Å drive business er ikke enkelt. Det er faktisk fryktelig mye arbeid å være gründer med blogg og sosiale medier.
Jeg tror mange som ikke driver blogg selv faktisk ikke skjønner hvor mye arbeid det ligger bak. De tror det bare er å sette seg ned og “skrive noe” her og der, og så er du ferdig. Eh… ?
Du må finne saker og emner å skrive om. Planlegge innholdet og hva som skal publiseres når. Gjøre research. Skrive blogginnleggene. Oppdatere gamle blogginnlegg. Ta eller lage bilder. Dele innlegg på sosiale medier. Svare leserne på spørsmål både på sosiale medier og på bloggen. Skrive og sende nyhetsbrev. Sørge for at alt du gjør er bra, og speiler businessen og merkevaren din.
Og det er bare noe av arbeidet ved å drive en business.
I tillegg kommer for eksempel å passe på at alt det tekniske fungerer, og å fikse det når det kræsjer. Sørge for at malen du bruker er god nok og passer nettsiden din.
Når tiden ikke strekker til
Det er ikke rart det er fort gjort å bli litt overveldet, og utslitt. Å føle at man ikke rekker alt man vil gjøre. Eller føler at man ikke får gjort det man rekker så bra som man skulle ønske.
Jeg har definitivt vært der selv, og følt på akkurat de følelsene. Det er ikke en god følelse, og det er ikke gøy når man føler at man ikke har helt kontroll. Når man har så mange planer, og ønsker å gjøre businessen så bra. Men døgnet bare har 24 timer, og man ikke rekker alt.
Det er akkurat derfor jeg maser så mye om planlegging og å bruke verktøy som hjelper deg.
Fordi planlegging kan spare deg for vanvittig mye tid!
Benytt deg av verktøyene som finnes!
Jeg planlegger mye, særlig for sosiale medier. Det er et av områdene hvor det er enklest å spare masse tid.
Jeg har en fast planleggingsdag hver uke. Da setter jeg meg ned og ser på uken som kommer og hvilket blogginnlegg jeg har planlagt å publisere. Så bruker jeg en times tid på å skrive innlegg og lage bilder til hele den kommende uken.
Jeg planlegger Instagram, Facebooksiden og Facebookgruppen min. Alt innhold som skal publiseres i løpet av den kommende uken er skrevet og timet, og publiseres til de tidspunkt jeg har bestemt.
På den måten slipper jeg å stresse med det resten av uken.
Jeg slipper å huske å dele noe. Jeg slipper å måtte skyndte meg å skrive noe fordi jeg plutselig kom på at jeg skulle dele noe. Innleggene kommer til faste tider, og jeg har brukt god tid på å skrive noe som er nyttig og bra. Det gjør ikke bare hverdagen min enklere, men det gir også flere følgere og lesere.
Da kan jeg heller bruke tiden til å like og kommentere på andres bilder, og svare på spørsmål og kommentarer på mine egne. Mye bedre!
Det finnes mange verktøy som kan hjelpe deg å planlegge sosiale medier. Noen er dyrere og har flere muligheter, mens andre ikke dekker alle plattformer.
Jeg har brukt og testet mange forskjellige i løpet av årene. Noen har jeg likt godt, andre har ikke funket for meg og mitt bruk. Vi har jo alle litt forskjellige behov, så det kan variere hva vi trenger og liker.
Her finner du noen av dem jeg bruker og liker, men det er opp til deg hvilken du foretrekker. Flere av dem har gratis prøveperiode eller gratisvarianter, slik at du kan se om du liker dem før du binder deg. Benytt deg av det, og prøv!
Du kommer til å bli avhengig.
Her er 6 verktøy som effektiviserer ditt arbeid med sosiale medier:
1. Buffer
Jeg brukte Buffer til alle mine innlegg på både Facebook og Instagram tidligere, og var lenge veldig fornøyd med den. Etter hvert kom det en del bugs, så jeg sluttet å bruke den.
Den har app til både Android og iPhone, og du må installere appen hvis du skal bruke den til Instagram. Den har også en utvidelse du kan installere på browseren din, som gjør at du kan legge til sider og saker du finner mens du surfer rett i Buffer.
Innleggene legger seg i en kalender, så du har oversikt over når og hvor du publiserer hva. Du får også statistikk som viser hvilke innlegg som har gjort det bra, og hvilke som har gjort det dårlig. Du kan også republisere innlegg som har vært publiserte. Du kan også enkelt omrokkere på planlagte innlegg ved å dra og slippe dem der du vil ha dem.
