Da jeg la planen for dette året i fjor var jeg optimistisk. Jeg tenkte at 2021 kan jo ikke bli noe annet enn en opptur etter det året vi har lagt bak oss, og jeg trodde det ville bli både et bedre og mer stabilt år. Så feil kan man ta 😂
Nå er vi jo et år rikere med erfaringer og verden går jo fremover, men jeg må si at jeg er veldig spent på hvordan det neste året blir. Vi må jo selvfølgelig legge en realistisk plan når vi setter opp året, men jeg kommer til å planlegge ut ifra hva jeg tror er mulig for businessen og meg, og tar ikke nevneverdig hensyn til verken virus eller andre ting.
Selv om 2021 ble et tøffere år enn 2020 for meg mentalt og det føltes som sirup å selge hele året, så gikk faktisk businessen min bedre enn noen gang.
Det viser meg at det fortsatt er mulig å vokse, og jeg legger derfor store og ambisiøse planer og mål for 2022.
Du kan lese alle mine tidligere blogginnlegg med mål for kommende år her!
Hovedmål
I fjor var et år med store endringer i businessen min, og mange nye produkter. Det var et år hvor jeg lagde mange nye ting fra bunnen av. Det var produkter og tjenester jeg aldri hadde arrangert eller solgt før, og alt måtte gjøres fra bunnen av. Det ga stor vekst for både meg og businessen, men det var også ekstremt tungt og mye arbeid.
Hovedmålet i 2022 blir derfor å stabilisere driften litt. Jeg skal ikke lage noen nye produkter, men jeg skal fokusere på de jeg nå har og bygge dem videre opp.
Jeg er utrolig fornøyd med de tingene jeg nå tilbyr. De henger godt sammen og bygger på hverandre. Det retter seg mot samme målgruppe, men tilbyr hjelp til litt forskjellige deler av den på hver sin måte. Det er ting jeg liker å gjøre og arrangere, og ting som fungerer godt for både meg og deg.
Businesstrategi
Hovedfokuset og hovedproduktet mitt er fortsatt medlemsportalen Businesstrategi.
Det er en portal jeg elsker å drive og lage innhold til, fordi hele fokuset er på strategisk jobbing.
Alt vi gjør der, har et strategisk fokus. Og det elsker jeg.
Det handler ikke om ting som «Hvordan lager du en Reel» eller «Hva er en e-postliste».
Fokuset er hvordan du bruker disse tingene strategisk for å bygge businessen din, så i stedet har vi innhold som «Hvordan du bruker behind the scenes-innhold til promotering» og «Strategier som vil gi flere salg når du lanserer».
Det å få hjelpe medlemmene til å både fokusere på tingene som gir fremgang og hjelpe dem til å nå store mål, gir meg utrolig mye glede. Det er medlemmer som har redusert stillingen i sin vanlige dagjobb dette året og jobber deltid i sin egen business, og også medlemmer som har sagt opp fulltidsjobben og satser for seg selv.
Det er enormt givende å få bidra til det ❤️
Temaer og innhold
Businesstrategi er nå over 2 år gammel, og både medlemmene, portalen og jeg har vokst i løpet av de to årene. Det speiler seg også i innholdet jeg deler og temaene vi jobber med.
I starten hadde vi mye fokus på grunnsteinene i businessen. Ting som målgruppe for eksempel. Nå har medlemmene tilgang til mye innhold som bygger basen, og vi har derfor i det siste begynt å jobbe med temaer på et litt høyere og mer avansert nivå, og det fortsetter vi med i 2022.
Siden alt innholdet jeg har laget siden starten i 2019 ligger tilgjengelig er det masse grunnleggende info å jobbe med, og i løpet av 2022 vil det være mye fokus på å hjelpe medlemmene til å skalere businessen.
Det vises for eksempel allerede i januar, når temaet er outsourcing av oppgaver og det å ansette en virtuell assistent (VA).
Det er et stort og viktig steg på veien for å skalere. Du kan ikke ansette når du har vokst ferdig. Du må ansette for å vokse.
