Det er ingen hemmelighet at jeg er stor fan av e-postlister. Jeg har en selv, og jeg synes du burde ha en.
En e-postliste er nyttig og verdifullt av mange grunner. For det første er e-postlisten din. Du eier informasjonen og adressene. Det er ingen stor bedrift som kan endre litt på en algoritme så du mister alle følgerne dine, eller plutselig bare når 2% av dem (eller hva, Facebook?).
For det andre, bygger en e-postliste et forhold til leserne dine. Du skaper tillit og de lærer at de kan stole på deg. De ser hva du kan. Da er sjansen større for at de både leser og engasjerer seg mer i det du skriver, men også for at de kjøper det du selger, hvis du selger noe. Det er bare to av grunnene. Det finnes mange flere!
Les mer: Alt du trenger å vite om e-postlister, og 5 grunner til at du bør starte en i dag!
Så enkelt, men allikevel ikke
Hovedtrekkene ved å lage en e-postliste er enkle. Du velger en leverandør, oppretter en liste eller et påmeldingsskjema og legger inn skjemaet på bloggen. Så sender du e-post til dem som melder seg på.
Enkelt, ikke sant?
I prinsippet, ja. Men det ligger så mye mer enn bare akkurat det bak en e-postliste! I alle fall hvis du vil ha en suksessfull e-postliste som gir deg masse adresser, skaper et godt forhold og gjør at folk engasjerer seg i det du blogger om. En levende liste med masse engasjement.
Det holder ikke å bare legge ut et påmeldingsskjema på bloggen og vente på at folk strømmer til listen din.
Det skjer nemlig ikke. Det har jeg erfart selv.
Les mer: 10 forskjellige leverandører du kan bruke til å lage nyhetsbrev
Lær av mine feil
Jeg bestemte meg for å ha e-postliste på dessertbloggen min for noen år siden. Jeg opprettet et MailChimp-skjema, og la det inn på bloggen, i høyrespalten. Jeg gjorde ikke noe mer med det. Jeg hadde ingen plan.
Jeg visste ikke noe om e-postlister, hva man burde gjøre, og kanskje enda viktigere, hva man ikke burde gjøre.
Jeg visste at jeg burde ha en liste, og det var det.
Men jeg så jo at det jeg gjorde, ikke funka. Det var jo knapt noen som meldte seg på! Etter tre år, hadde jeg 27 adresser på listen. Ikke akkurat imponerende ?
Så da måtte jeg finne ut hva jeg gjorde feil. Jeg måtte finne ut hva som faktisk funker, og hva jeg ikke burde gjøre.
Så jeg leste side opp og side ned om hva man bør gjøre. Jeg tok et par gratiskurs, og deltok på webinarer. Og jeg leste mange interessante og nyttige blogginnlegg fra folk som er gode på e-postlister. Jeg lærte mye, og da jeg opprettet businessen min som opprinnelig het Blogg Bedre, fikk jeg sjansen til å teste det jeg hadde lært.
Da jeg begynte å jobbe med Blogg Bedre, gjorde jeg alle de tingene jeg hadde lært at jeg skulle gjøre. De tingene jeg ikke hadde gjort med dessertbloggen, fordi jeg ikke visste det. Men som jeg nå visste mye om!
Og gjett om jeg ser forskjell!
Allerede noen dager etter lansering, hadde jeg flere på e-postlisten på Blogg Bedre enn på dessertbloggen. Som jo har ligget og samlet adresser i over tre år… Så ja, det lønner seg å gjøre det på riktig måte.
Det er bra å feile
Det er ingen skam i å gjøre feil. Jeg er egentlig fan av å gjøre feil. Det er jo det som får deg videre. Du kan ikke lære, teste, finne ut hva som fungerer eller ikke, uten å gjøre feil.
Albert Einstein sa «Failure is success in progress». Det tror jeg mye på.
Men akkurat som i livet ellers, så er det viktig at man lærer av feilene man gjør. Ellers har jo feilene ingen effekt.
Jeg lærte av mine feil med e-postlister. Jeg skjønte at det jeg gjorde ikke funket, så jeg prøvde meg frem. Jeg testet å gjøre andre ting, og så at det ga bedre resultater.
Og fordi jeg vil at du skal oppleve maks effekt og stor suksess med din e-postliste så fort som mulig, vil jeg fortelle om 6 av de mest vanlige feilene jeg opplever at man gjør når man starter e-postliste.
Så kan du hoppe over disse feilene, og heller bruke tiden på å prøve og teste andre ting. Som hvilke dager det er best å sende e-poster på, og hvilke emnefelt som gjør at flest mulig åpner e-posten din.
Her er 6 vanlige feil å gjøre når du starter en e-postliste:
1. Du har bare ett sted for påmelding
Høyrespalten på bloggen er jo synlig og fin, det holder vel å ha påmeldingsboksen der? Alle ser jo den.
