Jeg lurer på når jeg kan skrive et av disse blogginnleggene og ikke innlede med «Herregud for et år» 😂
Dette året skulle bli så rolig og stabilt. Jeg skulle ikke gjøre store endringer. Skulle ikke lansere noe nytt, men fokusere på det jeg hadde og bygge videre på det.
Dette ble det året noen av de største endringene så langt i businessen min. Så sånn gikk det med den planen!
Det har skjedd så mye dette året at jeg faktisk begynte å kladde på dette blogginnlegget i februar for å klare å huske alt.
Jeg velger å dele med deg
Det har blitt fast rutine for meg å skrive disse innleggene hvor jeg oppsummerer og analyserer året som har gått når vi kommer til desember. Det er nødvendig å se på om jeg klarte å gjennomføre planene jeg la, hvilke resultater jeg fikk og hvilke endringer jeg gjorde i løpet av året.
Disse analysene har forandret seg i løpet av årene, i takt med at businessen har utviklet seg.
Målfokusert
I starten hadde jeg mest fokus på å vokse, så målene mine handlet om antall blogginnlegg jeg skulle skrive, følgere på sosiale medier, trafikk til nettsiden og antall på e-postlisten.
Les mer: Hva skjer med Blogg Bedre i 2017? (+ en oppsummering av 2016!)
Les mer: Slik gikk det med Blogg Bedre i 2017 – og noen mål for 2018
Utviklings-fokusert
Etter hvert har jeg fått mer fokus på hva jeg gjør, enn statistikk og tall. Det har blitt viktigere å fokusere på ting som produkter jeg lager og lanserer, erfaringer fra lanseringer og slike ting.
Les mer: Slik var 2019 for Blogg Bedre – og mine ville planer og mål for 2020
Les mer: Slik var 2020 for businessen min – en oppsummering og analyse av året
Les mer: Hvordan gikk året for businessen min? Her er en oppsummering og gjennomgang av 2021
Jeg gjør oppsummering og analyse av 2022 for min egen del, for å se hva som har skjedd og hvordan året har gått. Men jeg velger også å dele dem offentlig med deg for å hjelpe deg.
For å inspirere deg. Motivere deg. Og vise deg hva som er normalt, og ikke.
Det er mange gründere som gjør slike gjennomganger, men de deler det ikke offentlig. De holder det for seg selv. Det er jo selvfølgelig helt lov, men jeg velger å dele med deg fordi det å være åpen og ærlig er viktige verdier for meg, og fordi jeg vet at det vil hjelpe deg.
Fordi alt jeg gjør, kan du lære av. Og det er det viktigste for meg, og det jeg brenner for.
Oppsummering og analyse av 2022
Som du sikkert vet, legger jeg alltid detaljerte planer for året som kommer også. De finner du i et eget blogginnlegg. Du kan lese om målene jeg satte meg for dette året her:
Les mer: Her er mine store planer og mål for businessen i 2022!
Det er de tingene jeg planla og skriver om der jeg har jobbet mot og for dette året, og som jeg går igjennom og evaluerer i denne oppsummeringen.
Du finner neste års mål og planer i et eget blogginnlegg som kommer neste uke!
Men først: Hvordan gikk det for businessen min? Her er en oppsummering og analyse av 2022.
Hovedmålet:
Hovedmålet i 2022 var å stabilisere driften litt. Jeg skulle ikke lage noen nye produkter, men fokusere på de jeg nå har og bygge dem videre opp.
Hvordan gikk det? Det klarte jeg ikke.
Men det er ikke noe negativt eller et nederlag, sånn sett. Fordi endringene jeg gjorde og som jeg skal fortelle om her, var helt nødvendige. Jeg gjør sjeldent endringer bare for gøy.
Endringer jeg gjør er alltid en del av strategien min, og en strategi er flytende.
Den må justeres underveis for at den skal fungere best mulig. Derfor har det vært nødvendig med endringer, selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt det.
