Webinar har fungert bra i mange år, men i det siste har vi sett et skifte i hvordan folk liker å lære og jobbe. Det vi ser, er at vi nå ønsker å være mer involverte. Vi vil ikke lengre bare sitte og lytte til noen, vi ønsker å delta. Å jobbe. Lære ved å gjøre. (Loove it!)
Og hva er vel bedre til å få til det, enn å arrangere en online workshop? Ikke mye, i alle fall!
Les mer: 4 trender jeg ser tydelig i markedsføring akkurat nå – og hva de betyr for din business
Jeg personlig synes det er kjempegøy å arrangere workshop. Det er en av de tingene jeg liker best live, og jeg koser meg! Men det er ikke bare derfor det er bra for businessen å arrangere online workshop.
Her er 6 grunner til at en online workshop er bra for businessen din:
1. Gir kredibilitet
Når du underviser live stiger kredibiliteten din til himmels. Du får vist kunnskap på en måte som er vanskelig å få til med andre produkter.
Fordi de som deltar jobber aktivt med det du underviser om mens dere holder på, opplever de verdi og fremgang på en helt annen måte. De gjør. Og det gir resultater.
Når du kun underviser, for eksempel via webinar, har du ingen garantier for at de faktisk tar i bruk det du lærer dem. Og da har du heller ingen garantier for at de ser at det fungerer og opplever den verdien.
2. Bygger know, like and trust
En live workshop fungerer veldig godt til å bygge know, like and trust.
Når du promoterer workshopen skaper du bevissthet rundt hva du underviser om og hva folk kan lære hos deg. Det skaper know, bevissthet rundt hvem du er og hva du driver med.
Du bygger trust, fordi du altså får mye kredibilitet når du underviser live. Vi får resultater og opplever framgang mens vi faktisk sitter der. Det bidrar til at vi stoler enda mer på at du kan det du driver med.
Og når vi da i tillegg får henge live med deg i for eksempel 3 timer, får vi et mer personlig forhold til deg. Vi ser hvem du er, personlighet, fakter og dialekt. Og det bygger like.
3. Enkelt å arrangere
Det kan kanskje virke overveldende å arrangere en workshop, men det er faktisk ikke så omfattende.
Det krever at du jobber med tema og lager den bra, selvfølgelig.
En workshop selger ikke av seg selv, bare fordi det er en workshop. Og de som deltar blir ikke automatisk fornøyde bare fordi de deltar på en workshop.
Du må velge riktig tema, bygge den opp på en god måte og sørge for at de som deltar får resultater. Det finnes mange forskjellige ting du må tenke på.
Men det er i utgangspunktet enkelt fordi du promoterer den, og så arrangerer du den i for eksempel 3 timer og så er du ferdig.
Vil du ha hjelp til å arrangere online workshop? Du finner alt du trenger å vite for å komme i gang og ha den klar på 2 uker i denne guideboken!
Sjekk ut «Slik arrangerer du en suksessfull online workshop» her!
4. Kan gjenbrukes
En workshop kan enkelt gjenbrukes og gjøre det enda enklere for deg å arrangere den på nytt senere.
Jeg arrangerer workshop om planlegging hver november, og gjenbruker alt innholdet fra året før. Det må selvfølgelig oppdateres og revideres mellom hver gang, men det er enklere og raskere enn å lage nytt.
Sjekk ut min workshop her og sett deg på ventelisten for neste gang!
5. Kan gi en god ekstrainntekt
Det er selvfølgelig litt avhengig av hvilken pris du tar og hvem målgruppen din er, men en online workshop kan bli et godt bidrag til økonomien din.
Kanskje du kan tjene både 10.000 og 20.000 ekstra den måneden på å ha en 3 timers workshop.
Og hvis du da gjenbruker den og arrangerer den flere ganger, blir det veldig god timebetaling på deg.
6. Fungerer som en del av salgstrakten
En online workshop fungerer bra i seg selv som et frittstående produkt, men det fungerer også godt som en del av salgstrakten.
