En gratis Facebookgruppe er generelt en veldig god strategi for businessen din. Det lar deg samle målgruppen din på et sted hvor du har god tilgang. Du får gi masse verdi, og bygge know, like and trust. De lærer deg å kjenne, og du gjør dem varmere og varmere til de til slutt konverterer og blir kunder.
Så langt alt bra.
Men hva skjer når det er helt tyst i gruppen? Når ingen engasjerer seg?
Jeg vet at dette er en stor bekymring du har. Både du som ikke har startet en gratisgruppe ennå, og du som har en gruppe men sliter med engasjementet.
Det er en normal bekymring å ha, men det er for det første ingen krise at det er litt stille. Og det finnes heldigvis også mange ting du kan gjøre for å få mer engasjement i Facebookgruppen din.
Det viktigste prinsippet og innlegget kort oppsummert er egentlig at engasjement fostrer engasjement. Jo mer du engasjerer deg, jo mer engasjement vil du få tilbake.
Men det er en ting du må ha i bunnen, som vil gjøre alle strategiene du innfører mer effektive.
Grunnlaget må være på plass først
Det kanskje viktigste prinsippet for å klare å få engasjement i Facebookgruppen din, er at du kjenner målgruppen. For at du skal klare å engasjere dem som er der, må du vite HVA som engasjerer dem.
Vi er ikke like, og det vil være forskjellig type spørsmål og ting du gjør som fungerer etter hvem det er du har i gruppen.
Les mer: Gratis målgruppe-challenge
Noen elsker community og «koseprat», andre er der for læring. Vit hva som er viktigst for din gruppe og din gjeng. Det vil være viktig både for at gruppen din skal fungere for deg til å gjøre leads om til kunder, og det er viktig for å få mer engasjement i Facebookgruppen.
Her er 7 måter å skape mer engasjement i Facebookgruppen din på:
1. Arranger en challenge
Ofte er det sånn at det trengs å skape litt engasjement og noe som skjer for å fostre mer engasjement. Og en challenge vil være perfekt til det.
Du kan gjøre det på forskjellige måter. Enten kan du ha en challenge du arrangerer åpent som alle kan melde seg på, men de må være med i gruppen for å få tilgang til livesendinger og innlegg du deler til challengen.
Eller du kan arrangere den kun for dem som er medlem i gruppen. Du kan promotere den utad, men folk må melde seg inn i gruppen for å delta.
Når challengen foregår har du daglige livesendinger i gruppen. Du deler daglige poster hvor de kan be om hjelp, og poster hvor de skal svare på dagens oppgave. Du gir tilbakemeldinger og tips, svarer på spørsmål og hjelper.
Alt dette vil både gjøre at det skjer noe i gruppen som medlemmene synes er gøy og vil være med på, og det vil skape mer engasjement fordi de poster masse innhold når de deltar i challengen.
Les mer: 7 tips for å arrangere en suksessfull challenge
2. Daglige tråder
Denne strategien har jeg brukt helt siden jeg lanserte min første gratis Facebookgruppe tilbake i 2016.
Daglige tråder i gruppen kan være en god strategi for å få i gang samtaler, trigge diskusjoner, lære mer om målgruppen og få opp engasjementet.
Du kan ha tråder for deling av egne erfaringer og tips, undervisning, innlegg om mindset, innlegg der du gir verdi, og masse mer.
Ved å dele daglige tråder gir du dem en grunn til å kommentere, og du trener dem også opp til å engasjere seg.
Nøyaktig hva du bør poste og dele vil variere etter både din business, målgruppe og hva formålet med gruppen er. Men det finnes helt klart noen ting du bør gjøre og tenke på for å få maks ut av gruppen og innholdet.
Hovedformålet med en gratisgruppe er å gjøre leads om til kunder. Men hva slags type innhold er smart og hva trenger du får å bygge den tilliten og konvertere de som er der til kunder?
Dette er en viktig del av å ha en gratis Facebookgruppe, og det er derfor noe vi har jobbet med i Businesstrategi.
Der finner du:
- Videoen «Hvilke typer innhold er smart å ha i en gratis Facebookgruppe?»
- Arbeidsboken «Slik finner du dine innholdstyper for Facebookgruppen din»
- Guideboken «Hvordan fordele postetypene rundt lanseringer og i en plan».
