For mange av oss er sosiale medier noe av det vi bruker mest tid på i businessen. Vi bruker tid på å planlegge og lage innhold, og vi bruker tid på å være på kanalene, svare på spørsmål og DM og engasjere oss i andres innhold.
Men for mange føles nok sosiale medier mer og mer som et tidssluk. Noe som tar masse tid, men ikke gir noe tilbake. Du føler sannsynligvis at du bør selge mer med sosiale medier basert på hvor mye tid du bruker.
Det går helt klart an å selge via sosiale medier, og du skal få noen tips fra meg her i dette blogginnlegget.
Men først må jeg bare ta opp én viktig detalj om det å selge mer med sosiale medier.
Salg er ikke hovedfokuset
Du må ha de riktige forutsetningene når du jobber med dette. Ja, du kan selge mer med sosiale medier. Men salg på sosiale medier er sjeldent øyeblikkelig.
Å selge er ikke hovedfokuset ditt på sosiale medier. Det er ikke Facebookannonser hvor du bare går rett på salg.
Når du jobber med sosiale medier, må hovedfokuset ditt være å hjelpe målgruppen, gi verdi og å skape og bygge relasjoner.
Les mer: Alle snakker om å gi verdi, men hva betyr det egentlig?
Å selge via sosiale medier er nemlig en langsiktig jobb. Du må ha et langsiktig fokus.
Når jeg sier at du kan selge via sosiale medier, så handler det om at du selger etter å ha bygget en relasjon med den personen først. Det er veldig sjeldent at noen oppdager deg tilfeldig i feeden, går inn på kontoen din og så kjøper et kurs til 1990 kroner. I løpet av 5 minutter liksom.
Facebookannonser kan fungere sånn. Sosiale medier gjør som regel ikke.
Men det er fullt mulig å få dem til å kjøpe kurset når de har fulgt deg en stund, og du kanskje har fått i gang en samtale med dem i DM. Når du har gitt dem verdi, bygget relasjonen og skapt tillit.
Derfor er det å selge mer med sosiale medier fullt mulig, men du må ha et langsiktig fokus. Du må ikke forvente øyeblikkelige resultater.
Dette er et system, ikke en fasit
Før vi går til innleggene som kan hjelpe deg til å selge mer med sosiale medier, vil jeg at du skal legge merke til at jeg ikke sier 5 ting du bør skrive om.
Fordi hva innleggende faktisk handler om, er opp til deg, din business, nisje og målgruppe.
Det jeg gir deg her i blogginnlegget, er et rammeverk for typer innlegg. Det finnes noen generelle systemer og ting som fungerer på tvers av nisjer og markeder. Dette er kategorier for hva slags innlegg du kan poste. Jeg forteller deg ikke hva du skal skrive om.
Jeg kan ikke gi deg fasiten på det, fordi det vil variere etter hvem du er, hva du driver med, hvilke verdier du har, hvem målgruppen din er osv.
Her får du systemet, og så blir det opp til deg å gjøre det til ditt, ikke sant? Å skrive innlegget på den måten som passer deg.
Okei, så her får du 5 typer innlegg du kan poste for å selge mer med sosiale medier:
1. Problem og løsning
Noe av det aller, aller mest effektive du kan poste om på sosiale medier, er problem og løsning.
Hva betyr det? Det betyr at du snakker om problemene eller målene målgruppen din har, og hvordan du hjelper dem til å løse dem eller nå dem.
Det er ingen som kjøper et kurs, en 1-1-time eller en medlemsportal. De kjøper det som hjelper dem til å løse problemet eller oppnå det ønsket de har.
Det nytter ikke at du skriver innlegg om hvor fantastisk kurset ditt er. Det gjør ikke at folk kjøper. Du må skrive om hvilke problemer målgruppen din har eller om de målene de ønsker å nå, og hvordan kurset ditt hjelper dem mot det.
Men dette er ikke bare viktig når det gjelder konkrete salgsinnlegg. Dette gjelder også i helt vanlige innlegg.
Dette bruker du for å bygge tillit til målgruppen og vise kunnskap. Gi dem enkle små tips og råd rundt problemet de har eller målet de vil nå. Bygg tillit ved å hele tiden vise at du kan hjelpe dem med å løse problemene eller jobbe mot målene.