Du setter faste tidspunkter du vil publisere på i hver enkelt plattform, og hvor mange ganger om dagen du ønsker å publisere. Etter en stund kan du også la Buffer analysere trafikken din og finne optimale tidspunkter å poste innlegg på i hver kanal.
Pris:
Den har en gratisversjon som inkluderer opptil 3 sosiale profiler og 10 planlagte innlegg per profil. Betalt versjon heter Essensials, og koster $6 per måned per plattform, med opptil 5000 planlagte innlegg per plattform.
I tillegg har de bedriftsversjoner som koster mer, der man kan ha flere kolleger som poster til samme konto, enda flere forskjellige profiler og mer detaljert statistikk og analytics.
Hvilke plattformer:
Facebook (profiler, sider og grupper), Instagram, X (tidligere Twitter), LinkedIn, Pinterest, Google Business Profile, Mastodon, Threads, Bluesky
2. Planoly*
Da jeg begynte å forhåndsplanlegge innhold, brukte jeg Buffer til Instagram. Men jeg synes det var litt vanskelig fordi jeg ikke kunne SE feeden. Jeg kunne ikke se hvordan bildene passet sammen, og hvordan inntrykket ble. Derfor begynte jeg å bruke Planoly* i tillegg.
Og jeg digger det! Det er så utrolig praktisk å kunne se hvordan feeden ser ut på Instagram. Det fungerer veldig bra. Så bra, at jeg valgte å bli affiliate, og anbefaler deg å bruke det.
I Planoly* kan du forhåndsplanlegge både feeden og stories. Du kan lage kladder, og legge klart til senere. Du kan skrive teksten og velge et dummybilde hvis ikke du vet hvilket bilde du skal bruke ennå. Det er enkelt å legge inn, enkelt å dra innlegg rundt i kalenderen, og du får statistikk.
Pris:
De har gratisversjon med 1 sosial profil (enten Instagram eller Pinterest), 1 bruker og opptil 10 opplastinger per måned.
De har flere betalte planer:
-
Starter: $16 per måned (eller $14 per måned ved årlig betaling). Inkluderer 1 sosialt sett (1 Instagram og 1 Pinterest), 1 bruker og opptil 60 opplastinger per måned.
-
Growth: $28 per måned (eller $24 per måned ved årlig betaling). Inkluderer 1 sosialt sett, 3 brukere og ubegrensede opplastinger.
-
Pro: $43 per måned (eller $37 per måned ved årlig betaling). Inkluderer 2 sosiale sett, 6 brukere og ubegrensede opplastinger.
Hvilke kanaler:
Instagram, Pinterest, TikTok, Facebook, X (tidligere Twitter), LinkedIn, YouTube, Amazon, Threads
3. Coschedule
Jeg har ikke prøvd CoSchedule, men jeg vet at mange gründere re bruker det, og elsker det.
Coschedule er litt mer avansert enn Buffer, med litt flere muligheter. Blant annet har den en plugin som integrerer rett i WordPress, så du kan legge blogginnleggene du skriver inn i kalenderen til de dagene du vil at de skal publiseres.
Deretter kan du planlegge og skrive innlegg til sosiale medier, som hører til det blogginnlegget. Du skriver det inn i kalenderen, under egenskapene til blogginnlegget, slik at det henger sammen med innlegget. Så kan du velge når og hvor du vil publisere innleggene i sosiale medier.
Når du har planlagt alt, får du da en oversikt over køen med hvilke sosiale medier-innlegg som skal publiseres for det innlegget.
Pris:
De har en gratis prøveperiode på 14 dager.
Deretter må du betale. Den billigste planen heter Social Calendar og koster $19 per bruker per måned (ved årlig betaling).
Den inkluderer 3 sosiale profiler (Twitter/X-profiler faktureres separat) og funksjoner som AI-assistent, ReQueue for automatisk reposting, og sosial innboks for Facebook og Instagram.
Hvilke kanaler:
Facebook-sider, Instagram Business og Creator-kontoer, LinkedIn-profiler og -sider, Pinterest, TikTok, Threads, Mastodon, Bluesky, Google Business Profile, YouTube Shorts, Twitter/X (ikke inkludert i gratisplanen
4. Meet Edgar
Meet Edgar er et veldig omfattende planleggingsverktøy som jeg hadde veldig lyst til å bruke før. Men, det kostet så mye at jeg aldri tok meg råd til det.
