Føler du at du burde poste innhold hver dag? Tenker du at du må være synlig og pålogget hele tiden for at folk skal oppdage deg, huske deg og til slutt kjøpe noe av deg?
Mange gründere tror og føler at de må poste hver eneste dag for å kunne bygge en suksessfull business, enten det er på Instagram, blogg, Facebook eller nyhetsbrev.
Men vet du hva? Det er ikke sant. Du trenger ikke være synlig hver eneste dag for å lykkes.
Her skal jeg forklare hvorfor det er bullshit.
Hvor kommer denne ideen fra?
Det har blitt et slags usynlig press blant oss som driver med online business. Vi ser folk som er «på» hele tiden. De poster daglig, deler stories i ett kjør og virker som de alltid har noe å si.
Og da tenker vi: «Er det sånn det må være? Må vi poste innhold heeele tiden?»
Nei, det må du ikke. Du kan ha en business du kan leve av uten å dele poste innhold hver dag.
Det handler ikke om hvor ofte du poster, men hva du poster, og hva det faktisk gjør for businessen din.
Hva er egentlig en suksessfull business?
Før vi snakker mer om hvor ofte du trenger å poste innhold, må vi snakke om hva suksess betyr.
Det vil selvfølgelig variere fra person til person. For noen handler det om å tjene litt ekstra penger sånn at økonomien blir romsligere. For andre handler det om å kunne leve av businessen sånn at de får mer frihet og fleksibilitet.
Kanskje du vil jobbe deltid og fortsatt ha god inntekt. Eller kanskje du vil ha en business som gir deg mulighet til å bo i utlandet, være mer til stede for familien, eller jobbe med det du brenner for.
Uansett hva målet ditt er, så finnes det ikke én ting som gjør at dette skjer. Det er ikke én løsning eller magisk greie som alle må gjøre. Det vil ikke automatisk skje bare fordi du poster på Instagram 5 dager i uka.
Folk er travle
En av grunnene til at enkelte mener at man må poste innhold hver dag, er at de tror at folk ikke vil følge dem hvis ikke det kommer noe nytt hver dag. At folk krever nytt innhold og oppdatering hele tiden.
Men en ting de ikke tar høyde for når de påstår det, er at folk er travle og har sine egne liv å styre med.
De har fullt opp med barn, jobb, middag og scrollinga si. De følger mange kontoer, og de ser ikke alt du legger ut uansett. Jeg garantere deg at det er ingen som får med seg hvert eneste innlegg du poster.
Det betyr at du heller bør bruke tid på å lage innhold som faktisk gir verdi, enn å dele noe bare for å være synlig. Folk legger merke til det som treffer dem, ikke det som bare fyller feeden.
Les mer: 7 måter du kan få mer trafikk fra gamle blogginnlegg
Kvalitet over kvantitet
Det er lett å tro at jo mer du poster, jo bedre går det. Men det funker ikke sånn.
Når du prøver å være aktiv og dele noe hele tiden, ender det som regel opp med at du bare slenger ut noe. Du poster bare for å ha postet noe. Og da forsvinner hele poenget.
Det er ikke antall innlegg som betyr noe, det er hva du sier. Og hvordan du sier det. Og hva folk sitter igjen med etter å ha sett det du deler.
Du trenger ikke lage innhold hver dag. Du trenger å lage innhold som faktisk gir mening. Som folk husker. Blogginnlegg, nyhetsbrev og poster på sosiale medier som hjelper. Som føles verdt å bruke tid på.
Vi trykker oss ikke inn på blogginnlegg eller stopper scrollingen for en post fordi den er kort og tom. Eller bare fordi den er der.
Vi blir interessert når vi merker at noen faktisk har noe å si. At det er noe ekte der. Noe vi får igjen for å lese eller se.
Men det er nesten umulig å lage sånt innhold hvis du skal gjøre det hver eneste dag. Du trenger tid og ro til å lage noe med innhold. Det er det som bygger tillit, ikke antall poster.
