Å ha en fagblogg er viktig for businessen din, av flere grunner. Det bidrar til at flere oppdager deg via Google, og det gjør også at du bygger know, like and trust med målgruppen.
Det viser at du kan det du driver med, de opplever at du hjelper dem og at de kan lære av deg. Alle ting som er viktige for å konvertere følgere og lesere til kunder.
Dermed bruker du sannsynligvis ganske mye tid på å lage gode blogginnlegg, ikke sant? Eller kanskje du lager YouTube-videoer eller har en podcast? Samme greia, begge deler tar mye tid og er mye arbeid.
Da kan det føles litt som at du ikke får så mye tilbake for den jobben du har brukt på å lage det. Det er så få som ser det akkurat den dagen du deler det, og så er det over liksom.
Det kan du heldigvis gjøre noe med! Jeg har tidligere skrevet om hvorfor du bør gjenbruke blogginnlegg du lager, og du finner mange gode tips og helt konkrete eksempler i det blogginnlegget.
Les mer: 10 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på
Én av metodene jeg anbefaler for å få mer trafikk til gamle blogginnlegg, er å sende dem ut på e-post. Og det skal jeg vise deg hvordan jeg gjør her!
Gi e-postlisten verdi hver uke
Du bør ha en e-postliste for businessen din, fordi det er de varmeste folkene du har. Prosenten som kjøper fra deg via e-post er generelt høyere enn via sosiale medier og andre kanaler.
Les mer: Slik får du leserne til å melde seg på e-postlisten din – garantert!
Men det er ikke bare å opprette en liste. For at de skal bli varme og ville kjøpe av deg, må du pleie dem.
Du må bygge forholdet, holde jevnlig kontakt og gi dem verdi. Verdi kan være mange ting, for noen er det et daglig tips eller et ukentlig motivasjonsord.
Men det kan også være et ukentlig blogginnlegg.
Det er en win-win for deg og målgruppen din. De får ukentlige tips og råd, og du får mer ut av den jobben du har gjort med å skrive blogginnlegget.
Men du bør ikke sitte og skrive en ny e-post og sende ut hver eneste uke. Ain’t nobody got time for that og sånt. Så hva gjør du da, for å få mer trafikk til gamle blogginnlegg?
Automatiske sekvenser er løsningen
Alt som kan automatiseres bør automatiseres. ALT. Sånn helt seriøst. Du har allerede tusen ting på listen med ting du skal, må og bør gjøre, så jo flere ting du kan få til å skje automatisk, jo bedre.
Når det gjelder e-post heter den løsningen sekvenser.
En sekvens er enkelt forklart en serie med e-poster du skriver ferdig på forhånd, som så sendes ut til det tidspunktet du har satt. Sånn ser det ut i ConvertKit*, e-postsystemet jeg bruker og anbefaler:
Les mer: Hvorfor jeg valgte ConvertKit i stedet for MailChimp – og ikke har angret et sekund!
To store fordeler med en sekvens
Uansett om du bruker ConvertKit eller et annet e-postsystem, så bør du bruke et som har sekvenser og ikke bare broadcast. Fordi det vil gjøre alt så vanvittig mye enklere for deg, på mange områder.
Når det gjelder å sende mer trafikk til gamle blogginnlegg, er det to grunner til at jeg elsker sekvens:
- For det første trenger du ikke å gå inn og sende e-posten hver uke. Du legger den i listen og så går den automatisk ut til det tidspunktet du har bestemt.
- For det andre gjenbrukes e-posten med blogginnlegget hver eneste uke. Den sendes nemlig ikke bare ut én gang, den sendes til nye folk HVER uke.
Det vil si at nye folk som kommer til på listen din starter i toppen av listen med e-poster, og så jobber de seg nedover uke for uke.
Så hvis Hilde melder seg på vil hun motta e-post nummer 1 på listen første uken, og e-post 2 neste uke. Så melder Lisa seg på uken etter. Da mottar hun e-post 1 den første uken og e-post 2 uken etter.
Det er altså ikke sånn at alle får samme e-posten hver uke, de får den i rekken etter hvor langt de har kommet individuelt.
Og det er helt genialt, fordi ikke bare gjenbruker du gamle innlegg ved at du sender det til nye folk, men du gjenbruker det uke etter uke etter uke!
Det er en superenkel måte å få mer trafikk til gamle blogginnlegg, og jeg elsker det.