Så hvilke endringer har jeg gjort og hvordan har det gått med de forskjellige delene av businessen?
Membership Community:
Målet for Membership Community var å øke antall medlemmer og å fortsette å hjelpe og støtte enda flere medlemsportaleiere i hverdagen.
Hvordan gikk det? Det klarte jeg ikke, fordi jeg valgte å pause hele portalen 31. mai.
I løpet av første halvdel av 2022 merket jeg at det var vanskelig å få inn nye medlemmer, og en community-basert medlemsportal fungerer ikke uten et community.
Membership Community fungerte rett og slett ikke slik jeg ønsket, og jeg måtte ta et valg.
Enten må vi gjøre endringer når ting ikke fungerer, eller så må vi ta en vanskelig avgjørelse og droppe produktet.
Les mer: Hvorfor jeg pauser medlemsportalen Membership Community
Jeg valgte det siste. Selv om jeg elsker konseptet og ideen og har veldig stor tro på det, så valgte jeg å pause medlemsportalen. Det var ikke riktig tid for den, og kanskje også ikke helt riktig format på den.
Mastermind:
I 2021 fant jeg ut at jeg ville arrangere en Mastermind for første gang, og fikk med meg 6 herlige gründere som lagde og lanserte sine medlemsportaler på 12 uker sammen med meg. Det ga skikkelig mersmak, så jeg hadde bestemt meg for å arrangere Mastermind om medlemsportal også i 2022.
Målet var å hjelpe inntil 10 gründere med å lansere sine portaler. Det klarte jeg ikke.
Jeg hadde 1 måned runway med promo og søknadsperiode, og det var sannsynligvis ikke nok for et dyrere produkt som en Mastermind. Det er heller ikke sånn at hvem som helst blir med, det er søknadsbasert fordi det ikke passer for alle.
Dermed ble det ikke nok riktige personer som søkte, og jeg endte opp med å bestemme at jeg ikke skulle gjennomføre Masterminden i 2022.
Det var selvfølgelig veldig kjedelig at jeg ikke fikk arrangert den, fordi jeg storkoste meg skikkelig i fjor da jeg testet det. Men Masterminden er såpass krevende produkt hvor jeg er veldig mye og personlig involvert. Det er derfor ikke et produkt som bare kan arrangeres tilfeldig. Det må være riktige folk som er med, sånn at det fungerer for både dem og meg.
Men jeg vet at produktet fungerer enormt bra og at det er både behov og ønske, så jeg har fortsatt fullstendig tro på produktet. Det var bare ikke riktig å gjennomføre det i 2022.
Les mer: Slik kan du endelig få lansert medlemsportalen du har drømt om å lage
PS: Masterminden for 2023 er nå åpen for søknader! Vi starter i februar, og du lanserer portalen din i mai. Les mer og søk her!
Businesstrategi:
Medlemsportalen Businesstrategi er hovedproduktet mitt, og i år feiret vi 3 år siden jeg lanserte portalen. På den tiden har vi fylt den med masse spennende, nyttig og verdifullt innhold, og jeg elsker portalen. Det er gøy å lage innhold, givende å jobbe med medlemmene, og spennende å utvikle den videre.
Målet var å fortsette å bygge opp portalen, lage masse nyttig innhold og å ha flere gjeste-eksperter som underviser. Det klarte jeg.
Vekst
Det jeg ikke har klart, er å få Businesstrategi til å vokse som jeg ønsket.
Det er færre medlemmer i portalen enn på samme tid i fjor. Det har kommet nye folk inn, men ikke like mange som de tidligere årene.
2022 har vært et vanskelig år for mange med høye strømpriser, dyr bensin og dårligere råd. Det betyr at mange har måttet ta noen valg og droppe enkelte produkter de er med på eller utsette å bli medlem. Det vet jeg at også har vært tilfellet for medlemmer i Businesstrategi.
