Vi bruker ukevis og noen ganger månedsvis på å lage produktene våre. Onlinekurs, medlemsportal, workshops. Det tar tid. Vi jobber hardt, gjør endringer, spiller inn videoer og gir det alt vi har i en periode.
Da ønsker vi selvfølgelig at det vi har laget skal bli en enorm suksess når vi lanserer det. At vi har laget et produkt som selger i bøtter og spann, og både hjelper hundrevis av folk og gir oss en god inntekt.
Men, det skjer ikke av seg selv.
At det vi lager faktisk blir en suksess, er avhengig av mange ting. Og én ting mer enn de andre.
Det viktigste du kan gjøre
Det er mange ting som er viktige for å få et produkt som selger, uavhengig av om det er et onlinekurs, en medlemsportal, en workshop eller noe annet.
Du må jobbe med målgruppe.
Uten at du har spesifisert hvem du skal hjelpe og hva produktet hjelper med, blir det vanskelig å selge.
Det er nødvendig med en god salgsside.
Den må fenge oppmerksomheten, treffe målgruppen og skape behov.
Kanskje har du annonser.
Eller kanskje ikke. Det er ikke fullt så viktig, og nå har annonser for betalte produkter også blitt mye dyrere.
Du trenger gode tekster, gode bilder, du må ha livesendinger og poste i sosiale medier. Kanskje har du til og med et webinar eller en challenge.
Alle disse tingene er viktige. Men ingen av dem er det viktigste. Faktisk.
Vet du hva det er?
Det aller viktigste for å få et suksessfullt produkt som selger er å lansere det igjen. Og igjen.
På nytt og på nytt.
Fordi ingen av de tingene over fungerer uten erfaringen fra å lansere flere ganger, lære og forbedre.
Les mer: 11 viktige erfaringer jeg har fått av å lansere
«Jeg må lansere neste produkt»
Duh, tenker du kanskje. Men det er også veldig mulig at du tenker oj.
Du skulle bare visst hvor mange det er som lanserer noe én gang, og så går videre. Etterpå hører du ikke et ord om det onlinekurset eller medlemsportalen.
Kanskje handler det om at du tror at du må lansere noe nytt hele tiden for at businessen skal vokse. Derfor blir det en sjekkliste. Lansert? Sjekk. Gå videre til neste produkt. Bruk månedsvis på å lage det og så lansere det. Sjekk. Neste produkt.
Du tror eller har hørt at du trenger en stor samling av produkter for å selge, for å tjene gode penger. Dermed lager og lanserer du nye produkter på samlebånd.
Du skulle bare visst at det faktisk er det motsatte av hva du bør gjøre for at businessen skal vokse.
Feilet lansering
Men for noen så handler det også om selvtillit. Om feiling.
Kanskje solgte ikke onlinekurset ditt så bra. Kanskje solgte du ingenting. Og så du tenker at det var mislykket. Dermed vil du ikke lansere en gang til. Du vil heller grave deg ned og aldri stikket hodet fram igjen, sånn ever.
Hva er poenget med å lansere på nytt når ingen vil ha det? Hvorfor skal du utsette seg for den ydmykelsen å ikke selge noe en gang til? Hva vil alle tro om deg?
The fear is real. Uten tvil. Men den ødelegger businessen din.
Mellom løgner og overdrivelser
Litt real talk. Det er knapt noe som gjør meg mer forbanna enn de urealistiske gründer-forbildene og mentorene som pøser på med «hjelp» til deg.
De som forteller om at de solgte for en million i kurs på en uke. Eller at det er så stor etterspørsel etter plasser i Mastermindgruppen at de må si nei til folk hver uke.
Det er noe forbanna tull, og altfor ofte også ren løgn.
Joda, i enkelte tilfeller er det sant. Men det er fortsatt ikke normalt, og noe de bør fortelle deg at du kan oppnå. Og du får heller garantert ikke hele bildet.
Sannsynligvis har de brukt mange hundre tusen kroner på annonser for å klare å selge for en million. Eller de har en ekstremt god nisje hvor de er ganske alene om å tilby det de tilbyr. Dermed blir de en automatisk go to-person fordi det finnes egentlig ikke noen alternativer.
Men sånn er det ikke for oss. For de aller fleste av oss gründere fungerer det ikke på den måten.
Men dessverre finnes det noen som fremstiller det på den måten, og det gjør at du forventer en enorm suksess fra dag én. Fra første lansering.
Jeg beklager, men det skjer nesten garantert ikke.
Er det målet og drømmen? Selvfølgelig. Skal jeg ta fra deg den? Absolutt ikke. Men det er ikke realistisk at det skjer før du har drevet i mange år og gjennomført mange lanseringer. Og det må du vite, så du både har et realistisk forhold til å drive business, og at du ikke mister motet og gir opp.
Vi har konkurrenter. Det er ikke mulig for oss å bruke 500.000 kroner på annonser i en lansering. Vi er ikke markedsførings-genier.
