Sosiale medier har blitt noe vi som gründere har et litt hat-elsk-forhold til.
I starten var det bare gøy og stas, og vi fikk så masse respons. Det var gjerne 15-20 kommentarer på et bilde, og vi fikk flere hundre likes. Det var masse kontakt og gode samtaler.
Nå kan vi gjerne poste 10 innlegg uten å få en eneste kommentar, og kanskje får vi 20 likes i gjennomsnitt.
Sosiale medier er ikke like gøy som det var. Og det gjelder egentlig enten du bruker Facebook eller Instagram.
Sosiale medier har forandret seg siden da. Plattformene er annerledes. Det har blitt mange flere kontoer. Mange flere å konkurrere om plassen og tiden mot.
Og vår bruk av sosiale medier har endret seg. Vi er annerledes. Nå sender vi for eksempel mest private meldinger, fremfor å kommentere.
Men, det betyr ikke at sosiale medier ikke virker. Du kan fortsatt ha gode resultater og få salg via sosiale medier.
Les mer: Hvor stort publikum trenger du egentlig for å tjene penger?
Det er ikke algoritmens feil
Du vil kanskje ikke høre dette, men jeg har en liten brannfakkel til deg i dag. Du vet at jeg alltid er ærlig og sier ting som det er, og det gjelder også nå.
Det er som regel DU som står i veien for deg selv og salg via sosiale medier. Ikke selve plattformen. Det er sjeldent algoritmens feil.
There. I said it.
Det er dine tanker, følelser og mindset som hindrer deg fra å selge mer. Å lage godt innhold. Å i det hele tatt få laget noe innhold.
- «Jeg vet ikke hva jeg skal poste om og skrive»
- «Jeg klarer ikke å begrense meg, jeg må fortelle alt i ett innlegg»
- «Det er så mye jeg vil si, men jeg vet ikke hvor jeg skal starte»
- «Det er så lenge siden jeg har postet noe, hva skal jeg si for å komme i gang?»
- «Det er jo ingen som kommenterer på innleggene mine»
- «Jeg får bare 10 likes når jeg poster»
- «Jeg vet ikke hvordan jeg selger på sosiale medier»
- «Hvordan poster jeg om produktene og tjenestene mine så de blir interesserte?»
- «Hvor ofte må jeg poste?»
Dette er bare noen av spørsmålene og motforestillingene som popper opp hos deg, når jeg snakker om å lage innhold til sosiale medier.
Ikke sant?
Du leter etter fasiten
Det største problemet, er at du tror at det finnes en fasit for sosiale medier.
Du tror at det finnes én enkelt løsning som du bare ikke har funnet eller nailet ennå, og så vil du selge hundrevis av kurs eller medlemmene bare ramler inn døra til portalen din.
Det gjør at du bruker enorme mengder timer på å lage innhold, fordi du prøver å lage det perfekt. Kanskje har du sett en eller annen guru som sa at «Jeg postet det og det, gjør det samme så vil kontoen din vokse med hundrevis hver dag».
Så du prøver å gjøre det samme, men du får ikke samme respons. Og da tenker du at det ikke virker. Og så blir sosiale medier enda vanskeligere for deg.
Hva skjer da? Du bruker enda lengre tid, lager enda mindre innhold, og poster til slutt ingenting.
Hvordan skal kontoen din da vokse? Hvordan skal du da klare å selge? Det går ikke. Så enkelt er det.
Det er en mindset-greie dette, altså. Tro meg. Det er ikke algoritmen.
Du må bare poste
Så hva skal du gjøre, da? Hva er løsningen?
Du må poste. Bare post NOE.
Det er nesten sånn at det er bedre å poste noe enn ingenting. Du kan egentlig ikke poste noe feil.
Du må senke terskelen din. Og da mener jeg ikke kvaliteten, men selvkritikken. Du KAN dette. Du er god på det du driver med. Så slutt med overtenkingen og bare få det ut.