Jeg ser også at mange andre portaler har både mistet medlemmer og ikke vokst noe særlig i løpet av 2022, så dette er nok en trend mange opplever i år.
Retention
Noe jeg derimot er veldig fornøyd med, er at jeg har gjennomsnittlig retention på 95 %, og dermed har økt med 2 % fra i fjor.
I fjor hadde jeg gjennomsnitt på 93 %. Det viser at de aller fleste er fornøyde, og det sier meg at det ikke er derfor portalen ikke vokser.
Les mer: Hva er retention, og hvorfor er det viktig for deg med medlemsportal?
Gjorde portalen ryddigere
En ting som er viktig når du driver medlemsportal, er å gjøre den enkel å bruke og å finne fram i. Det er nødvendig for at ikke medlemmene skal bli forvirret og velge å melde seg ut fordi de ikke finner fram.
En av tingene jeg prioriterte å gjøre da det ikke ble noe av Masterminden, var derfor å bygge om strukturen inne i portalen.
Etter hvert som årene går og det blir stadig mer innhold, blir det ofte nødvendig med en opprydning etter hvert, og nå var vi kommet til det punktet. Jeg lagde nye forsidebilder og endret det grafiske litt, men den største endringen var at jeg byttet navn på kategoriene.
I stedet for at jeg hadde delt innholdet i de forskjellige tingene de får hver måned (Minitrening, ressurs og i dybden), lagde jeg i stedet kategorier med temaer. Nå er det enklere å finne temaer du ønsker å fokusere på, og endringen ble veldig godt tatt imot av medlemmene.
Gjeste-eksperter
Jeg ønsket å få inn flere andre gründere som gjeste-eksperter, både for å skape litt variasjon og få innhold om temaer som jeg ikke nødvendigvis er den største eksperten på. Det er også en bonus å kunne vise fram og promotere andre flinke folk som har masse bra kunnskap å by på.
Vi hadde 5 gjester i Businesstrategi i 2022, og det var ama-h-zing!
Rita Hinna fra Happybusiness og Gøril Florvaag fra Butikkutvikler var med og diskuterte det å jobbe som VA og ansette VA. Vetle Valsgård fra Sjekk regnskapet lærte oss å bygge en mer lønnsom business med Profit First-systemet. Kristin Samskott underviste om engasjement og innlegg i Facebookgrupper. Og Kristine Harket fra Harket Communication viste oss hvordan vi kan lage en sosiale medier-strategi.
Lanserte Businesstrategi +
I tillegg endte jeg faktisk også opp med å lage et nytt produkt innenfor Businesstrategi-universet.
Businesstrategi + så lyset i september. Det er et tilbud til eksisterende medlemmer i Businesstrategi hvor de kan legge til et månedlig Zoom-møte med meg og andre gründere.
Vi møtes hver måned for å diskutere businessen, stille spørsmål, be om innspill og jobbe med mål og accountability. Det ble raskt et populært tilbud, og 7/10 plasser er tatt foreløpig.
Ideen til Businesstrategi + kom faktisk da jeg pauset Membership Community.
Jeg så nemlig at det er behov for møter hvor vi ser hverandre og snakker sammen, men at Membership Community ikke var helt riktige formatet. Det vil fungere bedre som en del av Businesstrategi hvor vi diskuterer hele businessen og strategier, ikke bare for medlemsportal-eiere.
HabitBingo – ny portal:
En annen effekt av at det ikke ble noe Mastermind i 2022, var at jeg fikk tid til å jobbe litt på businessen, ikke bare i. Det ga meg tid til å se på hvilke produkter og tjenester jeg hadde, og jeg oppdaget et hull. Jeg hadde ikke noe lavprisprodukt. Det billigste du fant hos meg var arbeidsbøker og kurs i nettbutikken til 500 kroner og oppover.
Det var definitivt ikke på planen å lage og lansere noe nytt, men det gjorde at jeg bestemte meg for å bruke tiden på å lage et lavprisprodukt. Valget falt på en medlemsportal.
