Det er ingen tvil om at vi elsker Instagram, det er definitivt et av de mest populære temaene jeg skriver om. Innleggene får alltid stor trafikk og mange kommentarer, nesten uansett hva jeg snakker om.
Men uansett hva innlegget handler om, er det alltid noen som stiller ett spesifikt spørsmål. Det er ett tema som alltid dukker opp. Det er alltid noen som spør: «Skal jeg velge privatprofil eller bedriftsprofil på Instagram?»
Det virker som konseptet med bedriftsprofil både forvirrer og skaper litt frustrasjon hos mange. Bør du velge det? I så fall hvorfor? Mister du noe ved å bytte?
Det er ikke så lett å finne alle svarene på ett sted, og vi vet jo at Instagram (som eies av Facebook) ikke alltid er de beste på informasjon og kundeservice. Det fører til at går mange rykter og noen usannheter, og det gjør dere usikre.
Derfor skal jeg forklare hva bedriftsprofil på Instagram er, hva det vil si å bytte, og hvorfor du bør bytte.
Ja, jeg mener du bør bytte.
Les mer: 10 måter du kan bruke Instagram stories på – og hvorfor du bør bruke det
Først litt fakta
- Instagram har tre typer profiler du kan velge mellom. Du kan ha privat profil, bedriftsprofil eller skaperprofil.
- Det er gratis å bytte til bedriftsprofil.
- Du MÅ ha en Facebookside for businessen din for å bytte, de knyttes sammen.
- Du kan bytte tilbake til privatprofil når som helst.
- Instagram lanserte bedriftsprofiler i 2016.
- Instagram selv sier at 80% av alle kontoer på Instagram følger minst én bedriftskonto.
- 200 millioner brukere er innom profilen til en bedriftskonto hver eneste dag.
Mister du noe ved å bytte?
Du mister to funksjoner. Når du har knyttet Facebooksiden din til bedriftsprofilen, kan du bare dele innleggene automatisk til denne siden. Du kan ikke dele innleggene direkte til en annen Facebookside.
Jeg mener dette ikke er noe stort problem, fordi jeg mener at man generelt ikke bør dele direkte til Facebooksiden uansett. De forskjellige kanalene krever forskjellig innhold og tekster, så jeg vil oppfordre deg til å dele hvert innlegg for seg på Facebook og Instagram. Du kan bruke samme bilde og tekst, men det bør i det minste deles til forskjellige tidspunkter.
Du mister også muligheten til å sette profilen din til privat. Altså skjule bildene fra dem som ikke er venner. Men også dette mener jeg ikke er noe problem. Når du driver en business og vil nå ut til potensielle kunder, er det jo mot sin hensikt å skjule innholdet.
Gir bedriftsprofil dårligere rekkevidde?
Dette er det mest vanlige ryktet som går. Mange mener bedriftsprofiler får dårligere rekkevidde, færre visninger og følgere. At de struper inn rekkevidden fordi de vil at du skal kjøre annonser. Det skjedde jo på Facebook, og Facebook eier Instagram, så hvorfor skal de ikke gjøre det samme der?
Det er umulig å vite hva Instagram (Facebook) planlegger, men jeg tror ikke det samme vil skje. Det er to veldig forskjellige plattformer, som fungerer helt ulikt. Men, uansett er ikke det noe vi får gjort noe med, så vi må bruke plattformen så godt vi kan og utnytte de mulighetene vi har.
Fordi uansett om du har privatprofil, bedriftsprofil eller skaperprofil, er rekkevidde og engasjement stort sett i dine hender.
Det viktigste er at du publiserer jevnlig, svarer på kommentarer, og engasjerer deg i andres innhold. At du deler innhold som engasjerer, skriver gode tekster og publiserer på de riktige tidspunkt. Og alle disse tingene kan en bedriftsprofil hjelpe deg til å optimalisere.
Oppdatering juni 2018: Instagram bekrefter at bedriftsprofiler og privatprofil ikke påvirker rekkevidde
Jeg tror også det at mange opplever at de har fått mindre engasjement i det siste henger sammen med algoritmeendringen som gjorde at innlegg ikke lenger kommer kronogisk. Nå fylles feeden av innhold Instagram tror du vil se, og ikke nødvendigvis det du faktisk vil se. Det har nok kostet mange engasjement. Men det gjelder for alle, både privatprofiler og bedriftsprofiler på Instagram.