3. Ukentlige/månedlige konkurranser
Det er ikke noe som setter mer fart på folk enn muligheten til å vinne noe. Og det kan du bruke for å få mer engasjement i Facebookgruppen din.
Men, denne må brukes bevisst og strategisk for at den skal fungere for deg.
En konkurranse vil alltid gi engasjement, men det kan gi dårlige resultater for businessen din om du bruker den feil. Det kan gjøre at folk bare blir med i gruppen din for å vinne noe, og driter i alt annet. Og det kan gjøre at det er helt feil folk som kommer inn, og at gruppen dermed aldri fører til salg og gir deg kunder.
Hva som vil fungere best er en avgjørelse du må ta, men jeg vil anbefale at du ikke alltid gir bort en ting. Ikke hank inn masse premier fra samarbeidspartnere og gi bort.
Du kan ha konkurranser som handler om fag og innhold. Eller å delta mest mulig i løpet av en challenge. Å gjøre en viss andel oppgaver i løpet av en måned. Engasjere seg i gruppen. Du kan belønne dem som er mest engasjerte i løpet av en måned. Du finner statistikk på det i admin-sidene på gruppen.
Belønn folk for engasjement, ikke bare å svare teite ting som «Jeg vil vinne» på et innlegg.
Når det gjelder premier MÅ det være noe som er relevant for det du driver med. Jeg ville aldri gitt bort en kjøkkenmaskin som premie. Driver du bakebusiness kan du det. Gode premier kan være for eksempel at 1 vinner et av kursene dine, eller 1 måned gratis i medlemsportalen din. Eller en 1-1-samtale med deg. Eller produkter fra nettbutikken din.
Sørg for at du gir bort noe som fungerer for businessen din, som bare målgruppen din vil ha.
4. Ukentlige/månedlige livesendinger
Ja da, jeg vet at du synes livesendinger er skummelt. Men de fungerer fantastisk bra for businessen din og derfor er det virkelig et hinder du bør komme deg over.
Å ha en fast livesending kan helt klart gi deg mer engasjement i Facebookgruppen din. Fordi du er synlig. Du skaper engasjement ved å ha livesendingene.
De trenger ikke være så lange, 15 minutter er nok. Snakk om noe faglig, undervis, eller svar på spørsmål. Oppfordre folk til å delta live og å stille spørsmål mens du holder på, men la dem også gjerne stille spørsmål i forkant.
Det er helt normalt at det er flere som ser i opptak enn som kan delta live, så det kan være smart å la dem få spørre om ting i en egen tråd før sendingen. Det gjør at flere føler de kan få hjelp selv om de ikke deltar live, det gir deg flere ting å svare på og vise kunnskapen med, og det gjør at flere ser opptaket etterpå fordi de vil se sine spørsmål bli besvart.
Bonusen med denne strategien er at den også fungerer enormt bra for å bygge tillit og konvertere dem som er der til å bli kunder. Vi ser deg, lærer deg å kjenne, ser kunnskapen din og begynner å stole mer og mer på deg. Og da kjøper vi.
5. Arranger bingo
Jeg elsker bingo som konsept i businessen. Det er gøy for dem som deltar, det gjør at de får gjort mye mer, og det trigger konkurranse-instinktet.
Bingo kan derfor fungere veldig bra for å få mer engasjement i Facebookgruppen din.
Les mer: 3 måter du kan bruke bingo i businessen til å bygge e-postlisten og få mer fornøyde kunder
Du kan gjøre det som med challenge. Du kan promotere den utad til alle men at de må være med i gruppen for å få tilgang til innlegg med tips og råd, tilbakemeldinger på oppgaver osv. Eller du kan si at det kun er de som er med i gruppen som får bingobrettet og får delta.
Uansett så sørger brettet for at det skjer noe i gruppen og det engasjerer medlemmene. De deler bilder av at de får bingo, de spør om hjelp og ber om tilbakemeldinger.
Hvis du aldri har arrangert bingo før, kan du gjerne ta min gratis Instagrambingo for å se hvordan det fungerer.
Det er lurt å selv å gjennomført en bingo for å kjenne på følelsen av å delta, hva som engasjerer og ikke og hvordan brettet er satt opp.
6. Ha tydelige regler og håndhev dem
Dette er et punkt mange feiler på, og det går ut over gruppen din.