Det finnes ikke et perfekt tidspunkt. En perfekt tekst. En måte å si noe på som bare WOOOW.
Det som fungerer, er AT du poster.
Og jo mer du poster, jo mer lærer du. Du justerer. Tester nye måter å si ting på. Prøver forskjellige typer tekster og bilder. Forskjellige call to actions.
Men ingenting av det skjer når du sitter der bak skjermen og prøver å finne fasiten så du kan gjøre det perfekt.
Skriv det som faller deg naturlig. Det som føles riktig for deg. På den måten du vil si det. Ikke kopier meg. Eller en eller annen coach.
Skriv det sånn du vil og POST det jækla innlegget. NÅ! 😂
Du kan ikke kopiere min strategi
Det finnes én enkel grunn til at jeg kan si det. At jeg kan si at du bare må skrive og poste og slutte å overtenke alt så innmari.
Det er fordi det finnes ingen fasit. Du kan ikke kopiere meg. Du MÅ gjøre ting på din egen måte for at det skal fungere.
Kanskje du blir overrasket over at jeg sier det, men det er sant. Det er ikke et motsigelse av det jeg underviser. Det underbygger det jeg underviser.
Det finnes tusenvis av strategier der ute. Jeg prøver mange, forteller hva jeg har gjort og hvordan det fungerte. Og så blir det opp til deg å prøve de strategiene du liker, og teste hva som fungerer for akkurat deg.
For at du skal både klare å legge en strategi som fungerer for deg, og som du faktisk klarer å gjennomføre, må du lage strategien ut i fra dine forutsetninger.
Du kan ikke få min strategi, gjøre det i 2 måneder og se masse økt engasjement og masse salg. Selv om den gjør det for meg.
Fordi du og jeg er ikke like. Businessene våre er ikke like. Vi selger forskjellige ting. Har forskjellig personlighet og verdier. Målgruppen vår er ikke lik. Og hva vi kan, er gode på, og har kapasitet til er forskjellig.
En strategi er et rammeverk. Et system. Og så må du tilpasse den til din business og dine sosiale medier. DA kan du få noe som fungerer.
Vil du ha hjelp til å jobbe med dette?
Jeg vet at du sannsynligvis sitter der og sier «Ja, ok. Jeg tror deg, og ser hva du mener. Men hvordan gjør jeg dette i praksis, da?».
Det er ikke nødvendigvis så enkelt når det er sånn du alltid har gjort det. Når det er sånn du er vant til å tenke, og har fått høre at du skal gjøre det.
Har du lyst til å endre på det?
Vil du lære mer om hvordan du faktisk kan få postet mer, og gjøre hele prosessen MYE enklere?
Da kan du bli med meg på live workshop i april!
Hadde det ikke vært sykt digg å vite hva du skal poste på sosiale medier i 90 dager fremover? Planen er klar, du vet akkurat hva du skal dele, du trenger bare å sette deg ned og skrive det.
Det er det du får i workshopen, hvor du skal lage en helt konkret posteplan for dine sosiale medier. En plan du klarer å gjennomføre.
I workshopen skal vi jobbe med:
- Hvordan forstå og treffe målgruppen din
- Innholdsformat og tilpasning til forskjellige kanaler
- Hvordan skape innhold som engasjerer og inspirerer
- Hva en innholdsstrategi bør inneholde
- Hva din personlige innholdsplan skal inneholde
- Måling av suksess og justering av strategi
Blir du med live på Zoom i 3 timer for å forenkle sosiale medier, så du kan få bedre resultater? Meld deg på her!
Jeg maler bilder og har gjort det i mange år. Jeg har også solgt mye i perioder hvor jeg har vært mer aktiv og hatt utstillinger hjemme. Jeg ønsker nå å nå frem til et bredere publikum, men vet for lite om sosiale medier.
Ønsker nå å lære mer😅
Så bra at du vil lære ☺️ Du finner mange tips her på bloggen min, og jeg deler også tips på Instagram så følg meg gjerne der! @lenegunvaldsen