Reels er det som fungerer aller, aller best for å få flere følgere på Instagram akkurat nå.
Det er bedre enn stories, innlegg i feeden, IGTV og livesendinger. Du bør derfor helt klart bruke det for å bygge businessen din og tiltrekke deg nye følgere som blir potensielle kunder.
Men du bør ikke bare lage tilfeldige Reels og hoppe på alle slags trender og kopiere andre. For at du skal få mest mulig ut av det, må du lage Reels som er tilpasset businessen din og målgruppen din.
Du kan lese mer om det i et tidligere blogginnlegg, klikk deg inn på lenken under.
Les mer: 5 tips til å bruke Reels smartere til businessen din
Men i tillegg til at du må bruke det strategisk, er det også noen ting du bør gjøre for Reels du lager skal fungere best mulig for businessen din.
Her får du 5 ting du kan gjøre for å få mer engasjement på Reels du lager:
Kortere Reels er bedre
Du kan nå lage Reels på opptil 60 sekunder. Betyr det at du bør lage Reels på ett minutt?
Helt klart ikke. Jo kortere Reels, jo bedre fungerer de generelt. Det mest optimale er Reels som er 7-9 sekunder lange.
Vi bruker Reels til underholdning, og vi er vant til at de er korte. Du skal være ekstremt flink for å klare å holde på oppmerksomheten til seerne om du får dem til å se en hel Reel som varer i 60 sekunder.
Det er bare ikke sånn vi bruker Reels, rett og slett. Vi vil ha korte snutter, før vi sveiper videre til neste Reel. Kortere betyr stort sett alltid mer engasjement på Reels.
Lag forsidebilde
Mange ser Reels for første gang når de scroller i feeden eller når de er i Reels-fanen og surfer. Og der ser vi ikke coverfotoet ditt.
Men, hvis vi liker det vi ser går vi ofte til profilen din for å se hva mer du har. Og der trenger vi å se hva hver Reel handler om.
Derfor må du lage et forsidebilde der du skriver et par ord om hva den handler om. En tittel, om du vil. Det vil gi mer engasjement på Reels.
Sjekk ut mine forsidebilder her, så ser du hvor nyttig det er.
Hvis vi kommer inn og bare ser en lang liste med masse Reels vi ikke aner hva handler om, går vi ut. Vi orker ikke begynne å se igjennom alt når vi ikke vet om det er interessant.
Du kan enkelt lage et forsidebilde ved å ta et bilde når du lager Reelen og legge på tekst i story og laste det ned, eller lage et bilde i Canva.com etterpå.
Ha tekst på Reelen
Vi ser ofte Reels med lyd sammenliknet med når vi ser stories, så sjansen for at vi hører hva du sier er mye større.
Men du må allikevel ha på tekst om du vil nå ut til flere og få mer engasjement på Reels.
Både fordi det ikke er alle som har på lyd selv på Reels, og fordi du bør tilrettelegge for dem som er hørselshemmede. I tillegg gjør det Reelen din mer interessant å se på, og det er heller ikke alltid vi hører så godt hva du sier.
Du velger selv om du vil skrive ord for ord det du sier, eller om du vil legge på tekstblokker med hovedpoengene du sier.
Og et bonustips:
Pass på at du holder teksten innenfor rammene. Hold og dra i tekstboksen, så vil du få opp en firkantet ramme som viser hvor teksten bør være innenfor. Når Instagram viser Reels i den vanlige feeden, cropper den nemlig til firkantet bilde. Om teksten din da er utenfor de rammene, blir den ikke synlig i feeden.
Bruk hashtags
Ja, du skal bruke hashtags også på Reels.
Det mest optimale, ifølge Instagram selv, er 8-15 hashtags. Instagram sier også nå at de bør ligge i selve caption, ikke i kommentarene. De gir bedre treff i søk fordi søket leser captions, ikke kommentarer.
Bruk hashtagger som er relevante for målgruppen din og for innholdet i Reelen.
Del til feeden, ikke bare Reels
Hvis du vil at flere skal se Reelen din, er du helt nødt til å også dele den til feeden.
Det velger du når du skal dele Reelen din. Der må du sørge for at «Del også i oppdateringsstrømmen» er slått på.
Da vil den dukke opp i feeden din følgerne dine når de scroller på Instagram.
Del til stories
Det siste tipset er at når du har publisert den, bør du også dele den til din egen story.
Mange tror at visninger i stories ikke teller, og dekker over Reelen med en sticker eller GIF sånn at folk skal klikke på Reelen for å se den og de skal få flere visninger.
Det trenger du ikke. Visninger på stories teller akkurat som vanlige visninger.
Bonustips:
Du kan dele den din til egen story flere ganger. Del den på nytt noen uker senere. Gjenbruk er smart, og det er garantert ikke alle som følger deg som så den første gangen.
Les mer: 10 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på
Ingen av disse tipsene er magiske. De vil ikke automatisk gjøre at Reelen din får 10.000 visninger og du får hundrevis av nye følgere.
Men de vil til sammen i det minste bidra til at du når ut til flere og får flere visninger.
Gjør du alle disse tingene, eller fikk du noen nye tips her?
Legg igjen en kommentar