Å lage innhold til bloggen eller sosiale medier kan høres enkelt ut. Du bare setter deg ned, skriver noe lurt og publiserer det. Ferdig. Ikke sant?
Eh, nei. Det er ikke sånn det funker i virkeligheten.
Det er ikke lett å levere innhold jevnlig, enten du lager nyhetsbrev, sosiale medier-innlegg, kursinnhold eller freebies. Det tar tid, og det krever inspirasjon og ideer. Og det er derfor mange gir opp eller blir ujevne i publiseringen.
De fleste vil levere innhold jevnlig, for eksempel sende nyhetsbrev én gang i uka. Eller poste på Instagram fem ganger i uka,
Men i praksis er det vanskelig. Livet skjer, og du føler kanskje at du aldri vet hva du skal si. Så du utsetter det. Og så går det enda en uke uten nytt innhold.
Og ofte tenker du ikke på det før du sitter der og må lage innhold. Og da blir det stress.
Planlegging er gull
Som du kanskje vet, så er jeg stor fan av å planlegge innhold frem i tid. Det gjør jobben så utrolig mye lettere.
Du slipper å føle deg stresset hver uke. Du kan få oversikt, jobbe strategisk og faktisk ha tid til å lage bedre innhold.
Det gir deg ro. Du får bedre flyt, og det blir enklere å se hvordan innholdet ditt henger sammen med det du selger, det du jobber med ellers i businessen og det målgruppen din trenger.
Les mer: Hvorfor jeg mener planlegging er helt nødvendig for å lykkes i business, selv om noen er uenige
Men selv om du planlegger, kan du fortsatt gå tom for ideer. Derfor får du her 12 tips som hjelper deg når du ikke aner hva du skal lage innhold om.
Målet mitt er å inspirere deg, og gi deg noen nye ideer!
1. Kan du relatere det til årstid eller høytid?
Hva skjer rundt deg? Hvilken periode på året er det? De fleste kan finne vinklinger som passer sesongen.
Hvis du driver med hage, kan du lag innhold om hvordan folk kan gjøre hagen klar for høsten. Er du PT kan du snakke om hvordan folk kan få inn enkle økter i sommerferien.
Lag innhold som matcher de behovene folkene dine har akkurat da.
Du kan også bruke merkedager eller temadager som passer for det du driver med. Verdens astmadag. Verdens bolledag osv. Det finnes en dag for nesten alt. Søk etter «merkedager» og se hva du eventuelt kan bruke i din business.
2. Ha et sted der du skriver ned ideer
Ideer kommer plutselig, for eksempel akkurat idét du skal til å sovne. Du tror at du klarer å huske dem når du våkner, men jeg lover deg at det gjør du ikke.
Du MÅ skrive ned ideer når du får dem, ellers kommer du til å glemme dem.
Lag deg et system for det. Det kan være så enkelt som en notatbok, en app på mobilen, et dokument i Google Drive. Poenget er å ha ett sted hvor du samler alt. Så slipper du å starte på blankt hver gang du skal lage noe.
Jeg bruker ClickUp til det.
Les mer: Hvordan jeg planlegger blogginnlegg og faktisk får dem skrevet ved hjelp av ClickUp
3. Se på hva konkurrentene gjør
Finn ut hvem konkurrentene dine er, og se på hva de gjør. Hva snakker de om akkurat nå? Hva deler de som får mye respons? Du kan finne mye inspirasjon i det!
Det betyr IKKE at du skal kopiere det de gjør! Men det er helt greit å bli inspirert.
Kanskje du har en annen vinkel? En annen mening? En enklere forklaring? Det er ingen som eier temaer, men det er du som eier din stemme og dine erfaringer. Bruk det.
4. Spør målgruppen din!
Dette er ett av de mest effektive tipsene. Spør folk: «Hva synes du er vanskelig akkurat nå?» «Hva lurer du mest på?» «Hva trenger du hjelp med?» Det er en veldig fin måte å faktisk finne ut av hva målgruppen din ønsker, i stedet for å tro eller anta.