Medlemsportalen HabitBingo ble lansert 1. mars, og det var et nødvendig og godt steg i businessen min å få det på plass.
Det er viktig å tilby noe som ikke er for dyrt, for å hjelpe folk over betalings-sperren. Et lavprisprodukt er perfekt til det, fordi det bidrar til at terskelen for å betale blir mye lavere. Det er ikke så høy risiko om det skulle vise seg at det ikke var noe bra. Men når du leverer varene og wow-er folkene dine med lavprisproduktet går de fortere videre til å kjøpe dyrere produkter.
I år fikk jeg fylt det hullet i salgstrakten min, og det var veldig godt å få på plass.
Les mer: Hva er HabitBingo og hvordan kan det hjelpe businessen din?
Workshops:
I fjor var første gang jeg arrangerte den store workshopen hvor vi sammen planlegger det neste året for businessen din. Snakk om å treffe blink på et produkt ved første forsøk! De som deltok elsket det, og jeg elsket å arrangere det. Workshopen ble derfor selvfølgelig med over til planen for 2022.
Målet var å gjennomføre den i november. Det målet klarte jeg!
Workshopen er gratis og inkludert i medlemskapet for dem som er med i Businesstrategi, og siden antallet medlemmer der sank litt i 2022, var det færre som deltok på workshopen i år.
Men workshopen er også åpen for påmelding for eksterne som ikke er medlem, og der slo jeg fjoråret maks. Jeg brukte lengre tid og prioriterte å promotere workshopen mer eksternt i år. Det lønnet seg.
I fjor solgte jeg 3 eksterne workshops, mens i år solgte jeg 7. Det er en økning på 133 %, og det er jeg kjempefornøyd med.
I tillegg tok jeg workshopen et nivå opp og betalte for å ha med en assistent under sendingen.
Jeg vil alltid gjøre og være bedre, så jeg samler inn tilbakemeldinger etter at den er arrangert. Og en av tilbakemeldingene i fjor viste meg at det var en nødvendig investering for at jeg skulle gjennomføre den på en enda bedre og mer profesjonell måte.
Du kan allerede nå sette av datoen om du vil være med neste gang, det blir 22. november klokken 09-12. Sett deg på ventelisten her, så du ikke glemmer det!
Lanseringer:
Det var dette området jeg hadde planlagt de største endringene, men selv ikke det ble som jeg hadde tenkt. Haha!
Målet var å droppe challenges, og å kun arrangere flashlanseringer på 48 timer. Det klarte jeg ikke, fordi jeg droppet lanseringer totalt.
Jeg gjorde i stedet businessen om til evergreen, uten lanseringer i det hele tatt.
Les mer: Hvorfor jeg slutter med lanseringer og hva planen er nå!
Året startet med de opprinnelige planene, men etter å ha jobbet med det, merket jeg at dette fungerer ikke. Verken for meg, for businessen eller for kundene.
Det er en stor avgjørelse, men den tok seg nesten selv fordi jeg så veldig tydelig at det var nødvendig og riktig. Jeg droppet alle lanseringer og åpnet alle portalene fra 29. mars.
Det er en gigantisk endring i strategi, men det føles så riktig og godt. Og trendene jeg har sett tydeligere og tydeligere i løpet av året viser meg at lanseringer heller ikke fungerer like godt som de gjorde før.
Les mer: 4 trender jeg ser tydelig i markedsføring akkurat nå – og hva de betyr for din business
Det betyr at jeg må bygge om store deler av businessen min og gjøre endringer i strategiene, så dette er en prosess som tar tid. Det er ingen som kjøper noe bare fordi det er åpent og tilgjengelig, det trengs fortsatt promotering. Så store deler av året har gått til å kartlegge hvordan jeg skal gjøre det, hvordan ting skal henge sammen og hvilke nye freebies, produkter og tjenester jeg trenger for å sy hele businessen sammen.
