Hvis du har fulgt meg i mer enn to sekunder, har du garantert fått med deg at du trenger en målgruppe.
Jeg snakker veldig ofte om målgruppe, og hvor viktig det er for businessen din. Hvor mye det har å si for resultatene du får fra den jobbingen du gjør.
Målgruppe er selve fundamentet i businessen din. Det er utgangspunktet for alt du gjør.
Hvilke produkter du lager og selger. Fargene du bruker i designet. Hvilke blogginnlegg du skriver og ordlyden du bruker på salgssiden. Og mye, mye mer.
Les mer: Hva er en målgruppe, og hvorfor er det så viktig?
Men som du nok også har oppdaget, er ikke det å jobbe med målgruppe alltid det enkleste. Noen synes det er kjempegøy og spennende, men de aller fleste synes det er vanskelig.
I løpet av årene har jeg både jobbet mye med målgruppe selv, og jeg har undervist mye om målgruppe. Både via gratis målgruppe-challenge, og via undervisning i medlemsportalen Businesstrategi.
Det jeg ser, er at det er noen feil som stadig går igjen. Det er ting du nok sannsynligvis ikke vet, men som gjør det vanskeligere for deg. Som bidrar til at jobbingen med målgruppe både stopper litt opp og at den ikke fungerer så godt som den kan og bør gjøre.
Det er heldigvis ting som er ganske enkle å fikse. Eller, fikse er egentlig litt feil å si. Det er ting du enkelt kan jobbe videre med. Som du kan sette deg ned og forbedre akkurat her og nå. Er du klar?
Her er 3 feil mange gjør når de jobber med målgruppe:
Feil 1: Tror at målgruppe skal finnes
Dette er en grunnleggende feil som veldig mange gjør, og det legger egentlig grunnlaget for at alt du gjør videre blir vanskelig.
Du skal nemlig ikke finne din målgruppe. Den ligger ikke der ute og venter, og så må du lete til du plutselig kan si «Oj se der, der var den jo!».
Målgruppe er noe du definerer. Du bestemmer hvem det er du vil jobbe med og hjelpe.
Og når du forstår det, forandrer det hele konseptet målgruppe for deg. Fordi da er det ikke vanskelig å finne informasjonen du trenger. Da trenger du ikke grave deg halvt ihjel og si «jeg vet ikke» når jeg spør om målgruppen din er utålmodige eller tålmodige.
Da vet du svaret, fordi du har bestemt svaret.
Det er du som bestemmer. Som avgjør. Hvis du vil jobbe med folk som er nybegynnere, så bestemmer du det. Om du foretrekker folk som er opptatt av miljø, så bestemmer du det.
Og så skriver du tekster, salgssider, captions, e-poster og lager innhold til dem.
Det er der magien skjer. Når du har bestemt hvem du vil jobbe med, hvem du liker og hva slags folk de er. Så skriver du på en måte som resonnerer med dem. Og da tiltrekker du deg dem.
Hvis du skriver en salgsside hvor det er viktig for deg at de som kjøper er opptatt av likestilling, så må det inn i tekstene. De verdiene må reflekteres i produktet. Da vil de som er opptatt av det føle at dette er for dem, men de som tenker at det ikke er så viktig vil ikke kjøpe.
Tiltrekk – frastøt. Grunnprinsippet i målgruppe og i et produkt og business som selger.
Feil 2: Glemmer tanker og følelser
Den andre feilen jeg ser mange gjør, er at de er overfladiske når de definerer målgruppe. De tar for seg demografi, men ikke psykografi, for å si det litt faglig.
Det betyr at du tar med bosted, alder, barn, hvilken bil de kjører, hvilket parti de stemmer på og hvilken jobb de har. Men du glemmer at mennesker er mer enn det. Vi er mer enn de praktiske detaljene. Vi er også tanker og følelser.
Og tanker og følelser er ekstremt viktige når du jobber med målgruppe, fordi det er det som gjør at du selger.
Hvilke drømmer har din målgruppe? Hva er hun redd for? Hva gjør henne glad? Disse detaljene må du vite, fordi det skal du bruke i tekstene dine, på salgssider og når du lager produkter og tjenester. Du bruker det for å skape en emosjonell kobling. For at de skal føle at du snakker til dem. At du er inni hodet deres. De skal se og du forstår dem, vet hvordan de har det.
Og at du kan hjelpe dem.
Dette kan brukes på mange måter. For eksempel kan du skrive en caption på Instagram der du snakker til den store drømmen de har relatert til det du driver med og hjelper med. For min del drømmer målgruppen om mer frihet i hverdagen. Da kan jeg snakke om hvordan det er å ikke måtte gå på kontoret hver dag, men kunne jobbe fra stranden.