Jeg spør både følgerne på Facebooksiden min og medlemmene i den private Facebook-gruppen min hva de trenger hjelp til eller ønsker å lære mer om.
Du kan spørre i nyhetsbrev, i stories, i en Facebook-gruppe eller DM. Du kan også se på meldinger du har fått, spørsmål på e-post eller kommentarer fra kunder.
Folk forteller deg ofte hva de trenger. Du må bare lytte.
5. Følg relevante grupper og samtaler
Kanskje har du ikke så mange følgere eller lesere ennå, og da får du ikke nødvendigvis så mye svar fra dem når du spør.
Et annet alternativ er å være med i relevante Facebook-grupper og følge profiler på sosiale medier, og få inspirasjon derfra.
Legg merke til hva det er folk spør om eller trenger hjelp til, og se om det kan bli innhold som passer for deg. Du kan også søke i grupper etter ord som passer til ditt innhold, og se hva folk har spurt om. Du får masse gratis innsikt ved å følge med. Ta notater, og bruk det som utgangspunkt for innholdet ditt.
Husk at gruppene du ser på må være relevante for din målgruppe, slik at spørsmålene og problemene er representative for din målgruppe.
6. Bruk AI til å få idéer
En av fordelene med at vi nå har AI-verktøy som ChatGPT, er at du ikke trenger å sitte helt fast når hodet er tomt. Mens vi før gjerne var litt stuck når vi ikke kom på noe å skrive om, er det nå blitt superenkelt å bruke Chat til å drodle.
Du kan enkelt be om forslag til temaer du kan skrive om, få hjelp til å lage overskrifter, eller få input på hvordan du kan vinkle et innlegg du allerede har begynt på.
ChatGPT kan hjelpe deg til å se nye vinklinger du ikke hadde tenkt på selv.
Jeg vil ikke anbefale deg å bruke selve teksten AI gir deg, men det kan funke kjempebra for drodling og å få fart på idéprosessen.
For meg føles det litt som å endelig ha en kollega å diskutere med, noe vi gründere som jobber alene jo som regel savner.
Les mer: ChatGPT – hva er det og hvordan kan og bør vi som gründere bruke verktøyet?
7. Følg med på trender
Akkurat som at innhold kan relates til sesonger, kan det også relateres til hva som er aktuelt.
Hva snakker «alle» om akkurat nå? Er det noen temaer eller diskusjoner du kan koble deg på?
Det finnes trender innen det meste, for eksempel mat og blogging. Hva snakker folk om for tiden? Hva skrives det mye om? Det trenger ikke bety at du skal skrive «nyhetsinnhold», men hvis noe er aktuelt og relevant for målgruppen din, så bruk det!
Du kan også forsøke å søke på Google trends, for å se hva det er folk søker etter. Denne er ikke så god på norsk fordi det er lite data, men det er masse på engelsk.
8. Bruk Pinterest for inspirasjon
Pinterest er bra når det gjelder idéer og inspirasjon for innhold.
Det fungerer egentlig som en visuell søkemotor, og du kan bruke det til å se hva andre har skrevet om rundt samme tema som du driver med. Søk på forskjellige temaer innenfor din nisje, og se hvilke innlegg som kommer opp.
Du kan bruke det både til å få idéer og til å se hva som er populært akkurat nå.
Les mer: Hva er Pinterest, og hvordan kan det hjelpe businessen din?
9. Gjenbruk gamle innlegg
Mange tror at det er fy-fy å gjenbruke tidligere publisert innhold, men det er det ikke. Det er derimot veldig smart.
Jeg kan faktisk garantere deg at ikke alle følgerne og leserne dine har sett alt du har postet. Sånn er jo algoritmene blitt, det er bare en liten prosent som ser det vi deler.
Derfor er det helt greit å gjenbruke gamle innlegg, både fra blogg og sosiale medier.
Bruk nye bilder eller lag en ny vinkling når du deler det, så ser det ut som nytt innhold.
Husk at du kan også bruke deler av gamle innlegg som egne poster. Du kan for eksempel ta ett tips fra et lengre blogginnlegg og gjøre til en egen post på Instagram.