For at du skal få engasjement, må folk trives. Og for at de skal trives, må de like de andre folkene som er der og innholdet som deles i gruppen.
Det er derfor veldig viktig at du både vet hvordan du vil at gruppen skal være og fungere, og at du håndhever reglene du har satt.
En gruppe er ikke et demokrati. Det er din gruppe og dine regler, og du kan bestemme og gjøre det du vil. Kast ut folk som ødelegger. Slett innlegg som er spam eller irriterende.
Gjør gruppen til det stedet du vil at det skal være og hvor din målgruppe trives.
Det er viktig at du er tydelig på hva som er lov og ikke, da blir det også enklere å håndheve reglene.
Les mer: Mine 7 beste tips til hvordan du kan drive en suksessfull Facebookgruppe
7. Sett gruppen til privat
Det er mange forskjeller på en Facebookside og en Facebookgruppe, og en av dem er muligheten til personvern.
Å kunne føle seg trygg i gruppen er et ekstremt viktig punkt i at folk faktisk velger å dele og kommentere.
Du bør derfor sette gruppen din til privat, sånn at det kun er folk som er medlemmer som ser det som deles.
Når gruppen føles som et trygt sted med folk de liker og at det kun er de i gruppen som ser det de deler, øker det både sjansen for at de kommenterer og engasjerer seg og det forandrer hva de faktisk skriver.
Vi er mye mer åpne og ærlige når vi vet at vi er i et trygt community omgitt av gode folk.
Bonus: Tag nye medlemmer i innlegg
Det er noen som velger å lage en post en gang i uken hvor de tagger nye medlemmer og ber dem presentere seg selv. Og for noen grupper og målgrupper vil det fungere bra. Det gjelder særlig hvor formålet for gruppen er litt «klubb-aktig», at det er community som er hovedfokuset og at de som er der er folk som elsker å prate med andre.
Selv hater jeg denne funksjonen. Jeg har aldri brukt den i noen av mine grupper, og har aldri svart når jeg har blitt tagget.
Så bruk den om det passer for din målgruppe, og dropp det hvis det blir feil.
Antallet medlemmer betyr mye for engasjement
En viktig ting å huske er at selv om du gjør alle disse tingene og du ikke får mer engasjement i Facebookgruppen din, så betyr det ikke nødvendigvis at du gjør noe galt.
Det trengs ofte et visst antall medlemmer for at du skal få naturlig engasjement, og det ligger gjerne på 100. Har du under det, kan det være vanskelig. Både fordi det er generelt sett få som ser innlegget og dermed kan engasjere seg, og fordi det alltid er en viss andel som aldri poster og deler uansett.
Så hva gjør du da? Du fortsetter å bygge gruppen din så du får inn flere medlemmer, og du fortsetter å jobbe med engasjementet blant dem som er medlem.
Etter hvert vil den vokse og på sikt vil du få mer engasjement i Facebookgruppen din.
Husk at det finnes ingen snarveier i å bygge business, det er langsiktig arbeid. Det samme gjelder Facebookgruppen din. Ikke gi opp for fort, fortsett å jobbe, så vil den vokse.
Og husk å behandle de som er i gruppen din bra, fordi du kan få gode testimonials, god læring og også potensielle kunder selv om du har «bare» 30 medlemmer. Det er fortsatt 30 mennesker som er der for å lære fra deg. Hadde de stått foran deg i et rom hadde du synes at det var mange folk. Så ikke se deg blind på tallet, invester i dem som er der så kommer det naturlig flere folk inn og du får mer engasjement i Facebookgruppen din etter hvert.
Vil du lære mer om gratis Facebookgruppe for businessen?
En gratis Facebookgruppe kan være en veldig god strategi for businessen din. Men det jeg har oppdaget, er at det er mange som ikke helt forstår hvorfor.
Hva gjør egentlig en gratis gruppe for businessen din, hvorfor fungerer det så bra? Og er det sånn at absolutt alle bare MÅ ha en gratis Facebookgruppe?
Dette er et viktig tema, og derfor har vi jobbet med det i Businesstrategi.
Bli medlem her, og få tilgang til en stor bank med masse undervisning og ressurser som hjelper deg til å bygge en mer solid og effektivt business.
Legg igjen en kommentar