Du synes livesendinger er pes, jeg vet det. Det er skummelt å være live, du kvier deg for å gjøre det, og du unngår det så godt du kan.
Jeg forstår det. Det var ikke noe annerledes for meg i starten.
Det tok meg faktisk veldig lang tid før jeg endelig hadde min første livesending. Og det gikk helt elendig! Haha!
Jeg gikk live på Facebook for å undervise, og hadde laget punktliste for meg selv med hva jeg skulle si. Problemet var bare at jeg var så nervøs og ukomfortabel at jeg snakket på inn- og utpust og alt i mellom. Det føltes veldig vanskelig å ha pauser i det jeg sa, fordi det var unaturlig. Det var ingen å snakke med, så jeg måtte liksom stå for hele samtalen.
I tillegg var det noe feil med lydinnstillingene på mikrofonen jeg brukte. Jeg hørte det ikke selv mens jeg var live, men da jeg så sendingen i ettertid hørtes jeg ut som Donald Duck. På speed. Haha, det var seriøst krise.
Du blir ikke bedre uten å gjennomføre livesendinger
Men nå? Det plager meg null. Helt seriøst.
Jeg stresser akkurat 0 % med å ha livesending. Jeg har blitt komfortabel med det. Tar pauser og snakker normalt. Blir ikke nervøs. Og gruer meg ingenting.
Skjedde det fra første til andre livesending? Selvfølgelig ikke. Jeg har hatt sikkert 100 livesendinger for å komme dit. Du må øve. Du blir ikke bedre og mer komfortabel uten å faktisk gjennomføre noen livesendinger. Jo mer du øver, jo bedre går det. Jeg over.
Men, hvorfor er det så viktig å ha livesending? Hvorfor må vi på død og liv komme oss over den kneika?
Fordi livesendinger er ekstremt verdifullt og nyttig for businessen din.
Og bare for å nevne det, så snakker vi om livesendinger på sosiale medier generelt. Ikke bare Facebook, men også Instagram og andre kanaler du eventuelt er på.
1. Livesendinger bygger autoritet
Livesendinger på sosiale medier er genialt for å bygge opp troverdighet. Når du er live, kan folk stille spørsmål og du kan svare dem på sparket. Du viser folk hva du kan og at du virkelig kan det du snakker om.
Det er en perfekt måte å vise at du er en ekspert på feltet ditt og at folk kan stole på deg.
I tillegg gir det en følelse av ekthet.
Det er ingen klipp og lim eller redigering. Mange liker livesendinger fordi det føles mer ekte. Du får en sjanse til å vise din personlighet, og målgruppen din kan få se mer av hvem du er og hvordan du er.
Du får undervist, hjulpet og svart på spørsmål på en måte som viser folk at du faktisk bryr deg om dem og deres problemer. At du virkelig ønsker å hjelpe dem. Og det styrker troverdigheten din enda mer.
2. Du får en mer personlig connection
Livesendinger på sosiale medier gir en fantastisk mulighet til å knytte mer personlige bånd med følgerne dine og målgruppen din.
Når du sender live, er det ingen skjulte triks eller redigering. Du er deg selv, akkurat som du er, og det gir folk en følelse av at de virkelig får kjenne deg. Du gir dem et innblikk i hva som skjer bak kulissene, og det kan hjelpe folk å føle seg mer connected med deg.
I tillegg gir livesendinger en mulighet til å snakke direkte med målgruppen. De kan stille spørsmål, legge igjen kommentarer, og du kan svare dem i sanntid. Det skaper en toveis samtale som kan gjøre det mer personlig. De føler at de ikke bare ser på noe, men at de er en del av det.
Det kan gjøre at de føler seg mer verdsatt og lyttet til, noe som bare styrker båndene mellom deg og dem.
Og husk, det er ingenting folk liker mer enn å føle seg sett og hørt!
3. Du kan gi mer verdi
Livesendinger gjør at du kan gi ekstra verdi til målgruppen din, enten det er gratis eller i en lukket Facebookgruppe for studenter eller medlemmer.
Først og fremst, det gir deg sjansen til å dele kunnskap og erfaring i sanntid, mens du er live. Det kan være noe så enkelt som å svare på spørsmål, dele innsikt, eller lære bort noe nytt.
Det gjør også at du får svart godt og kan utdype mer enn du kan når spørsmålet kommer i DM eller på veggen i en gruppe. Det er mer verdifullt å høre deg snakke om det og kunne forklare mer.
Et annet viktig punkt med livesendinger er at du kan skreddersy innholdet ditt basert på tilbakemeldinger og spørsmål eller kommentarer som kommer mens du er live.
Hvis noen stiller et spørsmål eller kommer med en kommentar, kan du svare på det eller snakke om det med en gang. Det gir ikke bare verdifull informasjon til den personen som spurte, men også til resten av seerne dine.