Du vil kunne oppleve av folk som ikke har kjøpt av deg før blir med på workshop, og dermed bryter betalings-barrieren.
Da er det enklere å konvertere dem til kurs eller medlemsportal etterpå. Eller å promotere fysiske produkter du selger, eller coaching sessions. Det fungerer for alt.
5 eksempler på online workshop for forskjellige nisjer og businesser:
En workshop fungerer stort sett bra for de fleste målgrupper, så lenge du jobber deg fram til et godt tema og legger opp workshopen så den er effektiv og gir resultater.
Her er noen eksempler til deg:
Du har nettbutikk som selger hobbyprodukter:
Du kan arrangere workshop der dere sammen lager noe. Si at du selger alt de trenger for å drive med sublimeringstrykk. Da kan workshopen handle om å lage et trykk på en t-skjorte eller kopp. Det er mye de må kunne for å drive med det. De må vite hvordan utstyret fungerer, de må vite om forskjellige materialer og teknikker osv.
Dere kan jobbe dere sammen igjennom prosessen live fra start til ferdig produkt, og så kan de stille spørsmål underveis. Kanskje de er usikre på hvordan de skal gjøre noe, eller det er noe som går galt og de lurer på hvorfor. Du kan guide dem igjennom det og lære dem hvordan de gjør det. Eller arrangere workshops med forskjellige produkter, og også andre ting de kan lage fra butikken din.
Du er gartner og underviser om hage:
Du kan arrangere en workshop hvor de skal fysisk gjøre noe i sin egen hage eller med inneplanter. Kanskje skal de plante om en plante på riktig måte, de skal beskjære en busk eller noe annet. Det går an å sette sammen flere ting til et sett med oppgaver hvis du har mange små ting de kan gjøre.
Du hjelper butikker med markedsføring:
Det finnes mange ting du kan gjøre med markedsføring, for eksempel arrangere workshop hvor de planlegger en julekalender. Du kan hjelpe dem steg for steg med alt de trenger å gjøre, fra systemer de må bruke og sette opp til å lage oppgavene.
Eller du kan hjelpe dem med å sette opp en fysisk utstilling i butikken. De kan gjøre det live på webkameraet og så kan du gi tilbakemeldinger underveis.
Du er hundetrener som vanligvis jobber med fysiske kurs:
Kanskje du vanligvis jobber med fysiske kurs, og tenker at online workshop hadde vært digg men at det er vanskelig å undervise online? Du kan for eksempel arrangere workshop der de lærer noe konkret som de gjør på webkameraet og så gir du tilbakemelding. Kanskje de lærer dressur? Eller jaktkommandoer?
Du hjelper lærere med undervisningsmateriell:
Kanskje du kan arrangere en workshop i starten av skoleåret der dere sammen planlegger og jobber med undervisningen de neste 6 månedene, for eksempel? Eller der dere sammen jobber med et konkret tema eller fag. Kanskje fokuserer du på et spesifikt tema og dere kan lage en uke for uke-plan.
Hvem det ikke passer så godt for:
Hvis du har nettbutikk som selger rene produkter, for eksempel pyntegjenstander, kan det være litt vanskeligere å finne tema for en workshop. Hvis du selger krystaller, kopper, klær osv.
Det er ikke sikkert du kan finne noe for akkurat produktet ditt fordi en workshop er noe de skal gjøre. De skal jobbe med noe. Og det kan være vanskelig med fysiske produkter.
Men, det kan hende du kan klare å tenke ut noe. Hvis du selger klær kan du kanskje få til noe rundt å sette sammen et helt antrekk. De kan ta for seg hele skapet og lære hvordan de kan sette sammen forskjellige ting mens du vurderer antrekkene og kommer med tips og råd. Eller du kan undervise om trender, men det blir fort mer et webinar enn en workshop.
Ikke la det at det er vanskelig å komme på noe stoppe deg.
Det kan være du kan klare å komme på noe ved å snakke med kundene og målgruppen og finne ut av hva de synes er vanskelig og trenger hjelp til.
Har du lyst til å arrangere en online workshop?
Legg igjen en kommentar