Hvordan du lager en sekvens
Det er veldig enkelt å lage og sette opp en sekvens i ConvertKit*.
Trykk på «send» i toppmenyen og velg «sequences». Trykk på «new sequence», gi den navn, og voila!
Når du starter sekvensen din har du én e-post, men du fyller bare på nedover med flere etter hvert som du skriver dem.
Innstillinger for ukentlig nyhetsbrev
Det første du bør gjøre, er å gå til innstillinger og sette opp det du trenger.
For å sende ukentlig nyhetsbrev som går til samme dag og tid hver uke, setter du «sequence schedule» til den dagen du vil sende på.
Mitt går hver tirsdag kl 19.00. Du velger akkurat det du vil, men huk av kun for én dag om du vil sende det en gang i uken.
I tillegg må du sette «after 1 day» i hver enkelt e-post i sekvensen.
Hæ, etter en dag, sier du kanskje? Ikke etter en uke?
Ja, det skal stå en dag der fordi det står kun én dag i uken krysset av inne på innstillingene. Kun tirsdag, eller den dagen du vil sende.
Men jeg skjønner at du lurer, og jeg måtte selv dobbeltsjekke dette da jeg begynte å bruke ConvertKit. Dette er fort gjort å ta feil på, og det er derfor jeg har det med her sånn at du slipper å sitte å klø deg i hodet slik jeg gjorde.
Slik bruker du sekvensen
Okei, du har satt opp det tekniske og sekvensen ligger der ny og ubrukt. Hva nå?
Nå setter du av en dag i kalenderen og så setter du deg ned og skriver masse e-poster.
Les mer: Hvordan jeg organiserer og planlegger absolutt alt for businessen (og livet)
Gå igjennom bloggen din og se på hvilke innlegg du vil gjenbruke. Lag gjerne en liste i et Excelark med lenker så du har oversikt over hvilke innlegg du vil ha inn i sekvensen.
Velg innlegg som fortsatt er aktuelle og passer til målgruppen, og hvis de trenger oppdateringer så kan du gjøre det.
Deretter skriver du en e-post til hvert blogginnegg der du snakker litt om temaet, og lenker til blogginnlegget. Trykk publish når du er ferdig, og da er den live!
Du kan jobbe i bolk og gjøre dette over tid. Gå tilbake til Excelarket og skriv flere en gang i blant, og fyll på med nye blogginnlegg du skriver og publiserer.
Noen viktige tips
Du kan kladde på en e-post så mye du vil. Så lenge den ikke er published, går den ikke ut. Du kan dermed lage deg en lang liste med e-poster du skriver på og publiserer etter hvert som de blir ferdige.
E-postene sendes ut i rekkefølgen de ligger nedover. Du kan dra og slippe dem for å endre rekkefølgen. Hvis en e-post ligger som kladd og det er publiserte etterpå vil den hoppe over kladden og sende den neste på listen.
Du kan pause sekvensen om du trenger det. Da huker du bare bort alle dager i innstillingene. Den vil ikke bli sendt før du huker på igjen den dagen du vil sende den på.
Du får folk inn på sekvensen ved å sette opp en regel eller visuell automasjon. Du bestemmer selv om de skal legges til når de melder seg på et skjema, får en tagg eller noe annet.
Hvis du bruker visuelle automasjoner for å sende dem til sekvensen, må du være obs på at de blir avmeldt sekvensen når de kommer til bunnen. Du må derfor gå til innstillingene i sekvensen og si at de ikke skal det, om ikke du vil det.
Det vil si at om du kladder på e-poster og ikke har listen helt ferdig, må du slå av denne. Velg yes, den er default på no. Ellers vil de ikke få resten av e-postene du publiserer fordi de blir avmeldt sekvensen.
Vil du teste ConvertKit?
Likte du denne funksjonen? Automatiske sekvenser er en av ConvertKits store styrker, og en av grunnene til at jeg bruker det.
Hvis du vil teste ConvertKit* gratis kan du registrere deg her, så kan du se selv hvordan det er og om du liker det.
Du får ikke mulighet til å bruke sekvenser på gratisplanen, men du kan enkelt oppgradere til betalingsplan etter hvert om du vil det.
Kommer du til å sette opp en sekvens for å få mer trafikk til gamle blogginnlegg?
Legg igjen en kommentar