Her ser du eksempler på gamle innlegg jeg har fått i feeden min. Det ene var seks dager gammelt! Det skjer hele tiden.
Hvis du synes disse to tingene jeg nevner over er veldig viktig, kan det hende privatprofil er best for deg.
Men, det er veldig mange fordeler ved å bytte til bedriftsprofil på Instagram:
Du får statistikk
Noe av det første du ser når du konverterer, er at du får statistikk. Instagram kaller det Insights. Det gir deg innsikt i forskjellige områder på profilen din, og det kan hjelpe deg til å se hva følgerne liker og ikke, for eksempel.
Du kan se statistikk både på profilen din, og på hvert enkelt innlegg du poster (det gjelder bare på innlegg du deler etter at du konverterte, du får ikke statistikk på gamle innlegg).
Du kan for eksempel se utviklingen i antall følgere, antall innlegg du har delt og eksponeringer av innleggene dine. Du får også demografi, så du kan se kjønn, alder og bosted på følgerne dine. Du kan se hvilke dager som er mest populære, og hvilke klokkeslett som fungerer best.
Du kan også se hvilke bilder eller videoer som har fått mest rekekvidde, engasjement osv, i forskjellige tidsperioder.
Du kan også se statistikk for hvert enkelt innlegg. Under innlegget trykker du på innsikt, og så drar du vinduet opp. Da får du mer statistikk. Her kan du se for eksempel hvor mange av de som så innlegget ditt, som ikke følger deg. Du kan også se hvor de oppdaget bildet, om det var via en emneknagg eller fra profilen din, for eksempel.
Du kan bruke en ekstern tjeneste som Hootsuite for eksempel til å få statistikk, men den vil ikke vise for eksempel hvor de oppdaget bildet.
Les mer: 5 ting du bør gjøre med profilen din for å få flere følgere på Instagram
Du kan oppgi mer kontaktinfo
Du kan oppgi en lenke i profilen når du har privatprofil, men når du bytter til bedriftsprofil får du flere knapper. Du kan legge inn e-post og telefonnummer så de kan kontakte deg direkte, og du kan også legge inn adressen.
Det er ikke sikkert du bruker alle de funksjonene, men for bedrifter som for eksempel har fysiske butikker er det gull.
Det er også veldig god kundeservice at de kan få fatt i deg direkte fra profilen, og ikke må inn på nettsiden din og finne kontaktinfo. Det vil øke sjansen for at de tar kontakt ganske mye, fordi sjansen for at de klikker seg inn på lenken din og gidder å finne kontaktinfo på nettsiden din er minimal.
Å identifisere deg som bedrift gir flere kunder
Når du bytter til bedriftsprofil, får du også en kategori under navnet ditt som sier hva du driver med. Denne kategorien hentes fra Facebooksiden din, så det du har valgt der kommer automatisk inn på profilen. For eksempel kan du identifisere deg som fotograf.
Jeg tror flere vil ta deg mer seriøst og se på deg som en bedrift hvis du har bedriftsprofil med kontaktinfo og kategori. Du fremstår mer profesjonell.
Se for deg at du skal leie en fotograf til bryllupet ditt. Du ser igjennom bilder på Instagram, og finner to fotografer du liker. Du går inn på profilene, og den ene har privat profil mens den andre har bedriftsprofil. Den ene gir deg en lenke, mens den andre gir deg eposten sin, mobilnummeret så du kan ringe, og kart som viser hvor de holder til.
Hvem fremstår mest som en profesjonell fotograf?
Du kan forhåndspublisere innlegg
Nå har Instagram endelig (!) tillatt at man kan poste innlegg automatisk på Instagram via tjenester som Planoly.
Mens man før måtte manuelt poste innleggene som var forhåndsplanlagt via et pushvarsel, kan de nå endelig gå automatisk rett ut til det tidspunktet du har satt.
Men, for å kunne gjøre det, MÅ du ha bedriftsprofil.
Les mer: Hvilket verktøy er best for å forhåndsplanlegge på Instagram?