Gjesteforelesere
Det blir også mange gode gjester i 2022, flere enn noen gang faktisk!
Vi får besøk av Rita Hinna fra Happybusiness og Gøril Florvaag fra Butikkutvikler i januar som skal diskutere det å jobbe som VA og ansette VA i en livesending med meg.
I februar får vi besøk av Vetle Valsgård fra Sjekk regnskapet, som skal lære oss å bygge en mer lønnsom business med Profit First-systemet.
Mars fokuserer på tekst, og Kristin Samskott kommer på besøk igjen for å undervise om engasjement og innlegg i Facebookgrupper.
I tillegg har jeg også booket en hemmelig gjest til høsten, og mer gøy og overraskelser kommer!
Membership Community
Den neste tingen jeg skal fokusere på å bygge opp og skalere er den helt nye medlemsportalen min Membership Community. Det er Norges eneste community kun for dem som driver medlemsportal.
Den skapte jeg fordi jeg så et stort behov for et samhold med andre som har medlemsportal
Jeg lanserte den 30. august i år, og den er derfor helt i sin spede start. Men jeg fikk med en stor og fin gjeng i beta-lanseringen, så vi har allerede fått testet den godt og jeg har fått så gode tilbakemeldinger på konseptet og formatet at den blir definitivt med videre til neste år.
Mitt mål for 2022 for Membership Community er selvfølgelig å øke antall medlemmer, men enda viktigere er å hjelpe og støtte enda flere medlemsportaleiere i hverdagen.
Det er noe helt annet å drive en medlemsportal enn å selge onlinekurs eller jobbe 1-1, og de mentale utfordringene kan være veldig store. Alt ifra det å takle utmeldinger til å levere nytt innhold hver måned og å jobbe aktivt for å beholde så mange medlemmer som mulig.
Tilbakemeldingene fra dem som er med i Membership Community nå i starten er at både gruppen vi har og de månedlige Zoom-møtene hvor vi diskuterer spørsmål og utfordringer er til stor hjelp og støtte ❤️
Mastermind om medlemsportal
Helt på tampen av året i fjor fikk jeg ideen om å lansere en Mastermindgruppe der jeg hjelper dem som vil lage medlemsportal til å faktisk få den laget og lansert.
Jeg visste ikke helt sikkert hvordan det ville gå, men jeg satset og åpnet påmeldingen og det ble faktisk en kjempegod gjeng som deltok.
Det var hele 6 nye medlemsportaler som ble laget og lansert i løpet av 12 uker!
Jeg er kjempestolt over jobben de gjorde, fordi det er ingen spøk å lage og lansere en medlemsportal på bare 3 måneder. Men de fullførte med glans og flere av dem gikk i pluss på investeringen fra Masterminden allerede etter en måned eller to! Alle har lansert flere ganger siden da, og nå tjener flere av dem gode penger hver eneste måned.
Fordi dette fungerte enda bedre enn jeg trodde, og fordi jeg koste meg noe så innmari med jobben, kommer jeg til å arrangere en ny Mastermind i 2022. Mål for 2022 er å hjelpe inntil 10 gründere å lansere sine medlemsportaler.
Det blir akkurat samme konseptet, men med en del oppgraderinger og forbedringer basert på tilbakemeldingene jeg fikk i årets runde. Men målet er det samme: Å lage og lansere en solid medlemsportal på 12 uker.
Mastermind 2022 åpner faktisk for søknader allerede 1. januar, og fristen er 31. januar. Vi begynner 14. februar, og de som får plass skal lansere sine medlemsportaler 2. mai.
Dette var en av de oppgavene som tok mest tid og var mest arbeid i år, så jeg gleder meg til å finpusse og bare gjøre små justeringer på arbeidsbøkene, møtene osv i 2022.
Andre ting
Jeg kommer altså ikke til å lansere noen nye produkter og tjenester i 2022, slik planen er nå. Og den har jeg store ambisjoner om å holde meg til 😅 Det kan alltids komme spennende ideer og ting jeg ser behov for, men etter et så travelt og nyskapende 2021 trenger jeg å lande og bygge videre i 2022.
