
Jeg sender nyhetsbrev hver tirsdag kveld, men når det er desember pauser jeg alltid den ukentlige sekvensen. Da publiserer jeg som regel tidsaktuelle blogginnlegg som må deles der og da, og sender egne e-poster på det i stedet.
Det er enkelt å pause en sekvens i ConvertKit. Du går bare til innstillingene i sekvensen og huker bort boksene for hvilke dager den skal sendes på.
Ingen dager avhuket = Ingen e-poster sendes. Den er pauset.
Du kan ikke sende e-post automatisk på samme dag hver uke
Som nevnt, sender jeg nyhetsbrev hver tirsdag klokken 19.00 til listen min. Du kan sende sekvenser i Kajabi, men du kan ikke sette hvilke dager de skal sendes på. Kun hvor mange dager den skal gå ut siden forrige e-post.
Det betyr at du kan sende den en mandag og si at neste skal gå om 7 dager. Men det kan skje feil og bli rot.
I ConvertKit krysser jeg bare av for tirsdag i listen med ukedager den skal sendes på. Superenkelt.
Du kan ikke A/B-teste emnefelt
Dette er ikke den funksjonen jeg bruker mest, men ConvertKit har denne muligheten og jeg har brukt den.
Det kan være veldig nyttig å se hvilke emnefelt som fungerer best, særlig hvis det er en e-post du skal sende flere ganger. Det kan direkte påvirke salg, for eksempel.
Hvis du sender ut en lanserings-e-post med to forskjellige emnefelt kan du se hvilken som gjør at flest åpner e-posten. Da kan du gjenbruke den e-posten med det emnefeltet i neste lansering. Det kan bety at flere åpner e-posten neste gang, og det kan igjen føre til flere salg. Jo flere som faktisk åpner og leser den, jo mer øker jo sjansen for at du fenger dem og konverterer dem.
Oppdatering 25.10.2023
Kajabi jobber hele tiden med utviklinger, og siden jeg skrev dette blogginnlegget har de gjort forbedringer i e-postsystemet. Disse to punktene var tidligere ikke mulig og noe som skilte Kajabi fra ConvertKit. Nå har Kajabi derimot lagt dette til, så dette er nå mulig på begge systemene:
Du kan ikke sende e-poster på klokkeslett
Kanskje du ønsker å sende en e-post klokken 19 om kvelden? Eller kanskje du har lansering som ikke åpner før nøyaktig kl 12? Eller du skal stenge påmeldingen og vil sende en siste e-post 1 time før?
Skal du gjøre det i Kajabi, må du manuelt sitte og vente til det klokkeslettet du vil sende den på.
Det går ikke an å sette klokkeslett den skal sendes automatisk på, bare dag.
I ConvertKit kan du sette klokkeslett og det er intervaller på 5 minutter. Du kan sende en e-post 10.05 om du ønsker det. Eller 10.25. Eller begge deler.
Du kan ikke sende flere e-poster fordelt over en dag
På grunn av punktet over, at du ikke kan sende e-poster til konkrete klokkeslett, kan du heller ikke automatisk sende flere e-poster på samme dag.
Det er teknisk umulig i Kajabi å planlegge e-poster til samme dag, da får du beskjed om at den dagen allerede er tatt.
Det vil si at hvis du har en evergreen funnel hvor du for eksempel har et tilbud som utløper, kan du ikke si at det forsvinner om 6 timer, og så sende en ny e-post og si nå er det bare 1 time igjen.
Det kan du gjøre i ConvertKit.
Oppdatering slutt
Det koster ikke så mye mer med ConvertKit
Når jeg tar utgangspunkt i alle de funksjonene og mulighetene jeg får med ConvertKit, og hva det da koster meg å faktisk få disse, er avgjørelsen enkel. For min del.
Jeg betaler $490 i året, noe som tilsvarer cirka 4800 kroner. Det er 400 kroner i måneden.
Det er det verdt, for meg.