Du skal kose deg med innholdet
Hvis det føles som et ork å lage innhold, så er det et tegn på at det du gjør ikke funker for deg.
Å skulle poste hele tiden gjør at du føler et press. At det å lage innhold mister noe av sjarmen. Det blir ikke like gøy lengre.
Kanskje du gruer deg fordi du ikke vet hva dagens innlegg skal handle om, så du utsetter å skrive det til siste liten? Kanskje du rett og slett ikke rekker det den ene dagen fordi du ble syk eller noe annet skjedde, og så går du rundt med dårlig samvittighet for det?
Sånn skal det ikke være, og jeg synes det er trist å høre og lese om de som føler det sånn.
Du skal kose deg med å skrive innhold.
Det var jo derfor du startet businessen? Fordi du synes det var gøy å drive med og snakke om det du holder på med? Når vi får et slikt press på oss, forsvinner moroa.
Å være gründer, drive business og lage innhold skal være gøy.
Ellers er et jo ingen poeng. Hva skal du med en business du blir stresset av eller gruer deg til å jobbe med?
Hvor ofte må du poste poste innhold, da?
Men hvis du ikke trenger å dele innhold hver dag, hvor ofte må du dele?
Det enkle svaret er at det ikke er en fasit. Det finnes ingen riktig antall. Det litt mer kompliserte svaret er at du må være konsistent nok.
Det betyr at du må dukke opp så ofte at folk husker deg, men ikke så ofte at det sliter deg ut. Kanskje det betyr én gang i uka. Eller annenhver uke. Kanskje tre ganger i måneden.
Du må finne en balanse som fungerer for deg og din hverdag. Et antall der du får sagt og skrevet det du vil, men at du fortsatt synes det er gøy og at du har overskudd til å skrive.
Du kan heller lage deg et system, en plan, eller en type struktur som gjør det lettere å være konsistent uten å føle at du alltid må være «på».
Det er lov å prøve seg fram. Gå ned til fire innlegg i uken. Så går du ned til to innlegg i uken. Se hva som føles riktig. Hva du synes fungerer. Kanskje to er passelig for deg. Eller kanskje ikke. Prøv og se!
Jeg poster sjeldnere, og lever av businessen min
Bare for å helt til slutt stikke et digert hull i den ballongen om at man må dele innhold hver dag for å kunne leve av businessen, vil jeg fortelle hva jeg gjør.
Fordi jeg er et veldig godt eksempel på hvorfor jeg kaller det bullshit, og hvorfor jeg VET at det ikke er sant.
Jeg lever av businessen min. Det er min fulltidsjobb, og min inntekt. Jeg poster generelt sett blogginnlegg en gang i uken, men i perioder hvor det har vært mye å gjøre har jeg ikke postet på mange måneder.
I lang tid delte jeg 5 innlegg i uken på Instagram, men nå har jeg gått over til at jeg deler når jeg har noe å si. Det kan være 2 innlegg en uke, 3 innlegg neste, og 0 innlegg etter det. Og jeg lever altså av businessen min.
Ifølge enkelte «bedrevitere» skal ikke det være mulig. Men det er det altså.
Så nei. Du må ikke poste innhold hver enste dag for å få en suksessfull business.
Hva tenker du om dette? Er du enig?
Og du? Jeg blir veldig glad hvis du deler innlegget, så flere kan høre og lese dette viktige budskapet.
Bygg en business som gir deg mer frihet!
Hvis du er lei av å føle at du må være overalt, poste hele tiden og likevel ikke ser resultater, da er medlemsportalen Businesstrategi noe for deg.
I stedet for å bruke masse tid og energi på ting som ikke funker, får du konkrete strategier og tips for hvordan du kan bygge en business som gir deg både frihet og inntekt, uten at du må jobbe deg i hjel.
Inne i portalen finner du alt du trenger for å skape mer struktur, få bedre oversikt og jobbe smartere med det som faktisk gir resultater. Du lærer hvordan innhold, e-post, salg og planlegging henger sammen, og hvordan du bygger en business som du kan både leve av og leve med ❤️
Legg igjen en kommentar