Å lansere er mye arbeid. Hvis du har gjennomført en lansering før, vet du godt det. Om du ikke har gjort det ennå, så har du garantert hørt at det er mye jobb.
Og da vil vi jo selvfølgelig at den går så bra som mulig. Både at vi selger godt, og at lanseringen går smooth. At den går som vi har tenkt. At ikke vi har glemt masse, går glipp av masse eller sitter og føler at vi er på etterskudd og ting ikke henger sammen.
Alt det kan skje, om ikke du forbereder deg godt nok.
For å legge mest mulig til rette og sørge for at du får en så god lansering som mulig, er det viktig å være klar over de 5 forskjellige fasene en lansering består av.
Her skal jeg ta deg igjennom de 5 fasene, sånn at du kan gjøre det du kan for å få en mest mulig suksessfull lansering.
En viktig påminnelse først
Når jeg sier suksessfull lansering, så mener jeg ikke nødvendigvis at du solgte i bøtter og spann. Fordi det er det ikke alltid at vi gjør, og det er helt normalt.
Les mer: 3 grunner til at du ikke vil få hundrevis av medlemmer i betalanseringen av medlemsportalen din
Med suksessfull lansering, så mener jeg at du har gjennomført og at ting gikk mer eller mindre slik du hadde tenkt.
Vi kan aldri garantere salg. Vi kan gjøre vårt for å påvirke det, men det er avhengig av mange ting. Ting som også er utenfor vår kontroll. Andre ting som skjer i verden, økonomisk situasjon for målgruppen osv.
Men det vi kan påvirke, er hvordan selve lanseringen gjennomføres og foregår. Og der kan vi si om vi har hatt en suksessfull lansering, eller ikke.
Så hva bør du gjøre? Her er hva de 5 fasene består av, og mine tips til dem:
Planlegging
Det første vi begynner med for å få en suksessfull lansering, er planlegging. Selvfølgelig. Vi må planlegge lanseringen både for at vi skal ha oversikt, rekke å gjøre alt det vi vil og må, og for at vi skal få en så god lansering som mulig.
Når du planlegger lanseringen din, bør du begynne i god tid. Jeg planlegger den gjerne året før. Nei, jeg tuller ikke.
Jeg planlegger ikke alle detaljene året før, men jeg legger planen for når den skal være og hva jeg skal gjøre.
Du bør også beregne god tid på detaljene.
Jeg lager egne oppgaver for alt i ClickUp, og jeg gjør det så detaljert som mulig. Disse detaljerte planene legger jeg gjerne minst et par måneder i forkant. Det gjør jeg for at jeg skal ha kontroll og vite at rekker å gjøre ferdig alt jeg skal før lanseringen starter, men den aller største grunnen?
For å sørge for at jeg ikke planlegger for mye på en gang, og at kalenderen min faktisk går opp.
Les mer: Hvordan jeg organiserer og planlegger absolutt alt for businessen (og livet)
Når jeg får disse detaljerte planene inn i ClickUp allerede et par måneder fram i tid, har jeg mye bedre oversikt og kontroll over alt som skjer i den perioden. Jeg ser hvilke andre ting som allerede ligger i planen for den perioden, og det gir meg et godt bilde av hvor god kapasitet jeg har.
I tillegg gjør det at jeg har tid til å forskyve på oppgaver, og allikevel rekke å få dem gjort.
Fordi ting skjer. Ingen plan er 100 % gjennomførbar slik den var da den ble lagt. Vi må gjøre endringer og tilpasninger underveis. Men når du har god tid på deg, har du også nok av tid til å justere planen og flytte på noen oppgaver.
De store linjene
Det er i denne delen av lanseringen du tar de store avgjørelsene. Ting som hvor lenge lanseringen skal vare, for eksempel Tre dager? En uke? En måned?
Du må også tenke igjennom og bestemme ting som om du skal du ha webinar, workshop, challenge eller noe annet i forbindelse med lanseringen? Det må inn i planen, fordi det skaper både mange oppgaver og mer jobb.
Kanskje må du også se på om du trenger å oppdatere salgssiden? Eller du må lage nye promo-bilder til sosiale medier? Skrive nye e-poster?
Hvis du har gjennomført lansering før, kan du se på hvor mye av tidligere innhold kan gjenbrukes. Når du vet det, vet du også litt mer om hvor mye nytt innhold du må lage, som vil ta deg mer tid enn om du kan gjenbruke.
Produksjon
Det neste steget for å gjennomføre en suksessfull lansering, er å produsere det du trenger.
Da du planla, fikk du en god oversikt over hva som må gjøres. Hva slags innhold du trenger og hvor mye du må lage eller kan gjenbruke. Nå er det på tide å lage det.
Jeg vil helt klart anbefale at du beregner god tid, også her. Start gjerne 4 uker før lanseringen med å lage innholdet.
Da gir du deg selv god tid til å lage godt innhold og tenke igjennom hva du skriver og hvordan du vinkler ting. I tillegg gjør du også planen mer gjennomførbar, ved at du har mulighet til å flytte på oppgaver og skyve litt på planene om du trenger.
Mer krevende tekst og innhold
Denne fasen krever mer av deg enn planleggingen. Det er mye som må gjøres og lages, og å skrive salgstekster er ikke det enkleste i verden. Vi må jobbe godt med både hvordan vi fremstiller det vi selger, poengene vi velger å fokusere på, og hvordan vi vinkler innhold.
Her kan du for eksempel jobbe med å forbedre salgssiden din. Den er alltid en work in progress, fordi vi lærer mer om hva målgruppen trenger og hvordan vi kan snakke om det vi selger hver gang vi lanserer.
