Å planlegge innhold er nøkkelen til suksess. Det er jeg ikke et sekund i tvil om. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg er en planleggings-nerd ?
Det sier jeg fordi jeg selv har sett hvor utrolig mye det har å si for meg og businessen min. Jeg får ofte høre «jeg skjønner ikke hvordan du rekker alt», eller «jeg er så imponert over den strukturen din».
Og ja, jeg har veldig god kontroll og struktur på arbeidet og businessen. Og mye av det er fordi jeg planlegger!
Så hvis du ikke er en av dem som planlegger ting, er det bare å kaste seg rundt og begynne med det. Jeg lover deg at du vil se positive effekter, både i livet ditt og for businessen og sosiale medier.
Hvis ikke du planlegger innhold sosiale medier, kan du jo starte med det? Der vil du definitivt merke god effekt av å lage klart innhold på forhånd.
Hvorfor jeg forhåndsplanlegger
Som jeg sa over, så hjelper forhåndsplanlegging meg til få mer kontroll og bedre struktur på alt jeg gjør. Men det er mange flere gode grunner til at jeg planlegger innhold.
Mindre stress, trenger ikke tenke «shit, hva skal jeg dele i dag»
Når innholdet mitt ligger klart for hele uken som kommer, trenger jeg ikke stresse med å lure på hva jeg skal dele den dagen. Det gir betydelig mindre stress rundt det å være på sosiale medier.
Gjør at jeg alltid får delt noe til samme tid, hopper ikke over dager
Fordi det ligger klart, publiserer jeg alltid innlegg til den samme tiden mandag-fredag. Det skjer ikke at det ikke kommer noe innlegg fordi jeg ikke rakk det, ikke hadde noe å dele eller jeg glemte det.
Jeg har også vært gørrsyk og ligget under dyna og sovet mens det ferdiglagde innholdet har gått ut som normalt, fordi det ble laget før jeg ble syk.
Bedre tid til å lage bedre tekster
Kvalitet over kvantitet. Det er mye viktigere å skrive gode tekster som engasjerer, enn å dele noe bare for å dele noe. Når jeg sitter og skriver klart innleggene på forhånd, gir det meg tid til å tenke igjennom hva jeg vil si og hvordan jeg vil si det. Jeg skriver mye bedre tekster da, enn om jeg skulle postet noe «i farta» en dag.
Bedre tid til å velge bedre bilder og redigere dem
Selv om gode tekster er det viktigste på Instagram, betyr fortsatt bildene også litt. De skaper jo blikkfang før folk leser teksten. Ved å planlegge innholdet på forhånd, kan jeg ta meg god tid til å finne fram gode bilder eller lage interessante tekstbilder og tenke på hva som fungerer best.
Enklere å passe på at innholdet er godt
Når jeg har tid til å tenke på hva jeg skal skrive om og gjerne analysere litt gamle poster, er det også enklere å få en god feed. Jeg kan flytte litt rundt på ting, jeg kan gjøre endringer og jeg kan sørge for at innholdet mitt er interessant og spennende for målgruppen.
Bedre tid til å engasjere meg i andres innhold og svare på kommentarer
Instagram er opptatt av engasjement, og ved å forhåndsplanlegge innhold får jeg mye bedre tid til å jobbe med engasjementet. I stedet for å bruke tid på å finne noe å dele og skrive, kan jeg svare på kommentarer og kommentere på andres innhold. Jeg kan ha samtaler på DM og bli kjent med flotte mennesker.
Hvordan jeg planlegger
Jeg planlegger innhold til sosiale medier en gang i uken. Hver eneste fredag setter jeg meg ned og legger inn innhold for uken som kommer på Instagram, i Facebookgruppene mine og på Facebooksiden min.
Det har jeg gjort helt siden jeg startet det som da het Blogg Bedre i 2016, og det er en av de mest nyttige og viktige tingene jeg gjør fast hver uke.
Jeg bruker en blanding av bilder jeg tar selv, bilder jeg lager med tekst på, og stock photos jeg kjøper. Jeg tar mange bilder i løpet av uken, og når jeg tar bilder jeg tror kan fungere på Instagram lagrer jeg dem og legger dem klare slik at jeg kan bruke dem neste gang jeg setter meg ned og planlegger.
Les mer: 18 sider med lekre stock photos du kan bruke til bloggen
Jeg har en plan for innholdet (innholdsstrategi)
En stor del av det som forenkler arbeidet med å planlegge, er at jeg har en innholdsstrategi. Det betyr egentlig bare at jeg har en plan for innholdet. Hva slags innhold jeg skal dele når.