2. Testimonial/anbefaling
Jeg vet at mange synes det er kleint eller vanskelig å be om testimonials, men det er bare i hodet ditt. Det er ikke kleint.
Hvis folkene du spør er fornøyde, anbefaler de deg gjerne!
Husk at dette er din gjeng. Du har hjulpet denne personen til å få det bedre, oppleve framgang eller noe annet positivt. De vil garantert gjerne hjelpe deg og fortelle hvordan du har forbedret ting for dem. De digger deg, og vil skryte av deg.
Disse postene er viktige for å selge mer med sosiale medier, fordi vi stoler mer på andre enn den som selger produktet.
Det er så enkelt, egentlig. Vi leser anbefalinger og tester av produkter og tjenester når vi kjøper kjøleskap, bestiller rørlegger osv. Fordi vi vil høre hva andre, uavhengige personer mener. Vi stoler ikke bare på salgsplakaten på Elkjøp.
Det samme gjelder for oss. Folk får enda mer tillit til deg og produktet ditt, når de hører om andre som har kjøpt det og er fornøyde.
3. Behind the scenes
En tredje type innlegg du bør poste, er behind the scenes. Innlegg som tar følgerne dine med bak scenen i businessen din.
Dette er enkelt. Det er noe av det enkleste du kan poste. Fordi det er jo rett og slett bare deg, det du gjør, eller til og med det du ikke gjør. Dette MÅ du ikke komplisere.
Post at du jobber med å oppdatere en freebie, for eksempel. Ta en selfie foran skjermen for eksempel. Eller print den og sett kaffekoppen på eller hold foran det de ikke skal kunne se eller lese. Og post det.
Ta et bilde av at du har pause og går tur for å lufte vettet ditt, det er godt med litt luft etter å ha sittet inne og jobbet. Del bilde av at du mottar nye bestillinger, hvis du har fysisk butikk. Eller at du pakker ut varer. Post at du sitter og jobber med noe nytt og hemmelig som skal komme, som du gleder deg til å dele mer om.
Hva som helst, så lenge det handler om deg og businessen din på en normal og personlig måte. Altså ikke salg og promo.
Du kan poste om kurset ditt, men ikke skriv «kjøp». Bare post at du jobber med det, hva det heter og hva det handler om, for eksempel.
Behind the scenes kan ha salg, men det er aldri direkte salg. Det er indirekte ved at du snakker om det, uten å faktisk si «Løp og kjøp».
Dette hjelper med å selge fordi det bygger know, like og trust. Det gjør at vi blir bedre kjent med deg som person og businessen din. Vi får se verdier du har og står for, vi lærer mer om hvordan du jobber, og vi får tillit til deg underveis, steg for steg.
4. Salg
Ja, du bør poste innlegg som inneholder salg for å selge mer med sosiale medier. Overrasket? Haha.
Men ja, du bør det. Det er mange som vegrer seg for dette også, fordi de synes det er kleint. Men igjen, dette er ikke kleint. Salg Du driver ikke med spam, du selger ikke kurset ditt til folk som ikke vil ha det.
Husk at de som følger deg på sosiale medier, gjør det fordi de er interesserte i din hjelp og kunnskap. Ellers hadde de ikke fulgt deg.
Da er det din plikt å sørge for å fortelle dem om hvordan du kan hjelpe dem, med jevne mellomrom. Du må informere dem om de forskjellige betalte produktene og tjenestene du har, sånn at de vet hvordan de kan få mer omfattende hjelp om de ønsker.
Tenk på det sånn: Når du ikke informerer om de betalte produktene og tjenestene dine, tar du valget fra dem. Da bestemmer du for dem. Da bestemmer du at dette får de ikke hjelp til, og dette vil de ikke ha hjelp til.
Er det rettferdig?
Tenk om du trengte hjelp med noe du virkelig ønsket å fikse eller klare, og så fantes det et kurs som var akkurat det du trengte. Men så hadde den som lagde det bestemt at du ikke ville ha det, så du fikk aldri vite om det. Og så gikk du resten av livet og fikk aldri løst det problemet eller nådd det målet.
Sykt irriterende, ikke sant? Og urettferdig.