Du kan lenke til innlegg i Instagram stories
Hvis du har mer enn 10.000 følgere, kan du legge inn lenke i Instagram stories. Da kan du sende seerne direkte til et spesifikt innlegg du snakker om, for eksempel. Men for å kunne gjøre det, MÅ du ha bedriftsprofil.
Du kan lagre stories i høydepunkter
Denne funksjonen kom for ikke lenge siden, og den er helt nydelig! Når du har lagt ut en story, kan du velge å legge den til i et høydepunkt på profilen din. Den blir da liggende der tilgjengelig for alle, helt til du sletter den.
Du kan bruke denne funksjonen på mange spennende måter. Du kan promotere noe, vise frem forskjellige tjenester, eller forskjellige temaer du blogger om. For å nevne noen.
Det er allerede mange som har laget flotte varianter av dette, med egne coverbilder og titler. Det ser ordentlig lekkert ut!
Du kan annonsere på Instagram
Hvis du kjører annonser og vil prøve deg på annonser på Instagram, må du ha en bedriftsprofil. Du må også ha en bedriftskonto for å kunne kjøre sponsede innlegg direkte i Instagram-appen.
Du kan teknisk sett kjøre annonser via Business Manager på Facebook uten en Instagramkonto, men da vil det være navnet på Facebooksiden din som vises som brukernavn på Instagram. Da kan du ikke svare på kommentarer til annonsene, og brukernavnet vil være grået ut slik at ikke man kan trykke på det.
Konklusjon:
Jeg mener at du bør bytte til bedriftsprofil på Instagram. Jeg vil i det minste anbefale deg å prøve. Bytt og gi det et par uker. Vær aktiv, del innhold og engasjer deg, og se hvordan det går. Husk at du kan enkelt endre tilbake til privatprofil hvis du ombestemmer deg.
Slik bytter du til bedriftsprofil på Instagram:
Ble du overbevist, og ønsker å bytte til bedriftsprofil? Det er enkelt ? (Husk at du MÅ ha en Facebookside for businessen din for å bytte.)
Gå til innstillinger øverst til høyre i profilen din. Jeg bruker Android, det kan se litt annerledes ut på iOS.
Scroll deg nedover i menyen, til du finner punktet som heter bytt til bedriftsprofil og trykk på den. (Hos meg står det bytt tilbake til privatprofil fordi jeg allerede har bedriftsprofil)
Har du byttet til bedriftsprofil på Instagram, eller har du valgt å beholde privatprofil?
Vil du lære å jobbe smartere så du får bedre resultater?
Det kan jeg hjelpe deg med. Å jobbe strategisk vil gjøre at du får mer ut av det du gjør og bedre resultater i businessen din.
I medlemsportalen Businesstrategi får du strategier for å bygge og drive en solid, strategisk og smart business.
Les mer om medlemsportalen og hvordan den vil hjelpe deg til å få en mer solid business med bedre resultater her
Takk for veiledningen. Nå har jeg bedriftsprofil – og enda noe nytt å lære. Skal sjekke ut de andre lenkene dine etter hvert. Har snart ikke tid til å gå på jobb. 😀
Hihi, så morsomt Ann Katrin! Håper du får jobbet litt innimellom, da ?
Hei, når man skal bytte til bedriftsprofil (det heter bytt til profesjonell konto), så spør IG hva jeg skal velge for profesjonell konto: Skaper eller bedrift.
Skaper er best for offentlige personer, innholdprodusenter, artister og påvirkere.
Bedrift: forhandlere, lokale bedrifter, merker, organisasjoner og tjenesteleverandører.
Virker Planoly med både skaper og bedrift?
Hei Dagfinn! Det er visst veldig lite, om noe, forskjell på hva man får på de to kontoene. Jeg har snakket med norske bloggere som har flere Instagram-kontoer, hvor en er bedrift og en er skaper. De sier at det er helt likt. Så generelt er det ikke så viktig hva du velger. Begge deler gir deg statistikk osv. Men foreløpig fungerer Planoly kun med bedrift. Jeg vet ikke om de jobber med å legge til skaper, men da jeg spurte dem for noen måneder siden var svaret at de kun støtter bedrift ?
Hei.
Flott informasjon.
Du skriver at man må ha en fb side for blogg, men jeg har en fb side for firmaet mitt, Berits Healing og Hypnose.
Går det greit?
Ja, det går bra 😊