Hvis du har fulgt meg i mer enn to sekunder, har du garantert hørt meg snakke om planlegging. Det er favorittordet og favorittaktiviteten min, og jeg snakker om det så mye og ofte jeg kan.
Ikke bare fordi jeg synes det er gøy og elsker å lage lister, men fordi det er nøkkelen til å klare noe. Å oppnå noe.
«Et mål uten en plan er bare et ønske».
Jeg vet ikke hvem som har sagt det, men jeg digger den personen. Det er SÅ sant. Hvis du har et mål du ønsker å nå, er det helt nødvendig å lage en plan for hvordan du skal nå det målet.
Det gjelder uansett hva målet ditt er. Om det er å skrive blogginnlegg en gang i uken, å slutte i jobben for å satse på businessen, gå ned 10 kilo eller lære deg å danse salsa.
Hvis ikke du legger en plan for hvordan du skal nå disse målene, kommer du nesten helt sikkert ikke til å klare det.
Å ville det er ikke nok.
Motivasjon til å klare noe er ikke nok
Det holder nemlig ikke med motivasjon. Å være motivert til å klare noe, for eksempel å tjene penger på businessen, er ikke nok. Du må ha en plan for hvordan du skal tjene penger.
En studie fra British Journal of Health Psychology viser at 91 % av testpersoner som ønsket å trene hver uke klarte å gjennomføre det hvis de skrev ned hvor og når de skulle trene.
Og det gjelder ikke bare den ene studien. Over 100 forskjellige studier viser at folk som ønsker å endre oppførsel og oppnå noe har mye større sjanse for å klare det hvis de konkret skriver ned hvor og når de skal gjøre det de ønsker å gjøre.
To typer planlegging
Når du legger planer for businessen, vil jeg anbefale at du deler planleggingen din opp i to typer: En langsiktig og en kortsiktig.
Langsiktig:
Den langsiktige handler om retning og de store linjene. Hva du ønsker å oppnå i løpet av året. Å lansere et kurs? Å tjene dine første kroner? Å få lansert en blogg til businessen? Å få til et samarbeid? Å slutte i jobben?
Se på de store linjene av hva du ønsker å oppnå. Vær konkret og si «jeg vil tjene 100.000 kroner», ikke bare «jeg vil tjene penger». Eller at du vil lansere kurset innen oktober, ikke bare at du vil lansere et kurs.
Hvis planen er å tjene 100.000 kroner, må du spesifisere hvordan du skal tjene pengene. For eksempel:
Salg av kurs: 60.000 kroner
Affiliateinntekter: 20.000 kroner
Sponsede innlegg: 20.000 kroner
Det blir 100.000 til sammen. Da har du en konkret plan for hvor disse inntektene skal komme fra.
Så må du ta for deg hver inntektskilde og se på hvordan du skal få til det.
Hvordan skal du tjene 60.000 på kurs? Hva skal kurset koste, og hvor mange må du da selge?
Du må også lage en plan for affiliate. Hvilke tjenester er du affiliate for? Hva tjener du per salg? Hvor mye må du da selge, for å komme opp i 20.000? Er det spesielle perioder i året der du vil tjene mer?
Det samme gjelder for sponsede innlegg. Hvor mye tar du for et innlegg? Hvor mye trenger du da for å tjene 20.000? Hvem skal du kontakte, eller hvem har du allerede et samarbeid med? Når skal du ha de sponsede innleggene?
Kortsiktig:
Når du har lagt de langsiktige linjene, går du over til kortsiktig planlegging og deler det opp i kortere intervaller.
Jeg anbefaler at du jobber med tre måneder om gangen, altså ta for deg hvert kvartal.
Vi klarer generelt ikke å forholde oss til planer for mer enn tre måneder fram i tiden om gangen. Mer enn det fram i tid blir for lite konkret for oss. Da mister vi litt motivasjonen fordi det virker så lenge til, og målene blir så store og uoverkommelige.
Hvis målet er å få 1000 nye følgere i løpet av 2019, kan det virke uoppnåelig. 1000 er mange. Men hvis du deler det opp i fire kvartal, betyr det at du må få 250 nye hvert kvartal. Det virker ikke så ille. Og deler du det da igjen opp i måneder, betyr det at du må ha 83,3 nye følgere i måneden. Det virker enda mer overkommelig, ikke sant?