Facebooksiden
Jeg har laget meg en plan for hvilken type innhold jeg skal dele på hvilke dager. Jeg deler innlegg alle ukedager. Jeg har faste temaer på faste dager, og deler for eksempel blogginnlegg hver tirsdag.
Facebookgruppene
I gruppene har jeg fokus på engasjement, og deler faste tråder hver eneste dag. Jeg deler lenker til blogginnlegg, stiller spørsmål og kommer med tips.
Les mer: Mine 7 beste tips til hvordan du kan drive en suksessfull Facebookgruppe
Jeg deler innlegg i feeden min mandag-fredag. Jeg har faste temaer, og deler for eksempel blogginnlegg hver tirsdag. Hver fredag deler jeg som regel et motivasjonssitat.
Jeg har ikke like rigid opplegg for Instagram stories. Hele formålet med stories er at det er et mer øyeblikksmedium, så der prioriterer jeg å bruke tid og dele innhold på farten. Formatet passer bedre til det.
Les mer: 10 måter du kan bruke Instagram stories på – og hvorfor du bør bruke det
Jeg bruker verktøy som forenkler jobben
Selv om jeg er flink til å jobbe strategisk og planlegge, er ikke dette arbeidet mulig uten å bruke verktøy som hjelper meg. Jeg prøver å spare penger og jobbe økonomisk, men jeg har helt siden starten valgt å bruke penger på tjenester som gjør at jeg kan forhåndsplanlegge.
Det er selvfølgelig helt opp til deg om du ønsker å gjøre det samme, men jeg vil helt klart anbefale det. De aller fleste av tjenestene har gratisversjoner slik at du kan teste det før du eventuelt velger å oppgradere til betalingsversjon.
Planoly*
Jeg bruker Planoly* til å publisere på Instagram, og elsker det! En av grunnene til at jeg liker det så godt, er at du får en visuell fremstilling av hvordan feeden vil bli seende ut, og det gjør det mye enklere å planlegge en fin feed.
Jeg digger også at jeg kan laste opp bilder underveis i løpet av uken når jeg tar dem og legge dem som kladd (unscheduled, den grå boksen til venstre). Så kan jeg gå igjennom de bildene og legge dem inn på en dato når jeg sitter og planlegger på søndagene.
Les mer: Hvilket verktøy er best for å forhåndsplanlegge på Instagram?
Buffer
For å planlegge til Facebooksiden min og Facebookgruppene jeg har, bruker jeg Buffer. De har gratisversjon, og du kan oppgradere til betalingsversjon for å kunne planlegge mer innhold på en gang. Det har jeg gjort.
Hvorfor planlegger jeg ikke bare Facebook rett i Facebook, spør du kanskje? Det er jo gratis.
Det er flere grunner til det. For det første er det ingen kalender på Facebooks innleggsplanlegging. Dermed kan jeg ikke enkelt se når jeg har planlagt innlegg, og hvilke dager som mangler eller er ledige.
For det andre kan jeg ikke enkelt kopiere innlegget og dele det på nytt senere. Når det er publisert, er det borte. Da må jeg eventuelt scrolle meg nedover på oversikten over publiserte innlegg for å finne det igjen.
I tillegg er det også mye bedre og mer statistikk i Buffer.
Så, slik jobber jeg med sosiale medier. Hva synes du, kommer du til å begynne å bruke noen av teknikkene og strategiene mine?
Tusen takk for at du deler av din kunnskap.
Bare hyggelig, glad for at jeg kan hjelpe ?
Interessant og mye bra her (alt faktisk!). Å dele opp instagram i temaer var supersmart. Jeg skal tenke på det, det er noe for meg – for jeg kjenner at jeg sliter veldig med tekst og ideer. Bildene har jeg – men så var det resten da 😉 som alltid.
Jeg skal lage en liste og komme opp med litt lurt 🙂 takk for gode tips og fint innlegg – som vanlig!
Så bra, Mette! Jeg synes i alle fall selv at det forenkler tankeprosessen veldig ?
Takk for gode tips! Bruker og elsker VSCO allerede, og skal prøve Planonly som et substitutt for Later. Falt aldri helt for sistnevnte. Setter stor pris på tekstene dine – keep up the good work!
Tusen takk for så fine ord, Elise! Det setter jeg veldig pris på ? Jeg håper du liker Planoly!