Hvis du har fulgt meg i mer enn to sekunder, kommer det nok ikke som en stor overraskelse at jeg synes medlemsportal har noen fordeler fremfor onlinekurs.
Det er ikke det at jeg ikke liker onlinekurs.
For min egen del, er det jo ikke så lenge siden jeg nettopp lanserte nytt, stort onlinekurs med PortalSuksess. Det er et signaturkurs som er veldig omfattende, og tar deg igjennom å lage og lansere en medlemsportal på bare 90 dager.
Jeg brukte mange måneder på å lage det, og temaet er jo også medlemsportal, så jeg koste meg virkelig med det. Jeg synes absolutt det å lage og ha onlinekurs er gøy.
Les mer: Lag og lanser medlemsportal på 90 dager ved hjelp av PortalSuksess
Men det er rett og slett noen ting som er spesielt med medlemsportal.
Å ha og drive en medlemsportal gir noen muligheter som ingen andre produkter eller inntektsmåter gir. Ting som er positive, for både deg, økonomien din og kundene dine.
Her er 4 fordeler medlemsportal har, som onlinekurs ikke har:
1. Fast inntekt
Det første, og kanskje viktigste av de fordeler medlemsportal har, er at den gir deg en fast inntekt.
Du får penger inn på kontoen hver måned, og en medlemsportal er en stabil inntektskilde.
Det kan selvfølgelig variere litt med innmeldinger og utmeldinger, men om du driver en god portal sånn jeg lærer deg i PortalSuksess, så skal du ha en god retention fra måned til måned og få utmeldinger.
Les mer: Hva er retention, og hvorfor er det viktig for deg med medlemsportal?
Når du har et onlinekurs, så har du normalt sett 2-3 lanseringer i året. Da tjener du en viss sum per lansering, og så må du fordele de inntektene utover resten av året. Fordi når du ikke har lansering så tjener du ikke noe, ikke sant?
Du kan tjene gode penger på en lansering, men når du bare har 2-3 i året blir det også mye mer sårbart. Ikke bare må du hele tiden fordele pengene og passe på at du har nok fremover, men tenk hvis den ene lanseringen går dårlig? Plutselig sitter du der uten inntekt.
Med medlemsportal trenger du ikke å være redd for det. Du trenger ikke spare og fordele utover og passe på at du setter av nok penger.
Det er utrolig deilig, og det gir gir en enorm trygghet og forutsigbarhet. Du har den alltid som et fundament i bunnen av businessen.
2. Mer kreativt
Den andre tingen på listen med fordeler medlemsportal har, etter min mening, er at det er mye mer kreativt.
Dette er basert på mine meninger og erfaringer. Men jeg har drevet medlemsportal lenge og hatt tre forskjellige portaler, så jeg har mye erfaring og har testet og prøvd mye forskjellig.
En av de tingene jeg liker med portal, er at det er så enkelt å leke seg. Teste ting. Finne på artige ting, gjøre noe annerledes av og til, og variere litt.
Man skal ikke variere for mye, fordi da vet medlemmene aldri helt vet hva de får. De må ha et fast, grunnleggende innhold. Men det er rom for å gjøre endringer og være kreativ i tillegg til det.
For eksempel i medlemsportalen Businesstrategi, så har vi vanlig innhold ti måneder i året. I tillegg er det to måneder hvor vi har live workshops. Jeg lagde vanlig innhold alle 12 månedene i starten, men etter hvert så jeg et behov for noe som var litt mer live og noe der vi jobber. Så da la jeg til en workshop om innholdsplanlegging på sosiale medier, og en der vi planlegger hele neste år for businessen sammen.
Med en medlemsportal kan du gjøre endringer når du ser behov og hva målgruppa trenger. Du kan finne på ting for å treffe dem med det behovet de har akkurat der og da.