Dette er altså noe som har påvirket inntekten og businessen min store deler av året, men det tar tid å bygge om og strukturere. Den jobben er ikke ferdig når vi setter punktum for 2022.
Hvorfor jeg gjorde så store endringer:
En av fordelene med å gjøre en oppsummering og analyse av 2022, er at det får meg til å tenke litt over ting. Dagene går så fort ellers, det blir lite tid til å reflektere. Men når jeg skriver en oppsummering og analyse av 2022 må jeg ta meg tid. Og det er både nyttig og faktisk også ganske interessant. Jeg ser ofte litt trender og muligheter i mitt eget innhold og jobbing når jeg gjør det.
Siden hovedmålet mitt var å ikke gjøre store endringer, lurer du kanskje på hvorfor jeg «brøt» det i så stor grad som jeg faktisk gjorde.
Det var enkelt og greit fordi jeg så meg nødt til å gjøre endringer fordi ting ikke fungerte så godt som jeg ville.
Og siden det ikke ble noe av Masterminden fikk jeg tid til å gjøre andre ting.
Derfor hadde jeg kapasitet til å gjøre endringer jeg kanskje ikke hadde rukket ellers. Masterminden var jo en del av planen min, og hadde jeg gjennomført den hadde jeg nok ikke hatt tid til å gjøre alle de endringene jeg gjorde. Men nå rakk jeg det, og da var det riktig og nødvendig.
Nettbutikk
Nettbutikken er et tillegg til de vanlige produktene mine. Den er på ingen måte hovedfokuset mitt, men den er fin å ha og et godt ekstratilbud.
Målet for 2022 var å øke omsetningen i nettbutikken, og selge for 10.000 kroner. Det klarte jeg ikke.
Jeg har ikke prioritert nettbutikken fordi jeg har brukt tiden på de store endringene og å bygge om hele businessen. Det ligger derfor ikke så mange produkter der. Jeg har heller ikke promotert den noe særlig.
E-postliste
Etter et par år hvor jeg ikke fokuserte så mye på å bygge e-postlisten fordi jeg var opptatt med å bygge nye produkter og å produsere, har jeg i 2021 og 2022 hatt mer fokus på e-postlisten igjen.
Målet for 2022 var å få listen til å vokse og få inn flere av målgruppen. Målet var også å lage nye freebies. Det klarte jeg.
Jeg har hatt noe fokus på å bygge listen og å få inn riktige folk. Blant annet ved å lage en ny freebie, et test-kit for alle som vurderer å lage en medlemsportal. Jeg har også gjort Instagram-bingoen til en gratis freebie. Begge disse har jeg hatt Facebookannonser for. De har gitt trafikk til listen og den har økt. Den økte ikke like mye som den gjorde i fjor, men den har vokst noe.
Blogginnlegg
Blogginnlegg er utrolig viktig for å nå ut til nye personer, og bygge know, like and trust. Dukke opp på Google og sørge for at de som ikke kjenner til deg lærer noe, opplever verdi og ser at du har kunnskap.
Men på grunn av at det har vært så utrolig mye å gjøre med å lage og lansere nye produkter og drifte dem de siste årene, har blogginnlegg havnet litt i bakleksa. Det har blitt nedprioritert.
Målet for 2022 var derfor å produsere flere blogginnegg enn jeg gjorde i fjor. Og det klarte jeg med god margin.
Jeg har hatt et mye større fokus på å få skrevet blogginnlegg i år og ikke utsatt dem selv om det har vært travelt. I fjor publiserte jeg 22 blogginnlegg, i år har jeg publisert 40!
Det er 182 % økning i antall blogginnlegg, og det er jeg veldig godt fornøyd med.
Inntekt
Så til det vanskeligste og kanskje også mest populære punktet. Inntekt. Dette blir ikke det gøyeste punktet i år, for å si det sånn. Men det er sånn det er å drive business, det går i bølgedaler. Og dette er på mange måter hovedgrunnen til hvorfor jeg deler oppsummering og analyse av 2022 med deg.