Det som fristet mest med Edgar, er at den republiserer innholdet ditt for deg.
Har du noe som publiseres fast, slik som jeg publiserer faste poster i Facebookgruppen min, kan jeg planlegge de innleggene og sette dem på gjentakelse. Da trenger jeg aldri mer å tenke på dem, fordi Edgar republiserer dem hver uke for meg.
Med Edgar samles alt du lager i et bibliotek, og du kategoriserer alt du skriver.
Du kan lage egne kategorier, for eksempel Instagram, Twitter, blogginnlegg, kaker, middag, dessert, osv. Deretter kan du lage en plan for publisering basert på kategori. Du kan si at den skal publisere fra kaker en gang i uken, fra Instagram en gang om dagen osv. Når Edgar har gått igjennom alle innlegg i en kategori, begynner den på begynnelsen igjen.
Det vil si at Edgar er perfekt til å skape trafikk til gamle blogginnlegg. Når den har postet alle innleggene du har tilgjengelig en gang, begynner den på nytt i køen og reposter de gamle igjen. På den måten får du automatisk trafikk til innlegg du publiserte for lenge siden.
Pris:
Dette er grunnen til at jeg ikke begynte å bruke Edgar. Den er dyrere enn de fleste andre.
-
Eddie Plan: $29.99 per måned eller $24.91 per måned ved årlig betaling. Inkluderer 5 sosiale kontoer, ubegrenset antall planlagte innlegg, 10 automatiseringer per uke og 4 innholdskategorier.
-
Edgar Plan: $49.99 per måned eller $41.58 per måned ved årlig betaling. Inkluderer 25 sosiale kontoer, ubegrenset antall planlagte innlegg, 1 000 automatiseringer per uke og ubegrenset antall innholdskategorier
Begge planene inkluderer 20 teammedlemmer og en gratis prøveperiode på 30 dager. Det forteller meg at dette verktøyet ikke er ment for gründere, men store businesser. Og da er den høye prisen mye mer logisk.
Hvilke kanaler:
Facebook, Instagram, X (tidligere Twitter), LinkedIn, TikTok, Pinterest, Google Business Profile, Threads.
5. Tailwind
Pinterest kan fortsatt gi masse trafikk til bloggen din hvis du bruker det strategisk. En av tingene som har mest å si, er at du pinner jevnlig og ofte. Men det tar jo tid.
Derfor finnes det heldigvis verktøy som er laget spesielt for dette. Et av de mest populære, er Tailwind.
Tailwind lar deg planlegge både egne og andres pins, laste opp mange på én gang, og dra dem inn i kalenderen der du vil ha dem. Du kan også bruke funksjonen SmartSchedule, som foreslår de beste tidspunktene for deg basert på når publikumet ditt faktisk er aktivt.
I tillegg får du tilgang til analyse som viser hvordan pinnene dine presterer, hva som gir mest trafikk, og hvilke pins folk lagrer fra nettsiden din.
Tailwind var tidligere kun for Pinterest, men den støtter nå også Instagram og Facebook.
De har også lagt til flere nyttige funksjoner med årene. Med Tailwind Create kan du lage fine pins og innlegg raskt og enkelt. Ghostwriter hjelper deg med å skrive bildetekster og innhold som passer stilen din. Smart.bio gir deg en enkel lenkeside til bruk i bioen din på Instagram. Og med Tailwind Communities kan du dele innholdet ditt og oppdage nytt innhold sammen med andre i samme nisje.
Pris:
De har nå flere forskjellige planer du kan velge mellom, avhengig av hva du trenger.
-
Free Forever: $0/måned. Inkluderer 1 konto per plattform (Pinterest, Instagram, Facebook), 5 planlagte innlegg per måned, 5 design per måned, 5 AI-kreditter og grunnleggende analyse.
-
Pro: $12,99/måned (ved årlig betaling). Inkluderer 1 konto per plattform, 100 planlagte innlegg per måned, 200 design per måned, 50 AI-kreditter og avansert analyse.
-
Advanced: $19,99/måned (ved årlig betaling). Inkluderer 2 kontoer per plattform, 1000 planlagte innlegg per måned, ubegrenset antall design, 250 AI-kreditter og avansert analyse.
-
Max: $39,99/måned (ved årlig betaling). Inkluderer 3 kontoer per plattform, ubegrenset antall planlagte innlegg og design, 500 AI-kreditter og avansert analyse.