Den kortsiktige planen tar for seg hva skal du gjøre når, for å komme nærmere de langsiktige målene dine.
Hvem må du kontakte? Hva må du lære? Når er fristen for det?
Hvis du skal tjene 60.000 på et kurs som du vil lansere i oktober, må du dele opp arbeidet i kvartaler slik at du er klar til oktober. Hva må du ha gjort innen mars? Hvor langt må du ha kommet for å rekke å være ferdig til oktober?
Så setter du deg ned og lager en ny kortsiktig plan for neste kvartal til våren. Og på nytt til sommeren, og så til høsten igjen.
Da jobber du hele tiden mot de samme målene du satte deg i starten av året, men du kan tilpasse og endre de mer kortsiktige og konkrete planene.
Hvilke mål skal du sette?
Det finnes ingen fasit. Ingen riktig eller galt. Det er kun du som kan bestemme hvilke mål du skal ha, og hva som er riktig for deg og din blogg og business.
Men det finnes noen tips for å sette gode mål, som er oppnåelige og gjennomførbare. Slik setter du deg mål:
1. Vær spesifikk og konkret
Den mest vanlige feilen jeg ser når vi snakker om målsetting, er at mange er altfor vage.
De sier: «Jeg vil tjene penger på businessen min».
Når jeg da spør «Hvor mye vil du tjene? Innen når skal du tjene det? På hvilken måte du skal tjene de pengene?» sitter de igjen som noen spørsmålstegn. Det har de ikke tenkt på.
Du MÅ være detaljert og konkret. Uten å vite mer konkret om for eksempel hvor den inntekten skal komme fra, er det vanskelig å skape den.
Hvis målet er å publisere blogginnlegg oftere, må du spesifisere hva ofte er. En gang i uken? To ganger i uken? Hvordan skal du klare det? Når skal du skrive innleggene? Hva skal de handle om? Har du en publiseringsplan? Skal du basere deg på å sitte og skrive dem samme dag, eller faktisk ha noen klare på forhånd? Hvor mange skal du ha klare på forhånd hver uke?
Hvis målet er å få mer suksess på Instagram, må du definere hva suksess er. Mer engasjement? Og hva er da mer engasjement? 50% økning? Hvordan skal du skape det engasjementet? Flere følgere? Hvor mange da, i løpet av når? Hvordan skal du få til det?
2. Se på hva som fungerte og ikke i året før
Det beste utgangspunktet for det neste året, er ta for seg det året du legger bak deg.
Hva gjorde du de siste 12 månedene? Hva vil du gjøre mer av, og hva vil du gjøre mindre av? Hva gjør deg lykkelig, og hva stresser deg? Hva fungerte? Tjente du penger? Så mye som du trodde? På de måtene du hadde tenkt? Hva fungerte ikke?
Den aller beste måten å utvikle seg på og bli bedre, er å lære av det du har gjort før. Både det som fungerer og det som ikke fungerer.
Det er også viktig å se på hva du likte og ikke likte, fordi vi skal ha et klart fokus på å drive en blogg eller business vi liker. Ellers er det ikke noe poeng. Det skjer faktisk altfor ofte at vi plutselig oppdager at vi har skapt noe vi egentlig ikke liker. Vi har sklidd over i noe vi ikke ville, uten at vi merket det.
Da er det viktig å identifisere de områdene og gjøre endringer.
3. Ikke sett deg for mange mål
Det er viktig å ikke ha side på side med mål du skal oppnå, fordi det klarer du ikke. Da ender du bare opp med å skuffe deg selv, og kanskje bli motløs og irritert.
Sett deg noen få men helt konkrete mål.
Du må gjerne ha mange ideer om hva du vil gjøre og klare, men alt kan ikke gjøres på en gang. Noter dem ned og ta dem med videre til senere planer.
For eksempel har jeg lenge hatt en plan om å sette opp nettbutikk og selge digitale produkter, men jeg visste at jeg ikke ville klare det i 2018. Mine to store mål for 2018 var å gjøre ferdig og lansere kurset, og å flytte til Thailand. Da var det ikke plass til nettbutikk. Målet om nettbutikk er ikke kastet, men det er satt på vent til den passer inn i en ny plan.