På en salgsside må du snakke til problemet produktet du selger løser. Følelser og tanker rundt problemet skaper behovet for produktet ditt, og så viser du dem at det du selger er løsningen.
Det er ingen som kjøper et kurs eller blir medlem i en medlemsportal fordi det er et kurs eller en portal. De blir medlem fordi de tror og håper at det er løsningen på problemet deres.
Det er tanker og følelser som gjør at de kjøper. Ikke fakta. Derfor trenger du denne informasjonen når du jobber med målgruppe.
Feil 3: Oppdaterer den ikke
Den siste tingen mange glemmer, er at målgruppe må oppdateres. Jevnlig.
Det er ikke sånn at vi kan sjekke målgruppe av listen. «Sånn, da var det gjort». Snakkes aldri igjen.
Vi må hele tiden jobbe med målgruppe, fordi jo mer vi jobber med det, jo mer lærer vi om dem.
Det som da skjer, er den gode sirkelen som jeg kaller det.
Jo bedre du klarer å tiltrekke deg målgruppen, jo mer lærer du om dem. Og da kan du skrive bedre tekster, som igjen tiltrekker seg flere. Da kan du lære enda mer om dem, og skrive enda bedre tekster.
Når vi snakker med folk som er i målgruppen, oppdager vi nye ting. Vi ser nye problemer de har, nye tanker de har. Følelser vi ikke visste om. Det kan vi ta inn i businessen vår og bruke, og da vil det vi gjør fungere enda bedre.
I tillegg er det sånn at både vi og målgruppen vokser og endrer oss, så de du snakket til for 3 år siden er ikke helt identiske til de du vil hjelpe i dag.
Selv har jeg faktisk byttet målgruppe helt for både businessen og medlemsportalen Businesstrategi. Det er en naturlig del av utviklingen, og det er derfor vi aldri blir ferdige.
Les mer: Medlemsportalen Blogg til Business bytter navn til Businesstrategi – les hvorfor her!
Ikke jag etter perfekt
Det viktigste budskapet mitt om målgruppe er at så lenge du jobber med det, så er det helt topp.
Det kommer aldri til å bli perfekt, det vil aldri bli ferdig. Så ikke forsøk å lete etter det. Ikke sitt og tenk at dette er så vanskelig, det blir aldri riktig, så derfor orker du ikke starte en gang.
Siden alt er i endring hele tiden, vil det aldri kunne bli perfekt. Det viktigste er at du jobber med det jevnlig og bruker det du lærer i tekster, på salgssider og til å lage produkter målgruppen trenger.
Jo mer du får ut der og tester, jo mer vil du lære. Du kan ikke feile, du kan bare lære og utvikle. Okei?
Vil du jobbe mer med målgruppe?
Hvis du ønsker å virkelig bruke dette til å gjøre businessen din bedre, så ligger det mange veldig gode og nyttige ressurser om målgruppe og venter på deg i Businesstrategi.
Siden dette er et så viktig tema for både businessen din som helhet og for at du skal selge mer, har vi jobbet mye med målgruppe.
Dette ligger og venter på deg:
- Minitrening: Hvordan målgruppens problem er ditt produkt
- Arbeidsbok: Definer målgruppen for produktet ditt
- Guidebok: Eksempler på spørreundersøkelser
- Minitrening: Hvordan du faktisk bruker detaljene du lærer om målgruppen
- Guidebok: 10 eksempler på hvordan teksten endres med detaljer om målgruppen
- Guidebok: 10 spørsmål du kan stille målgruppen for å skrive bedre tekster
- Quiz: Hvor godt kjenner du faktisk målgruppen din?
Du finner mer enn 4 år med strategisk undervisning i Businesstrategi.
Du kan se en komplett oversikt over all undervisningen du får tilgang til her!
Hele fokuset med Businesstrategi er at du skal implementere og bruke disse tingene i din business med en gang, i dag.
Videoene er korte og går rett på sak, de er aldri mer enn 15 minutter lange. Arbeidsbøkene er laget for at du skal kunne finne ut av hvordan dette kan brukes i din business. Guidebøkene gir deg konkrete eksempler fra min egen business, ting du ikke finner andre steder.
Jeg garanterer at du vil spare tid på å ta i bruk disse ressursene, og jeg er sikker på at hvis du tar i bruk det du lærer vil det gi deg bedre resultater.
Mitt mål er at du skal jobbe mindre men tjene mer, sånn at du kan få den friheten du drømmer om.
Få tilgang til ressursene i Businesstrategi her og sett i gang i dag!
Legg igjen en kommentar