Målet for 2022 var å tjene 1,35 millioner, og målet for driftsresultat er 900.000 kroner. Det klarte jeg på ingen måte. Langt unna.
Mens 2021 var det beste året økonomisk noen sinne for businessen min, gikk det veldig mye dårligere i år. Nå er ikke årsregnskapet gjort opp ennå siden det fortsatt er 3 uker igjen. Men jeg vet at jeg har verken nådd målet mitt, eller tjent like mye som i fjor. Det ligger på cirka 40 % nedgang fra i fjor.
Etter hva jeg kan beregne uten at året er helt ferdig, kommer jeg til å tjene cirka 600.000 kroner. Overskuddet blir antakeligvis noe rundt 300.000 kroner.
Årsaker
En stor del av det kommer selvfølgelig fra at jeg ikke fikk gjennomført Masterminden. Hadde jeg fylt alle 10 plassene, hadde det gitt meg 500.000 kroner.
Jeg hadde budsjettert med 7 deltakere, så det var altså 350.000 av de 1,35 jeg hadde tenkt å tjene som forsvant, bare i den ene endringen.
Den andre tingen er at jeg har fått færre innmeldinger i Businesstrategi fordi jeg har sluttet med lanseringer. Det tar tid å bygge opp strukturen i businessen på nytt fra bunnen av, og jeg er langt ifra ferdig. Det er derfor fortsatt mange brikker som mangler, og jeg har ikke fått bygget ut promoteringen for Businesstrategi ferdig.
Det er også flere andre grunner, blant annet at jeg la ned Membership Community. Jeg hadde også beregnet å få affiliatesalg via Amy Porterfield og Stu McLaren, slik jeg har gjort i tidligere år. Men også de har solgt mindre og slitt med at folk ikke har råd, og det ble derfor ingen inntekt fra de to affiliatene. Det var også en god del tusen som ikke kom inn som planlagt.
Konklusjon
Så, det var en oppsummering og analyse av 2022. Det er ikke den gøyeste oppsummeringen jeg har skrevet. 2022 ble et tøffere år for både businessen og meg. Men jeg vet ganske godt hvorfor det ble sånn, og hvorfor jeg ikke nådde de målene jeg nådde. Og av den grunn stresser jeg ikke så veldig med det.
Det er jo ikke sånn at vi alltid når alle målene vi setter oss. Da setter vi for lave mål.
Verden og businessen har sine sesonger og går i bølgedaler. Opp og ned. Fram og tilbake. Det er sånn livet som gründer er. Det stopper ikke meg. Jeg blir ikke demotivert, redd eller bekymret. Jeg blir helt ærlig gira. Som F** 😂🔥
Det siste jeg har gjort nå på slutten av året er å investere i 2 nye kurs om markedsføring og business, som jeg gleder meg som en unge til å sette i gang med.
Jeg VET at dette kan og vil snu, og det handler bare om å fortsette. Jobbe på. Kjøre på. Og jeg gleder meg.
Hodet og kalenderen min er allerede full av masse spennende planer og endringer til neste år, og de kan du snart lese mer om.
Jeg avslører alt om planene for 2023 i et annet blogginnlegg, klikk deg inn her og les det!
[wc_box color=»secondary» text_align=»left» margin_top=»» margin_bottom=»» class=»»]PS: Jeg vil gjerne avslutte med å si at du må veldig gjerne bruke dette innlegget til inspirasjon for deg og din business. Men jeg synes ikke du skal bruke mine tall som et mål. Ikke tenk at om du ikke oppnår det samme, så er det ikke noe poeng. Du må sette mål som passer DIN business. DIN hverdag. Bruk gjerne oppsettet. Bruk gjerne arbeidsmetoden. Men lag din egen versjon, som passer for deg.
[/wc_box]
Legg igjen en kommentar