Vi er slitne gründere som gjør så godt vi kan med de ressursene og den tiden vi har.
Du må lansere og forbedre
Det er ikke rart at du er skuffet hvis du lanserte onlinekurset ditt og ingen kjøpte. Det vil alle være, uansett hvor mye du hadde trodd at du skulle selge.
Det er normalt, og det er lov til å være lei seg og skuffet over det.
Men den gode nyheten er at du trenger ikke bruke 500.000 på annonser. Du trenger ikke være markedsførings-geni.
Det er ikke sånn at alt håp er ute om du ikke solgte et eneste kurs i den første lanseringen.
Det er også ganske normalt, faktisk.
Det eneste du trenger å gjøre, er å prøve igjen. Å lansere kurset, portalen, Masterminden eller hva det er du selger, på nytt.
Det er tre grunner til at det vil gjøre at du får et suksessfullt produkt som selger.
Nummer 1: Du lærer mer om målgruppen og produktet
Når vi lager noe, gjør vi selvfølgelig research. Vi snakker med gjengen vår, studerer dem og har spørreundersøkelser. Kanskje har du også betatestere som gir verdifull tilbakemelding.
Men uansett hvor mye research du gjør i forkant, så kan du ikke vite alt.
Det er ting du ikke kan lese deg til. Ting du rett og slett må lansere for å se og erfare. Det som er viktig, er å analysere. Hvis du ikke solgte ett eneste kurs, kan du lære masse av det. Snakk med noen som var på gjerdet men endte opp med å ikke kjøpe. Spør folk på e-postlisten som vurderte det, hvorfor de valgte å ikke gjennomføre.
Snakk også med dem som eventuelt kjøpte. Hva gjorde at de ble overbeviste? Hvorfor valgte de å kjøpe? Hva forventer de at produktet ditt skal hjelpe dem med?
Alt dette kan du så bruke til å gjøre endringer og justeringer før neste lansering.
Kanskje endrer du tittel på salgssiden. Eller kanskje bytter du navn på hele produktet. Noen ganger må vi justere hvordan vi snakker om produktet.
Prøv deg fram, lanser på nytt og se hvordan det går. Og gjenta. Igjen og igjen.
Grunn 2: Det tar tid å gjøre folk varme
Du tenker kanskje at jobben er ferdig når produktet ditt er ferdig, og at nå har du laget et suksessfullt produkt som selger. Job done.
Dessverre er det ikke sånn. De du ønsker å hjelpe med produktet ditt, har sannsynligvis aldri hørt om det. De vet ikke om kurset ditt, hvor bra det er og at det kan hjelpe dem.
Du trenger å snakke om det. Fortelle dem at de trenger det. Vise hva de får og hvordan det hjelper dem.
Og den jobben er ikke gjort på den ene uken du lanserer. Det tar lang tid å bygge opp et produkt og en merkevare.
Salg tar tid. Det kan ta 6 måneder, og til og med et år fra noen først hører om deg eller produktet ditt, til de først kjøper. Og hvis du da selger det én gang og går videre, rekker de aldri å bli klare.
Det hjelper om du har snakket om produktet ditt før du lanserer det. Sånn at de i det minste har hørt om det. Men det vil uansett ta tid å skape den merkevaren.
Tror du Coca Cola solgte like mye første uken de lanserte, som det de gjør nå? Selvfølgelig ikke. Så hvorfor forventer du at du skal ha større suksess enn Coca Cola?
Just sayin’…
Grunn nummer 3: Du blir flinkere til å selge
Jo mer du selger, jo flinkere blir du. Selv om du kanskje til og med har laget et produkt som selger litt av seg selv på grunn av nisje eller stort behov, så trenger du fortsatt å øve deg på å selge.
Det vil si at for hver gang du lanserer, så forbedrer du lanseringen din. Du blir flinkere til å snakke om produktet ditt. Det du har lært om målgruppen siden forrige lansering, vil gjøre det enda tydeligere hvem du hjelper. Kanskje har du fått testimonials. Eller lagt til en challenge, eller et webinar.
Les mer: Hvorfor challenge er et godt alternativ til webinar når du skal lansere
Og forresten, hvis du tenker at du skal gå evergreen og slutte med lanseringer, så gjelder dette fortsatt. Da kan du bytte ut ordet lansering med kampanje eller promo-periode hvor du snakker om det du selger. Hver gang du snakker om produktet ditt, selger du. Det trenger ikke være en spesifikk lansering for å øve på det.
For å få et produkt som selger godt, så må du rett og slett selge det oftere.
Sånn at produktet blir bedre. Du blir bedre. Lanseringen blir bedre. Du kan se på hver eneste lansering som en øvelse på den neste. Og den neste. Og etter lang tid, vil det sitte. Da vil du ha et produkt som selger enda mer enn du gjorde i starten.
Og da kan du begynne å tenke på å lage ditt neste suksessfulle produkt som selger!
Okei, deal?
Legg igjen en kommentar