Jeg kommer til å gjenta den store Workshopen om planlegging som jeg hadde i november. Der planla jeg det neste året for businessen din sammen med deg live på Zoom i 2 timer. Jeg har omtrent aldri fått så gode tilbakemeldinger på noe jeg har arrangert før, de over 50 som deltok elsket det!
Du kan allerede nå sette av datoen om du vil være med neste gang, det blir 23. november klokken 09-11.
En ting som ikke blir med videre til 2022, er Gründermøtet.
Det var et live Zoom-møte for inntil 10 gründere der vi diskuterte spørsmål og utfordringer rundt det å drive medlemsportal. Dette fungerte veldig godt som en test for behovet for medlemsportalen Membership Community. Nå som den er lansert og består av slike Zoom-møter, utgår Gründermøtene fra businessen min.
Lanseringer
De største endringene i businessen min i 2022 blir på lanseringssiden.
Tidligere har jeg variert litt i antall lanseringer, men jeg har alltid hatt noen ukeslange lanseringer og innledet dem med en challenge uken før. Jeg har både solgt onlinekurs og medlemsportal med den strategien, og det har fungert veldig godt. Konverteringen har ligget helt opp mot 15 prosent.
Men i 2021 ga lansering i en hel uke og en uke challenge først ikke like mye tilbake som tidligere. Den konverterte fortsatt på 7 %, så det er bra, men det var ikke så mange påmeldte som tidligere. Det er ekstremt slitsomt å ha en ukeslang lansering i seg selv, og å innlede den med challenge uken før er utmattende. Da er jeg avhengig av at det betaler seg og gir mye tilbake, og det gjør det ikke akkurat nå.
Jeg har vært utbrent og sykmeldt to ganger tidligere, og i høst kjente jeg at jeg kom altfor nærme den kanten igjen. Det var ubehagelig, og jeg skjønte at jeg måtte ta grep for neste år. Et av grepene er å ikke lansere noe nytt men å fokusere på å skalere det jeg har.
Jeg dropper challenges
Det andre grepet er at jeg skal kun ha 48-timerslanseringer for medlemsportalene i 2022. For første gang blir det altså ingen ukeslange lanseringer. Det blir heller ingen challenges.
For første gang på mange år arrangerer jeg ikke en challenge, men det føles riktig.
Her er mine mål for 2022 når det gjelder lanseringer:
- Jeg vil lansere Businesstrategi i 48 timer 3 ganger
- Membership Community åpner i 48 timer 4 ganger
- I tillegg er Mastermind om medlemsportal åpen for søknader i 4 uker
- Jeg skal også promotere workshopen der vi skal planlegge neste år i 3 uker
To affiliatelanseringer
Jeg skal også ha to affiliatelanseringer.
Den første er for kurset Tribe med Stu McLaren i april/mai. Det er et kurs om å lage og lansere medlemsportal, og det jeg selv har tatt flere år for å lage og forbedre mine medlemsportaler. Målet er å få minst 2 affiliatesalg.
Les mer: Hvorfor jeg anbefaler Stu McLarens kurs Tribe hvis du vil lage en suksessfull medlemsportal
Det andre er for Amy Porterfields Digital Course Academy i september. Det er et kurs om å lage onlinekurs, og jeg kjøpte det selv i 2018 da jeg skulle lage mitt første onlinekurs. Det var enorm hjelp, når jeg aldri hadde laget et onlinekurs før. Målet er å få minst 1 affiliatesalg.
Ingen av disse er mitt hovedfokus og lanseringene blir ikke like store som mine egne. Derfor setter jeg heller ikke så store mål.
PS: Hvis du er interessert i et av disse kursene er det bare å sende meg en DM eller e-post, så kan jeg sette deg på ventelisten så du ikke går glipp av det. Stu lanserer Tribe kun en gang i året, og Amy lanserer Digital Course Academy to, så hvis du misser sjansen er det lenge å vente til neste gang.
Nettbutikk
I 2021 var målet mitt for nettbutikken å bygge den opp med flere produkter. Det gjorde jeg, og nå blir fokuset på å selge mer av det som ligger der.