I tillegg trenger du å skrive e-poster du sender i løpet av lanseringen. Og husk at 2 e-poster er ikke nok. I en lansering skal det være intenst, de skal få en e-post hver dag, gjerne. Men så lenge du vinkler dem forskjellig og snakker om pain points de har og resultatet de drømmer om å få, så vil det være interessant for dem. De tåler det, i den uka du har lanseringen.
Du trenger også å se på checkout-siden, altså der de gjennomfører betalingen. Må den oppdateres? Du må skrive sosiale medier-innlegg, du må lage bilder og grafikker til promo og alle de andre tingene en lansering inneholder.
Alt bør lages i forkant, sånn at det er klart når lanseringen starter.
Les mer: Hvordan du gjennomfører en betalansering av medlemsportal
Pre-lansering
Det tredje steget for en suksessfull lansering, er å ha en pre-lanseringsperiode. Her sier du kanskje, hæ, hva er det?
Og det er forståelig, fordi denne er det mange som ikke vet om og ikke gjør. Men den er ganske viktig for en suksessfull lansering. Den varmer opp folkene dine og gjør dem klare til lanseringen din.
Du bør derfor sørge for at du har tid til å gjennomføre en pre-lansering før selve lanseringen starter. Jeg vil anbefale at du bruker de 2-3 ukene før lanseringen til pre-promo.
Hva betyr pre-promo?
Denne perioden kommer ofte samtidig som produksjons-perioden. Altså at du produserer innhold til lanseringen samtidig som du driver med pre-promo.
Så hva er pre-promo?
Det er rett og slett en oppvarmingsperiode. Det er 2-3 uker før lanseringen hvor du snakker om det temaet det du skal lansere handler om.
Du kan snakke litt om produktet du skal selge og lanseringen som kommer, men det er egentlig ikke det som er hovedmålet. Poenget med pre-lansering er å skape interesse for temaet og vise at dette er noe du kan.
Det innebærer for eksempel å dele nye og tidligere blogginnlegg, podcast- eller YouTube-episoder om temaet. Du lager innhold til sosiale medier hvor du fokuserer kun på dette temaet, og kun snakker om det temaet. Bruk forskjellige vinklinger og måter å snakke om det på, men hold overordnet fokus på det samme temaet som det du lanserer handler om.
På den måten viser du kunnskap, at du kan det du snakker om. Og du tiltrekker deg folk som er i målgruppen og gjør dem varme, før du så lanserer 2-3 uker etterpå.
Se også: Hvordan jeg brukte strategiske Instagram-innlegg før en lansering
Lansering
Når du kommer til denne fasen, bør egentlig mye allerede være gjort. Grunnlaget for en suksessfull lansering bør være lagt i de ukene før lanseringen.
Selve lanseringen handler om gjennomføring, og å være til stede.
Det finnes mange ting vi kan gjøre og strategier vi kan teste, men kanskje det aller viktigste for en suksessfull lansering, er å være til stede. Å gå live, å snakke med folk, dele stories, være i DM.
Hvis du må bruke hele uken til å sitte og skrive e-poster og tekster til sosiale medier, rekker du ikke å være til stede. Da er du opptatt med det tekniske i lanseringen.
En suksessfull lansering avhenger i stor grad av din tilstedeværelse. At du er synlig, og at du er engasjert.
Jeg vet at du sannsynligvis ikke liker å være så synlig. Men du kan ikke sitte bak PC-en og jobbe med ting hvor ingen ser deg.
Jo, e-poster er viktige. Sosiale medier-tekster er viktige. Helt klart. Men det må du gjøre i ukene før. Under lanseringen må du være synlig.
Les mer: Det viktigste du kan gjøre for å få et suksessfullt produkt som selger
Etter lansering
Mange tenker at når lanseringsuken er over, så er lanseringen ferdig. Og teknisk sett er den jo det, du har stengt dørene.
Men en suksessfull lansering slutter ikke det sekundet du gjør om salgssiden til en venteliste.
En suksessfull lansering inneholder nemlig også evaluering og analyse av hvordan lanseringen gikk. Det gjør at neste lansering blir enda bedre.
Du må lage det jeg kaller en launch debrief. Den trenger ikke være kjempestor, men du bør lage en liten rapport for deg selv der du ser på forskjellige ting.
Se på alt du har gjort
Du bør blant annet se på hvor mange som har besøkt salgssiden din, og hvor mange av dem som kjøpte. Altså konverteringstallet ditt.
Del antall kjøp på antall sidevisninger under lanseringen, og gang med 100 for prosent. Det ligger vanligvis på rundt 1 % når det er kald trafikk, mens varm trafikk skal være høyere. Om det er 5 eller 15 %, vil variere.
Du bør se på e-postene du sendte, hvilke som gjorde det best og dårligst. Se på sosiale medier, hvilke innlegg traff og ga engasjement eller salg? Hvordan gikk det med stories og DMs?
Fikk du e-poster fra folk som var nysgjerrige? Hvor mange deltok på webinaret ditt, og hvor mange kjøpte? Eller hvor mange så livesendingen din?
Du får ikke gjort noe med disse tallene i ettertid. Men når du noterer dem ned fra gang til gang gir det deg både noe å jobbe med og forbedre til neste gang, og det gjør at du kan spore mer overordnet utvikling. Kanskje prosenten varme som kjøper stiger litt, hver gang?
Jeg håper dette innlegget var nyttig og til hjelp for deg, og at det gjør deg mer forberedt neste gang du har en lansering!
Legg igjen en kommentar