Alle planene inkluderer tilgang til Tailwind Communities og Smart.bio-verktøyet
Hvilke kanaler:
Pinterest, Instagram, Facebook
6. Hootsuite
Hootsuite er en favoritt blant mange bloggere og gründere fordi det gir deg full kontroll over innholdet ditt, uansett hvor du publiserer.
Det støtter de fleste store plattformer, og alt samles på ett sted, noe som gjør det enklere å planlegge og holde oversikten.
Du får en visuell kalender der du kan dra og slippe innlegg, og du ser hvordan feeden din ser ut før publisering. Det gjør det lettere å tenke helhetlig og sørge for at innholdet henger sammen visuelt og strategisk.
Hootsuite passer godt for deg som liker å jobbe strukturert med innhold, og som vil ha analyse, planlegging og publisering samlet i ett verktøy. Du kan skrive innhold direkte i plattformen, få forslag til når det er best å poste, og til og med bruke innebygd AI for å lage bildetekster og finne relevante hashtags.
Det er også mulig å integrere med Canva, så du kan lage og publisere design uten å bytte verktøy.
Pris:
Hootsuite tilbyr en 30-dagers gratis prøveperiode. Etter det starter prisene på $99 per måned (ved årlig betaling) for én bruker og opptil 10 sosiale profiler. Denne planen inkluderer ubegrenset planlegging av innlegg, anbefalinger for beste publiseringstidspunkt, AI-genererte bildetekster og hashtags, samt integrasjon med Canva og tilgang til et innholdsbibliotek.
Hvilke kanaler:
Facebook, Instagram, X (tidligere Twitter), LinkedIn, Pinterest, TikTok, YouTube, Threads
PS: Innhold og priser i dette blogginnlegget er oppdatert og korrekt per 2025. Endringer kan og vil forekomme etter hvert som verktøyene oppdaterer priser og tilbud.
Bruker du allerede noen av disse? Eller kommer du til å gjøre det nå?
Hei Lene,
Takk for en nyttig artikkel. Jeg har lært mye av å lese bloggen din. Etter å ha testet flere av verktøyene du nevner her endte jeg opp med SocialPilot. Det koster $8,33 pr måned, og gir veldig mye verdi for pengene.
Hei Bjørn Christian! Så bra at bloggen hjelper deg, det er jeg veldig glad for å høre ? SocialPilot har jeg hørt om, men ikke testet. Den må jeg sjekke! Tusen takk for tipset!
Kan du lage en helhet angående bruk av buffer. Synes ikke det var så enkelt jeg. Prøvde meg litt på hagebloggen min.
1. Hvordan får du link til et innlegg i bloggen som ennå ikke er postet?
2. Jeg lager et innlegg som skal på i kveld. Hva gjør jeg konkret for å legge det inn til Instagram og Facebook?
Dette er et eksempel. Jeg vil gjerne ha noe fra a til å hvis du konsentrere deg om disse to først.
Vil du?
Må jeg dele innlegget mitt på bloggen før jeg kan legge det ut på dato kanskje…
Hei Mette! Det skal jeg sette på listen over ønsker 🙂 Jeg har en publiseringsplan jeg har lagt som jeg følger, så det er ikke noe jeg skal lage riktig ennå. Men jeg tar det med i planene når jeg ser på hva jeg skal skrive om! Tusen takk for innspillet 🙂
Jeg bruker coschedule og der er det mange flere funksjoner enn du nevner her. Der er det også en republiseringsfunksjon og den kan knyttes sammen med veldig mange andre apper. Det siste holder jeg på å teste ut, så jeg kan ikke helt si hvordan det fungerer enda. Men coschedule er iallefall også knyttet til Instagram i tillegg til de du nevner. Kanskje flere også. Men ut fra din beskrivelse av Edgar, så får du alt det samme pluss enda mer i Coschedule. Jeg har 1 bruker og 10 profiler og er superfornøyd. Kan utvide med 5 profiler også for et mindre beløp, så man kan vokse gradvis med coschedule uten at det MÅ koste masse mer.
Ja, det er mange som sier mye bra om CoSchedule. Jeg testet det i starten, men jeg likte det ikke. Så, som alt annet, så handler det nok mye om både smak og behag, og kanskje særlig hvilke behov man har. Men det er veldig bra at det finnes så mange alternativer å velge mellom nå ?