Jeg har foreløpig ikke prioritert nettbutikken så mye. Det er ikke hovedfokuset mitt, og har måtte vike litt. Men nå som det ligger flere ting der, både arbeidsbøker, kurs og andre nyttige ting, ønsker jeg å ha litt mer fokus på å promotere det som er der.
Mål for 2022 er å øke omsetningen i nettbutikken, og selge for 10.000 kroner.
E-postliste
Mål for 2022 når det kommer til e-postlisten, blir ganske likt det jeg hadde i år.
Fokuset blir å få listen til å vokse og få flere av målgruppen inn på den.
Jeg har planlagt å få til det ved hjelp av nye freebies og Facebookannonser.
Freebies
I starten av businessen lagde jeg haugevis med freebies, men de siste par årene har det ikke blitt så mange. Mest fordi jeg har hatt så mye å gjøre at jeg ikke har hatt tid til å prioritere det.
Men freebies er utrolig viktig for å vokse, så mitt mål for 2022 er definitivt å få laget flere nye ressurser målgruppen kan laste ned.
Fokuset mitt har jo endret seg en del de siste to årene, så det er helt klart behov for noen nye freebies som fokuserer mer på den nye målgruppen min.
Inntekt
Så til det kanskje mest spennende punktet på listen – inntekt! Hvor mye har jeg satt meg som mål å tjene i 2022?
Før jeg avslører det, vil jeg nevne at jeg gjør en forandring i dette målet fra tidligere år. Fram til nå har jeg nemlig satt målet i inntekt. Altså hvor mye jeg selger for. Og det er jo fint, det.
Men det er ikke et like godt tegn for hvor bra businessen går som å se på overskudd, eller driftsresultat som det også kalles. Altså hvor mye jeg sitter igjen med etter at utgiftene er trukket i fra.
Det sier mer om hvor bra en business drives, og det kommer jeg derfor til å fokusere på fra i år og fremover. Du kan jo tjene millioner, men hvis du også har millioner i utgifter kan du fortsatt gå i minus. Driftsresultat sier derfor mye mer om hvor bra det går.
Mål for 2022 er igjen å tjene 1,35 millioner kroner, og målet for driftsresultat er 900.000 kroner.
Konklusjon
Jeg setter meg hårete mål, jeg vet det. Det er ingen garanti for at 2022 blir et bedre år enn det har vært i år med tanke på folks økonomi, virus og innstramminger. Men jeg føler meg veldig positiv og gleder meg til 2022.
Det at jeg har redusert lanseringstrykket og dropper challenger føles veldig godt, jeg merker at jeg har senket skuldrene litt. Det er så utrolig viktig å gå inn i det nye året med en god og positiv følelse, at ikke du blir utmattet bare av å tenke på hva du skal gjøre. Sånn var det litt nå i 2021, så det føles utrolig godt å ha gjort de prioriteringene og tatt de grepene jeg nå gjør.
Det blir spennende å se om jeg klarer å nå både inntektsmålet og driftsresultatet siden jeg lanserer mindre. Det å kun ha 48-timerslanseringer gjør jo at jeg mister mange dager med lansering. Men min mening og antakelse basert på dette året, er at det ikke vil ha så mye å si fordi det er såpass stille mange av dagene i en hel ukeslang lansering.
Det gjenstår selvfølgelig å se, men mine mål for 2022 føles uansett veldig bra og jeg gleder meg. Det er det viktigste av alt ❤️
[wc_box color=»secondary» text_align=»left» margin_top=»» margin_bottom=»» class=»»]
PS: Jeg vil gjerne avslutte med å si at du må veldig gjerne bruke dette innlegget til inspirasjon for deg og din business. Men jeg ikke synes du skal bruke mine tall som et mål. Ikke tenk at om du ikke oppnår det samme, så er det ikke noe poeng. Du må sette mål som passer DIN business. DIN hverdag. Bruk gjerne oppsettet. Bruk gjerne arbeidsmetoden. Men lag din egen versjon, som passer for deg.
[/wc_box]
Legg igjen en kommentar