Husk at det noen lurer på, er det garantert mange som lurer på. Ofte tør de ikke spørre, eller de tenker ikke over at de lurer på det. Men når noen spør, så ser de at «ja, det lurte jeg også på!».
4. Livesendinger gjør at du selger mer
Livesendinger på sosiale medier kan faktisk gi deg flere salg, både direkte og indirekte
Det kan gi deg direkte salg hvis du går live under en lansering, for eksempel.
Da jeg hadde lanseringer, gikk jeg alltid live for å ta folk med inn i medlemsportalen Businesstrategi og vise dem rundt så de kunne se hvordan den fungerer og hva som ligger der.
I en sånn livesending kan du presentere produktene eller tjenestene dine direkte til målgruppen, og forklare hvordan det vil hjelpe dem. Du kan vise hvordan ting fungerer, svare på spørsmål, og du kan ta for deg forskjellige objections du vet at folk ofte har.
Det kan hjelpe potensielle kunder til å få tillit til hva du tilbyr, noe som øker sannsynligheten for at de vil gjøre et kjøp.
Det andre er at livesendinger kan hjelpe deg til å bygge know, like and trust med målgruppen din, noe som kan føre til økt salg over tid.
Ved å engasjere deg med publikumet ditt på en personlig måte, bygger du tillit og lojalitet. Når folk stoler på deg og liker det du gjør, er de mer sannsynlig å kjøpe fra deg.
I tillegg, hvis de har hatt en positiv opplevelse med deg i en livesending, kan det godt være at de velger å anbefale deg til andre. Det kan igjen føre til enda flere salg.
5. De lar deg gjenbruke innhold
Livesendinger er en gullgruve når det kommer til gjenbruk av innhold. På flere måter.
Når du har gjennomført en livesending, har du en hel video som du kan gjenbruke på mange forskjellige måter.
Det er selvfølgelig litt avhengig av hva sendingen handler om, men du kan for eksempel klippe opp videoen i mindre biter for å lage Reels eller korte videoer som kan deles på sosiale medier. Kanskje du fikk et spørsmål som du kan lage et klipp av at du svarer på? Det kan være verdifullt.
Hvis du underviser i livesendingen, kan du også transkribere den for å lage blogginnlegg, artikler, eller innhold til nyhetsbrev.
Du kan også gjøre motsatt, å ha en livesending om noe du har for eksempel publisert et blogginnlegg om tidligere. Ta for deg innholdet i blogginnlegget og snakk om det på livesendingen.
Les mer: 10 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på
I tillegg kan du bruke livesendingene til å få masse ideer til nytt innhold.
De spørsmålene og tilbakemeldingene du får under sendingen kan gjøre at du lærer mer om hva målgruppen din er interessert i og hvilke temaer du kan snakke mer om.
Jeg har ofte fått ideer til temaer for blogginnlegg når jeg har livesending for medlemmene i Businesstrategi. Da ser jeg hvilke problemer de har og hva de spør om, og så gjenbruker jeg det til ideer for blogginnlegg.
Da får du innhold som er veldig konkret tilpasset målgruppen, og det kan gi deg både mer engasjement, gjøre at du treffer målgruppen bedre og gi verdi.
6. De gir mer lojale kunder
Et viktig element i å bygge lojalitet gjennom livesendinger, er faktisk det å vise deg selv og la kundene dine bli kjent med deg.
For eksempel, hvis du har en Facebookgruppe for en medlemsportal eller et kurs og du aldri går live, så vil medlemmene dine mest sannsynlig bare se deg som et navn bak skjermen.
Men, når du går live, får de se ansiktet ditt, høre stemmen din, og kanskje til og med få et innblikk i hverdagen din. Det gir en følelse av å kjenne deg på et mer personlig nivå.
Og når folk føler at de kjenner deg, øker det sannsynligheten for at de blir lojale mot deg.
Det skaper en connection som går utover det at de faktisk har kjøpt noe fra deg. Det blir mer som et vennskap, eller i det minste en form for bekjentskap.
De begynner å bry seg ikke bare om produktene eller tjenestene du tilbyr, men også om deg som person.
Og når de bryr seg om deg, er de mer sannsynlig å støtte deg – enten det er ved å kjøpe produktene dine, dele innholdet ditt, eller rett og slett ved å være en del av fellesskapet ditt.
Men, du må komme i gang
Som du ser, livesendinger er en fantastisk måte å bygge businessen din på.
Det gir autoritet, skaper en personlig connection, du får gitt verdi, du kan selge mer, kan gjenbruke innhold, og det bidrar til å skape lojale kunder.
Men det viktigste av alt? Du må komme i gang med livesendinger. Fordi ingenting av dette skjer når du ikke har livesendinger…
Det vil hjelpe businessen din. Så kom over frykten, sett i gang og få ut fingeren. Okei? Du vil bli overrasket over hvor stor effekt det kan ha på businessen din!
Hvordan er status hos deg, har du livesendinger eller unngår du det?
Legg igjen en kommentar