Det var i alle fall sånn jeg tenkte da jeg la inn e-postliste på dessertbloggen. Jeg la inn en boks i høyresiden, og det var det.
Vet du hvor mange som melder seg på den? Ikke mange.
Vi tror at høyrespalten er så synlig, men egentlig er den ikke så synlig. Husk at de aller færreste kommer inn til forsiden av bloggen din, størsteparten av trafikken kommer rett inn på et spesifikt blogginnlegg de vil lese. Da blir faktisk en stor andel av leserne “blinde”. Det vil si at de leser det blogginnlegget de klikker på, og legger ikke merke til høyrespalten eller det som står der.
Derfor må du ha mange bokser mange steder, slik at du fanger opp flere lesere. Ha gjerne flere forskjellige bokser, på flere forskjellige steder.
Det blir ikke for mye, selv om du kanskje føler det selv. Husk at du vet hvor alle er, du vet hvor mange det er. De “blinde” leserne ser kanskje bare en eller to av dem, og synes ikke det er for mange.
På nettsiden min har jeg en boks under menyen, en boks i høyrespalten, en boks i footeren, og tre bokser fordelt nedover inne i teksten i veldig mange av innleggene mine.
Har du tenkt over eller irritert deg over at jeg har for mange steder du kan melde deg på e-postlisten min?
2. Du kaller det “nyhetsbrev”
Skyldig! I den boksen jeg la ut på dessertbloggen, sto det «meld deg på nyhetsbrevet mitt».
Det høres kanskje ikke ut som en big deal. Men det er faktisk det.
Å kalle det nyhetsbrev, frister nemlig ingen. Det er ingen som synes det høres spennende ut. De aner jo ikke hva de får. Ordet nyhetsbrev gir ingen indikasjoner på hva du kommer til å sende, og hvilken nytte det vil ha for leserne dine.
Du må vise hva leserne får ut av å melde seg på e-postlisten din. Du må friste dem, vise dem verdien av å få e-poster fra deg. Det finnes mange måter å gjøre det på, men det viktigste er å være spesifikk.
Etter å ha lært litt, testet jeg på dessertbloggen min. Jeg byttet til «få gratis matplanlegger». Når de da la inn e-posten sin, mottok de en PDF med gratis matplanlegger. Det ga en effekt, og jeg opplevde at flere meldte seg på. Selv om det fortsatt ikke var veldig mange, så ble det plutselig mange flere enn det hadde vært tidligere. De så hva de fikk, og synes det var interessant.
På Blogg Bedre tok jeg dette et langt steg videre, og det er nok en av hovedgrunnene til at jeg nå har mange flere på listen.
Jeg har laget flere gratis dokumenter, sjekklister og arbeidsark som dere som lesere kan få ved å legge igjen e-posten. Det gir dere en konkret verdi, og det dere kan laste ned har en nytteverdi.
Jeg sier ting som «få gratis sjekkliste», eller «få tilgang til biblioteket med gratis PDF-er, arbeidsark og sjekklister».
Sånn som dette. Klikk og last ned guide med 6 ting du kan gjøre for å få en bedre e-postliste:
3. Du sier “subscribe” eller “meld deg på”
Ikke bare hadde jeg «meld deg på nyhetsbrevet mitt», men på knappen leserne måtte trykke på for å melde seg på, sto det «subscribe». Jeg bruker MailChimp til dessertbloggen min, og den er jo på engelsk, så da sto det automatisk «subscribe» på knappen. Etter hvert oversatte jeg den og byttet til «meld deg på». Det er bedre, men heller ikke det er optimalt.
Dette er ikke den største feilen du kan gjøre, det er ingen grov feil. Det er mer det at du vil se enda bedre resultater ved å gjøre det annerledes. Veldig mange opplever at flere melder seg på når det står noe mer spennende på knappen.
Hva som står, avhenger jo av hvilket tilbud du frister med. Men det kan for eksempel stå «Ja, takk!», eller «Gi meg!» eller «Jeg vil ha!» eller «Jeg er med!».
Dette har jeg gjort på nettsiden min, og alle mine knapper har sånn type tekst.
Vil du lære hvordan du skriver bedre slike knapper og tekster? Det kan du, i min masterclass «Hvordan du skriver en god call to action-knapp».
4. Du gir ikke leserne en god grunn til å melde seg på e-postlisten
Denne henger mye sammen med punkt nummer 2. Det handler om at de må se hva de får ut av å melde seg på. Et veldig vanlig triks er å gi bort noe, i bytte for e-posten.
På dessertbloggen oppgraderte jeg boksen til at man fikk en matplanlegger ved å legge igjen e-posten. Det ga effekt.
På lenegunvaldsen.no gir jeg bort mange ting, for eksempel en kalender du kan bruke for å planlegge måneden i sosiale medier. Eller et arbeidsark som hjelper deg til å få bedre SEO.