Det er din jobb å informere målgruppen din om produkter og tjenester du har, og så er det opp til dem å bestemme om de trenger det eller ikke. Derfor må du poste salgsinnlegg med jevne mellomrom.
Og husk punkt 1 på denne listen: Fokuser på problem og løsning. Ikke selg kurset. Selg løsningen på problemet de har eller målet de vil nå.
5. Egne erfaringer og historier
Som regel er det en av to ting som gjør at vi underviser om det vi gjør som gründere. Enten har vi selv erfart det, klart det eller nådd det. Eller vi er faglig utdannet innenfor det.
For eksempel at du synes det var helt forferdelig vanskelig å snakke offentlig, men så fant og utviklet du noen teknikker som hjalp deg, og nå underviser og hjelper du andre til å bli bedre på det samme.
Eller som meg, som er utdannet journalist og markedsfører og har jobbet som det i 17 år, før jeg nå underviser om det i min egen business i stedet for å jobbe i media eller kommunikasjonsbransjen.
Uansett hvem du er av disse to, så har du egne erfaringer og historier. Og disse bør du bruke og fortelle om, fordi det vil også hjelpe deg til å selge mer med sosiale medier.
Del historier om opplevelser du hadde da du skulle snakke offentlig. Fortell om hvordan du opplevde det, hvor tøft det var, hva du tenkte og følte. Hvordan svetten rant nedover ryggen, og hendene var så klamme at du knapt klarte å holde mikrofonen.
Hvis du er utdannet økonom og underviser om økonomi for gründere og hvordan de kan få mer solide og bedre businesser, kan du dele din egen historie om hvordan du brukte din egen kunnskap til å bygge din egen business. Hvordan du tenkte og gjorde det i starten, hvordan det føltes, og hva som var viktig, for eksempel.
Personlige historier er hjelper til å selge via sosiale medier, fordi de gjør deg ekte og relaterbar. Når du deler din reise, utfordringer, tanker og følelser, viser du at det er en ekte person bak businessen.
Vil du ha hjelp til å jobbe med dette?
Jeg vet at du sannsynligvis tenker at dette makes sense, men hvordan skal du klare å gjøre dette i praksis? Hvordan skal du klare å bruke disse postene for å selge mer på sosiale medier? Finne noe å skrive om, og faktisk ta det i bruk?
Det er ikke nødvendigvis så enkelt, selv om du her har fått en guide og et utgangspunkt.
Har du lyst til å gjøre noe med det?
Vil du lære mer om hvordan du faktisk kan få postet disse type innlegg, og gjøre hele prosessen MYE enklere?
Da kan du bli med meg på live workshop 17. april!
Hadde det ikke vært sykt digg å vite hva du skal poste på sosiale medier i 90 dager fremover? Planen er klar, du vet akkurat hva du skal dele, du trenger bare å sette deg ned og skrive det.
Det er det du får i workshopen, hvor du skal lage en helt konkret posteplan for dine sosiale medier. En plan du klarer å gjennomføre.
I workshopen skal vi jobbe med:
- Hvordan forstå og treffe målgruppen din
- Innholdsformat og tilpasning til forskjellige kanaler
- Hvordan skape innhold som engasjerer og inspirerer
- Hva en innholdsstrategi bør inneholde
- Hva din personlige innholdsplan skal inneholde
- Måling av suksess og justering av strategi
Blir du med live på Zoom i 3 timer for å forenkle sosiale medier, så du kan få bedre resultater? Meld deg på her!
Takk Lene💐
Jeg har nesten akkurat landetpå målgruppen min.
Det har ikke vært lett, da jeg har jobbet som Helhetsterapeut i flere tiår og vært vant til at klientene kom til meg. Jeg hadde alltid fulle lister og ventelister.
Jeg jobbet medt med kvinner, og de fleste utfordringene var relatert til ubalanser i hormonene
Mvh.
Gunn Gudmundson
Så bra at du føler at du har kommet langt med målgruppe-jobbingen, og at den nesten er i mål 😊 Det er litt annerledes når vi må tiltrekke oss folk, ingen tvil om det. Men det å da ha bedre kontroll på hvem vi vil skal finne oss, vil gjøre det enklere for deg. Masse lykke til!