Det er en fin måte å få mer ut av det du allerede har laget, uten å måtte finne opp hjulet på nytt hver uke.
Les mer: 10 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på
10. Bearbeid gamle innlegg
Gå gjennom arkivet ditt. Har du gamle innlegg som fortsatt er relevante, men som kunne trengt en oppdatering eller litt ny info?
Kanskje ting har endret seg siden du skrev det. Kanskje du har lært mer, eller fått nye erfaringer du kan bygge videre på. Eller kanskje det bare trengs litt justering for å bli enda bedre.
Å forbedre gamle innlegg er en enkel og effektiv måte å fylle på innholdet ditt på, samtidig som du utnytter det du allerede har laget bedre.
Du kan også sjekke statistikken i Google Analytics eller andre verktøy for å se hvilke innlegg som får mest trafikk, og så lage nye versjoner eller oppfølgere.
11. Gjør spørsmål du får om til innlegg
Folk spør deg om ting. Enten i e-poster, på Instagram, i kommentarfelt eller på livesendinger.
Ikke la de spørsmålene forsvinne, du kan bruke dem som innhold!
Hvis én person har spurt om noe, er det stor sjanse for at flere lurer på det samme. Og da kan det fungere kjempebra som tema for et blogginnlegg, nyhetsbrev eller post på sosiale medier.
Du kan enten bare bruke spørsmålet generelt som inspirasjon, eller du kan skrive det rett ut i innholdet. Det er en enkel måte å få nye idéer på uten å måtte finne dem helt selv.
12. Skriv færre innlegg
Det er lett å tro at du må være til stede overalt hele tiden. Du må poste på sosiale medier hver dag, sende nyhetsbrev hver uke og dele et nytt blogginnlegg hver mandag.
Det er ikke rart at det føles ut som mye innhold, fordi det er mye.
Det blir fort overveldende når du hele tiden skal produsere nytt innhold på den måten. Det gjør ofte at kvaliteten blir lavere etter hvert fordi du ikke orker å gjøre det like bra hele tiden, og til slutt at du bare gir opp.
Du trenger ikke være så synlig hele tiden for at businessen din skal vokse.
Det er mye bedre å lage færre, gode innlegg enn å stresse med å være “på” hele tiden. Ta deg tid til å lage innhold som faktisk betyr noe for målgruppen din og deg. Det holder.
Har du noen andre tips til hvordan du kommer opp med temaer du kan lage innhold om? Jeg vil gjerne høre!
Som healer ønsker jeg å få alle i sykehuskø, med smerte, folk i rullestol, folk som har langvarige utfordringer opp og ut i skogen på egne ben. Dette er fjernhealing, og alle må være dedikerte til sin egen helse.
Du må ha tålmodighet, og innerst inne vet du at du er din egen mester. Du kjenner kroppen din, dine reaksjoner. Jeg vil hjelpe deg videre.Jeg lærer deg teknikker du bare må ha tålmodighet til. Ingen sier at det er «Quik Fix«, men det er ditt valg. Jeg vil holde deg i hånda og lede deg på veien, mens du lærer.De eneste kravene jeg har er at du er lærevillig, tålmodig, arbeidsvillig, at kroppen er uten forskjellige implantat og at du er jente/kvinne eller fra 40 årene. Jeg har fire grupper av 10
– hva er Brand her? Jeg kaller meg alternativ kvinnehelse, og har alt fra litt hypnose, visualisering, massasje av kroppsdeler, Tapping, chakra, personlige kart, hjertespørsmål, lille barnet i deg, spør kroppen hvorfor, litt NLP. Jeg spør universet hva du trenger, gjennom min emosjonelle og synske kropp Du kan lære mer enn du tror, og med rett mindset kan du bli og oppnå hva du vil. – -Jeg har lite begrep om hva jeg skal plukke ut her til et Brand.
Hei Anita.
Brandet ditt er alle de tingene du nevner over her. De tingene du tror på og driver med. Verdiene du har, som er viktige for deg. Det er det du skriver over her som vil tiltrekke dem som er interessert i det samme som deg og frastøte de som ikke er interesserte i det 😊