Det finnes veldig mange ting man kan gi bort. Det vil avhenge av hva du blogger om, og hvilke ressurser og kunnskaper du har. Du kan gi bort gratis bilder, hvis du er fotograf. Du kan gi bort treningsprogram, motetips, guider og lister.
Det viktigste er at det er noe som er nyttig for leseren din. Det må besvare et spørsmål, hjelpe på et problem.
Du kan lage kjempefine PDF-er og bilder ved å bruke Canva, hvis ikke du har tilgang på programmer som Indesign eller Illustrator. Canva er gratis, veldig enkelt å bruke, og du kan også kjøpe maler og tilpasse hvis du synes det er vanskelig å lage ting fra bunnen av. Du kan også bla igjennom og se på det andre har laget, og bli inspirert!
5. Du har ingen plan for hvor ofte du skal sende e-post
Så du har en e-postliste, du har laget mange steder folk kan melde seg på, du kaller det ikke et nyhetsbrev, og du gir leserne noe nyttig og verdifullt for å melde seg på.
Hva nå?
Har du lagt en plan for hvor ofte du skal sende e-post? Eller har du bare tenkt å gjøre det innimellom, når du har tid?
Jeg hadde ikke en plan for e-postlisten til dessertbloggen min. Jeg hadde verken tenkt igjennom eller tenkt over dette punktet. Og jeg vet at det gjelder veldig mange, ikke bare meg.
Men sannheten er at det er faktisk et av de viktigste!
Som jeg oppdaget, så kan du ikke bare sende ut en e-post i ny og ne, når du har tid. Kanskje du rekker det hver tredje uke, kanskje en gang i måneden. Det funker dessverre ikke. Da aner ikke leserne dine når de får noe fra deg. Og du risikerer at de glemmer hvem du er.
Ikke bare risikerer du da at de melder seg av listen din når du endelig sender en e-post, men du får heller ikke bygget det gode og fortrolige forholdet til dem, som du kan via e-post.
Du må være konsekvent, ha en plan, og holde deg til den. Følgerne dine vil ha kontinuitet. De vil høre fra deg jevnlig, det er jo derfor de meldte seg på listen din i utgangspunktet.
Nå, til lenegunvaldsen.no, sender jeg e-post en gang i uken. Det er et godt utgangspunkt. Noen sender oftere, men det er viktig at du ikke sender for ofte. Da vil du bli oppfattet som masete. Du kan kanskje også komme unna med annenhver uke, om det er det du har kapasitet til. Så kan du heller oppgradere til hver uke etter hvert, når du kommer inn i ting.
6. Du vet ikke hva du skal si i e-postene
Her gikk jeg på en smell på dessertbloggen min. Om jeg ikke hadde tenkt igjennom hvor ofte jeg skulle sende e-poster, så hadde jeg i alle fall ikke tenkt igjennom hva jeg skulle si!
Så jeg gjorde jo det som veldig mange gjør. Jeg opprettet en RSS-feed som sendte en e-post med mitt nyeste blogginnlegg hver gang jeg publiserte noe. Det var jo veldig nyttig for folk å få siste blogginnlegg rett i innboksen, ikke sant?
Egentlig ikke.
Som nevnt i punktene over, så melder ikke folk seg på e-postlisten din for å få det siste blogginnlegget. Det kan de bare gå inn på bloggen din og lese. Sjansen for at de følger deg i sosiale medier er stor, og da får de uansett med seg at du publiserer nye innlegg der.
Du må gi dem noe mer i e-ostene. Noe eksklusivt. Noe de ikke får på bloggen.
Det kan være ekstra bonusmateriale du har laget, som de enten er de eneste som får, eller de får først. Det kan være private historier som ikke deles på bloggen. Det kan være ekstra tips, som ikke står i innlegget. Eller det kan være et helt eget innlegg som ikke legges ut på bloggen i det hele tatt.
Mine e-poster er lenket til blogginnleggene jeg skriver, men jeg gir ofte et ekstra tips, eller en enda bedre forklaring til dem på e-postlisten min. Jeg forteller også gjerne litt mer detaljert om hvordan jeg gjør ting, tipser om verktøy eller alternative løsninger. Jeg gjør også e-postene litt mer handlingsfokusert. Hver e-post avsluttes med en konkret oppgave jeg oppfordrer alle til å gjøre. På den måten får man forhåpentligvis enda litt mer ut av både e-postene og tipsene mine.
Det være veldig mye forskjellig som gjør at leserne føler de får noe ekstra. Det er opp til deg, hva du føler passer deg og din blogg. Prøv deg frem. Varier. Gjør litt av hvert. Test og feil.
Alt er bedre enn å bare sende siste blogginnlegg ?
Hvordan er det med deg? Gjør du noen av disse feilene?
Veldig lærerikt og nyttig. Takk, Lene!
Bare hyggelig, Lisa ?