Et onlinekurs er jo kreativt når du sitter og jobber med det, men det er ikke så lett å gjøre endringer. Det er ikke så lett å gjøre om på hele kurset, eller finne på noe annerledes. Når det er laget, er det laget. Du kan selvfølgelig oppdatere det om ting blir utdatert, men det er ikke så lett å bytte ut hele eller deler og gjøre store endringer.
3. Bedre oppfølgning av medlemmene
Den tredje tingen på listen med fordeler medlemsportal har, er at du kan følge opp medlemmene og kundene dine bedre.
Du kan følge opp studenter i et kurs også, men det blir ikke like tett over like lang tid.
Det varierer selvfølgelig litt etter hva slags kurs du har og hvilke pakker du tilbyr. I PortalSuksess for eksempel, har jeg en Standardpakke hvor folk kan jobbe for seg selv, og en Premiumpakke hvor vi kan jobbe sammen 1-1 underveis. Da får du oppfølgning fordi det er møter underveis og support etter lansering.
Men selv med sånne kurspakker, så er det etter min erfaring fortsatt bedre og mer kontakt med en medlemsportal.
Som regel så har du et form for community i en medlemsportal. Uansett om det er i Kajabi eller en Facebookgruppe, så har du et sted hvor dere møtes og snakkes.
Det gjør at du kan ha daglige samtaler og poster hvor de kan stille spørsmål. De blir ikke stående fast. De ser at du er der, og de har alltid en mulighet til å be om hjelp. Kanskje har du også livesendinger hvor de får se og høre deg jevnlig, og føler en kontakt med deg.
Det gjør at du kan hjelpe dem mer, rett og slett fordi de får flere touchpoints og mer oppfølging underveis. De kan be om hjelp når de trenger det.
I en medlemsportal får du også oppfølging over mye lengre tid. I et stort kurs følger du dem kanskje tett i 12 uker, men når kurset er ferdig er det ferdig. Da ser du kanskje ikke noe mer til dem.
I en medlemsportal er de medlem måned etter måned, gjerne i flere år til sammen. Da får du fulgt dem opp over lengre tid, du kan hjelpe mer og bedre.
4. Enklere å holde relevant
Det fjerde og siste punktet på listen med fordeler medlemsportal har fremfor onlinekurs, er at det er enklere å holde innholdet mer relevant og oppdatert.
Noen fagområder utvikler seg mer enn andre, og for noen områder vil det være helt nødvendig å gjøre oppdateringer av og til. Kanskje til og med ofte.
Hvis du underviser om Facebookannonser for eksempel. Da vil du nesten måtte oppdatere det ukentlig. Det skjer endringer hele tiden. De flytter på knapper, ting bytter navn og de flytter rundt og styrer.
Eller hvis du underviser om sosiale medier. Det er jo så mye utvikling i sosiale medier fra uke til uke. Hva som fungerer, og hvilke tips du kan gi, hvilke funksjoner som finnes, hvordan det ser ut, og så videre.
Trender forandrer seg. Programmer eller tjenester forandrer seg. Noen ganger legges de ned, det kommer nye, de slås sammen og kjøpes opp. Det kan skje veldig mye forandringer i undervisning vi har, uansett hvilke områder vi underviser om.
Da vil det være mye enklere å gjøre endringer eller oppdateringer i en medlemsportal, enn et onlinekurs.
Å skulle oppdatere et stort kurs er mye jobb.
Jeg måtte gjøre store endringer i det første onlinekurset jeg hadde som het Skrivemaskinen, fordi jeg hadde noen leksjoner om sosiale medier. Det var sykt mye jobb, og det var irriterende å måtte oppdatere jevnlig.
En annen ting med medlemsportal, er i du trenger heller ikke nødvendigvis å endre det som har vært. I stedet kan du heller bruke anledningen til å lage nytt innhold om det som er nytt. Så det er liksom vinn-vinn, fordi du får både mulighet til å lage nytt innhold og oppdatert det som trengs.
Det var 4 fordeler medlemsportal har fremfor onlinekurs, etter min mening. Er du enig?
Legg igjen en kommentar