Dette var en god del av punktene til hvorfor jeg bruker ConvertKit. Det finnes sikkert flere. Fordi jeg ikke bruker Kajabi, er det sikkert ting jeg ikke vet om som ikke går an. Men dette er de jeg har kommet over.
Hovedgrunnen til at det er sånn
På en måte er det en litt urettferdig sammenlikning, ConvertKit mot Kajabi. Fordi ConvertKit er et rent e-postsystem. Kajabi er egentlig en kursportal.
Det er jo som med alt annet i verden, de som er spesialister på noe er best på det de er spesialist på. Det samme gjelder her.
ConvertKit er mer avansert fordi det er e-post som er greia. For Kajabi er e-post en ekstra funksjon.
Mange ønsker at Kajabi skal gjøre og være alt. Og de begynner å nærme seg fordi de utvikler systemet sitt og legger til nye funksjoner hele tiden. Jeg elsker Kajabi, virkelig. Men det er foreløpig ikke et e-postsystem. Og det synes jeg er helt fair.
Derfor velger jeg å betale ekstra for å bruke ConvertKit. Det er hvorfor jeg bruker ConvertKit.
Bør du bytte om du bruker Kajabi?
Kanskje. Men ikke nødvendigvis.
E-postsystemet til Kajabi kan fungere helt utmerket for deg, om du ikke trenger de funksjonene som ikke er der. Hvis du er helt fersk i å bygge e-postliste, duger Kajabi absolutt. Hvis du ikke har bruk for så avansert bruk som jeg har med e-postliste, vil Kajabi vært helt fint for deg.
Det viktigste er at du kommer i gang med å bygge listen din. At du lager freebies, samler e-poster og sender nyhetsbrev for å bygge know, like and trust jevnlig.
I tillegg jobber Kajabi mye med e-postsystemet sitt og slipper jevnlig oppdateringer og nye funksjoner. Det betyr derfor at det absolutt kan være at noen av de tingene som gjør at jeg velger ConvertKit kommer i Kajabi etter hvert.
Hvilket bør du velge?
Det du trenger.
Teit svar, sier du kanskje. Men det er sannheten.
Mitt beste råd er at du registerer deg på begge, og tester dem i virkeligheten og ser. Lag en e-post og send ut fra begge.
Det var sånn jeg kom fram til at Kajabi er for simpelt for meg. Det var ting jeg prøvde å gjøre i Kajabi da jeg testet det, som ikke fantes. Så da gikk jeg tilbake til ConvertKit.
Hvis du trenger funksjonene i ConvertKit og ser at du kan bruke listen din mer smart og strategisk med det, bør du velge det. Da er det verdt investeringen.
Trenger du ikke de tingene jeg har nevnt over i dette blogginnegget, eller ikke har råd til et ekstra system akkurat nå, så velger du Kajabi.
Ingen av delene vil være avgjørende. Det er ikke make or break for businessen din.
Systemet er et verktøy som kan hjelpe deg til å bruke e-postlisten mer avansert og strategisk. Men det viktigste er at du bygger listen og får inn e-poster. At du sender e-post jevnlig og holder dem varme. Gir verdi og bygger tillit.
Og du? Husk at du fint kan bytte til ConvertKit etter hvert, om du vil det. Det er litt jobb, men det går helt fint.
Vil du prøve ConvertKit eller Kajabi gratis?
Som affiliate har jeg lenker jeg kan dele med deg, hvor du får teste programmene gratis.
ConvertKit har en gratisplan du kan bruke så lenge du vil, men selvfølgelig med begrensninger. Kajabi kan du teste gratis i 30 dager via min lenke.
Du kan teste ConvertKit gratis her*
Du kan forhåndsplanlegge hvilket klokkeslett eposten skal gå ut i kajabi. Jeg skriver ofte epostene noen dager i forveien og velger hvilket klokkeslett. Sist jeg lanserte noe, planla jeg også flere eposter per dag, så det går også helt fint 🙂
Ja, det er en funksjon de har lagt til nå for ikke så lenge siden 😊👍 Det er bra! Det var ikke mulig da jeg skrev blogginnlegget. Takk for påminnelsen, jeg skal oppdatere.