Oppdatering august 2020:
Nettbutikken er på plass! Det tok to år, men som jeg sa, måtte den inn i en ny plan. Og den nye planen er nå utført og nettbutikken er full av produkter som hjelper deg. Endelig!
Se den nye nettbutikken min her!
Og du? Senk skuldrene
Jeg kjenner deg, og jeg vet at du er ambisiøs. Du vil mye. Jeg vet derfor også at du fort kan ende opp med å føle deg overveldet og stresset når du har laget deg mål og satt opp en plan for de neste 12 månedene. Plutselig har du en liste med så mange ting å gjøre, lære og kunne.
Det er forståelig. Og normalt.
Men jeg vil at du skal ha dette i bakhodet når du jobber med målene og listen din: PUST.
Vi skal ha det gøy med businessen. Det skal være gøy å sette mål, og å jobbe mot målene. Derfor er det viktig at du tar hensyn til hverdagen din, og helsa, livet, jobben og alt annet. Det er bra og viktig å være ambisiøs og sette seg litt hårete mål, men ikke sett deg mål du egentlig vet at du ikke klarer å nå. Da vil du bare bli demotivert, og ikke klare noe.
Da er det bedre å sette terskelen litt lavere, og kanskje gi deg selv to år på å nå det målet i stedet for ett.
Når du lager lister med kortsiktige og langsiktige mål, vil jeg også anbefale at du lager en prioriteringsliste.
Ikke bare lag en liste med hundrevis av ting å gjøre; prioriter dem etter hva du skal gjøre først.
Ting har som regel en naturlig rekkefølge. For eksempel er det ikke noe vits i å bruke tid på å lære seg å sette opp nettbutikk hvis du ikke har noe å selge ennå. Da må du begynne med å kartlegge hva du skal selge, og så lage det du skal selge, og til slutt kan du lære deg nettbutikken.
Nå håper jeg du setter deg ned og jobber med dine mål!
Få hjelp fra meg til å planlegge
Og du? Hvis du trenger hjelp til å lage en detaljert og gjennomførbar plan for det neste året i businessen din, så kan jeg hjelpe deg.
Et av produktene i nettbutikken min er nemlig en stor guide og arbeidsbok som svarer på alle spørsmål du har, og hjelpe deg til å planlegge
Sjekk ut planleggingsguiden her!
Live planleggings-workshop
I tillegg til arbeidsboken som hjelper deg til å planlegge ett år fram i tid for businessen, setter jeg også i år opp en live workshop hvor du får planlegge side ved side med meg, live på Zoom.
Jeg arrangerte denne workshopen for første gang i 2021, og det ble en kjempesuksess!
Dette er noen av tilbakemeldingene fra dem som deltok og planla 2022 for sin business:
ELSKET DEN! Øyeåpner for en tidsoptimist som sjelden kommer i mål med alle oppgavene som er satt på planen.
Herlig, fikk masse inspirasjon til å planlegge for 2022
Jeg synes workshopen var oppklarende, konstruktiv og produktiv!
Kompakt og effektiv. Fikk gjort mye på de timene. Frisk pust, og gøy å se så mange «kolleger» være i planleggingsmodus 🙂
Veldig bra! Strukturert og fin.
Bra! To-the-point med gjørefokus er midt i blinken
Den var gjennomført, kunnskapsrik og morsom. Likte formatet veldig godt.
Kjempefin! Ryddig, oversiktlig og bra gjennomført til tross for mange deltakere.
Fantastisk!! Mange aha-opplevelser.
Veldig fin workshop, likte at vi fikk arbeidsbok som vi jobbet med først for så å gå gjennom hvordan planlegge i praksis i workshopen. Likte også at jeg ikke trengte sette av en hel dag til dette, så antall timer var fint. Tidspunktet på dagen var også bra!
Workshopen finner sted 23. november 2022, så sett av datoen i kalenderen din allerede nå!
Bli med og lag en kickass plan for 2023 som du faktisk klarer å gjennomføre for businessen din. La oss gjøre det neste året til ditt beste år noen sinne!
Påmeldingen åpner 1. november. Les mer her!
Legg igjen en kommentar